"Кримська Свiтлиця" > #52 за 30.12.2022 > Тема "Резонанс"
#52 за 30.12.2022
ЧЛЕНСТВО РОС╥╤ В ООН: В╤Д СУМН╤В╤В – ДО ВИГНАННЯ
У понед╕лок, 26 грудня, М╕н╕стерство закордонних справ Укра╖ни оф╕ц╕йно ╕н╕ц╕ювало процес позбавлення рос╕йсько╖ федерац╕╖ статусу пост╕йного члена Ради Безпеки ООН та виключення ╖╖ з ООН загалом.
Що означа╓ це документ? Як╕ перспективи досягнення заявлено╖ мети? Яких крок╕в чекати дал╕?
ЧОМУ РОС╤Я БО╥ТЬСЯ ЛЕГ╤ТИМ╤ЗАЦ╤╥ СВОГО ЧЛЕНСТВА
Р╕вно р╕к тому, у грудн╕ 2021 року, укра╖нська делегац╕я в ООН вперше порушила з трибуни Генерально╖ Асамбле╖ питання статусу рос╕╖ в Рад╕ Безпеки, та й сам╕й Орган╕зац╕╖.
рос╕йська федерац╕я не береться лег╕тим╕зувати свою присутн╕сть серед пост╕йних член╕в Ради Безпеки ООН, оск╕льки проводить агресивну пол╕тику щодо ╕нших держав ╕ не може розраховувати на п╕дтримку двох третин член╕в, як це передбачено статутом, заявив у грудн╕ з трибуни Генерально╖ Асамбле╖ постпред Укра╖ни при ООН Серг╕й Кислиця.
«рос╕йська федерац╕я протягом тридцяти рок╕в утримувала сво╖ в╕йська на чужих територ╕ях, згодом окупувала ╖х, намагаючись незаконно анексувати, зд╕йснювала во╓нну агрес╕ю, збивала цив╕льн╕ л╕таки, чинила груб╕ порушення прав людини на окупованих територ╕ях, убивала тисяч╕ ╕ноземних в╕йськових ╕ цив╕льних ос╕б, вела в╕йни проти власного народу в Чечн╕ й у сус╕дн╕х кра╖нах», – виголосив тод╕ Кислиця – б╕льш як за два м╕сяц╕ до повномасштабного пут╕нського вторгнення в Укра╖ну.
Саме тому рос╕я «вс╕ ц╕ довг╕ й кривав╕ десятил╕ття так ╕ не наважилася узаконити свою присутн╕сть у Рад╕ Безпеки», зазначив в╕н.
Кислиця нагадав – стаття 23 Статуту ООН проголошу╓, що пост╕йним членом Радбезу ╓ СРСР, а не рос╕йська федерац╕я.
РОС╤╥ В ДОКУМЕНТАХ ПРО ЗАСНУВАННЯ ООН Н╤КОЛИ НЕ ╤СНУВАЛО
Укр╕нформ к╕лька раз╕в порушував цю тему у сво╖х публ╕кац╕ях, зокрема у статт╕ «рос╕я – самозванець у Рад╕ Безпеки ООН?» за 6 с╕чня цього року.
До складу ООН входять держави-засновниц╕ орган╕зац╕╖ й т╕ кра╖ни, котр╕ вступили в Орган╕зац╕ю п╕сля 1945 року.
Серед засновниць ООН – Союз Радянських Соц╕ал╕стичних Республ╕к (припинив ╕снування), Укра╖нська Радянська Соц╕ал╕стична Республ╕ка, яка п╕зн╕ше зм╕нила свою назву на Укра╖на, Б╕лоруська Радянська Соц╕ал╕стична Республ╕ка (Б╕лорусь), Австрал╕я, Бразил╕я, США, ╤нд╕я, Грец╕я, ФРН, Велика Британ╕я, Китайська Народна Республ╕ка (до 1971 року – Китайська Республ╕ка) тощо.
Чимало кра╖н припинили сво╖ ╕снування через ╖хн╕й розпад на др╕бн╕ш╕ державн╕ утворення. Скаж╕мо, Чехословаччина розд╕лилася на Чех╕ю та Словаччину. Союзна Республ╕ка Югослав╕я бол╕сно розвалилася на ш╕сть держав. Союз Радянських Соц╕ал╕стичних Республ╕к – на п’ятнадцять. Ус╕ нов╕ держави вступили в ООН в╕дпов╕дно до порядку, передбаченого статутом.
Водночас стаття 23 Статуту ООН проголошу╓: «Рада Безпеки склада╓ться з п’ятнадцяти член╕в Орган╕зац╕╖. Китайська Республ╕ка, Франц╕я, Союз Радянських Соц╕ал╕стичних Республ╕к, Сполучене Корол╕вство Великобритан╕╖ й П╕вн╕чно╖ ╤рланд╕╖ та Сполучен╕ Штати Америки ╓ пост╕йними членами Ради Безпеки».
рос╕╖ в перел╕ку кра╖н нема╓.
рф, яка вийшла з Договору про утворення Союзу Радянських Соц╕ал╕стичних Республ╕к ╕ не була членом ООН, раптом зайняла м╕сце не╕снуючо╖ держави. Б╕льше того, всупереч Статутов╕ ООН, стала виконувати роль Радянського Союзу в Рад╕ Безпеки як ╖╖ пост╕йний член.
Проте жодного р╕шення ан╕ про вступ РФ до ООН, ан╕ про обрання ╖╖ до Ради Безпеки Генасамблея не ухвалювала.
ГАНЕБНИЙ ФАКТ, НА ЯКИЙ ЗАПЛЮЩУВАЛИ ОЧ╤
«Ми заявили на оф╕ц╕йному р╕вн╕ свою детальну та аргументовану позиц╕ю, чому перебування рос╕╖ в Радбез╕ ООН та в Орган╕зац╕╖ загалом — нелег╕тимне. Ми надали детальн╕ докази того, як 31 р╕к тому рос╕йська делегац╕я, по сут╕, окупувала кр╕сло СРСР в РБ ООН – держави, яка на той момент припинила сво╓ ╕снування – без жодних статутних п╕дстав», – зазначив м╕н╕стр закордонних справ Дмитро Кулеба, коментуючи заяву МЗС.
В╕н нагадав, що «з╜валтування» Статуту ООН в╕дбулося шляхом просто╖ зм╕ни табличок «СРСР» на «рос╕йська федерац╕я», наголосивши, що це грубе порушення пункту 2 Статт╕ 4 Статуту ООН, який ч╕тко визнача╓ ╓дину лег╕тимну процедуру набуття членства в Орган╕зац╕╖.
«Понад три десятил╕ття на цей ганебний факт просто закривали оч╕. Але Укра╖на не буде мовчати. Сьогодн╕ ми розпочали боротьбу за позбавлення рос╕╖ статусу пост╕йного члена Радбезу ООН. Ця боротьба не буде простою. ╥й протид╕ятимуть, ╕ не лише рос╕я. Але ми не будемо миритися з брехнею та фальсиф╕кац╕╓ю. Завдання бувають складними, але нема╓ н╕чого неможливого», – пояснив Кулеба.
Ран╕ше заяву щодо нелег╕тимност╕ перебування рос╕йсько╖ федерац╕╖ в Орган╕зац╕╖ Об’╓днаних Нац╕й та реформування ООН ухвалила Верховна Рада.
КОМПЛЕКСНИЙ ПРОЦЕС
Заява МЗС сформульована емоц╕йно ╕ переконливо. Очевидно, оприлюднюючи ╖╖, м╕н╕стерство, мало к╕лька ц╕лей.
По-перше, МЗС на оф╕ц╕йному р╕вн╕ приверта╓ увагу св╕тово╖ сп╕льноти до проблеми нелег╕тимного перебування рос╕╖ в Рад╕ Безпеки та в ООН, виклада╓ ╕стор╕ю питання й наводить в╕дпов╕дн╕ правов╕ аргументи, посилаючись на Статут ООН, яким передбачено процедуру прийому нових член╕в, та на прецеденти щодо вступу до Орган╕зац╕╖.
У заяв╕ зазнача╓ться, що не лише поява рос╕╖ в ООН не в╕дпов╕да╓ процедур╕ прийому нових член╕в, а й саме ╖╖ поводження суперечить Статутов╕ ООН стосовно основного критер╕я членства – миролюбност╕. рф веде в╕йни проти Укра╖ни та ╕нших держав, ╕гнору╓ в╕дпов╕дн╕ резолюц╕╖ Генерально╖ Асамбле╖, наказ М╕жнародного суду ООН та ╕нш╕ документи, зд╕йсню╓ терористичну д╕яльн╕сть, розпалю╓ м╕жнародн╕ конфл╕кти, шантажу╓ св╕т погрозами застосування ядерно╖ збро╖, голоду тощо.
По-друге, Укра╖на заклика╓ держави в╕дновити застосування статуту щодо лег╕тимност╕ перебування рос╕йсько╖ федерац╕╖ в ООН, позбавити ╖╖ статусу пост╕йного члена Радбезу та виключити з ООН загалом. Зазнача╓ться, що рос╕я ма╓ пройти передбачену статутом процедуру, яка в╕дновить статутне право кожно╖ держави-члена проголосувати в Генеральн╕й Асамбле╖ щодо доц╕льност╕ прийняття рос╕йсько╖ федерац╕╖ до складу ООН, оск╕льки цим правом вони не змогли скористатися 31 р╕к тому.
По-трет╓, МЗС наголошу╓ на незворотност╕ ухвалених ран╕ше р╕шень Радою Безпеки ООН, незважаючи на нелег╕тимну участь у цьому рос╕╖. Ця позиц╕я важлива з огляду на побоювання деяких кра╖н щодо делег╕тим╕зац╕╖ вс╕╓╖ д╕яльност╕ Рад╕ Безпеки, починаючи з 1991 року, у раз╕ визнання незаконност╕ перебування в н╕й рос╕╖.
По-четверте, зазнача╓ться, що Укра╖на ╕н╕ц╕ю╓ комплексний процес, спрямований на досягнення ц╕лей ц╕╓╖ заяви, й готова до вза╓мод╕╖ з ╕ншими кра╖нами для сп╕льного захисту Статуту ООН, тобто позбавлення рос╕╖ членства в Радбез╕ та Орган╕зац╕╖.
ЩО ДАЛ╤?
Д╕юч╕ та колишн╕ дипломати, з якими сп╕лкувався кореспондент Укр╕нформу, зазначають, що нин╕ МЗС, судячи з усього, розробля╓ план подальших д╕й реал╕зац╕╖ заявлено╖ мети.
Оск╕льки одного результату можна досягти р╕зними шляхами, то, напевне, юристи та фах╕вц╕ з м╕жнародного права розглядають к╕лька вар╕ант╕в.
Для охоплення якомога ширшого кола кра╖н, котр╕ п╕дтримують цю ╕дею, може бути створений про╓кт в╕дпов╕дно╖ декларац╕╖, яку буде запропоновано п╕дписати вс╕м кра╖нам-членам ООН. На основ╕ декларац╕╖ можна буде розробити механ╕зм повного чи часткового в╕дсторонення рос╕╖ в╕д членства в Радбез╕.
Внести зм╕ни до Статуту в╕дпов╕дно до процедури, що передбачена самим Статутом, - тобто виключити рос╕ю з Радбезу, не реально з двох причин. По-перше, виключення ма╓ зд╕йснюватися у той самий спос╕б, що й прийом: неможливо виключити з лав орган╕зац╕╖ члена, якого н╕коли до не╖ не приймали. По-друге, будь яка зм╕на Статуту ма╓ бути рекомендована Радою Безпеки ООН, а п╕сля того – необх╕дне ухвалення в╕дпов╕дного р╕шення на сес╕╖ Генерально╖ Асамбле╖, причому двома третинами голос╕в, з подальшою ратиф╕кац╕╓ю р╕шення кожною з кра╖н, що проголосувала «за». рос╕я н╕коли не пропустить тако╖ «рекомендац╕╖» на Радбез╕ через право вето.
Через складн╕сть процедури останн╕й раз зм╕ни до Статуту ООН вносилися п’ятдесят рок╕в тому.
Деяк╕ дипломати бачать можлив╕сть ухвалення в╕дпов╕дного процедурного р╕шення, яке ухвалю╓ться щонайменше 9 з 15 член╕в Радбезу й не може бути заветоване.
Наприклад, може бути прийнята нота оскарження повноважень рос╕йсько╖ федерац╕╖ в Радбез╕ ООН. Процедурним р╕шенням Радбезу або Генасамбле╖ до М╕жнародного суду ООН може бути спрямовано запит щодо необх╕дност╕ роз’яснення питання правом╕рност╕ перебування рф у ООН ╕ Рад╕ Безпеки.
Ще один процедурний шлях, який може розглядатися як тимчасовий, оск╕льки не розв’язу╓ проблеми присутност╕ рос╕╖ в ООН, – позбавлення ╖╖ впливу на ухвалення р╕шень щодо Укра╖ни, оск╕льки рф ╓ стороною конфл╕кту.
На думку експерта з м╕жнародного права професора Кембриджського ун╕верситету Тома ╫ранта, який у 2015 роц╕ написав книгу «Агрес╕я проти Укра╖ни: територ╕я, в╕дпов╕дальн╕сть та м╕жнародне право», в ООН можуть вчинити, як у Л╕з╕ нац╕й 1939 року, з яко╖ СРСР був виключений за в╕йну проти Ф╕нлянд╕╖.
В ООН також передбачено механ╕зми часткового чи повного позбавлення повноважень держав у Генасамбле╖ чи Рад╕ Безпеки, нагаду╓ експерт. За всю ╕стор╕ю ООН ╖х використовували к╕лька раз╕в. З 1969 по 1984 р╕к представник ПАР не мав права виступати та брати участь в ухваленн╕ р╕шень на зас╕даннях Генерально╖ Асамбле╖ через апарте╖д у кра╖н╕.
Рада Безпеки також може вдатися до таких процедурних р╕шень.
Таким чином через зад╕яння процесуального права ООН можна «заперечити присутн╕сть рос╕╖ в Рад╕ Безпеки», переконаний професор.
Члени Ради Безпеки мають можлив╕сть провести процедурне голосування щодо присутност╕ рос╕╖ на зас╕даннях РБ.
ПРОЦЕС П╤ШОВ
У дипломатичних колах поки що сумн╕ваються в можливост╕ такого голосування найближчим часом. 2022 року членами ╓: США, Велика Британ╕я, Франц╕я, Китай, рос╕я як пост╕йн╕ члени та Бразил╕я, Мексика, ╤рланд╕я, Норвег╕я, Кен╕я, Габон, Гана, ╤нд╕я, Албан╕я, ОАЕ як обран╕. У 2023 роц╕ м╕сця ╤рланд╕╖ та Норвег╕╖ займуть Швейцар╕я ╕ Мальта, зам╕сть Кен╕╖ буде Мозамб╕к, зам╕сть ╤нд╕╖ – Япон╕я. Експерти в╕дзначають, що за таких розклад╕в набрати дев’ять голос╕в за процедурн╕ р╕шення щодо в╕дсторонення рос╕╖ довол╕ складно.
Але, як казав один пол╕тик, процес п╕шов. Перший крок Укра╖на зробила. Про цю проблему говорять у ╢вропейському Союз╕ та в Конгрес╕ США. За розроблення механ╕зму призупинення членства рос╕╖ в Рад╕ Безпеки ООН через ╖╖ агрес╕ю проти Укра╖ни виступа╓ президент ╢вропейсько╖ ради Шарль М╕шель.
До Конгресу США внесено резолюц╕ю ╕з закликом до адм╕н╕страц╕╖ президента Джо Байдена ╕н╕ц╕ювати процес виключення рос╕╖ з РБ, хоча поки що у Вашингтон╕ не бачать способу призупинення членства рф в ООН.
Нин╕ Штати докладають ус╕х зусиль, аби ╕золювати рос╕ю в м╕жнародних орган╕зац╕ях.
Проте саме порушення ц╕╓╖ теми в ╕нформац╕йному простор╕ вже певною м╕рою делег╕тим╕зу╓ присутн╕сть рос╕йсько╖ делегац╕╖ в ООН. До позиц╕╖ Укра╖ни у св╕т╕ зараз активно прислухаються.
Це змушуватиме москву виправдовуватися, пояснювати, на яких п╕дставах вона опинилася в Рад╕ Безпеки.
╤ коли в очах св╕тово╖ сп╕льноти членство рф викликатиме сумн╕в, то це неминуче в╕д╕б’╓ться на позиц╕╖ кра╖н та само╖ Генерально╖ Асамбле╖, ╕ ╖╖ зрештою буде вигнано з ООН.
Володимир ╤льченко
www.ukrinform.ua
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 30.12.2022 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24769
|