Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 07.10.2022 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#40 за 07.10.2022
БОГДАН БЕНЮК: ЖОДНЕ ПОКОЛ╤ННЯ УКРА╥НЦ╤В НЕ ВИРОСЛО, ЩОБ НЕ ОТРИМАТИ ЗНУЩАНЬ В╤Д РОС╤╥

Завжди бадьорий, ╕рон╕чний, ╕з ф╕лософськими репл╕ками – це про актора театру ╕ к╕но Богдана Бенюка.

На сцен╕ в╕н – король. Кого б не грав: Шексп╕р╕вського Р╕чарда ╤╤╤, солдата Швейка, молочаря Тев’╓-Тевеля чи В╕йта в «Украденому щаст╕». В╕днедавна у мюзикл╕ «Сп╕вай, Лоло, сп╕вай» перевт╕лю╓ться у г╕мназ╕йного професора Гнуса.У реальному житт╕ Богдан Михайлович – зав╕дувач кафедри акторського мистецтва та режисури Ун╕верситету театру, к╕но ╕ телебачення. Його студенти називають себе «бенючата».

Укр╕нформ говорить ╕з заслуженим ╕ народним артистом Укра╖ни, лауреатом Шевченк╕всько╖ прем╕╖, депутатом ВР сьомого скликання Богданом Бенюком у межах проекту «Культура як зброя».

 

ОТС ма╓ бути у кожного актора

 

- Богдане Михайловичу, трима╓те нин╕ викладацький та акторський фронт, який ма╓ ще розгалуження на театр ╕ к╕но. Наск╕льки ви в чому зайнят╕ на тепер?

 

- То не можна вим╕ряти. Якщо людина працездатна ╕ ╖╖ любить праця, а чолов╕к - ╖╖, то тод╕ оцих роб╕т виника╓ дуже багато. ╤ тод╕ важлив╕ вм╕ння визначити порядок ╕ граф╕к скласти, ум╕ння забезпечити роботою ╕нших, щоби в ус╕х один ритм був. ╤ тод╕ н╕яких проблем нема╓.

 

Недарма ╓ така в Театральному ун╕верситет╕ дисципл╕на, яка назива╓ться ОТС (орган╕зац╕я театрально╖ справи). Ця ОТС ма╓ бути у кожного актора. Бо у нас, на жаль, поки що менеджер╕в акторських нема╓ ╕ навряд чи вони швидко з’являться.

 

Тому що переважною б╕льш╕стю у нас неправильно тракту╓ться значення слова «менеджер». Якщо представля╓ш ╕нтереси когось, то на якому м╕сц╕ ма╓ бути ╕нтерес св╕й у цих представленнях ╕нтерес╕в когось? У переважн╕й б╕льшост╕ у нас дом╕нанта йде саме на менеджера - ╕ все валиться, коли нема╓ р╕вноваги ╕ розум╕ння важливост╕ ус╕х учасник╕в процесу. ╤ тому кожен актор мусить мати св╕й менеджмент у соб╕. Звичайно, це не кожен може робити, але треба старатися д╕яти й орган╕зувати сво╖ життя ╕ творч╕сть.

 

Такому розум╕нню можна навчитися. Ут╕м ефективн╕ше, коли воно у мене самого, у кожного в природ╕ ╕сну╓. Тод╕ ти швидше шука╓ш засоби, аби зрозум╕ти багато тих речей, як╕ можуть поруч з тобою йти в житт╕.

 

- Однак ск╕льки часу займа╓ театр, ск╕льки к╕но?

 

- К╕но це ж профес╕я така, яка вряди-годи. Тому у к╕ноактора нема╓ пост╕йно╖ роботи. В╕н чека╓ поки його запросять на пробу, ту чи ╕ншу роль.

 

А театр - це щодня репетиц╕╖, тренаж, кожен день ти в╕дточу╓ш сво╓ ремесло. ╤ звичайно, що театр сто╖ть на 1-му м╕сц╕, бо театр весь час тебе трима╓ в певному тонус╕. Якщо цей тонус да╓ тоб╕ в╕дчуття кайфу, то воно породжу╓ певний темпоритм, з якого також ти д╕ста╓ш, на диво, знову ж задоволення. От парадоксальна штука. Воно отаким кругом закручене.

 

- Робота як задоволення?

 

- Так. Бо, коли праця через силу, то зрозум╕ло, що вона ╓ дуже проблематичною. А, коли робота в задоволення, ще й див╕денди як╕сь приносить, бо ти за рахунок цього живеш, - тод╕ б╕льше встига╓ш.

 

- Таки укра╖нська нац╕я ун╕кальна! – зробили ви висновок вл╕тку п╕сля першого етапу вступно╖ кампан╕╖ во╓нного часу у Театральний ун╕верситет. Чому саме п╕д це завершення утвердилася ця думка?

 

- Так можна говорити про будь-яку частинку життя укра╖нсько╖ нац╕╖. Ми т╕ люди, як╕ дуже швидко втомлюються. Швидко запалюються - як жмут соломи ╕ можуть зробити дуже багато чого, але на якомусь етап╕ приходить втома. А вже вона дикту╓ нам десь там в як╕йсь глибин╕ в╕дпочинок. Особливо коли йде в╕йна – в╕н смерт╕ под╕бний.

 

 Я багато сп╕лкуюся з людьми. ╤ переважна частина говорить: «Ой Боже, коли ж це все вже зак╕нчиться?!» ╤ не усв╕домлюють, що воно не зак╕нчиться дуже довго, тому що рос╕я поруч живе, вона пост╕йно буде мати претенз╕╖ до Укра╖ни. Уже 400 рок╕в донин╕ ╖х мала ╕ буде мати дал╕, допоки ми не станемо такою м╕цною державою як ╤зра╖ль, яка зможе протистояти цьому монстру. Це значить, що ми ма╓мо мати кращу економ╕ку, кращ╕ зброю, арм╕ю ╕ ще багато чого кращого.

 

А як це здобути? Зараз, якби не допомога американц╕в ╕ ╢вросоюзу, ясно, що нам би були непереливки. Партизанська в╕йна б була по вс╕й Укра╖н╕. На мо╓му р╕дному Прикарпатт╕ - це точно. Зрозум╕ло, що це неймов╕рний якийсь Божий дарунок, що у рос╕йських в╕йськ все завалилося: ╕ намр╕яний ворогом парад в Ки╓в╕, й ╕нш╕ оч╕куван╕ усп╕хи - ╕ вони в╕дступили в╕д Ки╓ва.

 

А в перш╕ дн╕ повномасштабно╖ в╕йни було р╕зне. Ми розум╕╓мо, що згодом буде в чому розбиратися. Скаж╕мо, чому так сталося, що за 5-6 годин вже звучало: «Каховка, Каховка, родная в╕нтовка» - ╕ без постр╕л╕в було взято цей населений пункт, як ╕ ╕нш╕.

 

 Або що, чому ╕ як в╕дбувалося на сход╕ Укра╖ни? Чому так сталося? Але це проблема т╕льки п╕сляпереможна. Тод╕ будуть шукати «крот╕в», як╕ у нас ╓, зрадник╕в, яких повно, колаборант╕в… Справжн╕х укра╖нц╕в, як╕ патр╕оти, як╕ думають про майбутн╓ сво╓╖ держави, чека╓ багато роботи. Нелегко буде, бо, на жаль, знищена вся ел╕та протягом стол╕ть. Це нищення продовжу╓ться ╕ нин╕.

 

- Тут варто згадати настанову вашого д╕да, яка майже крилатою стала, про те, що не можна дов╕ряти коню, собац╕ та...

 

- Правильно. Але мен╕ кажуть: що ж ти обража╓ш собак? Собац╕, конев╕ ╕ москалев╕ дов╕ряти не можна, казав м╕й д╕д. Я прошу вибачення у вс╕х тих людей, як╕ люблять тваринок ╕ вм╕ють з ними забавлятися так, як я це роблю. Бо у мене ╓ собака, ╕ коти ╓. Коня нема╓, бо я коня боюся внутр╕шньо.

 

Багато людей - марс╕ани як╕сь, а не укра╖нський народ

 

- Яким у вас було 24 лютого? Де ви провели перш╕ тижн╕, м╕сяц╕ п╕сля початку повномасштабно╖ в╕йни?

 

- 24 числа - це переддень народження Лес╕ Укра╖нки. 24 лютого народилася моя перв╕стка Леся ╕ ми мали святкувати. ╤ 24 числа о 5-й годин╕ ранку Леся при╖хала з трьома внуками до мене додому ╕ сказала, що почалося повномасштабне вторгнення. Того ж дня при╖хала ще одна дочка з внуком - ╕ нас було вже 10 ос╕б: мама ╕ вс╕. ╤ собака Пепа, яка враз порозумн╕шала. Бо 3 роки вона була собака, яка перекопала все подв╕р’я. Я ╖╖ називав через це Ки╖вметробуд.

 

А 24 лютого нав╕ть наш╕ тварини були в оч╕куванн╕, бо розум╕ли, що люди вир╕шують як╕сь дуже серйозн╕ питання. Ще до об╕ду Пепа була завантажена в машину разом з трьома котами (собака перший раз с╕ла в машину за 3 роки). ╤ вже наступного дня при╖хали вс╕ на Прикарпаття.

 

На емоц╕йному р╕вн╕ переосмислення в╕дбувалося у нас, у людей, ╕ в тварин. Ми на Соф╕╖вськ╕й Борщаг╕вц╕ залишили т╕льки 5 папуг, бо у них велика кл╕тка - не було куди брати. Товариш ходив ╕ годував мо╖х птах╕в. Я при╖хав через 2 тижн╕ ╕ забрав ╖х в Карпати.

 

Коли сус╕д приходив до хати ╕ давав папугам ╖сти, водичку, вони починали дуже сп╕вати. Я жартував з ним: «Поки не навчиш ╖х: «Ще не вмерла Укра╖ни…», то до того часу не вступайся з хати».

 

Буквально днями в╕дбуватиметься процес привозу машиною тварин назад у Ки╖в. Бо люди вже попри╖жджали, а тварини ще гостювати лишилися. Як кажуть: в╕дпов╕дальн╕сть лежить за вс╕х, хто коло тебе ╓, ╕ хто в╕д тебе залежить.

 

Там довкола в сел╕ у нас, коли багато людей пови╖жджало в перш╕ дн╕ п╕сля 24 лютого ╕ полишали тваринок, то ц╕ собаки вили, плакали на подв╕р’ях - це було щось страшне. ╤ люди мучилися, тому що переживали за них. В╕дчуття теплоти, коли гладиш собаку або трима╓ш людську руку, - це дуже велика ц╕нн╕сть, яка да╓ться Богом. ╤ треба берегти вс╕х тих, хто б╕ля тебе ╓. Тому що страждання, яке ти принесеш ближн╕м, воно пот╕м тоб╕ ж буде пам’ятатися набагато б╕льше.

 

- Понад восьмир╕чна в╕йна, десятки тисяч смертей укра╖нц╕в в╕д рос╕йсько╖ збро╖ упродовж понад повномасштабних п╕вроку, масштабн╕ руйнування - однак не зробили ус╕х св╕домими укра╖нцями.

 

- Т╕ под╕╖, як╕ в╕дбулися в╕д 24 лютого, стали р╕зкою зм╕ною ставлення укра╖нц╕в до москал╕в. Хоча до багатьох усе ще так ╕ не д╕йшло – хто ╓ хто. Таке враження склада╓ться, що багато людей - марс╕ани як╕сь, а не укра╖нський народ. Скаж╕мо, церква московського патр╕архату - це ж укра╖нц╕ ходять у храми рос╕йсько╖ п’ято╖ колони в Укра╖н╕.

 

Це жахлив╕ штуки, але тут нема╓ на кого ображатися ╕ треба розум╕ти т╕льки одне: нац╕я хвора, вона вибита, вона ма╓ в╕дродитися. Часу постати у нас не було. Ф╕лософи казали дуже мудро, що жодне покол╕ння укра╖нц╕в не виросло, щоб не отримати знущань в╕д рос╕╖. От ми цей г╕ркий спадок ╕ тягнемо з собою, ма╓мо його переосмислити ╕ стати монол╕тною нац╕╓ю.

 

Укра╖нська в╕дкрита душа, яка д╕ставала «п╕стона», одразу закривалася. Коли людина в╕дчува╓, що ╖╖ не приймають - в свою хатку, як слимачок, хова╓ться. Я ╕нод╕ злий на когось за неукра╖нський св╕тогляд. А пот╕м думаю, а що в╕д них можна оч╕кувати, коли вони багато пережили страждань або народжен╕ в╕д тих людей, як╕ були «визволителями» укра╖нц╕в; перем╕шан╕ в нац╕╖, яких абсолютно Укра╖на не хвилю╓. Що там казати про 7-ме кол╕но?! Хто у нас дума╓ про 7-ме кол╕но? Дай Боже, щоб людина шанувала сво╖х батьк╕в, я вже не кажу про прад╕д╕в.

 

 Маючи внук╕в, маючи сво╖х д╕тей, я розум╕ю, що вони вже перед мене стоять. ╤ тепер вони будуть нести у сво╖й енергетиц╕ мо╓ життя. Вони пот╕м будуть або мати див╕денди з цього, або будуть страждати, як багато нас стражда╓ в╕д того, що по материнськ╕й ╕ по татов╕й л╕н╕╖ були в р╕зних покол╕ннях р╕зн╕ ситуац╕╖, про як╕ не завжди хочеться згадувати.

 

Повномасштабна в╕йна йде, ╕, може, оцей пер╕од очищення задасть певний ритм ╕ швидк╕сть. Бо ми ж дуже довго дума╓мо, дуже довго запряга╓мо. Дай Боже, щоби ми не втратили найважлив╕ше на сьогодн╕шн╕й день: дов╕ру американц╕в ╕ ╓вропейц╕в, бо нам буде без них дуже важко. Сам╕ б ми не справилися. Укра╖нський усп╕х – це мужн╕сть наших захисник╕в плюс грош╕ ╕ зброя заруб╕жних партнер╕в. В╕н мотиву╓. ╤ з’явля╓ться в╕ра в те, що ми зможемо перемогти.

 

Потужна енергетика

 

- Нав╕ть по ваш╕й акторськ╕й д╕яльност╕ можемо точно казати, що в╕йна для вас трива╓ з 2014 року. Ви з╕грали у ф╕льм╕ «Сх╕дняк» про под╕╖ на Донбас╕. На м╕жнародних фестивалях продовжу╓ збирати нагороди стр╕чка «Мати Апостол╕в» - ╖х уже понад 60. Люди на сх╕дн╕й частин╕ територ╕╖ Укра╖ни коли можуть бути такими, як ваш герой Фед╕р Мельник?

 

- Там ╓ немало людей, як╕ стоять на нац╕онально св╕домих позиц╕ях. Але ╖х менш╕сть. ╤ тому то все рос╕йськ╕ м╕фи, що Лугань – це рос╕я. Насправд╕ Сват╕вський район чи довколишн╕ на Луганщин╕ – це укра╖нська мова ╕ традиц╕╖. Але нам втовкмачувалося весь час ╕нше. ╤ головне, що наша держава на р╕вн╕ кер╕вництва абсолютно н╕чого не робила для того, щоб повернути Укра╖ну туди, де вона здавна була.

 

Ми завжди боялися п╕дходити до нац╕онального питання. Отак «задовбали» нас, що все кругом укра╖нськ╕ чогось буржуазн╕ нац╕онал╕сти. Чому ми буржуазн╕? Через те, що ми коня мали ╕ вола, який обробляв землю?!

 

- Уже вс╕ зрозум╕ли, що нав╕шування означень про укра╖нський нац╕онал╕зм було н╕чим ╕ншим, як пропагандистською обробкою з╕ сторони рос╕╖.

 

- Але оця аг╕тац╕йно-пропагандистська штука працювала дуже точно. ╤ на територ╕╖ ╕нших держав рос╕я не припиня╓ насаджувати свою мову, а отже ╕ впливи. В╕зьмемо Груз╕ю. Коли Саакашв╕л╕ був при влад╕, тод╕ п╕шов дуже великий крен в нац╕ональну самосв╕дом╕сть, рос╕йська мова була, по сут╕, викреслена з╕ сп╕лкування. Англ╕йська забирала перш╕сть серед ╕ноземних мов Груз╕╖. А тепер, коли там пророс╕йський уряд, починають з’являтися рос╕йськ╕ школи, як╕ укладають угоди про сп╕впрацю з московськими школами, з яких при╖здять п╕дручники, в яких написана ╕стор╕я з позиц╕й рос╕╖.

 

Здавалось би: орган╕зовують для д╕тей заняття бальними танцями. Ут╕м ╕ через них просува╓ться потихеньку рос╕йська мова ╕ рос╕йська культура. Люди привчаються до того, що, ну, поруч ма╓ ╕снувати ця мова, тому що ж вона нормальна, вони ж добр╕, «культурн╕».

 

- Кожен фронт важливий пост╕йно: й акторський, загалом культурний, ╕ викладацький.

 

- Ви мен╕ задали запитання про вступну кампан╕ю в театральний ун╕верситет, а ми тут же перейшли в╕дразу на те, що нас найб╕льше хвилю╓. Як виграти, як боронити, як брати участь у ц╕й в╕йн╕, як допомагати? Це дуже важлив╕ реч╕.

 

Я не дуже знаю, як з автоматом поводитися. Хоча у ф╕льмах про сучасну в╕йну зн╕мався: тому ж «Сх╕дняку», у стр╕чц╕ «Мати Апостол╕в». Жартував: «Мене берете на цю роль, а я не знаю, яким боком тримати зброю».

 

Режисеру «Сх╕дняка» казав: «Для чого ти мене береш? Я ж вже старший чолов╕к, в арм╕ю б мене вже не взяли, а якщо - то виганяли б копняками, бо я б просто заважав би вс╕м. Вже не можу б╕гти, не можу багато речей швиденько робити. Тому ╓ певн╕ обмеження для тих, кому за 60. Й Андр╕й ╤ванюк (Енд╕ ╤ва) тод╕ в╕дпов╕в: «Мен╕ потр╕бна ваша енергетика, яка в вас сидить».

 

Якщо людина ма╓ цю енергетику ╕ вона не згасла, то ма╓ сили бути д╕╓вою на сво╖й д╕лянц╕. Дуже важливо, щоб ╕ «ф╕зика», ╕ розум тв╕й дозр╕ли до того, щоби почати як╕сно розум╕ти свою роботу, свою профес╕ю, ╕ м╕г ╖╖ ще комусь передати. Хоча не кожен вм╕╓ передати акторську профес╕ю. Я займаюся цим ╕ почуваюся в цьому - як риба в вод╕.

 

"Хто у мене вкраде добре ╕м’я, той вкраде те, чим сам не збагатиться, у мене ж забира╓ все"

 

- Пане Богдане, а як вас студенти називають? Точно люблять ╕ поважають – це пом╕тили вс╕, хто був на в╕дзначенн╕ 100-р╕ччя Театру ╕мен╕ Франка; про це розпов╕дала, зокрема, Марина Кошк╕на – ваша учениця, 29-л╕тня, але вже справжня з╕рка.

 

- Якось «кл╕кухи» мен╕ не придумали. Але те, що вони себе називають «бенючатами» - це факт. Це з курсу в курс переда╓ться. Тобто я - як н╕би десь в ранз╕ якогось наставника, не хочу казати батька, але кер╕вника.

 

- М╕ж ╕ншим, ╕ батьком укра╖нського театру публ╕чно вас називають, ╕ ген╕╓м сучасност╕ - це вже колеги.

 

- У мене ╓ друз╕, як╕ говорять з╕ мною в╕дверто. Т╕ слова переходять у жарт. Бо до цього ╕накше ╕ не можна ставитися. Бо не ми визнача╓мо наповнення таких сл╕в, а т╕, хто про нас буде пот╕м говорити.

 

У Театр╕ ╕мен╕ Франка ми зараз готу╓мо постановку «Кар'╓ра Артуро У╖, яку можна було спинити» за Брехтом. ╤ там ╓ шматочок з Шексп╕ра. Ось том його твор╕в з╕ мною. Зараз я якраз буду на сцен╕ репетирувати свою нову роль Актора. Там Яго говорить Отелло так╕ слова: «Для ж╕нки ╕ чолов╕ка честь ╖х - добре ╕м’я, то найц╕нн╕ший скарб у душах ╖хн╕х. Хто вкрав м╕й гаманець, той вкрав лише др╕бницю. А хто у мене вкраде добре ╕м’я, той вкраде те, чим сам не збагатиться, у мене ж забира╓ все».

 

Дуже важливе те добре ╕м’я, яке пот╕м крутиться за т╕╓ю чи ╕ншою людиною. Дуже важливо, яку ти т╕нь залишиш п╕сля себе. Т╕нь батька Гамлета. Зрозум╕ло, що ми вс╕ гр╕шн╕. Але, якщо ти ум╕╓ш на якомусь певному етап╕ зупинитися ╕ не зробиш щось непотр╕бне, то це вже дуже добре. А якщо ма╓ш чесноти, то варто ╖х примножувати – кожен на сво╓му фронт╕.

 

- Вже сказали, що готу╓те нову роль Актора у нов╕й постановц╕ режисера Дмитра Богомазова. А як поверталися на сцену п╕сля 24 лютого: наск╕льки це було складно чи не складно?

 

- Складно було повертатися. Театральну машину зупинити, мабуть, легше, н╕ж по-новому вдихнути у не╖ життя. Це як реан╕мац╕я. Ми зараз в театр╕ Лес╕ Укра╖нки гра╓мо, поблизу якого станц╕я метро, яка слугу╓ укриттям на випадок пов╕тряно╖ тривоги. Нам служба надзвичайних ситуац╕й поки не дозволя╓ грати в Театр╕ Франка.

 

- Як почува╓теся на не сво╖й сцен╕, яка 30 рок╕в була у Ки╓в╕ м╕сцем «рос╕йсько╖ драми»?

 

- Нормально. На ц╕й сцен╕ ми давно грали вистави театрально╖ компан╕╖ «Бенюк ╕ Хост╕ко╓в»: «Швейка», «Моя профес╕я - синьйор з вищого св╕ту».

 

Актори Театру Лес╕ Укра╖ни, образно кажучи, сам╕ бувають зараз в реан╕мац╕йному в╕дд╕ленн╕: ╕ вистави перекладають на укра╖нську мову, готують укра╖нський репертуар. Переосмислюють буття. Хоча там лиша╓ться величезна к╕льк╕сть людей, як╕ не п╕дтримують позиц╕ю Укра╖ни. ╤ вони поки що в штат╕: ╕ звання мають, ╕ все мають.

 

А та сцена, сцена ж не винна. ╥╖ намолюють т╕, хто несе тепло й укра╖нськ╕ ц╕нност╕. Вона б╕льша сцена, н╕ж наша франк╕вська. Це поган╕ артисти можуть казати, що вона якась не така. Брехня. Треба вм╕ти осво╖ти, в╕двоювати свою територ╕ю.

 

- Тож ╕ глядач╕ мають перебороти свою в╕дразу до м╕сця, яке вважали де-факто «рос╕йським» остр╕вцем.

 

- Кожен театральний майданчик ма╓ сво╖ ф╕шки. У Театр╕ Лес╕ Укра╖нки при╓мна ╕ гарна акустика, глядач сидить б╕ля тебе, нема╓ оркестрово╖ ями. Коли артист чу╓, бачить, розум╕╓ вс╕ ц╕ складов╕, як╕ допомагають «взяти» глядача за будь-яких обставин, де б це не було, - м╕сце не ма╓ значення. Хоч на майдан вийди ╕ говори - енергетика переборю╓ все.

 

Це не значить, що ти ма╓ш диктувати ╕ бути якимось тираном. Головне – зац╕кавити.

 

Не дарма психолог╕я - це найперше д╕ло, яке мандру╓ з артистом поруч весь час. Мудр╕ артисти все життя вчаться, н╕коли не досягають якогось р╕вня ╕ не зупиняються.

 

П╕дказка Зеленському про к╕но

 

- Наймасов╕ше з мистецтв – к╕но. У Черн╕вцях на фестивал╕ в╕дбулася прем’╓ра телесер╕алу «Хазя╖н» за мотивами п’╓си ╤вана Карпенка-Карого. Що ви хот╕ли донести через осучаснений через 120 рок╕в п╕сля написання образ Пузиря?

 

- Справа в тому, що актор, його хот╕ння на якомусь ╕ншому м╕сц╕ знаходяться у процес╕ зйомок та виробництва к╕нопродукц╕╖. Вс╕ актори, на жаль, ╓ пазлами в складанн╕ т╕╓╖ чи ╕ншо╖ к╕но╕стор╕╖. Наповнення ф╕льму залежить в╕д продюсер╕в; в╕д тих, хто грош╕ платить; в╕д режисера ╕ в╕д багатьох ╕нших момент╕в. Повн╕стю «Хазя╖на» я не бачив. Хот╕в, щоб це був ф╕льм не наближений до комед╕╖. Бо це не комед╕я, це драма.

 

Хрестомат╕йн╕ п╕дручники казали, що Пузир, Хазя╖н, - це глитай, який ╓ «пухлиною на т╕л╕ роб╕тничого народу». Так╕ твердження – «фуфло». Бо, по-перше, так╕ люди були неймов╕рними орган╕заторами. ╤нша справа, що коли ти зраджу╓ш б╕бл╕йним стосункам всередин╕ себе ╕ породжу╓ш жадобу до грошей – це в╕длуню╓ в╕дпов╕дним ставленням в╕д ближн╕х.

 

Нин╕ ╓ немало багатих людей, як╕ дуже потужно допомагають фронту. Любов до сво╓╖ держави вим╕рю╓ться, як казали наш╕ укра╖нськ╕ ген╕╖, глибиною сво╓╖ власно╖ кишен╕. ╢ р╕зниця: приходить ╕ бере чолов╕к пляшку в╕ск╕ за м╕н╕мум тисячу гривень чи в╕дда╓ грош╕ на ЗСУ. Виб╕р дуже простий, для кожного алкогол╕ка «понятий», як кажуть москал╕: бухнуть або допомогти. Виб╕р багатьох ╕ заможних укра╖нц╕в – допомогти.

 

- Як ви ставитеся ще до того, що заморожене державне ф╕нансування к╕новиробництва в пер╕од д╕╖ во╓нного стану?

 

- А воно не заморожу╓ться. Бо не можна мистецтво заморозити, не залежно в╕д того, який у кра╖н╕ стан ╕ чи ма╓ к╕но державну п╕дтримку.

 

Чекати того, що держава тоб╕ буде давати кошти - а я такий розумний ╕ такий нац╕онально св╕домий, ╕ мистецько грамотний, а грош╕ не дають для вт╕лення - це складова от╕╓╖ частини самоорган╕зац╕╖ кожно╖ людини, коли нема╓ ╕ндив╕дуального внутр╕шнього менеджменту. Можна знаходити кошти чи спос╕б самореал╕зац╕╖, якщо п╕дняти свою задницю – раз; м╕зки напружити – два; а по-трет╓ - вм╕ти працювати з тими, хто ма╓ грош╕.

 

Меценати в Укра╖н╕ завжди були. ╤нша справа, що ображений Карпенко-Карий писав пот╕м про них п’╓си «Сто тисяч» ╕ «Хазя╖н». ╤ це зараз вони як комед╕я звучать, а тод╕ Чикаленку або ╕ншим меценатам укра╖нських справ треба було вирулювати, бо до зрозум╕лого пресу в╕д уряду рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖ додавалися так╕ образи в╕д тих, хто мав зрозум╕ти ╖хн╕ д╕╖.

 

Зараз я знаю людей, як╕ запустилися з ф╕льмами. Днями сам на зйомках був. П’ятикурсники зн╕мають дипломн╕ роботи за сво╖ грош╕. За сво╖ грош╕ камери винаймають. Приходять до мене, кажу: «Покажи сценар╕й, вир╕шуватиму, буду в тебе зн╕матися чи н╕». За п╕вдня вони разом з оператором встигають зняти Бенюка.

 

Розум╕ю, що студентам треба на чомусь вчитися. Якщо вони не будуть цього робити ╕ ми не будемо на це ╕ти, чекаючи державного ф╕нансування, - тод╕ все зупиниться.

 

 ╤ мова не лише про студентськ╕ ф╕льми. Запускаються й ╕нш╕. Про Жадана кажу, 26 травня мали запуститися з ф╕льмом ╕ вже всередин╕ червня мали зняти. Зараз цей проект реан╕мують.

 

Ми не можемо чекати допоки зак╕нчиться в╕йна ╕ через Держк╕но п╕де ф╕нансування. М╕ж Англ╕╓ю ╕ Франц╕╓ю взагал╕ стол╕тня в╕йна була. Ск╕льки нам чекати?! Я можу в╕дмовитись колись в╕д об╕ду ╕ знятися, чому б н╕, тим паче, що я такий кругленький, н╕чого мен╕ не станеться, коли три дн╕ побуду голодний.

 

- Що ви хот╕ли донести трьома хвилинами короткометражки «Переможець»? Те, що не треба на грабл╕ попередн╕х невдалих д╕й наступати?

 

- Ту дуже ц╕каву ╕стор╕ю мен╕ розпов╕в Андр╕й Р╕золь - про людину, яка мандру╓ кудись ╕ летить, переступаючи гори, р╕ки, поля з граблями. Кудись «шпарить». Я соб╕ уявляв цю картинку зовс╕м ╕накше, не так, як ╖╖ Михайло Герасимович ╤лл╓нко зробив. Але суть залишилась.

 

Ми ма╓мо позбутися звички повторювати сво╖ попередн╕ помилки. Коли з побитим лицем персонаж, який спочатку н╕ з ким не сп╕лку╓ться, позбувся тих грабл╕в неначе яко╖сь каторги, - в╕н почина╓ перетворюватися на людину, яка рада ╕ншим.

 

Ми весь час ма╓мо пам’ятати, що т╕ грабл╕, як╕ лежать зубцями вверх, чекають кожного укра╖нця, коли в╕н приходить ╕ бездумно вибира╓ владу. Насправд╕ виборче право - це справа розумних людей, справа в╕дданих сво╖й держав╕ громадян, як╕ вм╕ють анал╕зувати ╕ робити р╕шуч╕ кроки.

 

- Чому, на вашу думку, в телееф╕р╕, зокрема, Нац╕онального телемарафону у пер╕од повномасштабно╖ в╕йни не показують укра╖нських ф╕льм╕в, переважно знятих частково за немал╕ грош╕ з держбюджету?

 

- Я п╕дказую Володимиру Зеленському, що це питання можна вир╕шити в «ручному управл╕нн╕». У нас часто небажання зробити ту чи ╕ншу укра╖нську справу прикривають н╕би-то недемократичн╕стю процедур. А за великого бажання можна завжди знайти аргументи ╕ д╕йти до бажаного результату абсолютно законно.

 

Для того, щоб глядач╕ бачили укра╖нське к╕но, треба заповнити ним телев╕з╕йний прайм-тайм. ╤ кошти за цей еф╕рний час мають ╕ти к╕новиробникам. Це ж нормальний товарообм╕н, тому що ц╕ кошти пот╕м п╕дуть на виробництво ╕нших ф╕льм╕в. Так треба було зробити ще 30 рок╕в тому.

 

Валентина Самченко

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 07.10.2022 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24557

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков