Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4596)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4286)
Українці мої... (1717)
Резонанс (2367)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1462)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (255)
Бути чи не бути? (476)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (282)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
РЕАБ╤Л╤ТАЦ╤Я В╤ЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦ╤В ╤ ВЕТЕРАН╤В
Адаптивний спорт ста╓ не лише засобом ф╕зичного в╕дновлення, але й методом психолог╕чно╖...


ЯК РОС╤Я СТИРА╢ УКРА╥НСЬКУ ╤ДЕНТИЧН╤СТЬ
Мета – викор╕нити будь-як╕ прояви укра╖нськост╕…


ПОКРОВА БЕЗ М╤Ф╤В: ЩО МИ ЗНА╢МО ПРО ЦЕ СВЯТО
1 жовтня, Покрова - ун╕кальний день у календар╕ укра╖нц╕в...


МАР╤УПОЛЬЦ╤ В╤ДЗНАЧИЛИ ДЕНЬ Р╤ДНОГО М╤СТА В СТОЛИЦ╤
«Мар╕уполь – це Укра╖на! Свободу захисникам «Азовстал╕!»


В╤ЙНА В ЯДЕРН╤Й ЗОН╤
Окупанти зам╕нували об'╓кт, готуючи акт ядерного тероризму…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 19.08.2022 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#33 за 19.08.2022
ЗЕЛЕНСЬКИЙ-ЕРДОГАН-ГУТЕРРЕШ: ДУЖЕ НЕСПОД╤ВАНИЙ ФОРМАТ

У Львов╕ в╕дбулися переговори м╕ж президентом Укра╖ни Зеленським, президентом Туреччини Ердоганом та генеральним секретарем ООН Гутеррешем. Про актуальну пол╕тичну складову цього сам╕ту написано вже чимало анал╕тичних матер╕ал╕в, ще б╕льше ╖х з’явиться, коли стане щось в╕домо про п╕дсумки. А поки вс╕ прогнозували, що буде зд╕йснено чергову спробу умовити кер╕вництво Укра╖ни погодитися на переговори з Рос╕╓ю про припинення в╕йни.

Вт╕м, проблема поляга╓ в тому, що в укра╖нському сусп╕льств╕ й в укра╖нському кер╕вництв╕ ╕сну╓ консенсус щодо таких перемовин. Вони можлив╕ лише за умови припинення Рос╕╓ю агрес╕╖, зв╕льнення укра╖нських територ╕й, загальновизнаних та визначених численними м╕жнародними угодами та компенсац╕╖ завдано╖ нам шкоди.

Така позиц╕я п╕дкр╕плена ╕ в╕йськово-пол╕тичною коал╕ц╕╓ю з п╕дтримки Укра╖ни – об’╓днанням Рамштайн, яке ╓, за сво╓ю сутн╕стю, новою, ширшою верс╕╓ю НАТО та прообразом ново╖, майбутньо╖ ООН. Зрозум╕ло, що ╕ президент Туреччини та генеральний секретар ООН, натхненн╕ усп╕хом стамбульського «зернового коридору», прагнуть перевести здобутки локально╖ «в╕йськово-економ╕чно╖» угоди у б╕льш широкий формат угоди в╕йськово-пол╕тично╖.

Тепер╕шня позиц╕я Рос╕╖ та ╖╖ д╕╖ не створюють, принаймн╕ зараз, можливостей для домовленостей. Анексований укра╖нський Крим, зг╕дно з рос╕йською конституц╕╓ю, ╓ частиною «╖╖ територ╕╖». Кремль визнав сепаратистськ╕ «ЛДНР»  в якост╕ держав, готу╓ «референдуми» щодо в╕д’╓днання в╕д Укра╖ни тимчасово захоплених територ╕й наших п╕вденно-сх╕дних областей. Компром╕с за рахунок Укра╖ни, якого прагне Рос╕я, за тепер╕шнього переб╕гу под╕й просто неможливий. 

Варто розглянути й тривал╕ш╕ можлив╕ п╕дсумки цього в╕зиту, саме з огляду на те, що залишилось в╕д  Орган╕зац╕╖ Об’╓днаних Нац╕й у сучасному св╕т╕. Участь у тристоронн╕й зустр╕ч╕ генерального секретаря ООН ╓ спробою продемонструвати ╖╖ роль як вагомого чинника св╕тово╖ пол╕тики та арб╕тра у найб╕льшому в╕йськовому конфл╕кт╕ в ╢вроп╕, як було ╕ перш╕ десятил╕ття п╕сля  II св╕тово╖ в╕йни. Укр╕нформ неодноразово звертався до теми реформування ООН, з огляду на ╖╖ тепер╕шню неефективн╕сть, п╕дкреслюючи, що складно оживити цю беззубу орган╕зац╕ю, яка останн╕м часом, схоже, ╕сну╓ для того, щоби забезпечити сво╓ ╕снування.

ООН – реформи, яких вс╕ прагнуть ╕ дехто не хоче

Потреба в реформуванн╕ ООН назр╕ла давно, про це говорять ще з час╕в завершення Холодно╖ в╕йни. Кра╖ни, що зм╕нювалися ╕ зм╕нилися за час в╕д започаткування ООН та вийшли на передов╕ позиц╕╖ у св╕т╕ - за чисельн╕стю населення, потужн╕стю економ╕к, соц╕альним розвитком - ц╕лком природно п╕д╕ймають питання про розширення складу пост╕йних член╕в Ради безпеки ООН та надання ╖м права реально впливати на р╕шення, що ухвалюються.

Повторимось: розмови про необх╕дн╕сть реформування ООН ведуться десятил╕ттями. Проте переведення пропозиц╕й у практичну площину та початок тако╖ робити гальму╓ться ╕ державами-пост╕йними членами Ради безпеки, як╕ не хочуть втрачати св╕й вир╕шальний вплив та можлив╕сть блокування р╕шень, використовуючи право вето, ╕ з боку високопосадовц╕в у сам╕й ООН.  Призначення на оон╕вськ╕ посади для багатьох колишн╕х м╕н╕стр╕в ╕ президент╕в ╓ чудовою синекурою, а в╕дсутн╕сть сутт╓во╖ в╕дпов╕дальност╕ п╕дкр╕плено сутт╓вими ж зарплатами.

Неспроможн╕сть ООН д╕╓во впливати на державу-агресора п╕дтвердив ╕ колишн╕й генсек ООН Пан Г╕ Мун, який в╕дв╕дав Ки╖в 16 серпня. На бриф╕нгу в╕н заявив: «Я чудово розум╕ю розчарування з боку людей по всьому св╕тов╕, не кажучи вже про т╕ кра╖ни, на територ╕ю яких один з пост╕йних член╕в Ради безпеки ООН зд╕йсню╓ агрес╕ю, а, в╕дпов╕дно, м╕жнародний механ╕зм не спром╕гся якось на це зреагувати через право вето».

Вт╕м, дещо ран╕ше, теж п╕д час в╕дв╕дин столиц╕ Укра╖ни нин╕шн╕й Генсек ООН Антон╕у Гутерреш все пояснив: «Я не маю таких повноважень, щоб реформувати Раду Безпеки. У мене нема╓ ╕люз╕й щодо можливост╕ це зробити зараз, негайно. Жодних. Але я буду робити абсолютно все, що можу, аби ООН була якомога ефективн╕шою в таких ситуац╕ях»  Тод╕, 29 кв╕тня 2022 року, Гутерреш п╕дкреслив: «Можете бути впевнен╕, що ми взяли на себе це зобов’язання – п╕дтримати на сто в╕дсотк╕в укра╖нц╕в у так╕ складн╕ часи. Ми пост╕йно заклика╓мо до припинення в╕йни. ╤ це наша мета - зак╕нчити в╕йну, поважаючи м╕жнародне право ╕ Статут ООН».

Про необх╕дн╕сть реформування м╕жнародних ╕нститут╕в п╕дтримання безпеки неодноразово заявляли кер╕вники багатьох кра╖н. На Генеральн╕й асамбле╖ ООН у вересн╕ 2018-го представник ╤рланд╕╖ Саймон Ков╕н╕ наголошував, що «Пол╕тичн╕ органи ООН повинн╕ наздогнати св╕т. Особливо це стосу╓ться Ради Безпеки. ╤рланд╕я ч╕тко заявля╓ про необх╕дн╕сть зб╕льшення розм╕ру Ради. Багато частин св╕ту або недостатньо представлен╕ у Радбез╕ або не представлен╕ узагал╕”.

Тод╕ ж прем'╓р-м╕н╕стр Голланд╕╖ Марк Рютте заявив, що ООН занадто забюрократизована: "Погляньмо на вражаюч╕ 3000 окремих оф╕с╕в ООН у св╕т╕. Це - три тисяч╕ аргумент╕в для тих, хто стверджу╓, що багатосторонн╕сть м╕жнародних в╕дносин лише створю╓ фрагментац╕ю й бюрократ╕ю."

Ще у 2019 роц╕ кра╖ни-жертви рос╕йсько╖ агрес╕╖ Укра╖на та Груз╕я над╕слали сп╕вголовам м╕журядових переговор╕в щодо реформування Ради безпеки ООН сп╕льного листа, в якому закликали обмежити застосування права вето, якщо один ╕з пост╕йних член╕в ╓ стороною конфл╕кту. В лист╕, зокрема, наголошувалося, що «…право вето ма╓ бути обмежене, коли пост╕йний член ╓ стороною конфл╕кту або ситуац╕╖, що перебува╓ на розгляд╕, ╕ через конфл╕кт ╕нтерес╕в не може неупереджено брати участь у голосуванн╕.»

Уже цього року президент Укра╖ни Володимир Зеленський п╕дкреслював: «Ми бачимо, що ООН та вс╕ ╕нш╕ м╕жнародн╕ структури не мають необх╕дно╖ внутр╕шньо╖ сили, щоб повертати людям базову ц╕нн╕сть, щоб повертати кра╖нам мир, тому що в цих структурах не забезпечена внутр╕шня справедлив╕сть. Голос прив╕лейованих там все ще заглуша╓ голос б╕льшост╕. Це несправедливо».

стор╕я вивчено╖ безпорадност╕

ООН створювалася як сп╕льнота кра╖н антиг╕тлер╕всько╖ коал╕ц╕╖, як╕ й називали себе «об’╓днаними нац╕ями», задумувалася як майданчик для м╕жнародного сп╕вроб╕тництва та вироблення механ╕зм╕в запоб╕гання в╕йн ╕ збройних конфл╕кт╕в. Статут ООН був затверджений на Сан-Франциськ╕й конференц╕╖, п╕дписаний 26 червня 1945 року представниками 50 держав ╕ набув чинност╕ 24 жовтня того ж року. Згодом до складу ООН ув╕йшли майже вс╕ кра╖ни св╕ту. Кер╕вн╕ органи ООН – Генеральна Асамблея, Секретар╕ат та Рада безпеки – здавалося б, сво╖м авторитетом та присутн╕стю в них представник╕в ус╕х держав, могли протид╕яти розпалюванню збройних конфл╕кт╕в. Проте сталося не так, як гадалося.

В╕д початку свого ╕снування ООН була спробою об’╓днання держав, як╕ мали р╕зний пол╕тичний устр╕й, ╕деолог╕чн╕ засади, р╕вень економ╕чного та соц╕ального розвитку. Право «вето» у Рад╕ безпеки ООН. як╕ отримали п’ять  держав, що зробили найб╕льший внесок у розгром кра╖н-член╕в Ос╕ – США, Великобритан╕я, Франц╕я, Китайська республ╕ка та СРСР – нер╕дко використовувалося цими державами для того, щоб заблокувати потр╕бн╕ св╕тов╕ р╕шення. Генеральна асамблея так само використовувалася як майданчик для зведення порахунк╕в, механ╕чною б╕льш╕стю голос╕в подекуди приймалися р╕шення, далек╕ в╕д об’╓ктивност╕ та неупередженого погляду на под╕╖.

З часом ООН, з механ╕зму п╕дтримання миру та стаб╕льност╕ у св╕т╕, перетворилася на механ╕зм по зб╕льшенню власного бюрократичного апарату. Миротворч╕ м╕с╕╖ ООН усе б╕льше нагадували помпу по викачуванню грошей з держав-член╕в, не беручи активно╖ участ╕ у розмежуванн╕ стор╕н конфл╕кт╕в ╕ обмежуючись пасивним спостереженням за переб╕гом под╕й.

Неефективн╕сть ООН в розв’язанн╕ пол╕тичних та економ╕чних конфл╕кт╕в п╕дкреслю╓ ╕ те, що кра╖ни св╕ту, для координац╕╖ сво╓╖ пол╕тики та економ╕чних стосунк╕в, обирають та створюють ╕нш╕ майданчики для тако╖ д╕яльност╕ - G-7, G-20, континентальн╕, рел╕г╕йн╕, ресурсовидобувн╕ союзи. В╕йськово-пол╕тичн╕ об’╓днання вичавлюють ООН на задн╕й план св╕тово╖ пол╕тики, генеральна асамблея все б╕льше нагаду╓ такий соб╕ к╕нофестиваль, де Рада безпеки - його жур╕.

Реальн╕ механ╕зми узгодження ╕нтерес╕в перем╕стилися на сам╕ти гол╕в уряд╕в та зустр╕ч╕ кер╕вник╕в пров╕дних ф╕нансово-економ╕чних корпорац╕й. ООН зараз явля╓ собою сво╓р╕дну панель у салон╕ автомоб╕ля, на як╕й висв╕тлюються параметри його руху та стану обладнання, а власне механ╕зми та реальн╕ важел╕ керування перем╕щено за меж╕ цього салону.

Ан╕ св╕тового уряду, ан╕ координац╕йного центру з ООН створити не вдалося, представники держав-член╕в ц╕╓╖ орган╕зац╕╖ вправляються на ╖╖ трибун╕ та у виступах з м╕сць у риториц╕ та обм╕нюються компл╕ментами або шпильками, але реальн╕ р╕шення та практична пол╕тика в╕дбуваються поза залами зас╕дань.

Л╕га нац╕й та ООН: оч╕кування та реальн╕сть

ООН не завжди була такою безпорадною, як сьогодн╕. На початках ООН брала активну участь у попередженн╕ та розв’язанн╕ конфл╕кт╕в у багатьох кра╖нах св╕ту. П╕д час Корейсько╖ в╕йни 1950-53 рок╕в в╕йська США та ╖хн╕х союзник╕в п╕д прапором ООН, виконуючи резолюц╕ю Ради безпеки, в╕дбивали комун╕стичну агрес╕ю об’╓днаних сил п╕вн╕чнокорейських комун╕ст╕в, КНР та СРСР.

ООН брала активну участь у миротворчих м╕с╕ях по усьому св╕ту. В╕йська п╕д прапором та з кольорами ООН – т.зв. «блакитн╕ шоломи» - вводилися для розд╕лення стор╕н конфл╕кт╕в у Африц╕ та Аз╕╖. Другий генеральний секретар ООН Да╜ Гаммаршельд, який очолював цю орган╕зац╕ю з 1953 по 1961 р╕к, намагався перетворити ООН на д╕╓вий ╕нструмент п╕дтримання миру. П╕д час спроб залагодити конфл╕кту у Конго л╕так Гаммаршельда зазнав авар╕╖ над територ╕╓ю тепер╕шньо╖ Замб╕╖.

Причини ав╕акатастрофи дотепер залишаються не до к╕нця розсл╕дуваними, серед верс╕й розглядалася ╕ причетн╕сть до загибел╕ генсека ООН радянських спецслужб. П╕сля загибел╕ Гаммаршельда д╕яльн╕сть ООН поступово набувала усе б╕льш формального та бюрократичного характеру. Можливо, р╕шуч╕сть д╕й наступник╕в Гаммаршельда гальмувала пам’ять про його траг╕чну загибель та здогадки про ╖╖ причини.

А тут – ще й Туреччина перед сам╕том у Львов╕ заявила про необх╕дн╕сть реформи ООН…

Тут доречно згадати, що було до ООН. ╥╖ попередницею була Л╕га Нац╕я, заснована у 1920 роц╕ та розпущена у 1946-му. Л╕га Нац╕й теж створювалася у пово╓нний пер╕од п╕сля Першо╖ св╕тово╖, мала схожу структуру та ц╕л╕, об’╓днавши 56 кра╖н св╕ту. Покликана п╕дтримувати мир та справедливий розгляд конфл╕кт╕в, Л╕га Нац╕й теж виявилася неспроможною досягти цих ц╕лей. Держави-агресори або виходили з ╖╖ складу, як нацистська Н╕меччина, або виключалися, як СРСР, за агрес╕ю проти Ф╕нлянд╕╖. З╕ створенням ООН Л╕га Нац╕й припинила сво╓ ╕снування, деяк╕ орган╕зац╕╖, як╕ були створен╕ у ╖╖ склад╕, стали п╕дрозд╕лами ООН, зокрема М╕жнародна орган╕зац╕я прац╕, ВООЗ, М╕жнародний суд.

Все повторю╓ться: ООН перебува╓ у глибок╕й криз╕  теж завдяки неможливост╕ збалансування та по╓днання ╕нтерес╕в  ╖╖ держав-член╕в. Св╕т як був, так ╕ залишився розд╕леним на групи та блоки держав з р╕зними ╕нтересами, як╕ складно привести до сп╕льного знаменника. Держави св╕ту не дуже хочуть поступатися сво╖м суверен╕тетом на користь м╕жнародним орган╕зац╕ям та надавати ╖м право вир╕шувати сво╖ дол╕ та визначати вектори зовн╕шньо╖ пол╕тики.

Укра╖нсько-рос╕йська в╕йна т╕льки п╕дкреслила кризу системи м╕жнародного права, м╕жнародно╖ вза╓мод╕╖ та механ╕зм╕в ╕ ╕нструмент╕в ╖х вир╕шення. Вт╕м, зусилля до встановлення миру генерального секретаря ООН, який вже вдруге п╕д час в╕йни прилет╕в до Укра╖ни, можна т╕льки прив╕тати. Головне, щоб пропозиц╕╖, як╕ в╕н прив╕з, не були спробою досягнути цього миру за рахунок укра╖нських ╕нтерес╕в.

Варто зазначити, що ╕ з уряду Туреччини буквально напередодн╕ сам╕ту у Львов╕ неспод╕вано, на р╕вн╕ одного з ключових радник╕в, прозвучали пропозиц╕╖ про необх╕дн╕сть реформування ООН ╕ насамперед Ради безпеки.

Тож загалом, ц╕кава комб╕нац╕я роз╕гру╓ться у Львов╕.

Дмитро Редько

www.ukrinform.ua

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 19.08.2022 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24422

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков