Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 17.09.2004 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#38 за 17.09.2004
Педагогічна спадщина учителя-філософа
Є. С. Регушевський, професор, М. С. Разумейко, доцент ТНУ.

Історія розвитку педагогічної думки в Україні - це ще досі майже не оране поле, на якому зростали, але були розтоптані російським царизмом прекрасні плоди. Єдине, що ніяк не можна було викинути з наукової пам'яті - це давньоукраїнські братські школи та Києво-Могилянська академія. Про них створено серйозні дослідження ще в кінці XIX і на початку XX ст. А.Аскоченського, С.Голуб'єва, М.Булгакова, А.Петрова, К.Харламповича, М.Линчевського, а також праці вітчизняних учених XX ст. Є.Мединського, Я. Ісаєвича, Ф.Шевченка, Г. Лазаревського, Є.Дмитровського, О.Мазуркевича, Хв. Титова, Б.Митюрова, А.Верченка та ін.
Але може скластися враження, що після XVI-XVII ст. в Україні педагогіка не розвивалась, що лише за радянських часів в Україні появляються педагоги-теоретики і великі педагоги-практики, яких, правда, теж нещадно нищили, тероризували та замовчували (наприклад, безсмертний Григорій Ващенко). Безпідставно було забуто педагога-теоретика, педагога-філософа Памфіла Даниловича Юркевича, що народився в родині православного священика, настоятеля храму містечка Липлявого на Полтавщині, закінчив Київську духовну академію і був професором цієї ж академії та Київського університету. Колишній випускник Київської духовної академії І.С.Нечуй-Левицький згадував лекції професора філософії П.Юркевича (а теоретичні проблеми педагогіки і навіть психології тоді вивчались у філософії) із захопленням. За університетським статутом та статутом духовної академії середини XIX століття професор філософії читав і курс педагогіки, яка обов'язково включала в себе і елементи психології. Отже, П.Юркевич, числячись професором філософії духовної академії, читав і курс педагогіки в обох вузах.
У педагогічній спадщині П.Юркевича нараховується понад 50 великих і малих праць, більшість з яких ще не опублікована. За життя автором було опубліковано лише 14 праць, серед яких варто особливо відзначити "Идеи и факты из истории педагогики" (1870 р.), "Курс общей педагогики с приложениями" (1869 р. 404 с.), "Общие основания методики" (1864 р.), "Педагогическая литература" (1864), "План и силы для первоначальной школы" (1870 р.), "Чтения о воспитании" (1865 р., 227 с.) та ін. Свого опублікування чекають ще рукописи праць ученого, присвячених проблемам теорії та історії педагогічної думки, проблемам методики викладання логіки, педагогіки і філології, проблемам психології і природознавства.
Працю, яку написала доцент кафедри педагогіки Таврійського університету С.Кузьміна ("Філософсько-педагогічна концепція П.Д.Юркевича", К, 2002 р., 162 с.) з великим інтересом прочитають учителі-практики, студенти, викладачі педагогіки та керівники освітніх установ. Багато теоретичних думок і практичних рекомендацій у галузі навчання та виховання, висловлених П.Юркевичем, не втратили цінності й сьогодні і можуть бути використані у шкільній справі сьогодення. Так, П.Юркевич критикував абстрактний гуманізм. Він вважав, що утилітарна педагогіка пригнічує дитину, бо посягає на її права не лише в дитинстві, але й у дорослому віці, бо вирішує за неї, на що вона (людина) повинна спрямовувати свої зусилля. У "Курсе общей педагогики с приложениями" великий педагог пише: "Чи буде справедливим, чесним, людяним переймати дітей турботами про їхні майбутні клопоти? Чи не повинні дитинство і юність бути метою самі по собі?"
Цікаво, що деякі ідеї індивідуального розвитку людини у процесі навчання і виховання підтримують сучасні вчені (напр., Б.Ананьєв, В.Гінецинський, С.Рубінштейн і ін.). Корисними як для педагога-практика, так і для майбутнього педагога (а нині студента педагогічного вузу) мають стати думки П.Юркевича про межі свободи у відносинах вихователя і вихованця, держави і школи, школи і церкви, школи і культури. Не обійшов великий учений і питання про сутність, призначення та психологію педагога. Окрім психолого-педагогічних знань, витонченого володіння методикою, педагог повинен любити і прищеплювати вихованцям любов до дитини, до добра та істини, - пише П.Юркевич у своїй найгрунтовнішій праці "Курс общей педагогики с приложениями".

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 17.09.2004 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=2416

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков