"Кримська Свiтлиця" > #36 за 10.09.2021 > Тема "Душі криниця"
#36 за 10.09.2021
ЛАМАЙ ХЛ╤Б РУКАМИ
Наш╕ традиц╕╖
11 вересня - Ус╕кновення Чесно╖ Голови Святого пророка й хрестителя Господнього ╤вана Предтеч╕. У церковному календар╕ його ╕м'я одне з найб╕льш згадуваних. Зокрема (пода╓мо не за посл╕довн╕стю дат, а за под╕ями): 6 жовтня - Зачаття ╤вана Хрестителя; 7 липня - Р╕здво ╤вана Хрестителя-Предтеч╕; 20 с╕чня - Собор ╤вана Хрестителя (на спомин про свято Водохреща, адже це в╕н хрестив ╤суса Христа у р╕чц╕ Йордан╕); 11 вересня - Ус╕кновення Голови Предтеч╕; 9 березня - Обрет╕ння, або В╕днайдення Голови ╤вана Хрестителя... У народ╕ цей день називають Головос╕ки. ╤ це ╓диний день за весь р╕к, коли не дозволя╓ться ╖сти борщ. На Головос╕ки не можна брати до рук сокири, пилки, ножа, будь-яких гострих предмет╕в. Заборонена праця на пол╕, на город╕, у садку, взагал╕ будь-яка важка ф╕зична праця без нанально╖ потреби (скаж╕мо, догляд за домашн╕ми тваринами, птицею...). Особлива заборона стосу╓ться р╕зання ╕ споживання овоч╕в, як╕ нагадують голову (капусти, буряка, картопл╕...). Кажуть: «Якщо на Головос╕ки зр╕зати головку капусти, то з не╖ може потекти кров». Нав╕ть не ╖ли риби, що дозволя╓ться у часи посту чи ╕нш╕ строг╕ п╕сн╕ дн╕. Натом╕сть споживали крупи. А хл╕б ламали руками. Ут╕м, церква навча╓, що посту потр╕бно таки строго дотримуватися ╕ святкувати день святий з молитвою у храм╕, вдома. А хл╕б таки можна р╕зати ножем, нав╕ть на Ус╕кновення. Усе ╕нше - народн╕ вигадки. Прогностичн╕ прикмети: - На Головос╕ки полет╕ли журавл╕ - полет╕ла ос╕нь; буде рання зима. - Туман на Головос╕ки подару╓ повний кошик гриб╕в. - Якщо на Головос╕ки тнуть комар╕ - холод забариться. - Спекотний день на Головос╕ки - ос╕нь ╕ дал╕ буде погожою.
ОС╤НН╢ З╤ЛЛЯ
12 вересня християни сх╕дного обряду вшановують Святих Олександра, ╤вана та Павла — Патр╕арх╕в Царгородських. У народному побут╕ укра╖нц╕в за цим днем закр╕пилися назви - ╤вана Во╖на, ╤вана Сили. Дехто з марнов╕рних у це свято зумисне (!), адже свято не належить до великих, йшов до церкви, купував св╕чку, перевертав гн╕том униз ╕ запалював ╖╖. ╤ так тримав полум'ям униз протягом ус╕╓╖ в╕дправи. Вважав, що таким чином помститься злод╕ю, якого свого часу не викрив «по гарячих сл╕дах». Злод╕й щось колись у нього поцупив, залишився безкарним, а тепер помре у страшних муках. Над сутн╕стю християнсько╖ морал╕, милосердям скривджений нав╕ть не замислювався. Жага помсти засл╕пила оч╕... Однак з огляду на етнограф╕ю, день ╤вана Во╖на (Сили) ц╕кав╕ший з ╕нших причин. Адже знахар╕ починали заготовляти ос╕нн╓ з╕лля, кор╕нц╕ л╕карських рослин, як╕ збер╕гали чудод╕йну силу впродовж року. У домашн╕й аптец╕ завжди мали все напоготов╕ - як засушений зб╕р, так ╕ настоянки з нього. Ними надавали допомогу вс╕м, хто потребував цього. До реч╕, травами ╤вана Сили л╕кували нав╕ть домашн╕х тварин. Вважали: таким л╕кам дода╓ сили сам ╤ван Сила. Можливо, що це парадоксально звучить, але ╤ваном Силою (Во╖ном) ╕нколи називали ╤вана Хрестителя-Предтечу, якого вшановували днем перед тим. Однак у таке свято (Головос╕ки) збирати з╕лля не велено. Тож ╤ван Предтеча лише нагадував, що ос╕нн╓ з╕лля вже набуло л╕кувально╖ сили ╕ час рушати за ним, збирати, запасатися. ╤ це не одноденна праця, а розпочався знахарський сезон, який трива╓ аж до п╕зньо╖ осен╕. Принаймн╕ у вересн╕ заготовляли плоди нетреби, листя шавл╕╖, корен╕ а╖ру, валер╕ани, вовчуга, дудника, дягелю, гадючника, кульбаби... Та не завжди виникала потреба ходити у л╕с, на луг. У власному садку заготовляли пелюстки чорнобривц╕в, айстри, збирали ягоди калини, горобини, шипшини... Нав╕ть на город╕ серед бур'ян╕в знайдеш ц╕лющ╕ рослини.
ВЕС╤ЛЛЯ СВ╤ЧКИ
14 вересня — початок Нового церковного року, свято Симеона Стовпника, яке у народ╕ називають Семена. Довол╕ ц╕кава ╕стор╕я його запровадження саме в народному побут╕ укра╖нц╕в. Свого часу Церква, пристосовуючись до хл╕боробського календаря, запровадила святкування Нового року саме цього дня (за старим стилем - 1 вересня). Але така практика не прижилась, оск╕льки дата в╕дставала в╕д д╕йсного завершення циклу хл╕боробських роб╕т та дня ос╕ннього р╕внодення (23 вересня), якому, за уявленнями язичник╕в (а ц╕ традиц╕╖ були довол╕ ст╕йкими), передувало повне очищення природи ╕ людини. Загалом, Семена - давн╓ народне свято, пов'язане ╕з посвятою хлопчик╕в у во╖ни. У цей день справляли пострижини хлопчик╕в ╕ вперше садовили ╖х на коня. Давн╕м було ╕ Свято Св╕чки (Вес╕лля Св╕чки), яке вже у XI стол╕тт╕ стало народним ки╖вським базарним днем. Святкуючи Вес╕лля Св╕чки, кияни обирали мат╕р, батька, дружок, бояр... Все д╕йство роз╕грували за тод╕шн╕ми вес╕льними канонами. Тривало воно до п╕зньо╖ ноч╕. А пот╕м удома весело вечеряли аж до ранку. Така увага до св╕чки не ╓ випадковою, адже темно╖ ноч╕, особливо в ос╕нньо-зимову пору, коли ноч╕ довг╕, вона уособлювала сонячне св╕тло, тепло. До реч╕, Вес╕лля Св╕чки тривало тиждень! Про Семена кажуть, що в╕н л╕то проводить ╕ збира╓ горобц╕в у табунц╕. Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 10.09.2021 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23546
|