"Кримська Свiтлиця" > #5 за 31.01.2020 > Тема "Українці мої..."
#5 за 31.01.2020
ПАМ’ЯТЬ ХЛ╤БОРОБСЬКОГО РОДУ
Штрихи до портрета
Коли зустр╕ча╓шся з новим ╕м’ям в л╕тератур╕, неперес╕чним ╕ багатооб╕цяючим, рад╕╓ш сво╓му в╕дкриттю: талант, ще один талант, ╕ще один!.. Летиш на поклик цього ╕мен╕, вишуку╓ш усюди ╕ скр╕зь написане ним ╕ про нього. ╤ все нев╕дпорно трима╓ тебе вже ст╕льки часу, не вив╕трю╓ться з душ╕ оте свято талановитого художнього слова. Власне, так д╕ялось з╕ мною тод╕, як читав-перечитував ц╕лу когорту поетичних зб╕рок ╢ви Пономаренко – в╕д першо╖ з назвою «Вогонь життя» (1999 р.) до наступних, що з’являлися, як з рогу достатку: «Моза╖ка життя» (2001), «Журавлиний сп╕в» (2005), «Сво╖ слова не стала сповивать» (2011), «Сп╕в, що зринав у голуб╕й блакит╕» (2011), «Заграй, соп╕лочко!» (2017), «Калинова г╕лочка народу» (2017). А ще ж насолоджувався ╖╖ поез╕ями в колективних зб╕рниках та альманахах, що виходили в Криму, починаючи з 1998 року. Як учитель-укра╖н╕ст, я вивчав ╖╖ творч╕сть на уроках в 5-11 класах за темою «Л╕тература р╕дного краю». Т╕шився тим, як в╕д книжки до книжки м╕цн╕ла поетична майстерн╕сть ц╕╓╖ щиро╖ кримсько╖ укра╖нки, ╕, зрештою, д╕йшла «свого зросту ╕ сили» (П. Тичина). Тож не здивувався, коли 2006 року вона стала членом Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни. А початок житт╓вого ╕ творчого шляху – в сел╕ Андр╕╖вка на Житомирщин╕, в багатод╕тн╕й родин╕, там, де вперше глянула на цей св╕т 20 с╕чня 1950 року, де почала в╕ршувати ╕ друкуватись у м╕сцев╕й пер╕одиц╕. В ╖╖ поез╕ях, пройнятих надзвичайною особистн╕стю, в╕ддзеркалюються вс╕ вс╕ етапи змужн╕ння, твердого поступу по життю, по в╕нця наповненого нелегкою ф╕зичною ╕ розумовою працею, ╕ нелегкою ж╕ночою долею. Це ╕ селянський труд «орати, с╕ять зерно, молотити», те, як «привчав нас батько сонечко в╕тати. // Молитися йому навчила мати», як «в Пол╕сс╕ по картопл╕ навесн╕ // Садили з братом соняхи ясн╕». ╤ вже згодом: На ╕нженера вивчилась була, Та ╕ тепер селянка я душею. ╤ сад-город таки я завела На ц╕й земл╕, давно зр╕днившись з нею. («На кримськ╕й земл╕») Упродовж багатьох рок╕в поетеса ряту╓ться пам’яттю хл╕боробського роду, шляхетн╕шого за будь-як╕ корол╕вськ╕ чи княз╕вськ╕ роди: Повертаюсь до тебе, Н╕би з вир╕ю втомлена птаха. На чужин╕ так довго Снились р╕дн╕ кв╕туч╕ поля. Молодою сосною Та ялицею н╕жною пахне Незабутня, як мати, Ця пол╕ська стражденна земля. («Ця земля ╕ мене колихала») 1964 року наша юв╕лярка при╖хала в Крим до старших брат╕в, що трудились тут в сухих степах, куди були завербован╕. Як ╕ ╖╖ батьк╕в у св╕й час на земл╕ Алтаю, так тепер ╕ брат╕в нужда погнала на зароб╕тки, бо, як ╕ тод╕, в болотистому Пол╕сс╕ нав╕ть хл╕ба не було вдосталь в хатах селян. Уже маючи на руках трьох доньок, зак╕нчила Укра╖нський заочний пол╕техн╕чний ╕нститут у Харков╕ ╕ 35 рок╕в на р╕зних посадах пропрацювала на х╕м╕чному п╕дпри╓мств╕ «Титан» в м╕ст╕ Армянську: Тут мо╖ неспок╕йн╕ л╕та П╕д в╕трами ╕ сонцем прожит╕. Доля в мене була нелегка, Та я маю продовження в св╕т╕: Маю д╕ток, що тут п╕дросли, Й м╕сто ╖м п╕дставляло долон╕. Тут д╕ждусь я, навпевно, зими, - Сивина ж покрива╓ вже скрон╕… («М╕сто молодост╕») Поез╕╖ ╢. Пономаренко вражають сво╖м невгамовним темпераментом як л╕ричним, так ╕ громадянським, невпинним биттям живо╖, незашорено╖ думки, гарячим доторком до всього, про що б не писала, як ось, прим╕ром, в цих рядках: Ос╕нь приходила з тихим плачем Груш╕, що здавна росла на горбочку. Падали сльози гнилички дощем, Я ж ╖х збирала соб╕ у сорочку… Кличуть в дитинство мене ласт╕вки, Крик ╖х л╕ку╓ занедбану душу. Спогад приносить на плесо р╕ки ╤ над стежиною схилену грушу. («Спогад криниц╕») ╥╖ в╕рш╕ взнаються в╕дразу – за багатьма безпомилковими, суто особист╕сними ознаками. Перш за все це внутр╕шня ╕нтонац╕я – стримана, мужня, нер╕дко само╕рон╕чна – неповторна, як ДНК. ╤ – жорстка, з р╕зними градац╕ями гумору – в╕д легко╖ ╕рон╕╖ до ╖дкого сарказму, коли мова про парадокси сучасного життя: Цурайся, м╕й синку, Скоринок жебрачих, Що згорда жбурнули Нам через плече. Не грайся, м╕й синку, З╕ злом нетерпляче, Коли треба буде – Удариш мечем. («Не спи, м╕й синочку») Уже сам╕ назви зб╕рок з ключовими словами «вогонь», «сп╕в», «калина» св╕дчать про нам╕р поетеси заперечити нейтральн╕сть, яка не властива, м╕ж ╕ншим, ╕ сам╕й природ╕ поез╕╖. Ця причетн╕сть до реал╕й сьогодення у не╖ виразно означена: Я горда тим, що укра╖нка зроду. ╤ що б там не судилося мен╕, Я, калинова г╕лочка народу, Н╕коли не схилюся у борн╕! («Я - калинова г╕лочка народу») Майже вс╕ твори в зб╕рках оповит╕ серпанком людяност╕, поваги до трудово╖ людини ╕ то╖ краси, яка живе з ними у пар╕. Приваблюють у в╕ршах тонка музичн╕сть натури ╕ л╕ричного героя (╕, отже, авторки), поетичн╕сть бачення ╕ в╕дчуття. Конкретн╕сть ╕ точн╕сть, прим╕ром, окремих пейзажних деталей позбавля╓ в╕рш╕ розтягнуто╖ описовост╕, натом╕сть поста╓ проникливий психолог╕чний драматизм. Показовий щодо цього пейзажний малюнок-медитац╕я «Полуниця», в основ╕ якого справжня под╕я, коли в безсн╕жн╕ зими в кримський степ приходили лют╕ морози ╕ в╕д них гинули яг╕дн╕ рослини. В одну з таких зим матуся-полуниця не т╕льки не змогла врятувати сво╖х д╕ток, «що поруч п╕дросли», а й сама «знесилена, замерзла ув╕ сн╕». К╕нц╕вка в╕рша, як контраст до попередн╕х строф, «заземлю╓» тему, - тривога за долю наших д╕тей, - ╕ да╓ вражаючий ефект: Отак ╕ в мене: дочок напувала Сво╖ми соками, аж доки сили мала. Синок – ос╕ння крих╕тка. Нема Вже сил м╕цних, тому ╕ думка зр╕╓: Чи кор╕нц╕ пустить синок зум╕╓ До того, як приспить мене зима?.. Ориг╕нально? Так! Авторка змушу╓ нас по-╕ншому глянути на нерозд╕льн╕сть природи ╕ людини. Природа тут не застигла, а живе за людськими нормами. У доробку ╢. Пономаренко досить приваблива й ╕нтимна л╕рика. У ц╕й царин╕ вона наполегливо прагне сказати сво╓ слово. ╤ це зрозум╕ло. Адже л╕ричн╕ в╕рш╕ про кохання мають тисячол╕тню генеолог╕ю. Тож я не повторитися? При╓мно, що ╖╖ поез╕ям на цю тему притаманн╕ самобутн╕сть ╕ щир╕сть почутт╕в («Любиш – не любиш», «Далекому», «╢ва», «Ти сказав мен╕…» та ╕нш╕). Якщо говорити про художн╕ засоби в поез╕ях Пономаренко, то вони теж самобутн╕. Пор╕вняння точн╕, метафори здеб╕льшого небанальн╕ ╕ природн╕, як дихання; образам абсолютно чужий нал╕т штучност╕, чим гр╕шать деяк╕ в╕ршувальники заради модних в╕янь. Прочитайте хоча б оц╕ рядки: «зор╕ впадуть на чорнобривц╕»; «неспок╕йна хмара нависла над╕ мною, як примара»; «павутинкою мр╕й затягло мою ос╕нь»; «вже й «вузликом» тугим кохання пов’язала»… Тут, як ╕ в багатьох ╖╖ в╕ршах, образний ряд яскравий ╕ виразний. Так св╕жо може сказати т╕льки людина, яка вм╕╓ бачити ╕ в╕дчувати красу. Варто сказати ╕ таке. Поез╕╖ юв╕лярки, як ╕ саме наше сьогодення, р╕знопланове. В них ╕ м╕нор, ╕ драматичн╕ нотки з роздумами про долю Укра╖ни ╕ Криму (громадянсько-патр╕отична л╕рика чи не найб╕льш вагома в ╖╖ доробку), ╕ пейзажна, ╕нтимна л╕рика, ╕, так би мовити, сатиричн╕ картинки з персонал╕ями про те, як жилося ╕ живеться в м╕ст╕ ╖╖ молодост╕ – Армянську. Одначе попри м╕нор ╕ драматизм, н╕би сонечко серед похмурих хмар, превалю╓ св╕тлий, мажорний настр╕й. В сво╖й юв╕лейн╕й статт╕ я намагався, як ум╕в, вималювати портрет, окреслити бодай його штрихи, творчого (вперем╕жку з житт╓вим) шляху поетеси ╢. Пономаренко, показати чарод╕йну силу слова в ╖╖ в╕ршах. Залиша╓ться прив╕тати ╢ву Мартиян╕вну з високол╕ттям, побажати м╕цного-прем╕цного здоров’я, бадьорост╕ духу, нових книжок! Многая л╕та! Василь Латанський, член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни
На фото: ╢ва Пономаренко(л╕воруч) у «Кримськ╕й св╕тлиц╕». С╕мферополь, липень 2018 р.
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 31.01.2020 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21969
|