Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #46 за 15.11.2019 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#46 за 15.11.2019
ВАЛЕНТИН БУТ: ЗАЧАРОВАН╤ СКЕЛ╤ АТЛЕШУ

(Продовження. Початок у №№ 44, 45)

П╕сля динам╕чного б╕гу п╕д мотором, пов╕льний х╕д п╕д в╕трилами був сприйнятий ек╕пажем з великим розчаруванням. Найб╕льш невдоволеним був Гена. Спершу в╕н терп╕в мовчки. Блискав лише час в╕д часу то на кап╕тана, то на мене поглядом сво╖х виразних с╕рих очей. Але н╕ той, н╕ ╕нший ╕ вухом не вели. Наче змовившись, робили вигляд, що не пом╕чають велико╖ Генино╖ досади. Не добившись жодно╖ реакц╕╖, б╕даха п╕шов на бак, вс╕вся на носов╕й надбудовц╕ ╕ став кидати в море тр╕ски, проводжаючи ╖х пов╕льний рух за корму все тими ж драматичними поглядами.
- Та, ми просто сто╖мо на м╕сц╕! - не втерп╕в врешт╕. - Погляньте лишень: ну що це за х╕д? Ледь повземо…
- То сто╖мо чи таки повземо? – насм╕шкувато спитав Женя.
- Нав╕ть не знаю, розв╕в руками Гена. - ╢дине, що можу сказати напевно, то це те, що з таким ходом ми до Ялти х╕ба що на початку зими д╕йдемо.
- Х╕д ╕ справд╕, не вражаючий, - з╕тхнув Женя. – Що ж, виб╕р невеликий: якщо в╕тер не розду╓ться, опустимо в╕трила та п╕демо й дал╕ п╕д мотором. А поки, дамо йому трохи в╕дпочити.
Женя трохи лукавив, бо ж справний двигун н╕якого перепочинку не потребу╓. Насправд╕, йому, як ╕ мен╕ подобались в╕трила. От, лиш, ╖м би, бодай, трохи сильн╕шого в╕тру!
╤ в╕тер не п╕дв╕в. Наростав хоч ╕ пов╕льно, але невпинно. Нав╕ть коли ми вже й не бажали того. Швидк╕сть суденця зросла. Скоро ми вже б╕гли майже з тою ж швидк╕стю, що й п╕д мотором. При тому, хитало нас тепер значно менше. Ледь припавши на л╕вий борт, «Свята Мар╕я» м’яко ковзала на попутн╕й хвил╕: н╕ тоб╕ шарпанини, н╕ бризок. Як же разюче зм╕нюються умови плавання в╕д одно╖ лише зм╕ни курсу! А бакштаг* - то чи не нейвиг╕дн╕ший курс для будь-якого в╕трильника. Яка ж насолода йти цим курсом, особливо довгими галсами*, коли упродовж годин не треба торкатися шкот╕в ╕ досить лише бути уважним за штурвалом, щоб судно йшло з максимальною швидк╕стю!
Малинове сонце, бризнувши розсипом золотавого пром╕ння,по б╕рюзовому клаптю неба, п╕рнуло в розщелину м╕ж сивих хмар, забарвивши ╖х кра╖ вс╕ма в╕дт╕нками червоного. П╕сля його заходу швидко посутен╕ло. Нечутно впала н╕ч, розчинивши в холодному мороц╕ скелястий берег, море ╕ саме небо, що знову затягувалося ковдрою важких дощових хмар.. За кормою заблимало вогненне око Тарханкутського маяка – одного з найстар╕ших на всьому Чорному мор╕, збудованому ще в 1816 роц╕. Його дружн╓ п╕дморгування товаришило нам упродовж ще майже двох годин, аж поки не згасло чи то за хвилями, чи прикрите берегоим виступом. Ми йшли дал╕ уздовж скелястого берега Атлешу на в╕ддал╕ яко╖сь мил╕, але в темряв╕ не бачили й не чули його. За траверзом мису Урет* скелястий берег Тарханкутського п╕востр╕ва, з др╕бцею тьмяних вогник╕в Окун╕вки, повертав на п╕вн╕чний сх╕д, утворюючи чималу затоку, яка чомусь ╕ дос╕ не ма╓ назви. Ми ж, взявши на к╕лька градус╕в морист╕ше, п╕шли дал╕, навпростець, виглядаючи Евпатор╕йський маяк.
На в╕дм╕ну в╕д мого судна, яке управлялось простим румпелем з в╕дкритого кокп╕ту, що забезпечувало не лише чудовий огляд по всьому горизонту, а й контакт з╕ стих╕ями, штурвал на «Свят╕й Мар╕╖» знаходився в ходов╕й рубц╕, де стерновий не в╕дчував на щоц╕ пов╕ву в╕тру, не чув сичання надб╕гаючих ззаду хвиль, де вноч╕ втрачалося всяке в╕дчуття напрямку ╕ лише тьмяно п╕дсв╕чена картушка компаса слугувала йому ╓диним ор╕╓нтиром.
- А ще, друже ╢вгене, штурвал, з його гальмуванням в лацюгових передачах та блоках, не да╓ тоб╕ можливост╕ в╕дчувати стерно, а отже й саме судно.
- Ет! То все яхтсменськ╕ витребеньки, - махнув рукою кап╕тан. - Зате тоб╕ не с╕че бризками по очах, не лл╓ на голову, не д╕йма╓ спека. На великому флот╕ звикли дов╕ряти приладам. Просто дов╕рся компасу, тримай заданий курс ╕ все буде гаразд.
Попри просякнуту в╕льг╕стю темряву, п╕дсв╕чену лише червонавими в╕дсв╕тами ходового вогню на в╕трилах, попри пронизливий в╕тер, що роздувся вже добряче, ан╕ Женя, н╕ Гена не посп╕шали сховатися в затишку каюти. Ми гомон╕ли м╕ж собою, д╕лячись враженнями ╕ не могли наговоритись. Ще б пак – перша виправа! Нас переповнювали емоц╕╖, яких несила було стримати. ╤ то, сказати, - х╕ба ж не добилися ми врешт╕ права волод╕ти сво╖ми власними суднами, плавати на них, куди забажа╓мо? Що з того, що на те п╕шли роки змагання з неподатливою, закостен╕лою системою, якщо попереду ще ц╕ле життя! Зал╕зна зав╕са, що в╕дд╕ляла нас в╕д широкого, в╕льного св╕ту, нарешт╕ впала ╕ ми, мов т╕ пташки з раптом в╕дкрито╖ кл╕тки, могли тепер лет╕ти, куди заманеться.
Власне, перш╕ пташки випурхнули ще за чотири роки до нас. З╕ зм╕шаними почуттями пекучих ревнощ╕в – бо ж ╕ сам╕ прагнули того – та гордощ╕в – як-не-як наш╕ сус╕ди з протилежного краю затоки* – сл╕дкували ми за плаванням крилатого микола╖вського ╤кара – першо╖ нашо╖ яхти, яка об╕йшла навколо св╕ту. ╤ то був лише початок. Сл╕дом за ╤каром пронизаними в╕трами просторами ревучих сорокових в У╕тбред╕вськ╕й гонц╕ промчала Фазис╕. Наш св╕т зм╕нювався. Т╕ зм╕ни вже не просто витали в пов╕тр╕, вони ставали реальн╕стю. В╕д перспектив перехоплювало дух. Ми в╕дчували себе на сам╕с╕нькому гребен╕ хвил╕, де лише – не лови гав! – п╕дставляй крила св╕жим в╕трам перем╕н. Нас не надто бентежило, що на тл╕ того ж ╤кара, тим б╕льше, Фазис╕, наш╕ суденця, з ╖х корпусами явно неаристократичного походження, з ╖х власноруч зшитими, простенькими тиковими в╕трилами, мали вигляд нужденних с╕ромах. ╤кар, окр╕м неймов╕рних зусиль його кап╕тана, його майбутнього ек╕пажу та чималого кола ентуз╕аст╕в з МК╤*, будувало п╕в Микола╖ва, його долею оп╕кувалася нав╕ть м╕сцева парт╕йна влада. Побудову Фазис╕ спонсорувало п╕дпри╓мство з м╕жнародним кап╕талом, нею оп╕кувалася Федерац╕я в╕трильного спорту СРСР, ╖╖ проектували й будували представники, щонайменше, трьох республ╕к – Груз╕╖, Рос╕╖ та Укра╖ни. Нас не спонсорував н╕хто. Ми мали в сво╓му розпорядженн╕ лише по пар╕ власних рук та вельми скромн╕ с╕мейн╕ бюджети, тож доведення зовн╕шнього вигляду наших суденець до блискучого стану потребувало часу. Зате, наш╕ суденця, на в╕дм╕ну в╕д згаданих блискучих яхт, були нашою власн╕стю. В будь-як╕й кра╖н╕, окр╕м есересер╕╖ це гарантувало незалежн╕сть в╕д будь-чи╖х р╕шень ╕ волю. Тут же, нав╕ть в часи Перебудови, це й дос╕ викликало п╕дозри та протид╕ю.
Отак ми стиха перемовлялися, а суденце тим часом бадьоро б╕гло вперед. Маяк в╕дкрився там ╕ тод╕, де й коли ми оч╕кували його побачити. Спершу його проблиски були пом╕тн╕ лише коли «Свята Мар╕я» п╕дн╕малася на гребенях хвиль та невдовз╕ ми вже не випускали його з ока.
Здавши вахту Ген╕, прис╕в б╕ля кап╕тана у кокп╕т╕. Попри досить п╕зн╕й час, розбурхане море ╕ пронизливий в╕тер, спати не хот╕лось. Ми насолоджувалися плаванням, насолоджувалися непередаваним в╕дчуттям ╓днання з цим безмежжям простору ╕ вол╕. Вже чого-чого, а вол╕ тут вистачало! Вона була скр╕зь: у могутн╕м розколис╕ хвиль, у нестримному лет╕ невидимих у темряв╕ хмар, ми спивали ╖╖ в тугих струменях солоного в╕тру, смакуючи кожен ковток, кожну краплину цього найбажан╕шого, найп’янк╕шого, найпоц╕нн╕шого у всьому всесв╕т╕ трунку. Той, хто пригубив його бодай раз, вже н╕коли не забуде його терпко-солодкого приворожуючого смаку, н╕коли не пром╕ня╓ його н╕ на що ╕нше.
Це був св╕т перв╕сно╖ вол╕, св╕т прадавн╕х стих╕й, св╕т, про який ми геть забули в безглузд╕й метушн╕ наших задушливих людських мурашник╕в. Це був св╕т, в якому воля нев╕дривна в╕д життя, а смерть поставлено в к╕нц╕, аби ще б╕льше ц╕нувати кожну ╖╖ хвилину, кожну мить. На жаль, чванливо простор╕куючи про сво╓ волелюбство, людина не надто любить згадувати про те, що вона чи не ╓дина ╕стота на земл╕, яка навчилася поневолювати соб╕ под╕бних. ╤, як би це не було г╕рко, ╕стор╕я людства – це ╕стор╕я того, як одн╕ народи вивищувалися за рахунок приниження, а то й винищення ╕нших народ╕в. «Щастя одного народу зводиться на нещаст╕ ╕вншого», з сумом констатував колись великий Могаммед-ен-Несев╕. В есересер╕ ж п╕шли ще дал╕, влаштувавши геноцид народ╕в, як╕ н╕бито складали ╓дину сов╓цьку сп╕льноту. Голодомори, виселення, гулаги, укра╖нц╕, кримськ╕ татари, чеченц╕, ╕нгуш╕….
Ми намагалися не концентруватися на тому, але, хот╕ли чи н╕, все те вис╕ло над нами важкою брилою. От ╕ тепер, сидячи в кокп╕т╕, з г╕ркотою пригадували роки, безповоротно витрачен╕ на виснажливу, висотуючу сили боротьбу з державою-молохом, яка раз ╕ назавжди вир╕шила, що ╖╖ громадянам н╕чого гуляти на турецьк╕ чи як╕ ╕нш╕ береги, роки коли одне лише волод╕ння морех╕дним суденцем вважалося вкрай п╕дозр╕лим. А вже, щоб вийти на ньому в плавання…
Доблесн╕ прикордонн╕ в╕йська КДБ СРСР робили, здавалось, все можливе ╕ неможливе, аби такого неподобства не сталося. В ╖х арсенал╕ вистачало засоб╕в для того – в╕д прим╕тивних заборон на вих╕д в море до залаштункових ╕нтриг. При тому, д╕ставалося не лише нам. Так, аби створити нестерпн╕ умови нам, перетворити нас на пар╕й, на тижн╕, а то й м╕сяц╕ забороняли вих╕д в море ц╕л╕й рибальськ╕й громад╕, ставлячи умовою зняття санкц╕й видворення нас з причалу. Лише розум╕ння, доброзичлив╕сть ╕ безмежне терп╕ння простих людей дозволяли нам вистояти. ╤ ми не були винятком. Стар╕ рибалки пригадували не так╕ вже й давн╕ часи, коли примушували щовечора витягати з води нав╕ть восьмитонн╕ рибгосп╕вськ╕ фелюги. Власне, х╕ба ж нам капостили одн╕ лише прикордонц╕? На придушення будь-яких прояв╕в вол╕ була налаштована, зда╓ться, вся державна машина. При тому, в╕дпов╕дальн╕ за цю функц╕ю механ╕зми, на в╕дм╕ну в╕д ус╕х ╕нших, були добре змащен╕ ╕ д╕яли майже безв╕дмовно.
Ми ж були закохан╕ в море, в його безкра╖ простори, в його перв╕сну, н╕чим не обмежену волю. Починаючись ледь не в╕д самого порога, немов широко в╕дчинен╕ двер╕ у чар╕вн╕, незв╕дан╕ св╕ти, воно нев╕дпорно вабило нас до себе. В╕три далеких мандр╕в наповнювали в╕трила нап╕взабутих юнацьких мр╕й, кликали, поривали за собою, об╕цяючи повернення молодост╕, справдженя, хай ╕ трохи зап╕зно, ╖╖ спод╕вань ╕ над╕й.
Ми були з тих на╖вних, хто, дов╕рившись тим в╕трам, вир╕шили спробувати, незважаючи на попередження «мудрих». Лише наштовхнувшись на рифи заборон, обдерши сво╖ борти об кляту Зал╕зну зав╕су, набивши гуль ╕ синц╕в у марному намаганн╕ пробити ╖╖ сво╖ми рокованими лобами – отод╕ лишень почали ми усв╕домлювати де ми живемо ╕ за кого нас мають. «Та вспак безумц╕в вже не повернуть. Вони вже згодн╕ будь-яку ц╕ну сплатити ╕ життя б поклали…» - х╕ба ж то й не про нас? Ми зробили св╕й виб╕р, ми йшли до нього роками ╕ збити нас з плигу було не так непросто. А проте ж, ми були таки досить на╖вними. Скаж╕мо, нас щиро дивувало, яку загрозу вбачала для себе сов╓цька система в наших ц╕лком невинних бажаннях. На в╕дм╕ну в╕д «справжн╕х», записних, яхтсмен╕в з державних та в╕домчих клуб╕в, ми не ходили з простягнутою рукою по каб╕нетах, не шапкували перед кер╕вництвом п╕дпри╓мств, не канючили, випрошуючи профсп╕лкову коп╕йку. ╢дине за чим зверталися до держави, це за ре╓страц╕╓ю суденець та виправленням закордонних паспорт╕в. Але, схоже, саме ця самост╕йн╕сть якраз ╕ лякала. Метастази «нашого» способу життя проросли нав╕ть туди, де ╖х, здавалося б, жодним чином не можна було оч╕кувати. Так, на пропозиц╕ю публ╕кац╕╖ ексклюзивних матер╕ал╕в з плановано╖ навколосв╕тньо╖ подорож╕, з редакц╕╖ шанованого мною «Вокруг света» авторитетно заявили, що одиночн╕ навколосв╕тн╕ подорож╕ видання не ц╕кавлять, оск╕льки вони ╓ виявом «…буржуазного индивидуализма…», «…чужды советскому спорту». Редакц╕я чи не найв╕дом╕шо╖ на той час газети п╕шла ще дал╕, порадивши мен╕ звернутися з таким питанням до райкому парт╕╖ та м╕сцевого в╕дд╕лку КДБ. А щоб не передумав, бува, над╕слала ╖м мого листа.
(Дал╕ буде)

*поненто (ponente)– зах╕дний в╕тер;
*бушприт – горизонтальний брус, що вида╓ться перед носом судна ╕ служить для постановки носових в╕трил;
*кеч – двощоглове в╕трильне оснащення з великою щоглою попереду та меншою щоглою на корм╕, попереду баллера стерна;
* б╕зань – в╕трило на кормов╕й (б╕зань-)щогл╕;
*грот – основне в╕трило, ставиться на основн╕й (грот-)щогл╕, позаду не╖;
*стаксель – зазвичай трикутне в╕трило, що розтягу╓ться м╕ж першою в╕д носа судна щоглою та кр╕пленням на нос╕ судна;
*летючий кл╕вер – трикутне в╕трило, що розтягу╓ться м╕ж першою в╕д носа судна щоглою та ноком* (к╕нцем) бушприта;
*суднова роль – список ек╕пажу судна з позначенням функц╕ональних обов’язк╕в;
*бак – п╕двишена передня частина судна;
*клюз – отв╕р в борту чи палуб╕ судна;
*Приб╕йний – найзах╕дн╕ший мис Кримського п╕вострова.
*Олен╕вка (Караджа) – село на самому краю Тарханкутського п╕вострова.
*генуя – велике в╕трило для легких в╕тр╕в; ставиться на грот-щогл╕, розтягуються м╕ж ╖╖ топом (верхом) та ноком бушприта;
* фал – линва, за допомогою яко╖ п╕дн╕мають в╕трило;
*шкоти – линви, за допомогою яких управляють в╕трилом.
*гострий (ostro) – п╕вденний в╕тер
* бакштаг – курс судна в╕дносно в╕тру, коли в╕тер ду╓ приблизно п╕д 45* в корму;
*Урет, мис - п╕вденний край Тарханкутського п╕вострова;
*затока – автор ма╓ тут на уваз╕ Карк╕н╕тську затоку;
*Whitbread Round the World Race (WRWR) – навколосв╕тн╕ перегони яхт, що в╕дбуваються раз на чотири роки. Тепер Volvo Round the World Race$
*МК╤ – Микола╖вський кораблебуд╕вний ╕нститут.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #46 за 15.11.2019 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21722

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков