"Кримська Свiтлиця" > #43 за 25.10.2019 > Тема "З перших уст"
#43 за 25.10.2019
ЯКЩО БАГАТО ГОВОРИТИМЕТЬСЯ ПРО ВЕЛИКИЙ ГОЛОДОМОР В УКРА╥Н╤, ДУМАЮ, ЩО РОС╤ЯНИ ЙОГО ВИЗНАЮТЬ
Агн╓шка Голланд, режисер ф╕льму “Ц╕на правди” про Голодомор в Укра╖н╕ ЯКЩО БАГАТО ГОВОРИТИМЕТЬСЯ ПРО ВЕЛИКИЙ ГОЛОДОМОР В УКРА╥Н╤, ДУМАЮ, ЩО РОС╤ЯНИ ЙОГО ВИЗНАЮТЬ
У Варшав╕ в╕дбулася урочиста прем’╓ра художнього ф╕льму “Ц╕на правди” (у польськ╕й верс╕╖ “Громадянин Джонс”) про британського репортера Гарета Джонса, який першим на Заход╕ розпов╕в про жах╕ття Голодомору в Укра╖н╕ 1932-1933 рок╕в. ╤з 25 жовтня ф╕льм виходить у широкий прокат у Польщ╕, а з 28 листопада його показуватимуть в Укра╖н╕. В ╕нтерв’ю власному кореспондентов╕ Укр╕нформу режисер ф╕льму Агн╓шка Голланд под╕лилася, зокрема, рефлекс╕ями про ф╕льм, його значення для нин╕шнього покол╕ння, про паралел╕ м╕ж сучасним ╕ минулим та сво╓ ставлення до укра╖нського колеги Олега Сенцова.
У Ф╤ЛЬМ╤ У ТОМУ ЧИСЛ╤ ПРО РОЛЬ ЗМ╤, МАН╤ПУЛЯЦ╤Ю ПРАВДОЮ, БОЯГУЗСТВО ПОЛ╤ТИК╤В - Пан╕ Агн╓шко, якими ╓ ваш╕ оч╕кування в╕д цього ф╕льму? - Щоб якомога б╕льше людей його побачило. ╤ це не лише тому, що говорю про щось миле мо╓му серцю. А тому, що йдеться про важлив╕ справи, як╕ не дуже добре в╕дом╕ широкому загалу, але як╕ ╓ актуальними й донин╕. Це питання, як╕ ми ставимо перед собою ╕ сьогодн╕: про роль ЗМ╤, ман╕пуляц╕ю правдою, боягузтво пол╕тик╕в тощо. - Чи все заплановане ╕ закладене вами у сценар╕й ф╕льму вдалося реал╕зувати на практиц╕, адже ф╕льм зн╕мався у багатьох м╕сцях в Укра╖н╕, Польщ╕ та Велик╕й Британ╕╖? - Н╕коли не вда╓ться все зробити на 100%. Якщо б усе вдавалося зняти по максимуму, як соб╕ плану╓ш, то можна було б соб╕ сказати: я зробила ╕деальний ф╕льм ╕ можу вже перестати зн╕мати к╕но. Однак загалом, ми зд╕йснили те, що запланували. Деяк╕ моменти вийшли краще н╕ж я оч╕кувала, деяк╕ – г╕рше. Але ми мали величезну п╕дтримку, зокрема з боку укра╖нського творчого колективу ╕ продюсер╕в. Було в╕дчуття, що ми робимо щось дуже важливе. Це завжди окриля╓ вс╕х, да╓ в╕дчуття сенсу роботи. Ми почали зн╕мати ф╕льм з╕ сцен в Укра╖н╕: подорож╕ Гарета через укра╖нськ╕ села. Тод╕ випав великий сн╕г ╕ було дуже зимно. В╕дтак, нав╕ть ф╕зично було важко зн╕мати ф╕льм. Можливо, це нам допомогло знайти в╕дпов╕дну тональн╕сть для зйомок упродовж усього ф╕льму. -Ким для вас особисто ╓ Гарет Джонс? -Це молодий, ╕нтел╕гентний, осв╕чений ╕ дуже амб╕ц╕йний молодий чолов╕к, який ма╓ в соб╕ ╕нстинкт сл╕дчого. Тому, коли в╕н знаходить якийсь сл╕д, то в╕н йде по ньому, незважаючи на те, що може й сам з╕рватися у пр╕рву. Спочатку його д╕ями керу╓ ╕нтелектуальна зац╕кавлен╕сть, при зыткненны з страшною реальн╕стю, в ньому прокида╓ться в╕дчуття м╕с╕╖ ╕ в╕дпов╕дальност╕. Тому, у ход╕ ф╕льму в╕н вироста╓ до рол╕ героя. У СВ╤Т╤ ЗАРАЗ БАГАТО ГАРЕТ╤В ДЖОНС╤В -Чи в сучасному св╕т╕ ╓ м╕сце для Гарета Джонса? -На жаль, зараз ╓ багато Гарет╕в Джонс╕в, включно з тим, що деяк╕ з них гинуть. Я маю на уваз╕ см╕ливих журнал╕ст╕в, як╕ працюють в умовах тотал╕тарних ╕ авторитарних режим╕в. Але це трапля╓ться також ╕ в таких кра╖нах як Словаччина - наприклад, у випадку журнал╕ста Яна Кучака, коли людина намагалася докопатися до правди у питаннях корупц╕╖ чи зв’язк╕в словацького уряду з маф╕╓ю. У момент загибел╕ в╕н був ровесником Гарета Джонса. Нещодавно я бачила фотограф╕ю ╕нсталяц╕╖ рос╕йських незалежних журнал╕ст╕в, де в зал╕ було к╕лькадесят порожных кр╕сел, на кожному з яких був портрет вбитого рос╕йського журнал╕ста. Ми потребу╓мо цей ф╕льм можливо б╕льше, н╕ж коли-небудь, оск╕льки в еру ╤нтернету дуже легко брехати й ман╕пулювати – ще прост╕ше н╕ж це можна було робити в 30-х роках минулого стол╕ття. Ми потребу╓мо в╕дважних журнал╕ст╕в, як╕ не служать як╕йсь пол╕тичн╕й сил╕, а досл╕джують факти ╕ не бояться ╖х передати громадськост╕. -Як╕ емоц╕╖ вас переповнювали п╕д час зйомок ф╕льму? -Робити такий ф╕льм - це завжди велика в╕дпов╕дальн╕сть. Тобто, кожний ф╕льм вимага╓ в╕дпов╕дальност╕, оск╕льки у це ╕нвестуються значн╕ кошти. Але якщо ф╕льм стосу╓ться дуже драматичного фрагменту ╕стор╕╖ ц╕лого народу, то ця в╕дпов╕дальн╕сть ╓ ще б╕льшою. -А як╕ були емоц╕╖ у британських актор╕в, як╕ з╕грали головн╕ рол╕, адже вони ран╕ше, напевно, взагал╕ н╕чого не чули про Голодомор в Укра╖н╕? -Це потр╕бно в них запитати. Але за мо╖ми спостереженнями, головн╕ британськ╕ й американськ╕ актори (ми мали трьох британських актор╕в й американця П╕тера Cарсгаарда) дуже ретельно п╕дготувалися, гарно ув╕йшли у сво╖ рол╕. Актор – це такий дивний механ╕зм, який с╕да╓ в якийсь потяг ╕ вже за мить зна╓, для чого ╕ чому в╕н ╖де, хоча донедавна ще не знав. Вони мусять ц╕ емоц╕╖ пережити внутр╕шньо, аби ╕дентиф╕кувати себе з╕ сво╓ю роллю, щоб з╕грати ╖╖ правдиво. ╤СТОР╤Я ГАРЕТА ДЖОНСА ╢ СЕРЙОЗНИМ ПОПЕРЕДЖЕННЯМ ДЛЯ СУЧАСНИК╤В -А який фрагмент ф╕льму вам найближчий, можливо виклика╓ прискорене серцебиття? -Без сумн╕ву, зйомки в Укра╖н╕ були найб╕льшим викликом, я повинна була найб╕льше зосередитися, це було найскладн╕ше. Я усв╕домлювала, що це величезна в╕дпов╕дальн╕сть: якщо це не вдасться, все виглядатиме нереал╕стично чи артистично неправдиво, то весь ф╕льм розвалиться, адже саме под╕╖ в Укра╖н╕ ╓ серцем цього ф╕льму. Для мене сильними ╓ сцени розмов ман╕пулятора Дюрант╕ й трохи на╖вного Джонса, адже показують дв╕ сторони п╕дход╕в до ц╕╓╖ профес╕╖ та до оточуючо╖ реальност╕. -На вашу думку, як╕ рефлекс╕╖ ма╓ викликати ф╕льм у глядач╕в, беручи до уваги, що його показуватимуть в усьому св╕т╕? -Ми живемо в часи, як╕ часто пор╕внюються ╕з 30-ми роками минулого стол╕ття – часи зм╕н, великих загроз, страх╕в. Люди бояться зм╕н, в╕дчуваючи, що вони наближаються ╕ вже, власне, в╕дбуваються. Зараз дуже легко ман╕пулювати людьми, дуже легко попул╕стам, р╕зного роду нац╕онал╕стам будувати наративи про цап╕в-в╕дбувайл╕в чи ворог╕в. Сьогодн╕ також дуже легко ман╕пулювати у ЗМ╤, оск╕льки сусп╕льства ╓ поляризованими ╕ в них нескладно мати мед╕а, де нев╕домо, що ╓ правдою: хтось служить одн╕й, а хтось - ╕нш╕й. Показ ╕стор╕╖ Гарета Джонса, голоду в Укра╖н╕ ╕ що уряди демократичних кра╖н 30-х рок╕в минулого стол╕ття зробили ╕з ц╕╓ю правдою - ╓ серйозним попередженням чи сигналом того, що нам сьогодн╕ загрожу╓. -Через к╕лька дн╕в ф╕льм вийде на широк╕ екрани в Польщ╕, через м╕сяць – в Укра╖н╕. А Рос╕я? Влада ц╕╓╖ кра╖ни заперечу╓, що в Укра╖н╕ був Голодомор. Чи повинн╕ цей ф╕льм побачити прост╕ рос╕яни? -Було б дуже добре показати ф╕льм у Рос╕╖. Анджей Вайда (в╕домий польський к╕норежисер – ред.), який був мо╖м другом ╕ вчителем, зробив ф╕льм про “Катинь”, правду про яку Рос╕я також дуже довго заперечувала. Але цей ф╕льм усе ж таки було показано в Рос╕╖ через деякий час. У будь-якому раз╕ п╕сля багатьох рок╕в заперечення, що щось таке мало м╕сце ╕ що рос╕яни за це в╕дпов╕дають, вони визнали це. Думаю, якщо багато говоритиметься про Великий Голодомор в Укра╖н╕, то спод╕ваюся, що рос╕яни колись це визнають. Складно будувати правду будь-якого народу на брехн╕ ╕ запереченн╕. Зрештою, Великий Голодомор – це була не лише Укра╖на. Це була значно ширша територ╕я, багато рег╕он╕в Рос╕╖ також в╕д цього потерпали. Однак в Укра╖н╕ ситуац╕я була найг╕ршою. Там це св╕домо п╕д╕гр╕валося через несприйняття чи побоювання Стал╕на щодо розвитку укра╖нського нац╕онал╕зму чи незалежност╕ заможних укра╖нських селян. Ця трагед╕я найб╕льш болюче вдарила по Укра╖н╕, ╓ частиною нац╕онально╖ св╕домост╕ укра╖нського народу, адже це зачепило майже кожного у ц╕й кра╖н╕, але про це не можна було говорити. Це ╓ свого роду незал╕кована травма. Це також дуже важлива частина св╕тово╖ ╕стор╕╖, Рос╕╖ теж. -Чи можна в якому сенс╕ пор╕вняти под╕╖ 30-х рок╕в минулого стол╕ття в колишньому СРСР до того, що в╕дбува╓ться зараз у Рос╕╖? -Може аж не наст╕льки, адже там нема╓ зараз масових вбивств, арешт╕в, велико╖ к╕лькост╕ сфальшованих судових процес╕в ╕ вивезення на Сиб╕р. Добре, що укра╖нц╕в нещодавно вдалося щасливо обм╕няти… -Ми ще зараз поговоримо на цю тему.. -Якщо йдеться про к╕льк╕сть ╕ як╕сть режиму Пут╕на в Рос╕╖, то його ще не пор╕внюють з╕ стал╕нським режимом: там ще можна в╕льно подорожувати, д╕╓ ╤нтернет. В усякому раз╕, якщо сьогодн╕ рос╕яни хочуть д╕знатися правду про свою кра╖ну, то вони мають так╕ ╕нструменти. Зокрема, ╕ подивитися цей ф╕льм. -Коли ми з вами сп╕лкувалися майже два роки тому, ви дуже активно п╕дтримали Олега Сенцова ╕ робили це регулярно п╕д час р╕зного роду ╓вропейських та польських к╕нофестивал╕в. Зараз Сенцов, разом ╕з багатьма ╕ншими укра╖нськими в’язнями Кремля вже на вол╕. Учора в╕н при╖хав до Варшав. Що б ви йому побажали? - Я рад╕ю, що в╕н на вол╕. Для нього це буде складний пер╕од. Оск╕льки в╕н, з одного боку, об’╖жджа╓ р╕зн╕ кра╖ни ╕ трохи викону╓ роль такого соб╕ ведмедика, з яким ус╕ фотографуються ╕ хочуть якось його п╕дтримати. А з ╕ншого боку – в╕н мусить наново збудувати сво╓ життя, яке було брутально зм╕нено. Це ╕нша реальн╕сть. Я колись м╕сяць сид╕ла у в’язниц╕, але мен╕ потр╕бно було п╕сля того ще к╕лька м╕сяц╕в, аби прийти до себе. В його випадку це завдання набагато складн╕ше. ╤ в╕н може й надал╕ розраховувати на нас - ╓вропейських ╕ польських к╕нематограф╕ст╕в. За останн╕ п’ять рок╕в ми його активно п╕дтримували ╕ не втратили жодно╖ нагоди, щоб про нього згадати. -Чи можна сказати, що у певному сенс╕ в╕н також ╓ сучасним Гаретом Джонсом? -В╕н герой трохи ╕ншого типу. Рос╕йська влада вибрала його (фактично трохи випадково, хоч в╕н ╕ був активно зад╕яний у громадську д╕яльн╕сть), щоб цим арештом залякати жител╕в Криму ╕ незалежних укра╖нц╕в на територ╕╖, де тривала боротьба. Але його повед╕нка п╕д час процесу ╕ у в’язниц╕ зробила з нього героя. Часом люди виростають до рангу геро╖в, коли зовс╕м випадково опиняються в т╕й чи ╕нш╕й ситуац╕╖. В одних людей у таких ситуац╕ях зроста╓ внутр╕шня сила, ╕нш╕ - ламаються, Олег не зламався. Я дуже рада за Олега, оск╕льки в╕н став для мене кимось близьким, хоча ми з ним н╕коли не бачилися. -Нещодавно в╕дбувся великий обм╕н в’язн╕в м╕ж Укра╖ною ╕ Рос╕╓ю. Але в рос╕йських в’язницях та на окупованих територ╕ях перебува╓ ще понад 100 громадян Укра╖ни, майже 90 ╕з них – це кримськ╕ татари. Чи вони можуть розраховувати на якусь сол╕дарн╕сть, п╕дтримку, тримання цього питання у фокус╕ уваги м╕жнародно╖ сп╕льноти? -Так, демократичний св╕т повинен пам’ятати про вс╕х пол╕тичних в’язн╕в. Це досить складне завдання. З Олега вдалося створити свого роду ╕кону, складн╕ше под╕бне зробити з майже анон╕мними особами. Але з того що я розум╕ю, Олег сво╓ю м╕с╕╓ю вважа╓ ╖хн╓ зв╕льнення. Тому, в╕н вже зустр╕вся з Макроном, з ╕ншими ╓вропейськими пол╕тиками, в╕н цим займатиметься. Подивимося, як розвиватиметься пол╕тична ситуац╕я в Укра╖н╕. Новообраний президент Укра╖ни, на жаль, потрапив у к╕лька пасток, як╕ йому п╕дготували хитр╕ цин╕ки. Зараз багато залежатиме в╕д того, чи св╕т не в╕двернеться в╕д Укра╖ни, як це було в 1932-1933 роках. Я спод╕ваюся, що цього не станеться. Такого роду ф╕льми якраз ╕ мають служити тому, щоб приковувати увагу до цього рег╕ону. УКРА╥НА МА╢ ╤НВЕСТУВАТИ В К╤НО╤НДУСТР╤Ю -Чи ви хот╕ли б знову повернутися до Укра╖ни, щоб зняти якийсь св╕й черговий ф╕льм? -Укра╖на не ╓ м╕сцем, де найлегше у контекст╕ зйомок ф╕льм╕в (посм╕ха╓ться). Це мусила б бути якась под╕я, яка безпосередньо пов’язана з Укра╖ною. -Президент Укра╖ни нещодавно приймав голл╕вудських з╕рок – Тома Круза, М╕лу Кун╕с – ╕ запрошував ╖х до виробництва ф╕льм╕в в Укра╖н╕. -Я незабаром буду в Укра╖н╕ на прем’╓р╕ ф╕льму. Це все ц╕лком реально, ╕ залежатиме в╕д того, як╕ умови будуть створен╕. Зах╕дн╕ к╕нопродюсери т╕льки ╕ чекають, щоб десь з’явилися нов╕ територ╕╖, де можна зн╕мати. Тому, тримаю кулаки. Моя донька зараз зн╕ма╓ американський ф╕льм у Соф╕╖, в Болгар╕╖, яка останн╕м часом стала популярним м╕сцем для зйомок ф╕льм╕в. Укра╖на ма╓ ╕нвестувати в ╕нфраструктуру. В наш╕й груп╕ ми мали багато талановитих молодих укра╖нц╕в з хорошою англ╕йською мовою. Тому, кадри ростуть. Юр╕й Банахевич, Варшава
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 25.10.2019 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21652
|