"Кримська Свiтлиця" > #5 за 01.02.2019 > Тема "З потоку життя"
#5 за 01.02.2019
ЯК МОЖНА КАНДИДАТА В ПРЕЗИДЕНТИ ПОКАРАТИ ЗА БРЕХНЮ В ПРОГРАМ╤
Кандидати у президенти дають об╕цянки у тих питаннях, як╕, за Конституц╕╓ю Укра╖ни, не входять до повноважень Президента…
На сьогодн╕ на сайт╕ Центрально╖ виборчо╖ ком╕с╕╖ заре╓стровано вже 26 кандидат╕в у Президенти Укра╖ни. Для допитливих там ╓ декларац╕╖ ╕з вс╕ма земельними д╕лянками, будинками, квартирами, машинами, гот╕вкою. Там же ╕ 26 програм - одна одно╖ краща: цитуй хоч безперервно. Видно, що вони грамотно складен╕, щоб декларувати в еф╕р, розм╕щувати на б╕л-бордах, у листках ╕ газетах для роздач╕, у брошурах для поштових скриньок: лакон╕чно, популярно, на початку та в к╕нц╕ – з наголосом ("Усп╕шн╕ люди - усп╕шна кра╖на", «Ц╕лий народ прагне побачити Укра╖ну ╕ншою», «Брати мо╖, в╕дступати дал╕ н╕куди», «Доля кра╖ни залежить в╕д сов╕ст╕ кожного», «Це буде справжня народна перемога»)... Власне для публ╕чного поширення вони й складен╕, а в ЦВК ╖х занесли так – як коп╕ю екземпляра з друкарн╕. Ось, наприклад, витяги з програм на болючу тему про газов╕ тарифи. Чита╓мо разом про газ… Богомолець: Зб╕льшити видобуток власного газу. Спрямувати податки в╕д видобутку газу, нафти та ╕мпорту пального на енергетичну ефективн╕сть держави. Богословська: Ц╕на на газ та вуг╕лля буде складати середню ц╕ну м╕ж ц╕ною власного видобутку та ц╕ною ╕мпорту. Бойко: Зупинимо тарифний геноцид, встановивши справедлив╕ тарифи, що повернуть людям можлив╕сть жити в цив╕л╕зованих умовах. Газ власного видобутку йтиме на потреби народу, а не для спекуляц╕й. В╕лкул: Повна в╕дмова в╕д ╕мпорту газу за рахунок зростання власного видобутку... Гриценко: Не буде залежност╕ в╕д ╕мпортного газу – буде пол╕тика енергозбереження ╕ енергоефективност╕, опора на власн╕, зокрема в╕дновлюван╕ ресурси. Кошулинський: Л╕кв╕дувати корупц╕йн╕ схеми при формуванн╕ тариф╕в. Надавати газ та електроенерг╕ю для населення за соб╕варт╕стю. Купр╕й: Л╕кв╕дувати «Нафтогаз Укра╖ни» ╕ дозволити п╕дпри╓мствам укладати прям╕ угоди (у тому числ╕ з ╕мпорту) ╕з постачальниками газу... До покращення добробуту укра╖нц╕в газ внутр╕шнього видобутку пускати виключно на потреби населення за ц╕ною видобутку. Ляшко: Знижу ц╕ну на газ та комунальн╕ тарифи до справедливого р╕вня. Мура╓в: Регульован╕ державою ц╕ни ╕ тарифи сл╕д знизити, прив'язавши до соб╕вартост╕. Укра╖нц╕ мають право отримувати газ укра╖нського видобутку. Садовий: Створити енергетичну б╕ржу для конкурентного продажу енергетичних ресурс╕в (вуг╕лля, газу) ╕ електроенерг╕╖. Тимошенко: Ми повн╕стю демонопол╕зу╓мо ╕мпорт газу та забезпечимо в Укра╖н╕ б╕ржову торг╕влю вс╕ма енергоресурсами, що дозволить формувати прозор╕ ц╕ни та сприятиме зниженню вартост╕ енергонос╕╖в. Як в╕дд╕лити пол╕тичну риторику в╕д точних зобов’язань Чи може щось вд╕яти Центрвиборчком, якщо програма складена ╕з загальник╕в «за все хороше, проти всього поганого»? Н╕. ЦВК не ма╓ повноважень втручатись у президентськ╕ програми. За законом про Центральну виборчу ком╕с╕ю (п. 11, ст. 18), вона «ре╓стру╓ кандидат╕в на пост Президента Укра╖ни, ╖х дов╕рених ос╕б, уповноважених представник╕в», а не ф╕льтру╓ ╖х в╕дпов╕дн╕сть якомусь певному нормативу, не в╕дхиля╓ програми з мотив╕в ╕нших, н╕ж наявн╕сть заборонених законодавством заяв ╕ заклик╕в. Показово, що програми кандидат╕в формально нав╕ть не розм╕щен╕ на сайт╕ ЦВК: можна лише через стор╕нку заре╓строваного кандидата перейти на текст його програми у Word - ц╕лковито первозданний включно до оформлення шрифтами та знак╕в табуляц╕╖. Чи можна притягти кандидата до в╕дпов╕дальност╕ або принаймн╕ в╕дмовити у ре╓страц╕╖, якщо в╕н об╕ця╓ те, що поза його силами ╕ повноваженнями, або потребу╓ згоди ╕нших держав чи м╕жнародних ╕нституц╕й, яко╖ точно не буде - тобто бреше? Колишн╕й заступник голови ЦВК Андр╕й Магера пояснив, що тако╖ п╕дстави для в╕дмови у ре╓страц╕╖ однозначно нема╓. «Це б╕льше в план╕ морально╖ в╕дпов╕дальност╕, пол╕тично╖ в╕дпов╕дальност╕ кандидат╕в перед виборцями. ╤ заповнюючи бюлетень, виборц╕ повинн╕ для себе розум╕ти: хто ╖м що пропону╓ ╕ чи реальн╕ реч╕. Це ╓дине. А в закон╕ цього не може, насправд╕, бути. Це неможливо таке в закон виписати, принаймн╕ це буде суперечити м╕жнародним стандартам у цьому питанн╕. ╤ взагал╕ недоц╕льно робити - тут ма╓ бути виключно пол╕тична в╕дпов╕дальн╕сть». А п╕д час розгляду документ╕в, як╕ подаються до ЦВК, програму все-таки читають? Чи головне формальност╕: застава, правильно оформлен╕ документи, декларац╕╖? – принаг╕дно поц╕кавився кореспондент Укр╕нформу. «Програму, зв╕сно, читають. ╤ якщо в н╕й м╕стяться заклики, наприклад, до повалення конституц╕йного ладу, порушення конституц╕йно╖ ц╕л╕сност╕ Укра╖ни, посягання на права ╕ свободи – то, безумовно, може бути ╕ в╕дмова в ре╓страц╕╖… ╕ звернення до правоохоронних орган╕в … якщо ╓ так╕ ознаки», - зазначив Магера. Ма╓ш сво╖ 30 обов’язк╕в – на них ╕ зосередься У Президента, зг╕дно ╕з статтею 106 Конституц╕╖, ╓ 30 обов'язк╕в. От по цих 30 пунктах ╕ годилося б спершу задекларувати нам╕ри кандидата. Ут╕м, якщо закон не вимага╓ саме такого формату подання програми до ЦВК, то ╓ ще два м╕сяц╕ поставити ц╕ запитання кандидатам впродовж виборчо╖ кампан╕╖. Наприклад, п.6 ст 106 Конституц╕╖ «(Президент) признача╓ всеукра╖нський референдум щодо зм╕н Конституц╕╖ Укра╖ни» - так, планую призначити референдуми з таких-то питань, або не планую н╕яких референдум╕в (не замислювався; планую скасувати референдуми як так╕); п. 11 - призначення Генерального прокурора – планую призначити такого-то (пр╕звище), або не ч╕патиму – хай працю╓ той, хто ╓, або «незалежно в╕д персонал╕й мо╖ критер╕╖ так╕ й так╕»; п. 27 про помилування, п. 28 про створення дорадчих орган╕в – ╓ конкретн╕ плани (або нема╓), ╓ оц╕нка стану справ ╕ можливостей у цих питаннях. Саме У ЦИХ ПИТАННЯХ, бо вони ╓ прямою компетенц╕╓ю ╕ обов’язками Президента кра╖ни, за Конституц╕╓ю. А пот╕м можна поговорити ╕ про все решта. Чи ма╓ бути у програм╕ Президента економ╕чний ╕ соц╕альний блок? ╤ чи може в╕н бути? Адже це не його повноваження… Як зазначалося, ЦВК не втруча╓ться в програми, кр╕м випадку прямого порушення закон╕в. До того ж у Президента чимало законних шлях╕в, щоб скеровувати ╕ т╕ сфери життя в кра╖н╕, як╕ не ╓ йому п╕дпорядкован╕ напряму. По-перше, саме Президент вносить запропоновану парламентською б╕льш╕стю кандидатуру прем’╓р-м╕н╕стра до Верховно╖ Ради на голосування (п.9, ст. 106 Конституц╕╖). Тож ц╕лком може у сво╖й програм╕ зазначати, як╕ його вимоги до прем’╓р-м╕н╕стра та якими в╕н бачить, скаж╕мо, економ╕чн╕ пр╕оритети. Щоправда, це в раз╕ якщо парламентську б╕льш╕сть становлять однопарт╕йц╕ та союзники Президента… По-друге Президент ма╓ право законодавчо╖ ╕н╕ц╕ативи з будь-яких питань. У деяких з кандидатських програм з нин╕шн╕х 26-х так ╕ сформульовано: «внесу так╕ й так╕ законодавч╕ ╕н╕ц╕ативи». По-трет╓, Президент, як ╕ кожен громадянин, може просувати сво╖ вимоги ╕ пропозиц╕╖ через публ╕чне поле, аргументувати, сварити, схвалювати. ╤, зв╕сно, голос Глави Держави буде краще почутий. Врешт╕, його повне право вести будь-як╕ переговори: публ╕чн╕ чи конф╕денц╕йн╕ (по-народному «договорняки»). Конф╕денц╕йн╕ домовленост╕ не ╓ автоматично незаконними (хоча ╓ автоматично п╕дозр╕лими). Попит на сильного л╕дера – ╕ байдуже на Конституц╕ю На жаль, сусп╕льний запит на президента-«решалу» ще довол╕ високий. Кому ц╕кавий Президент, який, виявля╓ться, не повноважний над якимись питаннями, та ще й саме тими, з яких склада╓ться звичайне життя звичайних людей: тарифи, ц╕ни, товари, дороги, школи, л╕карн╕? Да╓ться взнаки усталений погляд на роль кер╕вника: "головний над ус╕м", цар ╕ отаман в одн╕й упаковц╕, про все подба╓, розрулить, покара╓, адже для сильного л╕дера нема╓ перешкод. ╤ ц╕лком звично для вс╕х, що «програма» - це задля годиться, на час вибор╕в. Нав╕ть якщо життя не покращиться, то хай пересаджа╓ хоч когось: ол╕гарх╕в, корупц╕онер╕в, контрабандист╕в, ╓вробляхер╕в, судд╕в, попередник╕в, сепаратист╕в, нацист╕в, ге╖в, журнал╕ст╕в, бомж╕в – кому хто б╕льше намуляв. Пригадую одне телешоу на тему «Президент повинен бути твердий-р╕шучий чи м’який-зважений?». Тривало онлайн-голосування в еф╕р╕ – р╕шучий, зв╕сно, перемагав з великим в╕дривом. З годину експерти й депутати сварилися ╕ обстоювали «за» та «проти». Сказати «повинен бути розумний» так н╕хто ╕ не встиг. Час би залишити так╕ погляди у минулому разом ╕з ол╕гарх╕чними ╕ постотал╕тарними моделями влади. Власне, на кожних виборах громадянин ╕ кандидат у Президенти укладають «цив╕льну угоду» – громадянин да╓ згоду, щоб обраний ним претендент отримав президентськ╕ повноваження. Але водночас юридично значущо╖ програми Президента нараз╕ в законодавств╕ не передбачено. Тобто виборець-громадянин свою згоду да╓, а на що саме – лише згодом побачить… Олександр Волинський (Укр╕нформ)
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 01.02.2019 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20822
|