"Кримська Свiтлиця" > #17 за 27.04.2018 > Тема "Душі криниця"
#17 за 27.04.2018
МОВНЕ ПИТАННЯ У ТВОРЧОСТ╤ ╤ВАНА НИЗОВОГО
Питання укра╖нсько╖ мови ╤ван Низовий порушував у сво╖й публ╕цистиц╕ („╤рон╕чний роздум з присмаком печал╕”, „БУТИ – НАРОДОМ”) та поетичн╕й творчост╕. Не один десяток його в╕рш╕в покликаний висв╕тлити мовну проблему в Укра╖н╕. Поет пост╕йно вста╓ на захист р╕дного слова, безстрашно змагаючись з „вахлаками”, „яничарами”, як╕ „занехаяли мову свою, / ╤ мову чужинц╕в – /П╕дступно-отруйну зм╕ю – / Пригр╕ли / В справ╕к укра╖нському наш╕м / Краю!” [8]. Поет пиша╓ться, досить часто сакрал╕зу╓ мову, виводячи ╖╖ у „ранг” райсько╖: „Ця мова могла / Народитися т╕льки в раю...” [8]. Р╕дна мова у нього – це першоджерело життя людського: „Мен╕ в╕дкрилась мова – / Народу нашого добро / Й життя першооснова” [3]. Саме тому позбавлення мови асоц╕ю╓ться в автора з моральним та ф╕зичним кал╕цтвом людини: „Як же страшно, коли у народу / Мову в╕днято! / Це означа╓: в╕днято свободу, / Руки в╕дтято, / Вкрадено землю, отру╓но воду, / Хл╕б ╕ пов╕тря, / П╕длого списа / в серце народу / Встромлено в╕стря!” [1; 20]. Люди, як╕ в╕дриваються в╕д паростк╕в р╕дно╖ мови, за ╤. Низовим, ╓ перевертнями, покручами, що „стали чужаками ще в утроб╕ /Для сво╓╖ р╕дно╖ земл╕”[4; 57]. Однак, як наголошу╓ автор, нав╕ть так╕ мовн╕ в╕дщепенц╕ ще здатн╕ в╕дчувати ╖╖ красу, ц╕лющу, житт╓дайну силу та сором через втрату свого етн╕чного кореня. Особливо яскраво ц╕ в╕дчуття загострюються п╕д час в╕дв╕дин могили речника правди та захисника укра╖нсько╖ мови Т. Шевченка: „ Лиш на мить, / У Канев╕, на круч╕ / Щось у ╖хн╕х душах ожива / Й р╕дна мова – кр╕зь чуж╕, колюч╕ –/ Заявля╓ про сво╖ права: / Колисково-лаг╕дним струмочком / Жебонить у зат╕нку суцв╕ть... / Й соромно ста╓ синам ╕ дочкам, / Що не можуть мат╕р зрозум╕ть” [4; 57]. Ц╕кавим ╓ контраст, використаний автором на позначення мов: р╕дна мова у нього колисково-лаг╕дна (рем╕н╕сценц╕я про дитинство, колискову п╕сню, н╕жний та лаг╕дний материнський голос), тод╕ як нер╕дна – чужа, колюча, вона р╕же слух. Палкою суперницею мови у творах ╤. Низового поста╓ „язик” – трансл╕терац╕я з позначення мови рос╕йською („язык”). Таким чином, автор переда╓ ситуац╕ю двомовност╕ в кра╖н╕, презентуючи ╖╖ як кал╕цтво нац╕╖. Для позначення мовно-язикових протистоянь автор нер╕дко використову╓ антитези:„ …Язик галасу╓, /А мова – н╕ма” [8]; якщо мова виступа╓ творцем великого, прекрасного, в╕чного, бо вона „могла / Зародитися т╕льки в раю / Для того, / Щоб люди створили любов ╕ с╕м’ю, / ╤ п╕сню таку, / Що натхнення да╓ солов’ю...” [8], то язик поста╓ руйн╕вною силою, деструктивним елементом, який „принижу╓, ╕ зневажа, / ╤ нашу духовн╕сть з’╖да╓, / Мов крицю ╕ржа, – / Вже й р╕дна земля нам чуж╕ша, / Н╕ж просто чужа, / ╤ байдуже нам, / Де цьому яничарству межа. / Ми – раю вигнанц╕, / ╤ вигнано нас недарма: / За нашу любов / До чужих батога ╕ ярма…” [8]. Автор поез╕й розум╕╓ всю суть небезпеки, у як╕й опинилася р╕дна прабатьк╕вська мова в часи бездержав’я та беззаконня, коли пану╓ „тотальне безмов’я” [9]: „А мова... / Нема╓ мови – т╕льки крик. / Нема╓ сл╕в – полова” [3]. Рос╕ян╕зми та суржик╕зми, як полова заполонили укра╖нську мову – на цьому поет наголошував в поетичних рядках неодноразово. ╤. Низовий метафоризу╓ мову, персон╕ф╕ку╓ ╖╖: „…задушена р╕дна мова” [7]; „А за порогами вже й мова, / в густий курай упавши ниць, / хрипить, Тарасова…”[6; 25]; „…Бур’ян╕╓ чиста нива мови” [2; 7]. Але в╕н в╕рить у ╖╖ невмирущ╕сть, а тому лел╕╓ ╖╖, „мов кволу св╕чу” [5; 23]. Митець категорично виступа╓ проти ╕де╖ сп╕льност╕ укра╖нсько╖ та рос╕йсько╖ мов, про що заявля╓ у сво╖х в╕ршах: „Москвоф╕ли нам про сп╕льн╕сть мови / Вкотре пов╕дають залюбки. / В╕рно, бо московськ╕ Муравйови / Нам „повиправляли” язики”[2; 5]. Отже, серед багато╖ тематики поез╕╖ ╤. Низового тема мови (╖╖ значення для людини, ╖╖ стану в сучасному житт╕) пос╕да╓ ч╕льне м╕сце. Використовуючи багатство л╕тературних троп╕в та глибокий психолог╕зм, автор яскраво змальову╓ морально-духовне пад╕ння жертв „тотального безмов’я” [9], заклика╓ схаменутися, ╕ не руйнувати сво╖ етн╕чн╕ корен╕, п╕д╜рунтям, житт╓дайним джерелом яких ╓ р╕дна мова.
А. М. МАНЬКО (ЛНУ ╕мен╕ Тараса Шевченка)
Л╕тература: 1. Низовий ╤. Горобина н╕ч: Поез╕╖ / ╤. Низовий. – Луганськ, 1992. – 64 с. 2. Низовий ╤. Запрягайте, хлопц╕, коней: Поез╕╖ / ╤. Низовий. – Луганськ, 1993. – 64 с. 3. Низовий ╤. Любов др╕мучою була… [Електронний ресурс] /╤. Низовий // Поетичн╕ майстерн╕. – Режим доступу: http://maysterni.com/publication.php?id=84220 4. Низовий ╤. Пора косовиц╕: В╕рш╕, поема / ╤. Низовий. – К.: Рад. письменник, 1990. – 102 с. 5. Низовий ╤. Пракор╕нь: Поез╕╖ / ╤. Низовий. – Крем╕нна, 1993. – 40 с. 6. Низовий ╤. Самоп╕знання: Поез╕╖ / ╤. Низовий. – Луганськ, 2006. – 100 с. 7. Низовий ╤. Таких, як у нас, поет╕в… [Електронний ресурс] /╤. Низовий // Воронц╕ нев’януч╕. – Режим доступу: https://www.facebook.com/groups/825482780834380/ 8. Низовий ╤. Ця мова могла… [Електронний ресурс] /╤. Низовий // Поетичн╕ майстерн╕. – Режим доступу: http://maysterni.com/publication.php?id=84199 9. Низовий ╤. Яке ж бо тотальне безмов’я… [Електронний ресурс] / ╤. Низовий // Донбасе, будь вов╕к благословен. – ╤ван Низовий. – Режим доступу: https://www.facebook.com/1639055062992939/photos/a.1639234256308353.1073741828.1639055062992939/1668371393394639/ *** Манько А. М. Мовне питання у творчост╕ ╤. Низового / А. М. Манько // Слобожанська бес╕да – 8: матер╕али Всеукр. наук.-практ. конф. / за ред. проф. К. Д. Глуховцево╖. – Вип. V╤╤╤. – Староб╕льськ, 2015
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 27.04.2018 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19899
|