Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
МИ ╢, ДОКИ ╢ НАША Л╤ТЕРАТУРА
Есе╖ про нац╕ональну пам'ять та ╕дентичн╕сть…


Професор Юр╕й Ковал╕в: «ГОЛОВНА ╤ДЕЯ УКРА╥НСЬКО╥ Л╤ТЕРАТУРИ –
СВОБОДА В ПО╢ДНАНН╤ З М╤Л╤ТАРН╤СТЮ»…


БЕЗВОЛЬНА ЛЮДИНА ╤ БЕЗВОЛЬНА НАЦ╤Я ЗАВЖДИ ШУКАЮТЬ СОБ╤ «ОП╤КУНА»
Нам, укра╖нцям, ╕сторично випали важк╕ випробування, тож питання «бути чи не бути»...


«МИ СОТНЕЮ П╤ШЛИ НА НЕБО…»
20 лютого Укра╖на в╕дзнача╓ День Геро╖в Небесно╖ Сотн╕…


КРИМ – УКРА╥НА!
У День Соборност╕ актив╕сти розповсюдили прив╕тання з р╕зних м╕ст Криму…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 24.07.2015 > Тема "Ми єсть народ?"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#30 за 24.07.2015
УАПЦ — УПЦ КП, АБО ЯК ЗРИВАЛИ ПЕРЕГОВОРИ ЩОДО СТВОРЕННЯ ПОМ╤СНО╥ ЦЕРКВИ

Дорога до Храму

Спостер╕гаючи за перипет╕ями, пов’язаними з процесом об’╓днання двох православних церков — Ки╖вського патр╕архату та Укра╖нсько╖ автокефально╖ православно╖ церкви, я згадувала ф╕льм, ╕сторичну драму «М╕й герой». Ф╕льм про те, як чотири во╖ни хот╕ли вбити жорстокого ╕мператора. Вони склали ╕деальний план, але головний з них в╕дмовився в╕д убивства останньо╖ мит╕. Вивчаючи майстерн╕сть бою, вони опановували кал╕граф╕ю. ╤ правильно прочитаний ними останн╕й ╕╓рогл╕ф зм╕нив ╕деальний план убивства. Вони прочитали його, як «П╕днебесна» або «Все п╕д небесами». Холоднокровн╕ вбивц╕ правильно зрозум╕ли ╕╓рогл╕ф, ╕мператор ма╓ жити, щоб об’╓днати ш╕сть пров╕нц╕й ╕ перетворити Китай на велику державу. Так ╕ сталося. Один ╓диний ╕╓рогл╕ф допом╕г об’╓днати розр╕знен╕ пров╕нц╕╖ Китаю. Во╖ни зрозум╕ли ╕ прийняли мр╕╖ ╓дност╕ держави.
На жаль, ╓пископи Укра╖нсько╖ автокефально╖ православно╖ церкви, як╕ щодня зд╕йснюють молитви, служать л╕тург╕╖ ╕ читають ╢вангел╕╓, не зум╕ли побачити цю мету — ╓дину православну церкву Укра╖ни, п╕д небесами, визнану Константинополем, яка набула сво╓╖ лег╕тимност╕. Безл╕ч людей УАПЦ чекали цього об’╓днання, прагнули до цього. ╢пископ ╕ митрополит, як╕ поставили п╕дпис п╕д р╕шенням собору УАПЦ, що блокувало д╕алог, позбавили свою паству, наших брат╕в ╕ сестер, можливост╕ разом причащатися в одних храмах, разом долучатися до та╖нств у вс╕х православних церквах св╕ту, позбавили ╖х визнання, до якого прагнули в минулому кращ╕ отц╕ ц╕╓╖ церкви. Маленька, але горда церква, якщо мати на уваз╕ п╕д «церквою» сп╕льноту в╕рян, стала заручницею амб╕ц╕й сво╖х ╕╓рарх╕в. В╕дмовившись в╕д д╕алогу, ╕╓рархи (хоч як боляче про це говорити) зрадили свою паству УАПЦ, паству тих, хто ризикував життям на Майдан╕, капелан╕в УАПЦ, як╕ ризикують життям в АТО, бабусь у капелюшках, ж╕нок у хусточках, хлопц╕в у камуфляж╕. ╥х не так вже й багато пор╕вняно з ╕ншими православними юрисдикц╕ями, але вони хот╕ли ╕ ╓дност╕, ╕ хот╕ли лег╕тимност╕.
╤╓рархи, як╕ зупинили д╕алог, зрадили паству ╕ простих священик╕в через образи, комплекси ╕, кажуть, через компромат ╕ матер╕альн╕ стимули Рос╕йсько╖ Федерац╕╖. 9 липня, в╕дхиливши вс╕ пропозиц╕╖ Ки╖вського патр╕архату, вони фактично вийшли з переговор╕в. Останн╕й пункт собору УАПЦ все-таки залишав шанс на «продовження д╕алогу», але в╕н уже не мав значення ╕ звучав як насм╕шка. «Вони нав╕ть не захот╕ли послужити разом на 1000-р╕чч╕ упоко╓ння р╕вноапостольного князя Володимира, вони в╕дкинули все», — констатував член переговорно╖ групи з Ки╖вського патр╕архату. Люди, як╕ мали стосунок до переговор╕в, стверджують, що весь цей час ╓пископи УАПЦ просто уникали неформального сп╕лкування, того, що супроводжу╓ бажання дорослих людей будувати сп╕льний проект. «Ми хот╕ли б прийти до них ненадовго на ╓парх╕альн╕ збори, нам здавалося це лог╕чним, зверталися з в╕дпов╕дним проханням, у в╕дпов╕дь — н╕, ╕ все», — д╕литься з нами один з ╕╓рарх╕в КП. «На зас╕данн╕ погоджувально╖ ком╕с╕╖ (а вона саме проходила в день собору УАПЦ. — авт.) ми в основному вислуховували ╖хн╕ пропов╕д╕ про славну ╕стор╕ю УАПЦ. Звичайно, ╕стор╕я славна, але ж треба жити ╕ робити щось, — розпов╕да╓ ще один учасник переговор╕в, — а ми отриму╓мо в╕дмови за вс╕ма пунктами».
Кажуть, що присутн╕ як спостер╕гач╕ ╕╓рархи Константинопольського патр╕архату, шокован╕ «в╕дмовним» документом, запитали у представник╕в УАПЦ, чи розум╕ють вони в╕дпов╕дальн╕сть тако╖ в╕дмови перед Вселенським патр╕архом ╕ всю беззм╕стовн╕сть подальших переговор╕в. В╕дпов╕д╕ не було.
В╕дтепер уся ╕сторична в╕дпов╕дальн╕сть за зрив переговор╕в лежить на УАПЦ.
Я не належу до жодно╖ з двох вищезазначених церков, як╕ могли дати старт лег╕тимн╕й у церковному св╕т╕ ╓дин╕й православн╕й церкв╕ Укра╖ни, але я (в╕рна УПЦ МП) займала позиц╕ю третього, що щиро чека╓ ╕ заздалег╕дь рад╕╓ так╕й ╓дност╕. Цей проект м╕г би бути продовжений переговорами з УПЦ МП, коли ╓пископат останньо╖ остаточно зрозум╕╓, що «визволителя» з РФ не буде, грош╕ з патр╕арх╕╖ для прокремл╕вських ╕╓рарх╕в можуть ск╕нчитися, ╕ треба домовлятися з власною паствою ╕ державою.
Церковна ╓дн╕сть — мета не лише глибоко ╓вангельська, а й питання безпеки, питання творення ╕дентичност╕, питання сусп╕льно╖ ╓дност╕. Як пол╕тичний журнал╕ст, точно знаю: проти об’╓днання церков виступали т╕льки т╕ пол╕тики, чи╖ зв’язки з КДБ п╕дтверджен╕ журнал╕стськими розсл╕дуваннями, ╕ т╕ «експерти», хто перебува╓ в розшуку за сепаратизм. Розкол ╕ поглиблення — це найважлив╕ш╕ з╕ справ рос╕йсько╖ влади ╕ Моспатр╕арх╕╖, що зрослася з нею. Мен╕ не здалося дивним, що глава в╕дд╕лу зовн╕шн╕х церковних зв’язк╕в РПЦ (ну ви ж розум╕╓те, що «великий» в╕дд╕л великий завдяки щ╕льн╕й вза╓мод╕╖ з ФСБ), заборонений до в’╖зду в Укра╖ну, митрополит ╤лар╕он Алф╓╓в п╕сля старту переговор╕в УАПЦ ╕ УПЦ КП вир╕шив посп╕лкуватися ╕з Константинопольським патр╕архом. (Адже наступним кроком п╕сля об’╓днання було б визнання церков Вселенським патр╕архом). Ви дума╓те, не з укра╖нського питання?
╤демо дал╕. УПЦ МП, що ╕мену╓ УПЦ КП не ╕накше як «розкольниками» ╕ назву юрисдикц╕╖ КП бере в лапки, раптом на Синод╕ вир╕шила в╕дновити д╕алог з УАПЦ. Цьому процесу вже двадцять рок╕в. Чому Москва виявила нове бажання т╕льки п╕д час д╕алогу з КП? Чому б не домовлятися з двома юрисдикц╕ями в╕дразу? Москва сказала?
╤, нарешт╕, трет╕й «емп╕ричний» аргумент. П╕сля масово╖ розсилки лист╕в сп╕льноти, що займа╓ться церковною ╓дн╕стю, членом яко╖ ╓ ваша пок╕рна слуга, мен╕ на моб╕льний зателефонували одразу два ╓пископи, два члени Синоду УПЦ МП. Один з них тоном, неналежним високому церковному сану, в дещо ╕стеричн╕й манер╕ доводив, що «яценюк╕вська об’╓днана церква» не ма╓ шанс╕в на усп╕х. Другий таким самим тоном запитував: чому ви не критику╓те Ф╕ларета, а лише нас. ╤ в цьому крику чувся аж н╕як не голос наступник╕в апостола, а голос людей, як╕ бояться нового потужного конфес╕йного конкурента. Святитель Лука Кримський казав, що ревнощ╕ живлять сам╕ себе. Але в цьому випадку, думаю, вони живляться ╕ Москвою.
Деяк╕ церковн╕ анал╕тики намагаються погрозити пальчиком Ки╖вському патр╕архату за недостатню шаноблив╕сть до н╕бито маленьких володар╕в «золото╖ акц╕╖» УАПЦ, при цьому користуючись терм╕нами б╕знесу, що, мовляв, зам╕сть об’╓днання церкву УАПЦ у Ки╖вському патр╕архат╕ збиралися поглинути. Люди, про що ви? Нав╕що ця бездумна гра словами? Що поглинати? Який такий «актив» або «ц╕нн╕сть» здатна розчинити одна православна церква в ╕нш╕й? А якщо вже говорити про «б╕знес», то в пропонованих умовах кожен залишався при сво╓му. Н╕хто н╕ в кого н╕чого не в╕дбирав. Для Ки╖вського патр╕архату, якщо говорити в цих пол╕ттехнолог╕чних висловах, проект — ╕м╕джевий, показник, що вони з╕брали п╕д одним куполом сво╖х, як╕ змогли пройти цей етап ╕, нарешт╕, отримати заслужене й вистраждане визнання. Зрештою, два представники Константинопольського патр╕арха за цим наглядали. «Ви все зробили, щоб ╓пископат УАПЦ погодився на ваш╕ умови?» — запитала я одразу п╕сля собору одного з його учасник╕в ╕з КП.
«Звичайно, адже прес-рел╕зи — одне, це були два м╕сяц╕ дуже коп╕тко╖ роботи, щоб усе було ╕ вив╕рено, ╕ дел╕катно стосовно кл╕ру УАПЦ. Чи зробив я все, запитайте у представник╕в Константинополя», — почула у в╕дпов╕дь.
Пояснити фактичну в╕дмову УАПЦ в╕д д╕алогу ╕ в╕д ус╕х пропозиц╕й рац╕ональними причинами неможливо.
Я намагалася з╕брати за р╕зними джерелами вс╕ мотиви ╓пископату УАПЦ (ними оперували журнал╕сти з посиланням на джерела в УАПЦ) про те, чому вони фактично вийшли з переговор╕в. Уважно прочитала ╕ знайшла ╖х непереконливими.
Отже, перше. Н╕бито об’╓днання проводилося п╕д тиском держави. Чому я в це не в╕рю? Тому що в нин╕шн╕й урядов╕й команд╕ нема╓ людей, здатних тиснути на ╕╓рарх╕в. Наперед скажу, що займатися ╓дн╕стю, вести переговори з ╓пископами, «возитися з попами» (так це назива╓ться на пол╕тичному сленгу вс╕х ел╕т) н╕хто не любить. Але ╕дея ╓дност╕ церкви, так само, як ╕ набуття пом╕сно╖ церкви, так в╕дчайдушно стука╓ в двер╕, а проблема ╖╖ в╕дсутност╕ така показова на драм╕ Донбасу, що цього разу чиновники вир╕шили-таки спробувати. Я можу лише припускати, хто з Кабм╕ну та депутатського корпусу реал╕зовував цю ╕дею. Нескладно здогадатися, перебравши в голов╕ чиновник╕в, хто зна╓ напам’ять абрев╕атури трьох церковних юрисдикц╕й, в╕др╕зня╓ священика в╕д ╓пископа ╕ хоч ╕нод╕ бува╓ на службах. Пов╕рте, ц╕ люди не здатн╕ н╕ на тиск, н╕ на погрози. Якби таке було, то об’╓днання в╕дбулося б. Але вони хоча б спробували з╕н╕ц╕ювати це. Хоча б спробували. На жаль, вищ╕ чини УАПЦ рухалися в русл╕ риторики митропол╕╖ УПЦ МП.
Друге. ╢пископи УАПЦ наполягали на представництв╕ для об’╓днавчого собору делегат╕в 50 на 50 в╕д обох юрисдикц╕й, а Ки╖вський патр╕архат був згоден в╕ддати лише третину м╕сць делегатам УАПЦ. Ви зна╓те, про руку Москви в цьому процес╕ я подумала вперше т╕льки тод╕, коли прочитала про цю см╕ливу умову. Ну, т╕льки Чист╕ пруди (там оф╕с Рос╕йсько╖ патр╕арх╕╖) могли продавлювати таке несиметричне представництво, половину людей в╕д церкви, яка, за р╕зними оц╕нками, в 4-8 раз╕в менша в╕д Ки╖вського патр╕архату.
Ну чому церква, в як╕й без малого п’ять тисяч параф╕й, повинна мати таке представництво, як ╕ та, у яко╖ тисяча? При всьому смиренн╕: чому ми прир╕вню╓мо голоси три до одного? ╤ чому ╕╓рархи церкви, в як╕й тисяча параф╕й (а за передсоборною статистикою, «живих» параф╕й — 551), на цьому наполягають? Провела для себе маленьке опитування. Р╕зним людям, католикам, нев╕руючим, православним р╕зних юрисдикц╕й, я ставила запитання: «Як вам зда╓ться, представництво на собор╕: одна людина в╕д кожних п’ятнадцяти параф╕й — правильний принцип?». Ус╕ опитан╕ сказали: ц╕лком. Але квоту УАПЦ було зб╕льшено, вони отримали третину — однак ╕ це не допомогло.
Справа в т╕м, що 20 рок╕в тому дв╕ ц╕ нац╕ональн╕ церкви починали в р╕вних умовах, без держп╕дтримки, без визнання, без богословських шк╕л, а сьогодн╕ в одно╖ — параф╕й у чотири рази б╕льше. В одно╖ — вим╕рювана рейтингами б╕льше, н╕ж у сорок в╕дсотк╕в (та й не нем╕ряна, але очевидна), симпат╕я всього сусп╕льства, параф╕яни з числа нац╕онально╖ ╕нтел╕генц╕╖, богословська школа, мережа сво╖х електронних видань ╕ комун╕кац╕я з Константинополем. ╤, врешт╕-решт, ну от саме Ки╖вському патр╕архату «пощастило» мати неслухняного послушника, який в╕дчинив ворота побитим студентам Майдану. Тим, хто свого часу п╕шов з ╓пископату Ки╖вського патр╕архату ╕ хто волею дол╕ опинився в УАПЦ, будь вони людьми глибокими, саме час з╕знатися самим соб╕: «Патр╕арх Ф╕ларет (до якого у нас багато претенз╕й ╕ образ) виграв. В╕н побудував церкву в п’ять тисяч параф╕й, з ним розмовляють у Царгород╕. ╤ якщо так, нехай буде п╕д небесами ╢дина укра╖нська пом╕сна церква». ╥м н╕чим не загрожувала ця ╓дн╕сть, усе, що ╖м треба було принести Богу, — сво╓ розбите серце ╕ згоду патр╕арху Ф╕ларету. Все. А славна ╕стор╕я Укра╖нсько╖ автокефально╖ церкви, так само, як ╕ церковного нац╕онального руху, н╕куди б не под╕лася, вона — частина укра╖нсько╖ ╕стор╕╖ ╕ церковно╖, ╕ нецерковно╖. Але зараз шанс╕в говорити про не╖ п╕сля 2015 року майже не залишилося.
З озвучених претенз╕й автокефал╕в до КП. УАПЦ хот╕ла зберегти назву ╕ мати об’╓днану церкву з назвою УАПЦ КП. А це спричиняло певн╕ труднощ╕, перере╓струвати назву п’яти тисяч параф╕й з купою додаткових документ╕в — величезний шмат роботи. КП пропонувала отримати нову назву об’╓днано╖ церкви (╖╖ пропонував Константинопольський патр╕архат ╕ поки ╖╖ не оприлюднюють), а параф╕╖ поки збер╕гають стар╕ назви. Тому сварка через назву зда╓ться явно надуманою.
Чи ╓ шанси на продовження д╕алогу? Вчора я запитала про це одного народного депутата з фракц╕╖ «Народний фронт», тонкого знавця ╕стор╕╖ церкви. «Не переймайтеся, грош╕ на п╕дкуп колись зак╕нчуються. А реально бажанням пастви знехтувати неможливо, ╓дн╕сть в╕дбудеться рано чи п╕зно, але думаю, що не п╕зно ╕ в тому формат╕, в якому завгодно Богу».
Ам╕нь.

Лана САМОХВАЛОВА


ПАТР╤АРХ Ф╤ЛАРЕТ: БУЛА Б ╢ДИНА ЦЕРКВА — НЕ БУЛО Б В╤ЙНИ

Новозбудований храм святих апостол╕в Петра ╕ Павла у м╕ст╕ Южноукра╖нську отримав освячення в╕д Патр╕арха Ки╖вського ╕ вс╕╓╖ Руси-Укра╖ни Свят╕йшого Ф╕ларета, який перебував з робочим в╕зитом на Микола╖вщин╕. Про це кореспонденту «Укр╕нформу» пов╕домили у прес-служб╕ Микола╖всько╖ ОДА.
Параф╕ю апостол╕в Петра ╕ Павла у м╕ст╕ Южноукра╖нську заре╓стровано в 1996 роц╕, але прим╕щення для богослуж╕нь не було, священики пост╕йно зм╕нювалися. У жовтн╕ 2006 року почалися перш╕ роботи. Буд╕вництво зд╕йснювалося за рахунок в╕рних, благод╕йник╕в, меценат╕в, мешканц╕в м╕ста та прац╕вник╕в Южноукра╖нсько╖ АЕС. ╤з зароб╕тних плат атомник╕в на буд╕вництво храму за останн╕ два роки було перераховано майже 500 тис. гривень.
У розмов╕ з журнал╕стами Свят╕йший Ф╕ларет акцентував увагу на важливост╕ ╢дино╖ пом╕сно╖ укра╖нсько╖ церкви. «Якби у нас була ╓дина православна церква, незалежн╕сть в╕д Московського патр╕архату, то не було б ╕ анекс╕╖ Криму, ╕ на Донбас╕ не було б в╕йни. Церква виховувала б сво╖х громадян у в╕рност╕ сво╓му народов╕ ╕ сво╖й кра╖н╕. Агрес╕╖ не було б!» — сказав Ф╕ларет.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 24.07.2015 > Тема "Ми єсть народ?"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15623

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков