"Кримська Свiтлиця" > #27 за 03.07.2015 > Тема "Українці мої..."
#27 за 03.07.2015
ПРИВ╤ТАННЯ ЖИТТЯ БОГДАНА-╤ГОРЯ АНТОНИЧА
Постат╕
Пом╕ж численних ╕мен укра╖нських л╕тератор╕в, що повертаються ╕з небуття, яскравою з╕ркою ╓ постать Богдана-╤горя Антонича. Нин╕ його поез╕ю вивчають у школ╕, а не так давно його ╕м’я було вилучено ╕з ус╕х п╕дручник╕в, бо надто «не зручним» в╕н був для л╕тератури соцреал╕зму. У статт╕ «Нац╕ональне мистецтво» Антонич задекларував сво╓ ставлення до творчост╕: «Треба сказати р╕зко: отже, н╕! Мистецтво не в╕дтворю╓ д╕йсност╕, ан╕ ╖╖ не перетворю╓, як хочуть ╕нш╕, а лише створю╓ окрему д╕йсн╕сть».
«В╕рю в землю батьк╕вську ╕ в ╖╖ поез╕ю»
Народився Богдан-╤гор Антонич 5 жовтня 1909 року у сел╕ Новиця Горлицького пов╕ту, що на Лемк╕вщин╕, у родин╕ с╕льського священика. Любов до в╕рш╕в прищепила Богданов╕ вихователька, яка знала безл╕ч казок, п╕сень, читала поез╕╖. «Проти розуму в╕рю, — писав поет, — що м╕сяць, який св╕тить над мо╖м р╕дним селом у Горлицькому пов╕т╕, ╓ ╕нший в╕д м╕сяця з-над Парижа, Рима, Варшави чи Москви… В╕рю в землю батьк╕вську ╕ в ╖╖ поез╕ю». Навчався у польськ╕й г╕мназ╕╖ в м╕стечку Сяноку, де дв╕ години на тиждень в╕дводилося укра╖нськ╕й мов╕. Ще г╕мназистом Антонич перечитав ус╕х лауреат╕в Нобел╕всько╖ прем╕╖ у польському переклад╕, багато твор╕в укра╖нсько╖ та польсько╖ класики, з╕брав власну б╕бл╕отеку. Мр╕йливий хлопець, закоханий у св╕т ╕ поез╕ю, сприймав д╕йсн╕сть кр╕зь романтичний флер: «Хлопець, похилений в захват╕, н╕мо над книжкою Мая Мр╕яв про безкрай земл╕, про нев╕дкрит╕ св╕ти». У 1928 роц╕ Богдан-╤гор Антонич став студентом Льв╕вського ун╕верситету. Вивча╓ слав╕стику п╕д оп╕кою професора Г. Гертнера, ста╓ його улюбленим учнем. Поет мав ╖хати за державний кошт у Болгар╕ю для поглибленого вивчення слов’янських мов, але, як часто бува╓, по╖хав хтось ╕нший… Та й тогочасна пол╕тична ситуац╕я була довол╕ несприятливою для вивчення укра╖нсько╖ мови. Адже ╕ Льв╕вський ун╕верситет був на той час польським навчальним закладом. П╕сля поразки ЗУНР польська окупац╕йна влада жорстко пересл╕дувала усе укра╖нське. Зокрема, було розгромлено укра╖нський п╕дп╕льний ун╕верситет, який д╕яв к╕лька рок╕в на початку 1920-х. Тож не дивно, що в час навчання Антонича в ун╕верситет╕ не було в╕дд╕лення укра╖н╕стики. Вт╕м, студенти, як╕ навчалися на факультет╕ слов’янсько╖ ф╕лолог╕╖, створили поза ун╕верситетом гурток укра╖н╕ст╕в, де читали реферати, обговорювали не лише новинки художньо╖ л╕тератури, а й сво╖ власн╕ твори. У спогадах сучасник╕в Антонич залишився як скромний, замр╕яний, малогов╕ркий поет. В╕н так опанував укра╖нську л╕тературну мову, що оточуюч╕ ╕з здивуванням запитували його: «Як, ви – лемко?!». Приймали швидше за наддн╕прянця, наст╕льки добре в╕н опанував укра╖нську л╕тературну мову. Але за блискучими результатами була прихована коп╕тка праця. У травн╕ 1934 року поет одержав диплом маг╕стра ф╕лософ╕╖. Ут╕м, на в╕дм╕ну в╕д багатьох випускник╕в, як╕ мали змогу зайнятися подальшою науковою роботою та об╕йняти державн╕ посади, у Антонича тако╖ змоги не було. Його справжн╕м покликанням була л╕тература, ╕ на хл╕б в╕н заробляв пером. Друку╓ться у газетах ╕ журналах, пише статт╕ про л╕тературу ╕ мистецтво, деякий час редагу╓ молод╕жний журнал «Дажбог». Вже у перш╕й поетичн╕й зб╕рц╕ «Прив╕тання життя» (1931) поет заявив про себе як про активну творчу особист╕сть. У н╕й знайшла в╕дображення в╕тчизняна й ╓вропейська класика, авангардистськ╕ теч╕╖, – починаючи в╕д «Молодо╖ музи» початку XX стол╕ття до укра╖нсько╖ радянсько╖ поез╕╖ 20-х рок╕в.
«Зелена ╓вангел╕я»
Ширше визнання принесла йому зб╕рка «Три перстен╕» (1934), в як╕й св╕т фольклорних уявлень ╕ символ╕в ста╓ джерелом натхнення поета. Критики зазначають, що у «Трьох перстенях» св╕т поета ╕сну╓ н╕би у двох вим╕рах, кожен з них ма╓ певну самост╕йн╕сть ╕ водночас вони вза╓мопов’язан╕. Св╕тобачення Антонича нерозривно пов’язане ╕з природою, яка наснажу╓ ╕ надиха╓ його на творч╕ пошуки. Поступово у концепц╕╖ св╕ту поета в╕дбуваються певн╕ зм╕ни: в╕д лемк╕вського язичництва в╕н намага╓ться осягнути праперв╕сн╕сть природи. У поетичних зб╕рках «Книги Лева» ╕ «Зелена ╓вангел╕я» намага╓ться охопити весь цикл косм╕чно╖ св╕тобудови в╕д початку «праперв╕сного мороку природи» до загибел╕, апокал╕псису. Л╕ричне «я» поета ц╕лком розчиня╓ться, «зроста╓ться» з╕ св╕том рослин, тварин, з╕рок (критики означили поетичну концепц╕ю Антонича як б╕олог╕зм). «Нас дво╓ – два кошлат╕ й сплетен╕ кущ╕, ╤ усм╕х наш – метелик н╕жний ╕ крилатий. Проколен╕ думки, мов бджоли на дощ╕, Тр╕почуться, на гостре терпня м╕цно вп’ят╕». Зрозум╕ло, що з позиц╕й л╕тератури соц╕ал╕стичного реал╕зму, яка заперечувала божественне начало, «Зелена ╓вангел╕я» Антонича сприймалася як щось вороже ╕ неприйнятне. Нин╕ ж, коли ╕дея вза╓мод╕╖ природи ╕ сусп╕льства, енерг╕╖ людського розуму й етики набувають все б╕льшого поширення, зовс╕м по-╕ншому сприйма╓ться поез╕я Антонича. Адже вона проголошу╓ ╓дн╕сть людини з природою, з б╕осом, впису╓ людину у в╕чний колооб╕г (перстень) усього живого, утверджу╓ «розумне в природ╕», а в людин╕ – «природне» як одну з умов ╖хнього обоп╕льного виживання.
«Моя кра╖но зоряна, б╕бл╕йна й пишна…»
Тема людини й одухотворено╖ природи лишалася центральною у творчост╕ Богдана-╤горя Антонича. Деяк╕ його поез╕╖ не сприймалися сучасниками, викликали критику. «Антонич був хрущем ╕ жив колись на вишнях, На вишнях тих, що ╖х осп╕вував Шевченко. Моя кра╖но зоряна, б╕бл╕йна й пишна, Кв╕тчаста батьк╕вщино вишн╕ й соловейка!» Образ поета-хруща на шевченк╕вськ╕й вишн╕, який сьогодн╕ став в╕зитною карткою Антонича, свого часу викликав чимало запитань. Аби покласти край обвинуваченням, поет сам дав в╕дпов╕дь на докори критик╕в: «Антонич така сама частина природи, як трава, в╕льхи, зозул╕, лисиц╕ тощо, частина, орган╕чно зв’язана з загальним б╕олог╕чним ростом… Образ з славним уже хрущем до деяко╖ м╕ри ма╓ джерело в под╕бному ставленн╕ до природи. Але його зм╕ст таки ╕нший. В╕рш «Вишн╕», що в ньому виступа╓ цей образ, висловлю╓ зв’язок з традиц╕╓ю нашо╖ нац╕онально╖ поез╕╖, а, зокрема, з шевченк╕вською традиц╕╓ю. У ц╕й традиц╕╖ поет почува╓ себе одним др╕бним тоном (малим хрущем), але зате врослим у не╖ глибоко й орган╕чно, наче сягав кор╕ння ще шевченк╕вських час╕в». Аби глибше зрозум╕ти поез╕ю поета, треба зазначити, що для нього Шевченко – нац╕ональна горд╕сть, святе ╕м’я. Поет бачить у Шевченков╕ вт╕лення народного гн╕ву ╕ над╕╖, в╕н – «вогонь, людина, буря», а печать його сл╕в «пропекла до дна нам душ╕». Св╕т поез╕╖ Богдана-╤горя Антонича р╕знобарвний ╕ повнозвучний, особливо в його пейзажах. У в╕рш╕ «Концерт» читач╕ н╕би потрапляють у концертну залу природи. Тв╕р побудований за принципом розгортання жанру симфон╕╖, де в увертюр╕ «горлянки соловейк╕в плещуть, мов гобо╖», дал╕ «у зозуль прамов╕ прадавн╕й кор╕нь «ку» у горде соло лине», згодом у гру вступають усе нов╕ й нов╕ «╕нструменти», як╕, перепл╕таючись, досягають п╕д к╕нець справжнього апогею: «Тод╕ найвищий тон бере в оркестр╕ ранок, Коли в тар╕ль земл╕ тарелем сонця гримне». Критики небезп╕дставно стверджували, що Богдан-╤гор Антонич розвивав сольн╕ парт╕╖ тополиних арф ╕ флейтових мелод╕й, започаткованих ранн╕м Павлом Тичиною, що просп╕вав «зелений г╕мн природ╕».
«Хто ж потребу╓ сл╕в тво╖х?»
Остання зб╕рка Антонича «Ротац╕╖» — книга про м╕сто. Щодо тематики, ╖╖ можна вважати продовженням «Прив╕тання життя». А щодо розвитку ф╕лософських мотив╕в – «Книги Лева». У зб╕рц╕ виразно прозвучали соц╕альн╕ мотиви поез╕╖ Антонича. Потворам рукотворного м╕ста автор пророку╓ загибель. Осуд поета в сучасному м╕ст╕ викликав, передус╕м, дух гендлярства й продажност╕. Усю зб╕рку пронизу╓ образ грошей, який перероста╓ в суц╕льну розгорнуту метафору. Всесилля куп╕вл╕-продажу веде до розтл╕ння душ, морального переродження особистост╕, до втрати людсько╖ подоби. «За двадцять сотик╕в купити можна щастя» — така солодка омана чату╓ на кожному кроц╕. ╤ чого варту╓ людська доля, яка «в дзьобику крив╕м папуги колишеться шматком дешевого паперу»? На в╕дм╕ну в╕д попередн╕х поез╕й, де все було насичено гармон╕╓ю ╕ любов’ю, в урбан╕стичному цикл╕ пану╓ суц╕льна дисгармон╕я, наближена до хаосу. Поету ввижа╓ться, що св╕т «котиться в провалля п╕д лоп╕т крил ╕ мегафон╕в». Л╕ричний сюжет буду╓ться за ╕ншим принципом, н╕ж у попередн╕х зб╕рках, де переважа╓ поступовий розвиток теми на основ╕ одного образу чи метафори. Суперечност╕, що роздирають м╕сто, передан╕ через нагромадження, з╕ткнення в╕ддалених асоц╕ац╕й. Тут «в долинах забуття ростуть г╕рк╕ мигдал╕ сну», а «у скорчах болю ╕ багатства людський вир заснув». Поет прагне в╕днайти гармон╕ю у св╕т╕ за допомогою поетичних образ╕в, але внутр╕шн╕ суперечност╕ ставлять б╕льше запитань, ан╕ж дають в╕дпов╕д╕. Остання книга Богдана-╤горя Антонича завершу╓ться запитанням до самого себе: «Хто ж потребу╓ сл╕в тво╖х?». Як кожен справжн╕й поет, в╕н прагне, аби його слово в╕длунювало у наших серцях… ╤ хоча смерть поета постигла його в пору злету його таланту (6 липня 1937 року), пос╕ян╕ ним зерна дали добр╕ сходи. Антонич поверта╓ться до нас – поет, для якого людина ╕ природа – ╓дине ц╕ле. З ╕н╕ц╕ативи видавця ╤горя Трача та поета ╤горя Калинця започатковано поетичний конкурс ╕м. Б.-╤. Антонича «Прив╕тання життя», який в╕дкрив десятки нових ╕мен, залюблених в укра╖нське слово.
Натал╕я ОСИПЧУК, письменниця, член НСПУ
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 03.07.2015 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15512
|