"Кримська Свiтлиця" > #27 за 03.07.2015 > Тема "З перших уст"
#27 за 03.07.2015
КОМ╤ТЕТОМ ВЕРХОВНО╥ РАДИ УКРА╥НИ СХВАЛЕНО РЕКОМЕНДАЦ╤╥ ЩОДО КРИМУ
Кримcький Майдан
У травн╕ цього року з ╕н╕ц╕ативи громадських орган╕зац╕й та м╕жфракц╕йного депутатського об’╓днання «Крим» у Ком╕тет╕ Верховно╖ Ради Укра╖ни з питань державного буд╕вництва, рег╕онально╖ пол╕тики та м╕сцевого самоврядування в╕дбулися слухання «Питання тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь». П╕д час заходу його учасники говорили про те, що державна влада, стикнувшись з рос╕йською агрес╕╓ю, виявилась не готовою до ведення ефективно╖ пол╕тики, зокрема, щодо захисту прав та свобод громадян Укра╖ни, як╕ ви╖хали з анексованого Криму, як ╕ тих, хто залишився на п╕востров╕. Учасники також наголошували на тому, що органи та ╕нститути державно╖ влади, на жаль, обмежуються сьогодн╕ лише декларативними заявами про обов’язкове повернення Криму, але при цьому нема╓ жодно╖ конкретизац╕╖ в д╕ях. Результатом роботи слухань стали схвален╕ 3 червня Рекомендац╕╖ щодо Криму, як╕ адресован╕ р╕зним г╕лкам влади. «Завдяки сп╕льн╕й робот╕ громадських ╕нституц╕й з Криму та депутатськ╕й груп╕ м╕жфракц╕йного об’╓днання «Крим» вдалося орган╕зувати й провести ком╕тетськ╕ слухання 18 травня 2015 року. П╕д час ком╕тетських слухань було визначено Рекомендац╕╖ щодо питання тимчасово окуповано╖ територ╕╖ АР Крим. Окрема вдячн╕сть представникам БФ «Майдан закордонних справ» та представникам громадсько╖ сп╕лки «Координац╕йна рада орган╕зац╕й вимушених переселенц╕в з Криму», — зазначив на сво╖й стор╕нц╕ у ФБ Андр╕й Щекун, голова громадсько╖ орган╕зац╕╖ КЦДКС «Укра╖нський д╕м». Публ╕ку╓мо резолютивну частину цього документа.
Всеб╕чно обговоривши та проанал╕зувавши проблемн╕ питання, як╕ склались у зв’язку з тимчасовою окупац╕╓ю Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь, констатуючи р╕зноман╕тн╕сть насл╕дк╕в з виникнення тако╖ ситуац╕╖ та в╕дзначаючи необх╕дн╕сть ╖╖ врегулювання ╕ приведення у в╕дпов╕дн╕сть з вимогами Конституц╕╖ Укра╖ни, загальновизнаними демократичними принципами, учасники ком╕тетських слухань рекомендують:
1. Верховн╕й Рад╕ Укра╖ни: Провести восени 2015 року парламентськ╕ слухання на тему: «Стратег╕я ре╕нтеграц╕╖ в Укра╖ну тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь: проблемн╕ питання, шляхи, методи та способи».
2. Президентов╕ Укра╖ни: До к╕нця 2015 року розглянути можлив╕сть прийняти р╕шення про доц╕льн╕сть, засади та порядок утворення ╕ роботи дорадчого органу при Президентов╕ Укра╖ни з питань деокупац╕╖ та ре╕нтеграц╕╖ в Укра╖ну тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь, залучивши до участ╕ в його робот╕ народних депутат╕в Укра╖ни, представник╕в Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни та його Секретар╕ату, центральних та м╕сцевих орган╕в виконавчо╖ влади, орган╕в м╕сцевого самоврядування та ╖хн╕х асоц╕ац╕й, наукових установ, експерт╕в, правозахисник╕в, а також представник╕в в╕тчизняних та м╕жнародних неурядових орган╕зац╕й, що займаються питаннями деокупац╕╖ та ре╕нтеграц╕╖ в Укра╖ну тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь.
3. Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни: 3.1. Нев╕дкладно ╕н╕ц╕ювати внесення необх╕дних зм╕н до Конституц╕╖ Укра╖ни та закон╕в Укра╖ни щодо: – визнання кримськотатарського народу, а також кара╖м╕в та кримчак╕в кор╕нними народами Укра╖ни, як╕ компактно проживають на територ╕╖ окремо╖ адм╕н╕стративно-територ╕ально╖ одиниц╕ Укра╖ни – Автономно╖ Республ╕ки Крим; – оптим╕зац╕╖ адм╕н╕стративно-територ╕ального устрою Укра╖ни на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь шляхом прийняття р╕шення про скасування виокремлення м╕ста Севастополь в окрему адм╕н╕стративно-територ╕альну одиницю Укра╖ни та його спец╕ального статусу, який необх╕дно визначити законами Укра╖ни (стаття 133 розд╕лу IX «Територ╕альний устр╕й Укра╖ни»). 3.2. До к╕нця 2015 року розробити та внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проект Закону Укра╖ни «Про статус в Укра╖н╕ кримськотатарського народу та кара╖м╕в ╕ кримчак╕в», який сприятиме вир╕шенню вс╕х проблем, що накопичилися в питаннях ╕нтеграц╕╖ в Укра╖ну кримськотатарського народу як нев╕д’╓мно╖ складово╖ укра╖нсько╖ пол╕тично╖ нац╕╖. 3.3. До к╕нця 2016 року розробити та внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проекти: – зм╕н до статт╕ 135 розд╕лу X «Автономна Республ╕ка Крим» Конституц╕╖ Укра╖ни щодо прийняття та затвердження Конституц╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим, що передбачатимуть прийняття та затвердження Конституц╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим Верховною Радою Укра╖ни за спец╕альною процедурою; – ново╖ редакц╕╖ Конституц╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим, що матиме силу ╕ статус закону Укра╖ни, норми яко╖ створять передумови для виключення можливост╕ п╕дтримки переважною б╕льш╕стю населення Кримського п╕вострова, яке належить до кор╕нних народ╕в Укра╖ни, що компактно проживають на територ╕╖ окремо╖ адм╕н╕стративно-територ╕ально╖ одиниц╕ Укра╖ни – Автономно╖ Республ╕ки Крим, сценар╕╖в окупац╕╖, реал╕зованих Рос╕йською Федерац╕╓ю на територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополя у 2014 роц╕. При цьому врахувати, що розробц╕ проекту ново╖ редакц╕╖ Конституц╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим повинен передувати всеб╕чний анал╕з (╕з залученням наукових установ та експерт╕в – у тому числ╕ представник╕в громадських орган╕зац╕й, що займаються питаннями деокупац╕╖ та ре╕нтеграц╕╖ в Укра╖ну тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь) помилок, що були допущен╕ протягом 1991-2014 рок╕в. 3.4. Нев╕дкладно внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проект Закону Укра╖ни «Про скасування Закону Укра╖ни «Про створення в╕льно╖ економ╕чно╖ зони «Крим» та про особливост╕ зд╕йснення економ╕чно╖ д╕яльност╕ на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Укра╖ни» як такого, в якому порушуються конституц╕йн╕ права громадян Укра╖ни – в тому числ╕ на власн╕сть, соц╕альне та пенс╕йне забезпечення, а реал╕зац╕я конституц╕йних прав громадян Укра╖ни ставиться в залежн╕сть в╕д р╕шень окупац╕йно╖ влади Рос╕йсько╖ Федерац╕╖ на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь. 3.5. Нев╕дкладно внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проект Закону Укра╖ни «Про дозв╕л кер╕вникам рел╕г╕йних громад, що залишились на територ╕╖ тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь, самост╕йно приймати р╕шення щодо перере╓страц╕╖ рел╕г╕йних громад на тимчасово окупован╕й територ╕╖». При цьому врахувати, що терм╕н перере╓страц╕╖ рел╕г╕йних громад на територ╕╖ тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь сплива╓ 31 грудня 2015 року, а тому такий акт Верховна Рада Укра╖ни повинна прийняти не п╕зн╕ше, н╕ж 30 вересня 2015 року. 3.6. До к╕нця 2015 року розробити та внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проект Закону Укра╖ни «Про стратег╕ю деокупац╕╖ та ре╕нтеграц╕╖ в Укра╖ну тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь», а також Державну програму з деокупац╕╖ та ре╕нтеграц╕╖ в Укра╖ну тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь. 3.7. До к╕нця 2015 року розробити та внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проект Закону Укра╖ни «Про колаборац╕он╕зм та очищення влади (люстрац╕ю) в Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим», де передбачити одночасно: – нев╕дворотн╕сть настання в╕дпов╕дальност╕ (конституц╕йно-правово╖, крим╕нально╖, адм╕н╕стративно╖, цив╕льно╖) та покарання (залежно в╕д характеру та ступеня сусп╕льно╖ небезпеки провини) ус╕х громадян Укра╖ни, як╕ сво╖ми д╕ями допомагали окупац╕╖ Рос╕йською Федерац╕╓ю територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим, перейшли на роботу в органи державно╖ влади Рос╕йсько╖ Федерац╕╖ або у ╕нший спос╕б активно п╕дтримували окупант╕в, що унеможливить об╕ймання особами, як╕ в судовому порядку будуть визнан╕ колаборац╕он╕стами, будь-яких посад в органах державно╖ влади та органах м╕сцевого самоврядування (в тому числ╕ – виборних) Автономно╖ Республ╕ки Крим п╕сля деокупац╕╖ Кримського п╕вострова; – унеможливлення визнання як колаборац╕он╕стами, так ╕ в чомусь винними тих громадян Укра╖ни, як╕ з метою забезпечення виживання себе особисто та сво╖х с╕мей в умовах тимчасово╖ окупац╕╖ Рос╕йською Федерац╕╓ю територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь прийняли громадянство Рос╕йсько╖ Федерац╕╖. 3.8. До к╕нця 2015 року розробити та внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проект Закону Укра╖ни «Про визнання незаконною нац╕онал╕зац╕ю на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь окупац╕йною владою Рос╕йсько╖ Федерац╕╖ державних п╕дпри╓мств Укра╖ни, ╕нших об’╓кт╕в права державно╖ власност╕, колективно╖ або приватно╖ власност╕ громадян Укра╖ни», що зупинить прагнення до збагачення певно╖ частини населення Кримського п╕вострова за рахунок укра╖нсько╖ державно╖ власност╕, а також колективно╖ або приватно╖ власност╕ громадян Укра╖ни, спонукатиме певну частину населення Кримського п╕вострова до прийняття вив╕рених цив╕льно-правових р╕шень; 3.9. До к╕нця 2015 року розробити та внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проект Закону Укра╖ни «Про особливост╕ ведення господарсько╖ д╕яльност╕ на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим», який унорму╓ права та обов’язки суб’╓кт╕в господарсько╖ д╕яльност╕ – як тих, що були заре╓строван╕ на територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим до моменту ╖╖ тимчасово╖ окупац╕╖ ╕ продовжували зд╕йснювати статутну д╕яльн╕сть з резидентами Укра╖ни, так ╕ тих, що ╓ резидентами Укра╖ни ╕ зд╕йснювали статутну д╕яльн╕сть з суб’╓ктами господарсько╖ д╕яльност╕, що були заре╓строван╕ на територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь до моменту ╖хньо╖ тимчасово╖ окупац╕╖. 3.10. До к╕нця 2015 року розробити та внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проект Закону Укра╖ни «Про особливост╕ ведення економ╕чних в╕дносин з тимчасово окупованими територ╕ями Укра╖ни», де будуть ч╕тко встановлен╕ визначення (деф╕н╕ц╕╖), критер╕╖ ╕ обмеження щодо формування економ╕чних в╕дносин з тимчасово окупованими територ╕ями Укра╖ни (або внести в╕дпов╕дний розд╕л у текст Закону Укра╖ни «Про забезпечення прав ╕ свобод громадян ╕ правовий режим на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Укра╖ни»). 3.11. До к╕нця 2015 року розробити та внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни проект Закону Укра╖ни «Про забезпечення реал╕зац╕╖ права власност╕ на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Укра╖ни», який гарантуватиме збереження прав на всю власн╕сть, що була придбана законним шляхом як укра╖нськими, так ╕ ╕ноземними власниками до моменту тимчасово╖ окупац╕╖ Рос╕йською Федерац╕╓ю територ╕╖ Кримського п╕вострова (або внести в╕дпов╕дний розд╕л в Закон Укра╖ни «Про забезпечення прав ╕ свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Укра╖ни»). 3.12. До к╕нця 2015 року розробити та внести на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни зм╕ни до Закон╕в Укра╖ни «Про забезпечення прав ╕ свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Укра╖ни» та «Про Державний ре╓стр виборц╕в», як╕ забезпечать реал╕зац╕ю громадянами Укра╖ни, котр╕ проживають на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь, свого активного виборчого права п╕д час вибор╕в Президента Укра╖ни, народних депутат╕в Укра╖ни та проведення всеукра╖нського референдуму. 3.13. До к╕нця 2015 року прийняти р╕шення щодо доц╕льност╕ створення Фонду з ре╕нтеграц╕╖ в Укра╖ну тимчасово окуповано╖ територ╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м╕ста Севастополь, а також джерел та обсяг╕в його ф╕нансування. http://voicecrimea.com.ua
ТИМ ЧАСОМ...
«ТАЙГА — ЗАКОН, МЕДВЕДЬ — ХОЗЯИН...»
Рос╕йська Генпрокуратура заявила, що р╕шення про передачу окупованого нин╕ Криму з╕ складу РРФСР до складу Укра╖нсько╖ РСР не в╕дпов╕дали Конституц╕╖. Про це йдеться у в╕дпов╕д╕ Генерально╖ прокуратури Рос╕╖ на в╕дпов╕дний запит голови парт╕╖ «Справедлива Рос╕я» Серг╕я Миронова, пише ТАСС. У пов╕домленн╕ прокуратури наголошу╓ться, що у Презид╕й Верховних Рад РРФСР ╕ СРСР не було повноважень приймати р╕шення, пов’язан╕ з територ╕альним устро╓м республ╕к. «Н╕ Конституц╕я РРФСР, н╕ Конституц╕я СРСР не передбачала повноважень Презид╕й Верховних Рад РРФСР ╕ СРСР з розгляду питань про зм╕ну конституц╕йно-правового статусу автономних радянських соц╕ал╕стичних республ╕к, що входять до складу союзних республ╕к», — йдеться у висновку Генпрокуратури РФ. Наголошу╓ться, що «Конституц╕я СРСР питання затвердження зм╕н кордон╕в м╕ж союзними республ╕ками в╕дносила до в╕дання СРСР в особ╕ його вищих орган╕в державно╖ влади ╕ орган╕в державного управл╕ння ╕ не передбачала повноваження Презид╕╖ Верховно╖ Ради СРСР з питання про зм╕ну територ╕й союзних республ╕к». На п╕дстав╕ цього в Генпрокуратур╕ РФ вир╕шили, що передача Криму до складу Укра╖нсько╖ РСР не в╕дпов╕дала Конституц╕╖. Як пов╕домляв УН╤АН ран╕ше, у Громадськ╕й палат╕ Рос╕╖ заявляють, що прийняття в Рос╕╖ закону про «незаконну» передачу Криму Укра╖н╕ в 1954 роц╕ створить прецедент для територ╕альних претенз╕й до ╕нших кра╖н СНД, насамперед, Казахстану ╕ Б╕лорус╕. * * * Народний депутат Антон Геращенко, який представля╓ в парламент╕ фракц╕ю «Народний фронт», назива╓ «маячнею» звернення л╕дера «Справедливо╖ Рос╕╖» Серг╕я Миронова до Генерально╖ прокуратури Рос╕╖ з приводу передач╕ Криму Укра╖н╕ в 1954 роц╕. «Генпрокуратура Рос╕╖ заявила про неправом╕рну передачу Укра╖н╕ Криму в 1954 роц╕. Мовляв, Презид╕я Верховно╖ Ради СРСР не мала права в 1954 роц╕ вир╕шувати питання про передачу Криму в╕д РРФСР Укра╖нськ╕й радянськ╕й соц╕ал╕стичн╕й республ╕ц╕. Ну що ж, значить, пора п╕дн╕мати прац╕ Нестора-л╕тописця ╕ звертатися на ц╕й п╕дстав╕ до Генпрокуратури Укра╖ни з вимогою визнати незаконним в╕дд╕лення Москов╕╖ (Рос╕╖) в╕д Ки╖всько╖ Рус╕!» – написав депутат на сво╖й стор╕нц╕ в Facebook. За ц╕╓ю ж аналог╕╓ю депутат пропону╓ повернути столицю Рос╕╖ Москву п╕д колишн╓ управл╕ння – «з╕ стольного граду Ки╓ва». «Вся Рос╕я нам, звичайно, не потр╕бна. У них там все одно за Уралом дор╕г нема╓, одн╕ напрямки. Але Сиб╕р залишати без нагляду не можна. Потр╕бно в╕дновлювати ╕сторичну справедлив╕сть! Думаю, що депутатам народного хуралу Монгольсько╖ народно╖ республ╕ки потр╕бно терм╕ново звернутися до Генерально╖ прокуратури Монгол╕╖ ╕ зажадати в╕дновити права Золото╖ Орди на всю зауральську частину Рос╕йсько╖ Федерац╕╖», – зазначив А. Геращенко. * * * Проект М╕н╕нформпол╕тики — «╤нформац╕йн╕ в╕йська Укра╖ни» — в╕дреагував на заяву Генпрокуратури РФ про н╕бито незаконну передачу Укра╖н╕ Криму в 1954 роц╕, закликавши рос╕йських прокурор╕в краще зайнятися Володимиром Лен╕ним, який незаконно роз╕гнав Установч╕ збори у 1918 роц╕. Про це пов╕домля╓ться на стор╕нц╕ «╤нформац╕йних в╕йськ Укра╖ни» у Фейсбуц╕. «Рос╕йська пропаганда розкручу╓ просто фантастичну новину: «Генпрокуратура РФ: У 1954 роц╕ Крим був переданий Укра╖н╕ незаконно». Нагада╓мо, що Лен╕н незаконно роз╕гнав Установч╕ збори у 1918 роц╕ (╓диний лег╕тимний орган влади, вибраний на всерос╕йських виборах), незаконно захопив владу та незаконно проголосив радянську владу. Пропону╓мо Генпрокуратур╕ РФ серйозно зайнятись цим питанням», — йдеться у пов╕домленн╕. * * * «Наша незалежн╕сть була отримана кров’ю нашого народу. Н╕хто не ма╓ права погрожувати ╖й. Т╕льки ми вир╕шу╓мо нашу долю», – так у сво╓му Twitter Президент Литви Даля Гр╕баускайте в╕дреагувала на заяву Генпрокуратури Рос╕╖ про перев╕рку законност╕ визнання незалежност╕ балт╕йських кра╖н. Ран╕ше агентство «╤нтерфакс» пов╕домило, що Генпрокуратура Рос╕╖ почала перев╕рку законност╕ визнання незалежност╕ кра╖н Балт╕╖ Держрадою СРСР 1991 року. З в╕дпов╕дним запитом до в╕домства звернулась група депутат╕в Держдуми, мовляв, юридично р╕шення про визнання незалежност╕ кра╖н Балт╕╖ неповноц╕нне у зв’язку з тим, що його ухвалював неконституц╕йний орган... «Неск╕нченний абсурд... пропоную, щоб рос╕йська Дума та прокуратура розсл╕дували, чи справд╕ Земля оберта╓ться навколо Сонця», — написав м╕н╕стр закордонних справ Литви Л╕нас Л╕нкяв╕чюс у Twitter. Так дипломат в╕дреагував на ╕нформац╕ю про те, що прокуратура Рос╕╖ зд╕йснить перев╕рку законност╕ визнання незалежност╕ кра╖н Балт╕╖ з боку Державно╖ Ради СРСР.
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 03.07.2015 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15502
|