"Кримська Свiтлиця" > #18 за 01.05.2015 > Тема "Крим - наш дім"
#18 за 01.05.2015
ГРЕКИ З УКРА╥НОЮ В ДУШ╤
Ця публ╕кац╕я 10-р╕чно╖ давнини з арх╕ву «Кримсько╖ св╕тлиц╕» — ще одне св╕дчення про те, що грекам в укра╖нському Криму та в ус╕й Укра╖н╕, як ╕ представникам ус╕х ╕нших народ╕в, не загрожував н╕який «фашизм», тим б╕льше, «укра╖нський». Про нього чомусь заговорили лише п╕сля рос╕йсько╖ окупац╕╖...
ГРЕКИ З УКРА╥НОЮ В ДУШ╤
БРУНЬКА НА ВИНОГРАДН╤Й ЛОЗ╤
Так з латини переклада╓ться назва прикраси, печатки чи амулету з коштовного чи ц╕нного каменю ╕з зображенням м╕фолог╕чних чи побутових сцен — геми. Уперше найдревн╕ш╕ з них виявили п╕д час розкопок ск╕фських курган╕в. Саме так╕ коштовност╕ можна побачити тепер у ╢впатор╕йському кра╓знавчому музе╖. Колекц╕ю цих камен╕в музею передав Микола К╕л╕с╕д╕ — син одного з в╕домих колись ╓впатор╕йських антиквар╕в. У 1920 роц╕, вжахнувшись масштабами кровопролить Громадянсько╖ в╕йни на п╕востров╕, разом ╕з батьком в╕н пере╖хав ╕з Криму в Грец╕ю. Зв╕дти, вже 90-л╕тн╕м, зробив р╕дному м╕сту незвичний дарунок. Серед значно╖ колекц╕╖ найб╕льше красою й вишукан╕стю вража╓ золотий перстень ╕з зображенням голови Аф╕ни, в обрамленн╕ кулона, гранату й 17 брильянт╕в; геми з образами Зевса, Сатира та ╕нших древн╕х бог╕в ╕ геро╖в. ...Це — лише один ╕з численних вияв╕в любов╕ кримських грек╕в до Криму, який вважають сво╓ю другою ╕сторичною Батьк╕вщиною. ...П╕знаючи минуле грек╕в, краще уявля╓ш ╕стор╕ю кримсько╖ земл╕. Вих╕дц╕ з м╕ст Мало╖ Аз╕╖ — ╕он╕йц╕ й дор╕йц╕ — почали прибувати сюди ще в VI ст. до н. е. Гостинне до них Чорне море греки назвали Понтом Евкс╕нським, а п╕востр╕в — Таврикою. Вони заснували ц╕лу мережу торгових фактор╕й, як╕ з часом перетворилися в м╕ста-держави. Усього на узбережж╕ ╕снувало понад 20 грецьких поселень. Найзначн╕шими були Херсонес Тавр╕йський (╓диний запов╕дник в╕зант╕йсько╖ культури на територ╕╖ Укра╖ни), Пантикапей (Керч), Феодос╕я, М╕рмек╕й, Керк╕н╕тида (╢впатор╕я). ╤з III ст. н. е. у Криму посилився вплив В╕зант╕╖, почало розповсюджуватися християнство. «Руме╖» (п╕ддан╕ Сх╕дно-Римсько╖ (В╕зант╕йсько╖) ╕мпер╕╖) звели цитадел╕ Алустон, Гурзув╕ти, Кирк-Ор (Чуфут-Кале), Еск╕-Кермен, Тепе-Кермен, Баклу, Фуну, Калам╕ту, ру╖ни яких можна побачити й нин╕. В к╕нц╕ ХIII-ХIV ст. виникло сол╕дарне з Ки╖вською Руссю християнське гото-грецьке княз╕вство Феодоро з однойменною столицею на гор╕ Мангуп. П╕вроку феодорити геро╖чно боронилися в╕д нашестя османських завойовник╕в у 1475 роц╕. Майже вс╕ загинули, спорожн╕ли монастир╕ й ц╕л╕ села. Вц╕л╕л╕ на в╕ки опинилися п╕д владою турецьких султан╕в ╕ Кримського ханства. У 1778 роц╕ понад 18 тисяч правов╕рних грек╕в п╕д проводом митрополита ╤гнат╕я вийшли з Криму, залишили на п╕востров╕ близько 80 сво╖х селищ. Лише через два роки понев╕рянь вони змогли ос╕сти на п╕вноч╕ узбережжя Азовського моря. Турботою тих, хто лишився, було в╕дновлення й буд╕вництво церков, облаштування кримських м╕ст ╕ розвиток культури. Прославило п╕востр╕в чимало ╖хн╕х земляк╕в, в╕домих кап╕тан╕в й адм╕рал╕в, ум╕лих рибалок, виноградар╕в, сад╕вник╕в... Наступним ударом для кримських грек╕в стала Громадянська в╕йна. У 1926 роц╕ ╖х (разом з б╕женцями ╕з Туреччини) нарахували близько 22 тисяч. Трагед╕╓ю для цього працелюбного, талановитого народу стала депортац╕я 1944 року. 15 тисяч ╖х ул╕тку, всл╕д за н╕мцями й кримськими татарами, разом ╕з в╕рменами й болгарами виселили на Урал, в Казахстан, Узбекистан... Реаб╕л╕тован╕ лише в к╕нц╕ 80-х рок╕в минулого стол╕ття, греки почали повертатися на п╕востр╕в на початку 90-х. Нин╕ ╖х у Криму — 2,79 тисяч...
ПРОДОВЖЕНА ТРАДИЦ╤Я
На «Боспорськ╕ агони», сучасний фестиваль Сонця, Вогню й античного мистецтва, на початку липня з’╖жджаються греки не лише з ус╕х рег╕он╕в Криму, а й ус╕╓╖ Укра╖ни. На м╕сц╕ Керч╕ колись була столиця гр╕зно╖ й велично╖ древньогрецько╖ держави — Боспорського царства. У давн╕х грек╕в ╕снувала традиц╕я агон — змагань за право називатися кращим поетом, сп╕ваком, артистом у прославленн╕ краси р╕дного краю. Культурн╕ надбання Еллади були створен╕ завдяки й цьому чесному суперництву ╖╖ мешканц╕в. В╕дроджена нин╕ давня чудова традиц╕я предк╕в поверта╓ Керч╕ колишню славу значного культурного центру, який приваблю╓ турист╕в. Уже шост╕ «Боспорськ╕ агони» б╕ля гори М╕тридат знову оживили славне минуле Керч╕-Пантикапею, захопили д╕йствами, що переносять у давнину, тисяч╕ гостей фестивалю. Нагадали перших елл╕нських колон╕ст╕в ╕ римських завойовник╕в. А головне — зачарували творчими змаганнями сп╕вак╕в, танцюрист╕в, художник╕в, фотомайстр╕в, л╕тератор╕в ╕ спортсмен╕в-атлет╕в. Через сотн╕ рок╕в у м╕ст╕ 26-ти в╕к╕в знову запалав вогонь Ол╕мп╕йських ╕гор. Господар╕ свята — греки — с╕м дн╕в невтомно запалювали натовпи запальними народними танцями й мелод╕йними п╕снями. Рада стар╕йшин зд╕йснила одв╕чний ритуал жертвоприношення древньогрецьким богам: обагрила молодим вином древн╕ сходи М╕тридату, вручила нагороди семи найталановит╕шим. Найкращими танцюристами цього разу виявилися керченськ╕ колективи, найв╕ртуозн╕шими музиками — с╕мферопольц╕, артистами — австр╕йц╕, акторами — рос╕яни. За традиц╕╓ю стар╕йшини нагородили ╖х золотими злитками, всередин╕ яких був ще один божественний скарб ц╕╓╖ земл╕ — вино.
ОБ╤ЙНЯТИСЯ Й ПОМОЛИТИСЯ
За традиц╕╓ю на честь вшанування святих р╕вноапостольних Костянтина й Олени село Чорноп╕лля Б╕лог╕рського району прийма╓ гостей — земляк╕в ╕з Грец╕╖, ус╕х рег╕он╕в Укра╖ни й багатьох держав, де ╓ грецька д╕аспора. Усього грек╕в у наш╕й кра╖н╕, за даними останнього перепису населення, ледь б╕льше 91 тисяч╕. Греки з╕ статистикою не згодн╕, твердять, що через ╖хню природню асим╕ляц╕ю, зм╕шан╕ шлюби представник╕в ╖хньо╖ нац╕╖ б╕льше — близько 200 тисяч, й нин╕ складають св╕й банк даних. Адже так склалося за багато рок╕в, що б╕льшост╕ доводилося зм╕нювати пр╕звища, не вносити в графу «нац╕ональн╕сть» ╕стинн╕ дан╕. «П╕сля в╕йни виявляти сво╓ грецьке походження було небезпечно», — говорять голова Б╕лог╕рсько╖ районно╖ грецько╖ громади Микола Кас╓в ╕ кер╕вник Чорноп╕льського товариства грек╕в ╤рина ╤гнат╕╓ва. Але цей етнос зум╕в зберегти сво╖ традиц╕╖ нав╕ть попри те, що в радянськ╕ часи таку житт╓ст╕йк╕сть народу не в╕тали. 225 рок╕в тому ╖х виселили з Криму, який вважають «одв╕чно р╕дним». Та за понад два в╕ки вони не розгубили н╕ сво╓╖ нац╕онально╖ приналежност╕, н╕ традиц╕й, н╕ обряд╕в. Грецьк╕ поселення на п╕востров╕ довго вважалися закритими. М╕сцевим грекам для обмеження пересування нав╕ть не видавали паспорт╕в. Перебравшись у Крим на початку Рос╕йсько-турецько╖ в╕йни у 1828 роц╕, перш╕ нов╕ грецьк╕ переселенц╕ були безправними. Та вже в 1881 роц╕ вони склали присягу на в╕рн╕сть ╕мператору й поступово осво╖ли нов╕ м╕сця проживання. Працелюбн╕сть грек╕в не можна було не пом╕тити. Села й м╕ста, де вони облаштовувалися, процв╕тали. Можливо, говорять сучасн╕ греки, завдяки оп╕ц╕ Костянтина й Олени, котрих шанували ще ╖хн╕ древн╕ земляки. На свято, яке колись починалося у вузькому с╕мейному кол╕, нин╕ збира╓ться вся громада грек╕в. Традиц╕╖ вони передають сво╖м д╕тям. В╕дт╕к ем╕грант╕в нин╕ незначний. Ус╕ вважають п╕востр╕в сво╓ю прадавньою колискою, Укра╖ну — р╕дною землею, яка ╖х зростила й де могили ╖хн╕х предк╕в. Тож вчать д╕тей не покидати ╖╖ та робити все, щоб саме тут ус╕м жилося краще. Сьогодн╕ в Чорноп╕лл╕ створений ╕ д╕╓ грецький культурно-етнограф╕чний центр. У в╕дкрит╕й для вс╕х господ╕ ХIХ ст. з╕брано предмети побуту грек╕в минулих епох. А в самому Чорноп╕лл╕ (ран╕ше Карачоль Карасубазарського району Тавр╕йсько╖ губерн╕╖) прожива╓ понад 200 грек╕в, ╕з близько 1300 укра╖нц╕в, рос╕ян, кримських татар та представник╕в ╕нших народ╕в. У цьому грецькому поселенн╕, заснованому в середин╕ позаминулого стол╕ття греками, вих╕дцями з Румел╕╖ (так звалася п╕сля турецького завоювання територ╕я колишньо╖ В╕зант╕йсько╖ ╕мпер╕╖ на Балканах), нин╕ створено й музей п╕д в╕дкритим небом «Карачоль». Його експозиц╕╖ й приязн╕ жител╕ села розпов╕дають, як тут облаштувалися фрак╕йськ╕ греки, як, незважаючи на ╕золяц╕ю в╕д звичного мовного й культурного середовища, тяжк╕ й жорсток╕ випробування, б╕ди й стал╕нську депортац╕ю у 1944 роц╕ в сувор╕ м╕сця Уралу й Сиб╕ру, купка чорноп╕льських грек╕в змогла не лише вижити й повернутися в р╕дний Крим, а ще й зберегти ун╕кальний культурний пласт сво╖х предк╕в: мову, звича╖ й традиц╕╖, народн╕ обряди й багатющий п╕сенний фольклор. Поведуть в етнограф╕чну садибу-музей, збудовану сто рок╕в тому грецькою громадою села, ошатну церкву Св. Костянтина й Олени, де веде служби настоятель храму ╕╓рей Павло, напоять смачною водою з «Свято╖ Криниц╕» — джерела Святого Костянтина, куди народ приходить п╕сля л╕тург╕╖, запросять на Пана╕ру — щор╕чне вшанування ус╕х святих. Така ж м╕цна генетична пам’ять й у грек╕в с╕л Садового, Лугового, П╕онерського, Доброго, Мангуш╕, де створено ╖хн╕ громади. На п╕востров╕ знову зазвучала грецька мова, п╕дн╕маються з ру╖н храми, орган╕зовуються фольклорн╕ колективи й нац╕онально-культурн╕ центри в С╕мферопол╕, Севастопол╕, Ялт╕, Б╕лог╕рську, Керч╕, Феодос╕╖, Старому Криму, селищах Зуя, Лен╕но... Створено Федерац╕ю грек╕в Криму. Вона нада╓ сутт╓ву п╕дтримку вченим, котр╕ займаються науково-досл╕дною й пошуковою роботою в галуз╕ грецько╖ ╕стор╕╖, культури, л╕тератури, фольклору, сприя╓ ф╕нансуванню л╕тературних видань. Понад п╕втисяч╕ д╕тей у 15 школах вивчають новогрецьку мову. В╕дкриваються й нед╕льн╕ школи, грецьк╕ б╕бл╕отеки, у фондах яких словники, пос╕бники й ╕нша л╕тература, призначена як для початк╕вц╕в, так ╕ для тих, хто серйозно вдосконалю╓ сво╖ знання. У Тавр╕йському нац╕ональному ун╕верситет╕ багато рок╕в працю╓ кафедра грецько╖ ф╕лолог╕╖. Сьогодн╕ вс╕х кримських учител╕в грецько╖ мови направляють у Грец╕ю на стажування. Проводяться нац╕ональн╕ свята й фестивал╕, видаються газети, регулярно виходить телепередача «Кал╕мера». — У грек╕в ╓ припов╕дка: «Перед тим, як побачиш сонце, прив╕тай сус╕да», — говорить колишн╕й депортований, депутат Верховно╖ Ради автоном╕╖ попереднього скликання, нин╕ голова Федерац╕╖ грек╕в Криму Микола Сумул╕д╕. Тому в мир╕, приязн╕ й дружб╕ з ╕ншими народами п╕вострова й братами за кордоном кримськ╕ греки облаштовуються, будують завтрашн╕й день Криму й в╕дроджують свою культуру. — Ц╕ завдання можна вир╕шити лише сп╕льно, — переконаний Микола Георг╕йович й циту╓ Антисфена: «Братська близьк╕сть однодумц╕в м╕цн╕ше ус╕ляких ст╕н».
В╕ктор ХОМЕНКО («Кримська св╕тлиця» за 6 с╕чня 2005 р.)
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 01.05.2015 > Тема "Крим - наш дім"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15171
|