"Кримська Свiтлиця" > #18 за 01.05.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
#18 за 01.05.2015
ПАМ’ЯТАЙМО, ЩОБ НЕ ПОВТОРИЛОСЯ!
Уроки ╕стор╕╖
Якщо людина — ц╕лий св╕т, то що таке народ? Св╕т св╕т╕в, а можливо, галактика? Вт╕м, при усьому розма╖тт╕ та неповторност╕ особистостей, кожна галактика ма╓ сво╖ сп╕льн╕ риси. Бувають народи войовнич╕, яким не дають спокою чуж╕ земл╕ ╕ багатства, нав╕ть чужа свобода, а бувають так╕, яким достатньо, аби ╖х не ч╕пали, аби спок╕йно порядкувати на земл╕, що д╕сталася в╕д д╕д╕в-прад╕д╕в. В╕рмени стол╕ттями жили на територ╕╖ Османсько╖ ╕мпер╕╖, там же знаходиться ╖хня священна гора — Арарат. Та п╕д шумок Першо╖ св╕тово╖ в╕йни, моб╕л╕зувавши в╕рменських чолов╕к╕в, Туреччина, що структурувалася як нац╕ональна держава, взялася розчищати ╕мпер╕ю в╕д ╕нов╕рц╕в — на в╕рмен чекала депортац╕я в ╤ран та Сир╕йську пустелю, а згодом ╕ ф╕зичне знищення. Найстрашн╕ш╕ под╕╖ розпочалися в н╕ч з 23 на 24 кв╕тня 1915 року. Людей вир╕зали ц╕лими селами. В результат╕ в╕рменське населення скоротилося б╕льш як на 1,5 млн. ос╕б. М╕ж В╕рмен╕╓ю ╕ Туреччиною й дос╕ не встановлен╕ дипломатичн╕ стосунки, хоча 2015 р╕к ╓ роком стор╕ччя з часу непоправно╖ трагед╕╖, що сп╕ткала в╕рменський народ. Туреччина також не визнала звинувачення в акт╕ геноциду. Оф╕ц╕йною Анкарою це розц╕ню╓ться як насл╕дки Першо╖ св╕тово╖ в╕йни та сепаратистських настро╖в в╕рменських громадян, як╕ н╕бито хот╕ли в╕дд╕литися разом з турецькими землями. А за таке ╕ в ╕сторичн╕й ретроспектив╕ не жалували, виняток х╕ба що Донбас, за трактуванням Рос╕╖, «не згодний з фашистською хунтою», перед ╕ноземними ╕н╕ц╕аторами в╕докремлення якого кра╖на ма╓ пок╕рно схилити голову. Що ж до в╕рменсько╖ трагед╕╖, факт геноциду цього народу було визнано б╕льш як 20 державами та державними об’╓днаннями, у тому числ╕ ╢С. Визнали його ╕ Укра╖на та Рос╕я (в останн╕й прожива╓ близько 3 млн. в╕рмен). В╕рменське населення Криму становить близько 12 тисяч. ╤ це значно менше, н╕ж напередодн╕ наступно╖ депортац╕╖, яко╖ зазнали в╕рмени Криму в червн╕ 1944 року. Це сьогодн╕ В╕рмен╕я ув╕йшла до ╓враз╕йського союзу разом з Рос╕╓ю ╕ готова до подальшо╖ ╕нтеграц╕╖, а за во╓нних час╕в ставлення Радянсько╖ ╕мпер╕╖ до кримських в╕рмен було дещо ╕ншим – ╖хня доля н╕чим не в╕др╕знялася в╕д дол╕ ус╕х висланих народ╕в. Про те, хто потерп╕в найб╕льше чи вс╕ пор╕вну, точилася розмова в прямому еф╕р╕ Першого кримського телеканалу, де з╕бралися представники громадсько-культурних товариств в╕рмен, грек╕в, болгар, н╕мц╕в та л╕дери кримськотатарського народу у зв’язку з╕ стор╕ччям в╕рменського геноциду. Ще недавно трагед╕я кримськотатарського народу розц╕нювалася по-особливому, оск╕льки ц╕ люди у ц╕лому св╕т╕ не мали ╕ншо╖ Батьк╕вщини, що могла б ╖х прихистити, збер╕гаючи еталон ╖хньо╖ само╕дентичност╕. Кримськотатарському населенню над╕ятися було н╕ на кого. Воно хапалося кор╕нням саме за цю землю, яку вважало р╕дною, нав╕ть якщо найближчими роками не варто було розраховувати не лише на комфортне житло, а й нав╕ть на «лампочку ╤лл╕ча» у безнад╕йному довгобуд╕ та воду хоча б у колодяз╕. Ентуз╕азм представник╕в ╕нших висланих народ╕в був значно пом╕ркован╕шим. Це сьогодн╕ кер╕вник н╕мецького товариства Юр╕й Гемпель наголошу╓, що репатр╕ац╕я ╕нших депортованих громадян, окр╕м кримських татар, не в╕дбулася, бо Укра╖на не створила для цього належних умов. Насправд╕ ж, не в╕дбулася тому, що у виселених не було для цього належно╖ мотивац╕╖. Бо чому б не ви╖хати, скаж╕мо, у р╕дну Н╕меччину, одну ╕з найбагатших кра╖н ╢вропи, зам╕сть того, щоб жити десь у халабуд╕ на виселках, але в Криму? Тож ╕ до нин╕шньо╖ ситуац╕╖ щодо депортованих пан Гемпель ставиться досить поблажливо. «Не можна зробити за р╕к те, що не робилося 23 роки», погоджу╓ться в╕н, не упускаючи можливост╕ зробити при╓мне новим господарям Криму. Але в цьому таки важко змагатися ╕з заступником голови «держради Криму» Ремз╕ ╤льясовим. Реагуючи на бл╕ц-опитування, проведене журнал╕стами, п╕д час якого хтось ╕з його сп╕вв╕тчизник╕в насм╕лився поскаржитись на те, що «стало менше порядку» ╕ доводиться пост╕йно стояти в черз╕ за р╕зними пап╕рцями, один ╕з л╕дер╕в кримських татар, здавалося, зовс╕м втратив в╕дчуття здорового глузду. В╕н почав говорити, що «коли нас взяли ╕ передали до складу Укра╖ни, ми ще ╕ не так б╕гали», хоча насправд╕ пан Ремз╕, людина рок╕в сорока п’яти, на той час ще нав╕ть не б╕гав п╕шки п╕д ст╕л, не б╕гала ╕ його мати, вона, ймов╕рно, нав╕ть в школу ще не ходила, проживаючи у м╕сцях депортац╕╖. Не довелося «б╕гати» ╕ найстаршому покол╕нню ╤льясових, депортованому ╕з Криму майже за 10 рок╕в до передач╕ його до складу Укра╖ни. Переконана, що «б╕гати» взагал╕ не довелося н╕кому, оск╕льки це був акт суто формальний, ╕ у склад╕ Радянського Союзу д╕яли сп╕льн╕ закони ╕ правила. Але чого не бовкнеш, аби вислужитися! Тут можна нав╕ть пожертвувати 18 травня – датою, культ яко╖ н╕бито був штучно створений ╕ нав’язаний народу в пол╕тичних ц╕лях. Про це заявляв «м╕н╕стр ╕нформац╕╖ Криму» Дмитро Полонський, посприявши тому, що в╕дзначати цю дату кримським татарам було запропоновано на кладовищах. А ось в╕рменам пощастило б╕льше, в пам’ять стор╕ччя геноциду свого народу вони змогли пройти хресною ходою м╕стом, в╕дбулися й ╕нш╕ публ╕чн╕ заходи. Це, зокрема, виставка в Етнограф╕чному музе╖ «Пам’ята╓мо ╕ бережемо», п╕дготовлена силами «м╕нкульту Криму», рег╕онально╖ та м╕сцево╖ в╕рменських нац╕онально-культурних автоном╕й, етнограф╕чним музе╓м ╕ Сп╕лкою кримських в╕рменських художник╕в. На виставц╕ були репрезентован╕ творч╕ роботи 15 в╕рменських художник╕в, а також книги, музичн╕ ╕нструменти, предмети давнього в╕рменського побуту, фотограф╕╖ ╕з зображенням в╕рменських арх╕тектурно-культурних пам’яток та масових под╕й у житт╕ нац╕ональних громад. Життя ╕ смерть, занепад ╕ в╕дродження, попрання ус╕х закон╕в людяност╕ ╕ перемога св╕тла над темрявою, буяння радост╕ життя – про це картини, з╕бран╕ у зал╕. Одразу ж привертають погляд програмн╕ роботи Тетяни Крикун-Та╖рово╖. Вона – дочка щирого укра╖нця, заслуженого арх╕тектора Укра╖ни Юхима Крикуна, який к╕лька рок╕в тому п╕шов ╕з життя. А ще незадовго до того Тетяна стала дружиною в╕рменського художника Валер╕я Та╖рова, ╕ в╕дтод╕ живе життям його народу, як це завжди ╕ було в Криму, де переплелися г╕лки ╕ кор╕ння, звича╖ ╕ традиц╕╖, зм╕шалася кров р╕зних народ╕в, як п’янке вино. Частенько людин╕ нелегко об’╓ктивно встановити свою нац╕ональн╕сть, ╕ тут не останню роль в╕д╕гра╓ пол╕тична ситуац╕я. Особливо це позначилося на останньому перепис╕ населення, де значно знизилась к╕льк╕сть не лише укра╖нц╕в, а й представник╕в нац╕ональних меншин. Особливо шоку╓ те, що стосу╓ться це кримських татар, к╕льк╕сть яких за активн╕ роки повернення народу н╕бито теж зменшилася. Хоча на те ╕ неспод╕ваний перепис, аби п╕дтвердити переконливу рос╕йську дом╕нанту, й тут важко не згадати, яко╖ уваги за час╕в укра╖нського Криму прид╕лялося ╕нтеграц╕╖ депортованих, розвитку нац╕ональних культур ╕ осв╕ти. Особисто у мене особливо бол╕ла душа за мал╕ народи, так╕, як кара╖ми ╕ кримчаки, тож хот╕лося, аби «Кримська св╕тлиця» була ╕ ╖хньою газетою, оск╕льки не мають сво╓╖. Розвиватися разом, п╕дн╕матися з кол╕н недол╕, розправляти крила, щоб у кримському в╕ночку кожна кв╕тка була однаково пишною ╕ привабливою, бо, аби «процв╕тати в ╓дност╕» (це кримське гасло), треба було спочатку розкв╕тнути кожному окремо, – на це були спрямован╕ д╕╖ укра╖нських патр╕от╕в. ╤ чи солодко тепер чути образлив╕ несправедлив╕ слова в╕д представник╕в тих самих народ╕в, охоплених прагненням в╕дкусити якомога б╕льше рос╕йського пирога? Декому це непогано вда╓ться, як, наприклад, нин╕шньому «сенатору в╕д Криму» Ольз╕ Ков╕т╕д╕. В ╖╖ актив╕ – к╕лька квартир, «Мерседес-Бенц», р╕чний дох╕д – 3,2 млн. рубл╕в. Кожним сво╖м словом вона клянеться в ненавист╕ до «фашистсько╖» Укра╖ни. А я ж добре пам’ятаю середину двотисячних, коли ми познайомилися ╕з пан╕ Ольгою. Це сталося в с╕мферопольськ╕й школ╕ № 37, де був на той час директором Володимир Поляков (до реч╕, кара╖м) з проукра╖нською державницькою позиц╕╓ю. Такою ж здавалася ╕ пан╕ Ольга, яка скаржилася на невдал╕ вибори до Верховно╖ Ради Криму ╕ збиралася повторити спробу. Ков╕т╕д╕ йшла за списками «Нашо╖ Укра╖ни» ╕ була геть помаранчевою, але не можу сказати, щоб вона мен╕ сподобалася: надто вже нескромно висловлювала сво╓ прагнення за будь-яку ц╕ну стати депутатом. Звичайно ж, ця пан╕ була не проти на той час скористатися ╕ п╕дтримкою «Кримсько╖ св╕тлиц╕», та якось не склалося. Схоже, «сенатор» непогано почува╓ться й сьогодн╕ в Рос╕йськ╕й Федерац╕╖. Хоча б╕льш╕сть геро╖в телешоу не знаходять н╕чого предметн╕шого, н╕ж дякувати Рос╕╖ за мирне небо над головою, н╕бито 60 рок╕в у склад╕ Укра╖ни ╖х щодня бомбили й обстр╕лювали ╕ н╕бито це не Укра╖на в╕дмовилася в╕д ядерно╖ збро╖, в╕ддавши свою долю в руки м╕жнародних гарант╕в. Ось к╕лька цитат кримського татарина Ремз╕ ╤льясова: «Нам д╕стався тяжкий спадок. Найголовн╕ше, що нема╓ в╕йни». «В нас н╕хто не стр╕ля╓. Можемо говорити одне одному хорош╕ слова». А що, ран╕ше заборонялося? «Хорош╕ слова» можна почути сьогодн╕ ╕ з далекого заруб╕жжя. Щоправда, лише в╕д тих, у кого зовс╕м в╕дчайдушне становище. Так, новообрана влада Грец╕╖, намагаючись послабити борговий зашморг ╢вросоюзу та виконати хоча б частково сво╖ передвиборн╕ об╕цянки, теж не проти п╕дсолодити Рос╕ю «хорошим» словом ╕ взам╕н отримати матер╕альну допомогу та в╕дм╕ну ембарго – м╕н╕стр оборони Грец╕╖ Панос Камменос, як ╕ пасу╓ йому за проф╕лем, заявив, що це Рос╕я врятувала його кримських сп╕вв╕тчизник╕в в╕д неминучо╖ розправи з боку укра╖нського «фашистського» уряду. А ц╕ сам╕ сп╕вв╕тчизники н╕ в особ╕ Ольги Ков╕т╕д╕, н╕ в особ╕ Лариси Георг╕ад╕, яка очолювала одну ╕з ком╕с╕й кримського парламенту, ╕ гадки не мали, що чимось ризикують. Пан╕ Лариса, директор приватно╖ ел╕тно╖ школи, ще за м╕сяць до сумнозв╕сного референдуму в╕дкрила шк╕льний Шевченк╕вський музей до 200-р╕ччя укра╖нського ген╕я, а у сво╓му виступ╕ називала Укра╖ну великою, ╕ це не могло бути не в╕д душ╕, бо таке словосполучення я чула вперше. Не думаю, що директор р╕зко зм╕нила сво╓ св╕тобачення ╕ сьогодн╕, бо як не потребувала покровителя у вигляд╕ Укра╖нсько╖ держави, так не потребу╓ його ╕ тепер. Не почула я лукавих сл╕в ╕ в╕д жодного з в╕рменських л╕дер╕в, як╕ взяли участь у в╕дкритт╕ виставки. Можливо, це просто реч╕ несум╕сн╕ – справжня трагед╕я ╕ дешева гра? А ми ж з в╕рменами, виявля╓ться, так╕ схож╕! Ось розпов╕да╓ в╕рш про мат╕р маленька Мар’ям Товмасян, щире дитя у нац╕ональному костюм╕. Х╕ба ж вона якось по-╕ншому любить свою матусю ╕ свою землю, н╕ж першокласниця-укра╖ночка, ╕ х╕ба не ма╓ права на щасливе дитинство серед дорогих людей? А ось звучить православна молитва, в як╕й свят╕ отц╕ просять за невинно уб╕╓нних. ╤ так – у кожн╕й в╕рменськ╕й громад╕ св╕ту. А у В╕рмен╕╖ було канон╕зовано ус╕х загиблих п╕д час геноциду. Бо що ще можна зробити сьогодн╕ для цих людей? Х╕ба що жити у мир╕ ╕ дружб╕ з ╕ншими народами, н╕кого не вводячи у спокусу, а ще — щиро рад╕ти цьому життю, якому не встигли нарад╕тися старш╕ покол╕ння. Якщо в перш╕й виставков╕й зал╕ пану╓ скорбота (так╕ ╕ назви картин: «Сум» Г. Хачатряна, «Скорботна» А. Михальянца), то в друг╕й погляд приваблюють яскрав╕ натюрморти. ╤ одразу ж в╕дчува╓ш, що ╖х створювали п╕вденн╕ люди, бо на картинах – сонячн╕ п╕вденн╕ фрукти: виноград, гранати, персики. Це ╕ «В╕рменський натюрморт» Серг╕я Григор’╓ва, ╕ «Натюрморт з гранатом» Самвела Асатряна, ╕ дуже схожа на натюрморт картина Ованеса Мелконяна п╕д назвою «В майстерн╕ художника». А ще чарують душу неповторн╕ пейзаж╕ Криму та В╕рмен╕╖, збуджують фантаз╕ю старовинн╕ храми, монастир╕. Виставка триватиме майже до дня депортац╕╖ цього народу ╕з Криму — до червня. Та чи не краще для ╕стинно в╕руючого християнина бути дв╕ч╕ вигнаним, н╕ж заплямувати руки у людськ╕й кров╕ та рясно полити землю чи╖мись сльозами? Хоча насправд╕ так хочеться просто спокою ╕ щастя.
Тамара ФЕДОРЕНКО м. С╕мферополь
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 01.05.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15168
|