"Кримська Свiтлиця" > #17 за 24.04.2015 > Тема "Українці мої..."
#17 за 24.04.2015
В╤РА РО╥К: ПОЧАТОК ТВОРЧОСТ╤ В КРИМУ
25 кв╕тня 2015 року виповню╓ться 104 роки в╕д дня народження мо╓╖ мами – Героя Укра╖ни, заслуженого майстра народно╖ творчост╕ Укра╖ни, заслуженого художника Автономно╖ Республ╕ки Крим В╕ри Серг╕╖вни Ро╖к, яка «зробила величезний внесок у розвиток культури Укра╖ни та Криму». Це — не мо╖ слова, а лише маленька частина оц╕нок та в╕дгук╕в мистецтвознавц╕в, музейних прац╕вник╕в, художник╕в, учених ╕ просто глядач╕в, як╕ побували на ╖╖ численних виставках, людей, як╕ вивчали ╖╖ творч╕сть. У мо╓╖ мами було неухильне правило: збирати ╕ збер╕гати все, що пов’язано з народною творч╕стю, укра╖нською культурою, вс╕м тим, що ╖╖ ц╕кавило. За багато рок╕в з╕брався великий арх╕в ╕ ╖╖ особиста б╕бл╕отека, серед яко╖ багато книг — з дарчими написами. Переглядаючи ╖х, я виявив зошит у темно-син╕й обкладинц╕, в якому мама, мабуть, готуючись до написання сво╓╖ книги «Мелод╕╖ на полотн╕», зробила ц╕лий ряд запис╕в укра╖нською та рос╕йською мовами. Я подумав, що вони будуть ц╕кав╕ читачам газети «Кримська св╕тлиця». В редакц╕╖ схвалили мою ╕дею, ╕ п╕сля л╕тературного опрацювання ц╕ матер╕али публ╕куються в переддень р╕чниц╕ з дня народження мами. Наша с╕м’я дяку╓ колективу «св╕тличан» за виконану роботу, за увагу ╕ пам’ять про В╕ру Серг╕╖вну.
Вадим РО╥К * * * РЯДКИ З ЩОДЕННИКА
1952 р╕к. П╕сля важко╖ контуз╕╖ ╕ 25-р╕чного користування г╕псом л╕кар╕ наполягли на пере╖зд╕ в Крим. — Якщо пере╖дете, то проживете до глибоко╖ старост╕, — сказали. – Якщо н╕ – не б╕льше двох рок╕в. Син Вадим у сво╖ неповн╕ чотирнадцять рок╕в зак╕нчив на в╕дм╕нно семир╕чку ╕ був прийнятий без ╕спит╕в у С╕мферопольський зал╕зничний техн╕кум на в╕дд╕лення промислового ╕ цив╕льного буд╕вництва. Пере╖зд до С╕мферополя 31 серпня, ╕ почалися понев╕ряння. Сина прописали в гуртожитку техн╕куму, а в с╕м’╖ – н╕ квартири, н╕ прописки. Чолов╕к, як фронтовик, ╕нвал╕д друго╖ групи Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни, — увесь час на л╕куванн╕ в госп╕талях р╕зних м╕ст, ╕ перевести його в с╕мферопольський госп╕таль не було жодно╖ над╕╖. Я, перебуваючи в г╕пс╕ з другою групою ╕нвал╕дност╕, вмовляла надати мен╕ прописку в м╕ст╕, але одержала в╕дмову. За рекомендац╕йним листом сво╓╖ знайомо╖ мала тимчасовий притулок в ╖╖ знайомо╖, спала на старому д╕рявому матрац╕ на п╕длоз╕ один м╕сяць. Втративши будь-яку над╕ю прописатися, вир╕шила востанн╓ п╕ти в паспортний ст╕л, де ╕ втратила св╕дом╕сть. Мабуть, там змилостивилися над╕ мною ╕ дали направлення в ком╕рку без дверей (╖х зам╕нювало рядно) з симпатичною хазяйкою ╕ чолов╕ком-п’яницею. Директор техн╕куму Г. Ф. Царенко дав дозв╕л взяти в особисте користування з майна закладу два зал╕зн╕ л╕жка з матрацами ╕ дв╕ табуретки. На одн╕й ╕з табуреток син виконував уроки, креслення. Роботи не було. Я п╕шла в м╕ську сп╕лку народно╖ осв╕ти, ╕ ╖╖ голова З╕на╖да ╤ван╕вна Тро╖цька направила мене у СШ № 1. Директор школи Ольга Володимир╕вна ╤ванова добилася в м╕ськвно внесення годин рукод╕лля в розклад урок╕в 8-10-х клас╕в. Розпов╕ла про це на конференц╕╖ директор╕в С╕мферополя, ╕ через дек╕лька дн╕в мен╕ над╕йшло запрошення проводити так╕ ж заняття ╕ в СШ № 9. Згодом до мене додому при╖хав директор СШ № 2 Олександр Прокопович Шепляков ╕ вмовив працювати ще ╕ з його учнями. П╕сля цього матер╕альне становище с╕м’╖ пол╕пшилося. Мама, яка жила в цей пер╕од то в старшого брата Бориса в Електростал╕ Московсько╖ област╕, то в молодшого ╢вгена в Севастопол╕, при╖жджала до мене лише на один день, бо в наш╕й т╕сн╕й ком╕рц╕ не було де поставити для не╖ трет╓ л╕жко. Син, як учень зал╕зничного техн╕куму, мав «пров╕з╕онки» ╕ на п’ятницю-суботу ╖здив у Севастополь до дяд╕, тьот╕. Це було нам великою п╕дмогою в харчуванн╕. Перший березень у Криму. Син захвор╕в важкою формою запалення легень. До цього часу ми вже пере╖хали з комори в к╕мнату площею дванадцять квадратних метр╕в. Тут з’явився ст╕л. Умови проживання були так╕: кр╕м плати за к╕мнату, треба було купити машину дров ╕ вуг╕лля. Коли син лежав з температурою сорок градус╕в, задихався в╕д кашлю, хазяйка прийшла до нас ╕з претенз╕╓ю, що за тиждень ми витратили майже вс╕ запаси палива. Я була у в╕дча╖: хворий син лежить у холодн╕й к╕мнат╕, а побутов╕ зручност╕ – надвор╕. Директор школи передала для сина кошик лимон╕в, а Як╕в Сам╕йлович Мангуб╕, директор обласного Будинку вчителя, де я з листопада 1952 року вела курси художнього вишивання, дозволив мен╕ два дн╕ на тиждень не працювати. ╤ л╕кар╕, ╕ мо╖ зусилля, ╕ увага сторонн╕х людей допомогли сину п╕днятися з л╕жка. Вл╕тку 1953 року чолов╕ка — Михайла Ро╖ка виписали з госп╕талю ╕ в╕н при╖хав у С╕мферополь. Його швидко прописали як учасника бо╖в (п╕д Харковом, Стал╕нградом, на Курсько-Орловськ╕й дуз╕) та ╕нвал╕да друго╖ групи. У в╕йськкомат╕ зняли з в╕йськового обл╕ку через ╕нвал╕дн╕сть. ВТЕК не давала йому допуск на роботу, ╕ в╕н об╕ймав посади з невисокою оплатою. Грошей не вистачало н╕ на ╖жу, н╕ на одяг. Допомагали мама, яка жила з нами, а також брати Борис, ╢вген з дружиною З╕на╖дою ╤ван╕вною. Ск╕льки житиму, з вдячн╕стю буду пам’ятати ╖х за цю п╕дтримку мо╓╖ с╕м’╖. Олександр Костянтинович Платонов, директор Будинку народно╖ творчост╕, запросив мене одного разу для д╕лово╖ бес╕ди ╕ запропонував взяти участь в обласн╕й групов╕й виставц╕. Це мене дуже порадувало. В╕н зробив також ще одну ц╕каву пропозиц╕ю: працювати позаштатним методистом з декоративно-прикладного мистецтва. Штатним прац╕вником цього проф╕лю тод╕ була Роза Дмитр╕вна Ващенко, досв╕дчений фах╕вець. Я розгубилася, але наполеглив╕сть Платонова перемогла. Я взялася за спец╕альну осв╕ту з народного мистецтва, обклалася книгами з рос╕йсько╖ народно╖ вишивки та ДПМ, оск╕льки добре знала тод╕ т╕льки укра╖нську народну вишивку. Моя мама, Л╕д╕я Еразм╕вна Яворська (Сосюрко), профес╕йний художник-граф╕к, яка навчалася в Московському училищ╕ живопису, скульптури та арх╕тектури ╕м. С. Строганова, любила народну творч╕сть, багато читала про не╖ ╕ дуже допомогла мен╕ в подальш╕й робот╕ позаштатним методистом. У 1955 роц╕ я вперше провела сем╕нар з вишивальницями, навчаючи ╖х на громадських засадах рос╕йськ╕й народн╕й вишивц╕. П╕сля при╓днання Криму до Укра╖ни одержала ╕нструкц╕╖ з укра╖нсько╖ народно╖ вишивки. Я н╕би вступила в свою стих╕ю, що була р╕дною мен╕ з народження. Тепер у Будинку вчителя я переробила програми на укра╖нську народну вишивку. Працювала ╕ дотепер працюю безкоштовно з ученицями, бо хочу сповна под╕литися з людьми сво╖ми знаннями. Працювати було складно. Не знала, з чого почати. Чолов╕к Михайло Стратонович порадив почати роботу з╕ знайомства з м╕сцевими майстрами, виявити прикладник╕в з ус╕х вид╕в декоративного мистецтва Криму. Вс╕й ц╕й кроп╕тк╕й робот╕ передували по╖здки по кримських усюдах. Розпитувала десяти-дванадцятир╕чних хлопчик╕в про тьоть ╕ дядь, як╕ вм╕ють щось майструвати. Завдяки цим в╕дрядженням утворився актив вишивальниць, р╕зьбяр╕в, керам╕ст╕в та ╕нших майстр╕в-прикладник╕в, а також самод╕яльних художник╕в. Ц╕каво, що багатьох ╕з них вдалося вмовити продовжити сво╓ навчання в Москв╕ на трир╕чних курсах. Поки штатним методистом з декоративно-прикладного мистецтва працював Копа╓нко ╤. П., самод╕яльн╕ художники мало сп╕лкувалися з╕ мною. Але з приходом п╕сля нього Горбач ╤. ╤. ситуац╕я зм╕нилася. За домовлен╕стю з директором я почала проводити обласн╕ сем╕нари ╕ прикладник╕в, ╕ самод╕яльних художник╕в з ви╖здом у райони п╕вострова, як╕ зак╕нчувалися етюдами на природ╕. Всього мною проведено 17 сем╕нар╕в у Криму, взято участь у двох — в Одес╕ та одному – в Дн╕пропетровську. Надходили запрошення й з ╕нших м╕ст Укра╖ни, але хвороби чолов╕ка та погане власне самопочуття не давали мен╕ змоги по╖хати. Не один тиждень ╕ м╕сяць мене точила думка: як об’╓днати прикладник╕в за видами ╖хньо╖ творчост╕, у кого шукати п╕дтримки, як будувати роботу (зустр╕ч╕, обм╕н досв╕дом ╕ т. д.), аби ╖хн╕ чудов╕ вироби, що см╕ливо конкурували з творами профес╕йних художник╕в, збереглися для нащадк╕в. Це стало особливо актуально, коли помер майстер Пугачов Дмитро Миколайович, людина одинока. П╕сля смерт╕ його ориг╕нальн╕ вироби з кор╕ння дерев зникли. Збереглася лише ╓дина його робота «Горностай», подарована мен╕ майстром до 8 Березня. Таким чином, у мене вдома створився власний музей народно╖ творчост╕, який нал╕чу╓ 150 одиниць. На одному з сем╕нар╕в вишивальниць у мене сяйнула думка: все потр╕бно здати в музей, де сформувати м╕сце зустр╕чей для обм╕ну досв╕дом. Запропонувала створити музей народно╖ творчост╕ та народного досв╕ду. Однак не вс╕ п╕дтримали цю ╕дею, переглядалися ╕ лукаво посм╕халися, в мене аж мороз по шк╕р╕ йшов. Так було закладено п╕дмур╕вок майбутнього Музею декоративно-прикладного мистецтва самод╕яльних майстр╕в Криму. При обласному Будинку народно╖ творчост╕ директор Сапожков вид╕лив для нього к╕мнату площею дванадцять квадратних метр╕в. Але ж хот╕лося б╕льшого! Я ╕ плакала тихцем, ╕ страждала в╕д непробивно╖ ст╕ни нерозум╕ння. Однак наполеглив╕сть взяла верх. Червень 1963 року. В прикладник╕в Криму величезне свято: в╕дчинив двер╕ омр╕яний музей! П╕сля оф╕ц╕йно╖ церемон╕╖ в╕дкриття роз╕йшлися запрошен╕ гост╕, в╕дв╕дувач╕. Залишилися майстри, як╕ на зборах обговорили д╕яльн╕сть музею, обрали мене його кер╕вником, призначили чергових. Згодом я стала в ньому не т╕льки директором, а й консультантом, викладачем, хранителем експонат╕в ╕ прибиральницею в одн╕й особ╕. Через дек╕лька дн╕в п╕сля в╕дкриття музею пролунав телефонний дзв╕нок ╕з Ки╓ва. Зав╕дувач в╕дд╕лу народно╖ творчост╕ Республ╕канського будинку народно╖ творчост╕ Долинська Мар╕я Данил╕вна пов╕домила: — Ви╖жджа╓ до вас наш кер╕вник, який ╕ прийме ваш музей. Я чекала його в музе╖, а в╕н ╕з зал╕зничного вокзалу при╖хав до мене додому. М╕й чолов╕к в╕дв╕в його в музей. При╖жджий г╕сть був у захопленн╕ та водночас вражений тим, що в Криму ╓ народн╕ майстри-подвижники та ентуз╕асти розвитку народних ремесел. П╕сля нашо╖ розмови в╕н побував в обласному управл╕нн╕ культури, а в облпрофрад╕ звернувся до Володимира Школьникова з великим проханням оформити мене в штат установи директором музею з в╕дпов╕дним посадовим окладом. У готелях С╕мферополя не знайшлося в╕льних м╕сць, ╕ ки╖вського гостя ми з чолов╕ком приймали в себе вдома. Приготували укра╖нський борщ ╕ вареники з картоплею. — Я — рос╕йська людина, — сказав в╕н, — але дуже люблю укра╖нськ╕ страви. До 1967 року наша с╕м’я жила в приватних квартирах, як╕ часто не в╕дпов╕дали стану мого здоров’я. Очевидно, з огляду на це в╕н сказав при в╕д’╖зд╕: — Оточуюча обстановка не дуже допомага╓ вам у справах. Але мен╕ дума╓ться, що ви ще будете рости ╕ в громадськ╕й робот╕, ╕ в сво╖й творчост╕. Через деякий час я отримала Подяку в╕д начальника управл╕ння музе╖в М╕н╕стерства культури УРСР Кирилюка за створення музею. Д╕знавшись про це, В. Л. Школьников сказав: — В╕ро Серг╕╖вно, це чудово! Однак разом з увагою до музею зростало ╕ негативне ставлення до мене особисто. Був нав╕ть такий момент, коли музей вис╕в на ниточц╕: бути – не бути. Школьников завзято захищав, ╕ музей уц╕л╕в. Ц╕ м╕сяц╕ для мене були особливо тяжк╕. Ялтинська самод╕яльна художниця Шнейдер В╕тал╕я ╤саак╕вна прочитала в газет╕ «Крымская правда» ╕нформац╕ю про в╕дкриття музею народних ум╕льц╕в Криму ╕ того ж дня при╖хала в С╕мферополь. — Ви дали народним майстрам щастя, створивши музей, а про нас, самод╕яльних художник╕в, забули, — сказала вона мен╕ невдоволено. Я в╕дпов╕ла: — ╢ штат методист╕в Будинку народно╖ творчост╕, як╕ працюють з художньою самод╕яльн╕стю, ╕ втручатися в його справи я не можу. Я – позаштатний методист з ДПМ. Вона розсердилася, грюкнула дверима ╕ по╖хала. А наступного тижня мен╕ телефонують з Ялти з проханням при╖хати на сп╕льн╕ збори м╕сцевих художник╕в ╕ скульптор╕в. Коли я при╖хала, Будинок культури був повен людей. Довелося виступити ╕ розпов╕сти про наш музей. Ялтинськ╕ художники Котлинський, Шнейдер, Розов звернулися до мене з проханням створити картинну галерею. Я дала слово спробувати щось зробити в ц╕й ситуац╕╖. У С╕мферопол╕ директори будинк╕в народно╖ творчост╕ та культури, вислухавши мене, не в╕дмовили, але й н╕чого не пооб╕цяли. Проблема була в тому, де взяти прим╕щення? До цього часу збер╕гаю список ентуз╕аст╕в створення картинно╖ галере╖. В його актив╕: Котлинський Д. Л. – вод╕й швидко╖ допомоги в Ялт╕, Розов П. М. – ╕нженер, майор у в╕дставц╕, Жебен╓в С. К., Сировотк╕н ╤. В., Калашн╕ков П. П. – прац╕вники Ялтинсько╖ рекламно╖ майстерн╕, Циганок М. А. – буд╕вельник-маляр ╕з Севастополя, а також державн╕ службовц╕, вчител╕, пенс╕онери. Першими сво╖ живописн╕ роботи надали Звяг╕нцев, Розенцвейг, Котлинський, Жебен╓в, Арсень╓в. Почала складувати ╖х у власн╕й квартир╕. З прим╕щенням, як завжди, допом╕г Школьников. Нам назустр╕ч п╕шов директор клубу при консервному завод╕ ╕м. С. К╕рова в С╕мферопол╕. ╤ в 1967 роц╕ в рамках в╕дзначення 50-р╕ччя радянсько╖ влади був в╕дкритий пересувний салон живопису самод╕яльних художник╕в Криму. ╤ знову, як ╕ в ситуац╕╖ з музе╓м, на загальних зборах художник╕в мене обрали директором салону. ╤нтерес до музею ╕ салону зростав. Мене дуже п╕дтримував у ц╕й робот╕ начальник в╕дд╕лу музе╖в обласного управл╕ння культури П. М. Рязанов. Почала готувати до друку каталоги музею та пересувного салону самод╕яльного живопису Криму, робота над якими тривала упродовж чотирьох рок╕в. Кошти на видання допом╕г отримати старший ╕нструктор облпрофради Школьников Володимир Леон╕дович. Я досягла сво╓╖ мети: два каталоги були надрукован╕ в 1971 роц╕. В процес╕ роботи в салон╕ живопису та з ╕ншими ум╕льцями було сформовано чотири каталоги. Наприклад, каталог Музею декоративно-прикладного мистецтва народних ум╕льц╕в Криму, створеного 16 червня 1963 року при Кримському обласному будинку художньо╖ самод╕яльност╕ профсп╕лок, склада╓ться з тринадцяти розд╕л╕в: вишивка, де вказан╕ мо╖ роботи та мами, плет╕ння, ткацтво, моза╖ка, керам╕ка, саморобки, пап’╓-маше, р╕зьблення, випалювання, б╕жутер╕я, карбування, розпис. У каталоз╕ виставки самод╕яльно╖ народно╖ творчост╕ труд╕вник╕в Центрального району С╕мферополя в 1977 роц╕ ╓ каталог твор╕в далекого родича поета М. Ю. Лермонтова, художника-граф╕ка Н. А. Арсень╓ва, складений у 1972 роц╕. В╕н народився в Курськ╕й губерн╕╖ в 1888 роц╕, проживав у Ялт╕. Мною виготовлено три буклети: художникам Рязанцеву та Арсень╓ву. Трет╓ пр╕звище, тобто мо╓, не вказувалось, щоб не платити авторськ╕. Зате мен╕ дали дов╕дку, що я — автор цих буклет╕в. В╕дпочиваю в 1967 роц╕ в санатор╕╖ в Алупц╕. П╕д час об╕ду до мене п╕дходить головний л╕кар ╕ пов╕домля╓, що директор обласного Будинку народно╖ творчост╕ ╢вген ╤ванович Сапожков над╕слав записку: терм╕ново ╖хати в С╕мферополь, а зв╕дти – на сем╕нар у Москву. М╕н╕стр культури Катерина Олекс╕╖вна Фурцева збира╓ на сем╕нар актив╕ст╕в, як╕ створили музе╖ незалежно в╕д ╖хнього проф╕лю. Головний л╕кар пооб╕цяв дн╕ сем╕нару додати до строку л╕кування. По дороз╕ з Алупки за╖жджаю в Алушту до Дмитра Мироновича Радиша, головного художника фабрики дитячо╖ дерев’яно╖ ╕грашки. В╕н допом╕г мен╕ виготовити до сем╕нару значки. У Москв╕ я приколола ╖х на груди м╕н╕стра та дек╕лькох присутн╕х на сем╕нар╕ прац╕вник╕в союзного в╕домства. Учасники сем╕нару зустр╕лися з ц╕кавими людьми, зокрема з ╤ракл╕╓м Андрониковим та ╕ншими. Проте найголовн╕ше – це навчання активу орган╕зац╕╖ та веденню складного музейного господарства. З Москви я повернулася об╕знаною в справ╕ музейно╖ д╕яльност╕ людиною ╕ прийняла р╕шення ц╕леспрямовано працювати з ви╖зними виставками по Криму та Укра╖н╕. Зав╕дувач в╕дд╕лу народно╖ творчост╕ Республ╕канського будинку народно╖ творчост╕ Олександр Олександрович П╕щейко, який у 1966 роц╕ побував у С╕мферопол╕, Ялт╕, зробивши замовлення нашим майстрам виготовити золот╕ та ср╕бн╕ медал╕ для майбутн╕х лауреат╕в, наштовхнув мене на ╕дею взяти участь у республ╕канськ╕й виставц╕ з нагоди 50-р╕чного юв╕лею кра╖ни. У с╕м’╖ зайво╖ коп╕йки не водилося, ╕ все ж ми прийняли р╕шення ╖хати в Ки╖в. Методисти з ус╕х рег╕он╕в республ╕ки привезли сво╖ вироби на в╕дб╕р для експонування. Директор виставок ╕ панорам Укра╖нсько╖ РСР Юр╕й Петрович Пудов, який в╕дпов╕дав за формування юв╕лейно╖ експозиц╕╖, представив мене голов╕ жур╕ — академ╕ку ╤вану ╤лл╕чу Касьяну. В╕н сказав мен╕: «Товаришу Ро╖к В╕ро Серг╕╖вно, я достатньо давно спостер╕гаю за вашою творч╕стю ╕ виставками». ╤ вс╕ подан╕ на розгляд мо╖ власн╕ вироби та мо╖х учениць виявилися в експозиц╕╖. ╤. ╤. Касьян запропонував нам затриматися в Ки╓в╕, щоб допомогти орган╕заторам розм╕стити експонати на манекенах зг╕дно з народними традиц╕ями та етнограф╕чним районуванням. В╕дрядження продовжили на п’ять дн╕в. Я впоралася з╕ сво╖м завданням усп╕шно. Виставка проходила в Жовтневому палац╕ культури. Понад дв╕ тисяч╕ найр╕зноман╕тн╕ших експонат╕в з ус╕╓╖ Укра╖ни! Касьян був задоволений. Через два м╕сяц╕ п╕сля закриття виставки з музею художньо╖ творчост╕ в Ки╓во-Печерськ╕й Лавр╕ при╖хала науковий сп╕вроб╕тник Людмила Гура. ╥╖ при╖зд зб╕гся з пов╕домленням про присудження мен╕ золото╖ медал╕ та диплома першого ступеня виставки. З шести мо╖х експонованих вироб╕в три придбав Льв╕вський музей укра╖нського мистецтва, в тому числ╕ килимок «С╕мферопольське море», рушник «П╕вники», а колекц╕ю квартири-музею Лес╕ Укра╖нки в Ки╓в╕ поповнила моя декоративна наволочка. 20 жовтня 1967 року я в╕д’╖жджала в Москву на черговий сем╕нар з декоративно-прикладного мистецтва. У пром╕жку м╕ж пакуванням речей забрала з поштово╖ скриньки пресу (я тод╕ передплачувала чотири газети) ╕ в╕дклала ╖╖ для читання у потяз╕. Близько полудня прийшов чолов╕к Михайло Стратонович з великим букетом кв╕т╕в. Я здивувалася: н╕би й нагоди жодно╖. А виявилося: в одн╕й ╕з газет було опубл╕ковано пов╕домлення про присво╓ння мен╕ 16 жовтня звання заслуженого майстра народно╖ творчост╕ Укра╖ни. З 1969 до 1973 року я проводила ви╖зн╕ виставки, ознайомлювала населення п╕вострова з виробами кримських ум╕льц╕в. А свою власну творч╕сть у цей пер╕од деякою м╕рою послабила. Удар за ударом завдавали с╕м’╖ похорони р╕дних людей. Померла мама, за нею в 1972 роц╕ – старший брат Борис. В╕н задихнувся в╕д гару торфових бол╕т у П╕дмосков’╖. У 1974 роц╕ помира╓ чолов╕к Михайло Стратонович, ╕ п╕сля його похорону я й сама злягла в л╕карню. А коли виписалася з не╖ додому, д╕зналася, що вироби народних майстр╕в п╕сля експонування на виставц╕ в будинку культури радгоспу «П╕вденний» зникли, ╕ д╕знатися, хто ╖х зв╕дти забрав, виявилося неможливим. П╕сля цього музей народних ум╕льц╕в ╕ салон живопису самод╕яльних художник╕в Криму припинили свою д╕яльн╕сть. Але треба було жити дал╕ ╕ продовжувати розвивати укра╖нську вишивку в Криму. Так почався новий етап мого творчого життя...
П’ять рок╕в тому, у кв╕тн╕ 2010-го, В╕ра Серг╕╖вна Ро╖к в╕дсвяткувала з нами сво╓ 99-р╕ччя. Друз╕, учн╕, шанувальники прийшли прив╕тати ╕менинницю. А вихованц╕ зразково╖ театрально╖ студ╕╖ «Св╕танок» — р╕дн╕ мистецьк╕ душ╕ — В╕ру Серг╕╖вну просто розчулили!
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 24.04.2015 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15111
|