"Кримська Свiтлиця" > #23 за 06.06.2014 > Тема "Душі криниця"
#23 за 06.06.2014
Б╤ЛЯ ДЖЕРЕЛ ТВОРЧОСТ╤
Л╕тература
МИХАЙЛО НА╢НКО. ╤НТИМ ПИСЬМЕННИЦЬКО╥ ПРАЦ╤: Л╤ТЕРАТУРНО-КРИТИЧН╤ ДОСЛ╤ДЖЕННЯ. – К: ВЦ «ПРОСВ╤ТА», 2013 (Б╤БЛ╤ОТЕКА ШЕВЧЕНК╤ВСЬКОГО КОМ╤ТЕТУ).
Тримаю у руках п╕сля прочитання книгу земляка Михайла На╓нка, родом з благословенно╖ Шевченково╖ Черкащини. Й думаю, насамперед, про автора. Чи не в╕д сп╕вучо╖ гов╕рки односельц╕в багато╖ на таланти Звенигородщини – його любов до Слова, одержим╕сть ╕ артистичн╕сть вдач╕, р╕дк╕сний хист ф╕лолога? Ще студентом зац╕кавився в╕н славетними Серг╕╓м ╢фремовим ╕ Василем Доманицьким, що побачили цей кольоровий св╕т у сус╕дн╕х з його Гуляйполем (Бериб╕са) селах. Згодом напише про них статт╕-досл╕дження, проведе присвячен╕ ╖м науков╕ конференц╕╖, видасть «╤стор╕ю укра╖нського письменства» С. ╢фремова, щоб т╕, хто лише чув пр╕звища цих Великих Укра╖нц╕в, п╕знавали весь драматизм ╕ все подвижництво ╖хнього житт╓вого ╕ творчого шляху. В╕н ╕ сам з когорти подвижник╕в. Дивовижно працьовитий, належить до тих щасливих людей, як╕ знають «секрети» (а вони в ум╕нн╕ високо╖ творчо╖ самоорган╕зац╕╖), як можна в антрактах м╕ж незл╕ченними зас╕даннями ╕ нарадами встигати ще й багато написати. ╤ це в той час, коли трудився в журналах, в ╤нститут╕ л╕тератури, коли захищав докторську дисертац╕ю, очолював кафедру ╕ деканат ф╕лолог╕чного факультету в Ки╖вському ун╕верситет╕, коли брав участь у колективних академ╕чних виданнях, упорядковував, фахово редагував, проводив ф╕лолог╕чн╕ сем╕нари. А ск╕льки пров╕в ус╕ляких зустр╕чей, виступ╕в, написав передмов, реценз╕й, статей, в╕дгук╕в! ╤ встиг «вил╕пити» двадцять чотири монограф╕╖, що стали неординарними книжками. На мо╖й полиц╕ – половина з них з автографами, починаючи в╕д перших за роками видання, як-от: «Жовтнев╕ крила новел╕стики» (1980), «Краса в╕рност╕. У творчому св╕т╕ Гончара» (1981), ╕ до останньо╖, про яку йтиметься. А ще ж змережив художн╕ твори: «Отець Антон╕й. Чорнобильська траг╕комед╕я», «Фауст». Трагед╕я». ╤ за кожною книгою я вп╕знаю Михайла На╓нка за легк╕стю стилю, за ц╕кавою ╕нформац╕╓ю не лише з ф╕лолог╕╖, а й взагал╕ культури, що засв╕дчу╓ його ерудиц╕ю. Мен╕ зда╓ться, якби На╓нко видав т╕льки свою книгу «Художня л╕тература Укра╖ни. В╕д м╕ф╕в до модерно╖ реальност╕» (фол╕ант б╕льш як на тисячу стор╕нок!), його ╕м’я вже б не загубилося в наш╕й л╕тератур╕ (даруйте за тавтолог╕ю!). Те, що ця книга «витерп╕ла» аж три видання (2005, 2008, 2012 роки), — безумовно, промовистий аргумент на користь под╕бних фол╕ант╕в. Досл╕дник популярно, без сухого академ╕зму розм╕ркову╓ (саме так, а не нудотно анал╕зу╓!) про в╕тчизняне письменство. Це в чомусь традиц╕йне, але т╕льки його прочитання фольклору ╕ класики. Ось ╕ остання за часом виходу книга л╕тературно-критичних досл╕джень теж вельми об’╓мна – близько восьмисот стор╕нок з чудовими ╕люстрац╕ями, дов╕дками. Друге ╖╖ видання значно доповнене пор╕вняно з першим 2003 року. Побачила св╕т у видавничому центр╕ «Просв╕ти» як книга Шевченк╕вського лауреата. ╥╖ суть уже в назв╕ «╤нтим письменницько╖ прац╕», тобто мовиться в н╕й про пота╓мний поклик до творчост╕. Опубл╕кована десять рок╕в тому, вона стала раритетом ╕ продовжу╓ ╕нтригувати нов╕ покол╕ння читач╕в, особливо тих, хто мр╕╓ стати… письменником. Мр╕йник╕в про такий ун╕кальний фах не бракувало в ус╕ епохи. «Фокус» лише в тому, що для цього потр╕бне н╕що ╕нше як покликання в╕д Бога. Автор з притаманною йому полем╕чн╕стю доводить: «подарований» Богом талант треба науково розвивати, збагачуючи знаннями ╕ досв╕дом св╕тово╖ л╕тературно╖ практики. Тож нема╓ тут «рецепт╕в» творчост╕, зате простежуються нелегк╕ шляхи до вершин знаних письменник╕в, скаж╕мо, нашого Т. Шевченка, який, будучи вже Майстром ген╕альних поетичних в╕з╕й, все-таки просив-благав:
М╕й Боже милий, Даруй словам велику силу Людське╓ серце пробивать, Людськ╕╖ сльози проливать!
Перефразовуючи в╕домий афоризм Вольтера, можемо сказати, що якби ц╕╓╖ книги й не було, ╖╖ все одно сл╕д було б вигадати, — як вигадали на початку минулого стол╕ття чеськ╕ ф╕лологи В. Ганка та Й. Л╕нда «Короледв╕рський рукопис» чи ╕рландець Дж. Макферсон «Поеми Ос╕анна» (1765), — н╕бито з благородною метою заповнити ось такими п╕дробками болюч╕ прогалини в нац╕ональн╕й культур╕. До реч╕, в╕дхиленням у письменницьк╕й творчост╕ (м╕стиф╕кац╕я, плаг╕ат, еп╕гонство, стил╕зац╕╖, комп╕ляц╕╖) автор рецензованого видання присвячу╓ майже весь сьомий розд╕л. Йому ж самому не було потреби вдаватись до жодного з названих в╕дхилень. Задум книжки, ймов╕рно, народився тод╕, коли в╕н, один ╕з ╕н╕ц╕атор╕в в╕дкриття в Ки╖вському ун╕верситет╕ спец╕альност╕ «Л╕тературна творч╕сть» (нин╕ клопочеться, аби в╕дкрити Л╕тературний ╕нститут), читав студентам лекц╕╖ про надто каторжне ╕ таке спокусливе заняття, як робота з╕ Словом. «В╕дшл╕фован╕» лекц╕╖ ╕ лягли в основу книжки. Аналог╕чних досл╕джень в Укра╖н╕ ще не було. Подавалися р╕зн╕ поради на допомогу молодим авторам у зб╕рниках, л╕тератори ╕нколи в ╕нтерв’ю д╕лилися секретами сво╓╖ творчост╕, але до узагальнюючого характеру досл╕джень дано╖ проблеми не доходило. Як бачимо, М. На╓нка см╕ливо можна назвати першопрох╕дцем чи, як колись казали, п╕онером у ц╕й царин╕. Дивно, здавалось би, «╤нтим письменницько╖ прац╕» — академ╕чна монограф╕я, а чита╓ться, як зауважив професор Я. Пол╕щук, «майже з детективним ╕нтересом». А все тому, що М. На╓нко «гра╓ словами» майстерно ╕ дох╕дливо, вм╕╓ передати багатющ╕ знання з ╕стор╕╖ л╕тератури ╕ л╕тературознавства через десятки й десятки живих постатей письменник╕в ╕ д╕яч╕в культури, власн╕ вистраждан╕ ╕стини й спостереження п╕дсилю╓ не т╕льки ╖хн╕ми думками, але й сво╖ми художн╕ми творами (фрагменти з траг╕комед╕╖ «Отець Антон╕й», пов╕сть про В. Заб╕лу «З першою росою», новела про О. Довженка «Бринить струна», в╕рш╕). Для прикладу. Опов╕даючи про збудники натхнення (ж╕нки, еротика, р╕зн╕ напо╖ тощо) досл╕дник з полем╕чною пристрастю спростову╓ поширене судження, що поет потребу╓ лише одного в╕дсотка натхнення, а все ╕нше – буденна робота. ╤ перекону╓: писан╕ без натхнення тексти н╕коли не стануть художн╕м явищем, спростову╓ ╕ не менш зачовгану думку, що перейшла в легенди й анекдоти, н╕бито О. де Бальзак п╕д час творення роман╕в «п╕д╕гр╕вав» себе великою к╕льк╕стю випито╖ кави. Одначе в╕домо й те, як окрем╕ твори в╕н довго, по к╕лька рок╕в «виношував», прим╕ром, роман «Цезар Б╕ротто» — не виручала ╕ кава. З╕ справд╕ детективним ╕нтересом чита╓ться ╕ опов╕дь про те, як стосунки з ж╕ноцтвом надихнули ╤. Франка на створення поетично╖ зб╕рки «З╕в’яле листя» та ╕нших шедевр╕в ╕ породили ц╕лком нову як╕сть його поез╕╖ ╕ прози, точн╕ше, модерне св╕тосприймання. Випадок р╕дк╕сний ╕ повчальний у план╕ пошуку дороги до тогочасного читача. Критика тод╕шня не раз схрещувала меч╕ навколо ╕мен╕ поета, називаючи декадентом. З цього приводу ╕рон╕чна заувага автора: «В ╕нших поет╕в того часу були, мабуть, не менш╕ драми з ж╕нками, але вони чомусь ново╖ якост╕ в письменство не внесли». ╤ дал╕: «…В часи Франка було немало «каменяр╕в», але серед них т╕льки ╤. Франко в╕дразу ж запропонував щось нове на м╕сце зруйнованого…». Схожими «сюжетами» рясно пересипан╕ стор╕нки ус╕х семи розд╕л╕в книги. З багатством факт╕в, афоризм╕в, цитат, з мовою живою, колоритною, густою, наче гречаний мед. Та головне – з неповторним стилем, який не стомлю╓ ╕ не драту╓, як деколи бува╓ при читанн╕ наукових студ╕й. Досл╕дник нада╓ перевагу не т╕льки в ц╕й, а й в ╕нших сво╖х монограф╕ях не «сух╕й» академ╕чн╕й лексиц╕, а ф╕лософсько-поетичн╕й риториц╕, образному мисленню ╕ таким чином т╕сно змикаються м╕ж собою л╕тературознавець, ф╕лософ ╕ белетрист. Проте М. На╓нко – передус╕м ф╕лософ, мислитель ╕ лише пот╕м усе ╕нше. Б╕льш╕сть його досл╕джень, по сут╕, про сенс життя як основу творчост╕, про осягання душевно╖ гармон╕╖, житт╓во╖ р╕вноваги в хисткому й незатишному, а вт╕м, прекрасному св╕т╕. Життя – чисте нем╕л╕юче джерело, з якого ма╓ щедро черпати матер╕ал письменник, окр╕м, зв╕сно, таких джерел, як ╕стор╕я, фольклор, природа, м╕фолог╕я тощо, — не раз наголошу╓ На╓нко в досл╕дженнях. Недарма один з розд╕л╕в рецензованого видання ма╓ назву «В╕д джерел до джерел». До теми л╕тературно╖ творчост╕ близьк╕ також питання розвитку теор╕╖ л╕тератури в Ки╖вському ун╕верситет╕, оск╕льки пов’язан╕ з можливим в╕дкриттям тут Л╕тературного ╕нституту. Тому-то друга частина видання якраз ╕ присвячена цим питанням («Теор╕я ╕ л╕тературна творч╕сть, або Ad fontes ун╕верситетсько╖ л╕тературно╖ теор╕╖»). А третя частина м╕стить дов╕дкову ╕нформац╕ю про автора та уявлення про реценз╕ю його праць в╕тчизняними ╕ заруб╕жними ф╕лологами («Про автора. З реценз╕й, в╕дгук╕в, д╕алог╕в, лист╕в»). На завершення про те, з чого, можливо, варто було розпочати ц╕ розмисли. Серед книжок, як ╕ серед людей, трапля╓ться не т╕льки буденна с╕р╕сть, а й святкова п╕днесен╕сть. Одн╕ мало кого хвилюють, а ╕нш╕ знаходять сво╖х читач╕в одразу. До таких книжок належить ╕ «╤нтим письменницько╖ прац╕» М. На╓нка. ╥╖ автор жодного разу не ступав протоптаними стежками, обираючи для досл╕джень нов╕ напрямки ╕ складн╕ теми, котр╕ завжди в╕дзначаються св╕ж╕стю ╕ ориг╕нальн╕стю. Тож хай н╕коли не м╕л╕╓ джерело його творчост╕!
Василь ЛАТАНСЬКИЙ, учитель, письменник с. Пруди, Сов╓тський р-н в Криму
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 06.06.2014 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13410
|