"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2013 > Тема "Душі криниця"
#51 за 20.12.2013
ЛЕГЕНДА ПРО ПЕТРИК╤ВСЬКУ ВИШНЮ
Л╕тература
«Петрик╕вка – перлина Укра╖ни» — книгу з такою назвою п╕дготувало до друку дн╕пропетровське видавництво «╤МА-прес». ╥╖ автор – феодос╕йський письменник ╢вген Б╕лоусов. Художн╕й розпис у культур╕ народ╕в св╕ту в ус╕ часи пос╕дав ч╕льне м╕сце. В╕зит╕вкою рос╕ян стали хохломськ╕ в╕зерунки. Ф╕л╕гранно розмальован╕ шовков╕ тканини принесли славу японським та китайським майстрам. Неперевершений петрик╕вський розпис став брендом Укра╖ни. Подарункове повнокольорове видання накладом 5000 прим╕рник╕в, яке м╕стить близько 300 ╕люстрац╕й, популярно розпов╕да╓ про витоки та сьогодення укра╖нського декоративного мистецтва. Вих╕д книги заплановано на березень 2014 року. Презентац╕╖ пройдуть у Петрик╕вц╕, Дн╕пропетровську, Ки╓в╕, Фастов╕ та Феодос╕╖. Пропону╓мо уваз╕ читач╕в уривок з нового твору.
ЛЕГЕНДА ПРО ПЕТРИК╤ВСЬКУ ВИШНЮ
Хто не зна╓ про Петрик╕вськ╕ вишнев╕ сади? Хто не куштував смачну солодку ягоду з берег╕в Чаплинки? Т╕льки от не вс╕ знають про ╖╖ ╕стор╕ю. А вона ось яка. Слухайте. Це було ще т╕╓╖ пори, коли славний Петрик-козак тут не оселився. Жив соб╕ в цих м╕сцях на хутор╕ старий козак – удовець Остап. Було що згадати запорожцев╕. Як Дн╕пром-р╕кою у походи на бусурмана ходив. Як списом та шаблею гострою землю р╕дну боронив. Сяде соб╕ у садочку п╕д вишнею, люльку запалить: — Ох, були часи! Бандуру в╕зьме — ╕ понесе в╕терець луками думу сумну: — Та л╕та╓ орел, та л╕та╓ сизий По висок╕й високост╕; Ой плаче козак, та плаче старенький Що по сво╖й молодост╕. Л╕та мо╖ молод╕╖, Де ви ся под╕ли? Ой чи в луки, чи в байраки Геть в╕д мене одлет╕ли? Самотньо старому козаков╕. Якби не донька Оксана, то ╕ життя – не життя. Обн╕ме д╕вчина-красуня батька – очей не в╕двести. Усм╕хнеться – наче весна в серц╕! А хату кв╕тами розпише – свято в дом╕! А намалю╓ на печ╕ вишн╕ з листочками зеленими та голубом-птахом, то й зовс╕м думки сумн╕ геть в╕дл╕тають. Батько примружиться соб╕ та у вуса насп╕ву╓: – Сидить голуб на черешн╕, А голубка на вишн╕, Ой скажи, ой скажи, серце д╕вчино, А що в тебе на мисл╕? Хоча нав╕що питати, коли й так все зрозум╕ло. Постукало у серце Оксани кохання. Обранець ╖╖ – козак молодий Ярема. Стрункий в╕н, що тая тополя. М╕цний та дужий, наче дуб. А Оксана! Що розумом, що красою д╕вочою – нема ╖╖ краще. Та не дочекався старий батько вес╕лля. Наскочили на хут╕р чужинц╕. Хату спалили та добро розграбували. Схопив Остап списа, та де там? П╕всотн╕ на одного – сили нер╕вн╕. Скочив Ярема на коня – так ╕ його зустр╕ла шабля ворожа. Оксана, не дивись, що д╕вчина молода, з вилами на ворога кинулася. ╥╖ теж не пощадили загарбники. А як курява за останн╕м граб╕жником вляглася, поховали Оксану з Яремою в одн╕й домовин╕. На могил╕ вишню посадили. От ос╕нь дощами прошурхот╕ла ╕ зима минула. Дивляться люди по весн╕, що то за диво: — Вишенька молода пишним цв╕том розкв╕тла! — Струнка та красива, як Оксана! — М╕цна, наче Ярема! Того року дало молоде деревце плод╕в силу-силенну. Збирають ╖х люди, примовляють: — Ягоди червон╕-червон╕, наче кров, що пролили Оксана з Яремою! Куштують ╖х неквапливо: — Що за дивний смак! — Як╕ вони соковит╕ та солодк╕! — Н╕де таких нема! ╤ посадили люди молод╕ паростки вишн╕ у себе по дом╕вках. ╤нш╕ з них приклад взяли. Кажуть, що стар╕ люди згадували: — Як Петрик ╤ваненко тут оселився, першим д╕лом вишн╕ посадив. В╕н ще тод╕ приказував: — Щоб не забули ми минувшину! ╤ сам Петрик з дружиною за вишнями доглядав, ╕ друзям наказував: — Не проста ця вишня. Вона – наша пам’ять! А ще кажуть стар╕ люди: — Почали петрик╕вськ╕ малювальниц╕ впл╕тати у в╕зерунок зображення вишн╕ Петрик╕всько╖. Подивишся на такий розпис ╕ на тебе пов╕╓ аромат сад╕в кв╕тучих, в╕льний в╕тер безкрайнього Приор╕лля. Якось в╕домий петрик╕вський художник Фед╕р Савович Панко каже: — Наша вишня насправд╕ нав╕ть зовн╕ незвичайна. Вона росте великими гронами. А намалюю я нашу вишню! ╤ створив чудову картину. А назву дав ╖й просту — «Легенда про Петрик╕вську вишню».
╢вген Б╤ЛОУСОВ м. Феодос╕я
РЕПЛ╤КА
«В╤ШНЬОВИЙ» ЧИ ВИШНЕВИЙ?
Такий заголовок зумовлений тим, що под╕я, до реч╕, дуже при╓мна, в╕дбулася у дн╕, коли Укра╖на готу╓ться широко в╕дзначити 200-р╕ччя в╕д дня народження Тараса Шевченка. А оск╕льки все в╕дбувалося у вкрай русиф╕кован╕й Одес╕, то про цю дату нав╕ть ╕ згадки не було. М╕ськрада нарекла под╕ю «акц╕╓ю з в╕дродження чеховського «в╕шньового» саду. А причетн╕ до не╖ члени м╕сько╖ топон╕м╕чно╖ ком╕с╕╖, директор департаменту культури Одесько╖ м╕ськради Тетяна Маркова, члени Всесв╕тнього клубу одесит╕в та кер╕вництво Л╕тературного музею, д╕ючи всупереч уподобанням самого Антона Чехова, постаралися, щоб в укра╖нських вишень нав╕ть духу не було укра╖нського. Тож це була типова пророс╕йська шов╕н╕стична акц╕я, хоч ╕ не така масова, як горезв╕сн╕ «руськ╕ марш╕». Ось як це було. Чиновники мер╕╖ посадили на перехрест╕ вулиц╕ Торгово╖ ╕ бульвару Жванецького два вишневих саджанц╕. Поруч вони встановили табличку з написом (рег╕ональною, тобто рос╕йською мовою): «На цьому м╕сц╕ на початку ХХ стол╕ття знаходився сад О. В. Василь╓во╖, ╕стор╕я продажу якого лягла в основу задуму п’╓си А. П. Чехова «Вишневий сад». ╤дею цю м╕сцев╕ кра╓знавц╕ виношували б╕льше семи л╕т. Один з них — зав╕дувач музею Паустовського В╕ктор Глушаков, який узяв участь в акц╕╖, розпов╕в, що графиня Ольга Василь╓ва вир╕шила продати св╕й сад, щоб отриман╕ кошти вкласти у створення протитуберкульозного санатор╕ю. Вона познайомилася й потоваришувала з Чеховим у Н╕цц╕, де перекладала англ╕йською мовою його опов╕дання. ╥╖ розпов╕дь про сад так схвилювала Чехова, що в╕н у 1901 роц╕ спец╕ально в╕дв╕дав Одесу й побував на цьому м╕сц╕. «Нин╕ ми лише означили цю м╕сцину, — зазначила Тетяна Маркова. — Вона стане ще одн╕╓ю визначною пам’яткою м╕ста, яку щодня в╕дв╕дуватимуть при╖ждж╕». А до 220-о╖ р╕чниц╕ заснування Одеси, яка в╕дзначатиметься у 2014 роц╕, тут висадять ще к╕лька дерев ╕ встановлять гран╕тний пам’ятний знак, пооб╕цяла чиновниця. Усе це було б дуже добре, аби укра╖нофобська влада Одеси, яка п╕сля в╕дставки мера Олекс╕я Костус╓ва ан╕ск╕льки не зм╕нилася, не використовувала цей новий туристичний об’╓кт для пропаганди «русского м╕ра». Тут же повсюдно можна бачити б╕лборди з портретами класик╕в рос╕йсько╖ л╕тератури ╕ цитатами про красу й велич мови наших п╕вн╕чних сус╕д╕в. Незм╕нною залишилася ╕ вже згадувана тут топон╕м╕чна ком╕с╕я, яка перейменувала цього року вулицю, що носила ╕мена укра╖нських патр╕от╕в ╤вана та Юр╕я Лип. Л╕тературний музей, який щороку до чергово╖ Гуморини в╕дкрива╓ у сво╓му саду новий монумент, не вважа╓ за потр╕бне вшанувати тут свого земляка — блискучого см╕хотворця Степана Ол╕йника, який, до реч╕, народився саме 1 кв╕тня. Всесв╕тн╕й клуб одесит╕в, де президентом ╓ Михайло Жванецький – нин╕ почесний громадянин Одеси, чи╖м ╕м’ям названо колишн╕й бульвар Мистецтв, теж кол╕нку╓ перед русоф╕лами. Тож разом з екскурсбюро вони зроблять все, щоб чеховський «в╕шньовий сад» став таким самим символом Одеси, як пам’ятник «враж╕й баб╕» ╕мператриц╕ Катерин╕ ╤╤, яка казна-чому вважа╓ться засновницею Одеси. Для самого Антона Павловича Чехова под╕бне пошанування пам’ят╕ ╓ принизливим ╕ безглуздим. Адже Укра╖на – це його друга батьк╕вщина. Укра╖нкою була його бабуся з боку батька кр╕посна селянка ╢фросин╕я Шимко, у дитинств╕ майбутн╕й письменник сп╕лкувався вдома у Таганроз╕ укра╖нською мовою. В╕н залюбки в╕дв╕дував Харк╕вську та Полтавську област╕, прагнучи «надихатися р╕дним пов╕трям», жив у Сумах ╕ Ялт╕, мр╕яв оселитися в Укра╖н╕, ╕ сама вона постала у численних творах письменника. В╕н не раз казав: «У мо╖х жилах тече укра╖нська кров», а в анкет╕ перепису 1890 року написав: «Нац╕ональн╕сть — малорос╕янин». «Укра╖на дорога ╕ близька мо╓му серцю. Я люблю ╖╖ л╕тературу, музику ╕ прекрасну п╕сню, сповнену чар╕вно╖ мелод╕╖. Я люблю укра╖нський народ, який дав св╕тов╕ такого титана, як Тарас Шевченко», — писав А. Чехов Агатангелу Кримському. Тож нин╕шн╕ спроби укра╖нофоб╕в використати у сво╖х пол╕тичних антиукра╖нських ╕грах ╕м’я Чехова — це не що ╕нше, як чергова провокац╕я. Нав╕ть д╕ти знають, що осп╕ваний Тарасом Шевченком «садок вишневий» ╓ таким же символом Укра╖ни, як ╕ червона калина. Колись матер╕ сп╕вали ╖м колискову: «В саду вишн╕ червоненьк╕, у нас д╕ти молоденьк╕, вони спати раденьк╕». Цв╕т вишн╕ — символ материнства, а яг╕дки — д╕воча рад╕сть... Отож в Одес╕ заходилися в╕дродити вишневий садок, який був у цьому укра╖нському м╕ст╕ з б╕льш як 600-л╕тньою ╕стор╕╓ю стол╕ття тому. Якби за цю справу взялися нац╕онал╕сти, то ми б мали в Одес╕ ще одну укра╖нську оазу. ╥╖ було б доречно в╕дкрити й освятити не до надуманого 220-р╕ччя з часу рескрипту Катерини ╤╤ про перейменування укра╖нського Хаджибея на Одесу, а на честь 200-р╕ччя в╕д дня народження Кобзаря. Якщо ж молодь ╕з «Студентсько╖ свободи» та «Сокола» нин╕ долучиться до в╕дродження саду, то в╕н лог╕чно може стати водночас ╕ укра╖нським, шевченк╕вським «садком вишневим», ╕ символом «Вишневого саду» Чехова. Таке по╓днання мен╕ зда╓ться ц╕лком лог╕чним ╕ нав╕ть сп╕взвучним ╕з поглядами рос╕йського класика — укра╖нця з роду ╕ за духом.
Серг╕й ГОРИЦВ╤Т м. Одесса
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2013 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12695
|