"Кримська Свiтлиця" > #35 за 30.08.2013 > Тема "Душі криниця"
#35 за 30.08.2013
ЕФЕМЕР╤С
Учительськ╕ роздуми
╤З Б╤ОГРАФ╤╥ Ще р╕к тому був учителем математики. Перш╕ десять рок╕в вчителювання пройшли в Джанко╖ ╕ в сел╕ Св╕тле Джанкойського району. Тепер с╕в за ╕нший ст╕л ╕ переб╕люю те, що писалося начорно впродовж багатьох рок╕в. Батьки мо╖ — переселенц╕ з Холмщини, яка тепер ╓ сх╕дними кресами Польщ╕. Народився в Джамбул╕ (Казахстан), в передм╕ст╕ Бек-Тюбе. С╕м’я: дружина, син, дочка, онука. Дочка — вчителька англ╕йсько╖ мови. З╕ стор╕нок «Кримсько╖ св╕тлиц╕» в╕таю вс╕х сво╖х учн╕в, як╕ пам’ятають дитинство сво╓ ╕ юн╕сть...
Олександр-Теодор ФЕДОРУК ЕФЕМЕР╤С (ЗОШИТ НА ЩОДЕНЬ)
* * * ...В╕н закривав себе долонями ╕ л╕ктями! Сказав з╕ сцени в переповнену залу дек╕лька сл╕в ╕ сховався, за д╕вчинку сховався… вийшов, перед оч╕ з’явився, ╕ став см╕шно ховатися, закриваючи обличчя долонями ╕ л╕ктями, нервово см╕явся ╕ ховав себе в долонях, лякаючись зали ╕ пропонуючи ╖й себе, — маленький, зн╕яков╕лий хлопчик. Перша ганьба ╕ перша слава. * * * Розтуляються долон╕, опускаються руки, не хочу н╕чого робити, не в╕рю, сам соб╕ кажу неправду, ╕ ╖м, д╕тям, не всю правду, прикрашаючи д╕йсн╕сть. ╤ не бачу радост╕ в такий день, в такий ранок, коли сонце тихо св╕тить, листя жовт╕╓, а я сиджу над зошитами, ╕ розчарований в тому, що зроблено за весь м╕сяць, за перший м╕сяць — а н╕чого не зроблено, бо нема врожа╖в, голе мо╓ поле, порожн╕ стор╕нки. * * * А хлопчик хоче бути вчителем. ╤ мр╕╓. ╤ мен╕ про це сказав. ╤ працю╓ старанно… Аби т╕льки десь там, ставши старшокласником, не розчарувався… * * * Колись склалося таке уявлення про навчання, ╕ так м╕цно склалося, що ╕ тепер, ще й тепер, п╕сля ст╕лькох рок╕в роботи я не бачу ту д╕ю ╕накше, як я ╖╖ колись побачив, ╕ мучу себе тим уявним, не досягаючи його, майже не досягаючи в повсякденн╕, ╕ б’ючись в ту мр╕ю, як в гран╕тну брилу… А д╕ти р╕зн╕, а часи р╕зн╕, ╕ настро╖, сонце ╕ в╕тер, — все неоднакове, а мен╕ хочеться, щоб завжди було однаково: тихо, зосереджено ╕ працьовито. ╤ я знаю, що так не буде ╕ не повинно бути, ╕ не буде н╕коли. * * * ╤ хочу до д╕тей. Знову я хочу до д╕тей, до хлопчик╕в ╕ д╕вчаток, як╕ усв╕домлюють св╕т, як╕ важко живуть, як╕ рад╕ють всьому, як╕ не мають в соб╕ природного зла. До них я хочу, завтра ж. Але ж н╕, завтра нед╕ля. В понед╕лок п╕ду з рад╕стю, з натхненням, дай Боже, щоб н╕яка перешкода не виникла м╕ж мною ╕ д╕тьми, що прийдуть з╕ сво╖ми болями, причинами, ╕ рад╕тимуть, ╕ гн╕ватимуться — ╕ на мене, ╕ на весь б╕лий св╕т. А я буду з ними прив╕тний ╕ вибачливий. Не треба перемагати когось, треба перемагати себе. * * * Та розум╕ю я ╖х, розум╕ю, але несум╕сн╕ мо╖ над╕╖ ╕ мо╖ бажання та ╖хня повед╕нка, що аж н╕як не схожа на учн╕вську. Той ╕деал учня, що я його виплекав за життя, який знаю ╕з книг ╕ старих трактат╕в, н╕як, зовс╕м н╕як не зб╕га╓ться з тим, що пропону╓ться життям. ╤ коли я спок╕йний ╕ впевнений, я можу з будь-якими учнями працювати, а коли ж я без наснаги, та ще й нездужаю, о, тод╕ м╕й зал╕зний голос ╕ м╕й гн╕в… аж самому соромно, але н╕чого не вд╕ю, стримувати себе в такий час не ум╕ю, та не дуже й хочу. * * * ╤ може, зовс╕м я не маю рац╕╖ з╕ сво╖м Ломброзо, може. Бо якраз оцей вухастий хлопчик досягатиме усп╕ху за усп╕хом у сво╓му житт╕, — ╕ в навчанн╕, якраз в╕н, а не той, який поряд з ним, у кого найправильн╕ш╕ рухи ╕ риси обличчя ╕ рук, ╕ долонь. Може, я ╕ не маю рац╕╖, коли дивлюся на його хижацьку посм╕шку, некрасиву посм╕шку з вишк╕реними зубами, ╕ думаю, що шлях його визначений… * * * ╤ побачив, як д╕вчинка беззвучно зааплодувала, коли я зробив нарешт╕ в╕рний рисунок на дошц╕, зрад╕ла мо╓му усп╕хов╕, та╓мно зрад╕ла. А я побачив, ╕ мен╕ стало при╓мно, ╕ я вже, як хлопчик, щось весело став говорити про те, що коли багато працювати, то обов’язково досягатимеш усп╕ху ╕ щось таке ╕нше… ╤ стояв б╕ля дошки, ш╕стдесятил╕тн╕й вчитель, ╕ рад╕в тихим оплескам д╕вчинки. * * * Бачу: д╕вчинка ображена, прис╕ла на кам╕нь, б╕ля порога, з╕гнулася ╕ сидить, ображена. Звертаюся, мовчить, ╕ я зам╕сть того, щоб зупинитися, розпитати, заспоко╖ти ╕ вт╕шати, хоч би добрим словом яким розрадити, зам╕сть того ╕ду соб╕ дал╕, ╕ виправдовую себе: та то ж ╕ ╓ життя, ╕ сумно, ╕ боляче, ╕ непри╓мно бува╓ в ньому, в житт╕, ╕ н╕чого не трапиться, н╕чого траг╕чного… д╕вчинку образили, ╕ вона з╕щулилася ╕ плаче тихо… * * * Зв╕сно ж, що я н╕чого не можу зробити зараз, в╕н затявся ╕ буде сперечатися, ск╕льки б я не переконував його. Зла нема в очах, ╓ непокора, от в╕н ╕ продовжу╓ говорити вс╕ляк╕ слова непотр╕бн╕, т╕льки для того, щоб не було мо╓ слово останн╓. ╤ я замовкаю, чекаю ображено, робота стала… * * * Та ж то ╕ ╓ той природний спротив, що змушував отари людей до д╕╖, що виокремлював людину ╕з отари, що давав крила для духовних злет╕в ╕ ворушив життя. Я дивлюся на хлопчика, на його спротив, ╕ рад╕ю, а ззовн╕ гн╕ваюся на нього за непослух ╕ глупоту. * * * Ось так ╕ працювати, так робити день св╕й: не ставити великих ц╕лей, не домагатися усп╕х╕в, а т╕льки рад╕ти, давати, дарувати рад╕сть кожному учнев╕, рад╕ти разом, створюючи урок. Енерг╕йно ╕ весело, не дотримуючись н╕яких доктрин ╕ догм, окр╕м одн╕╓╖: рад╕ти, рад╕ти всьому в т╕ коротк╕ хвилини роботи, рад╕ти словам ╕ малюнкам на дошц╕, шелесту листя за в╕кнами ╕ пташиному сп╕ву, життю, що в ту мить витрача╓ться (набува╓ться) тут, в к╕мнат╕, повн╕й д╕тей, мо╖х учн╕в. * * * Про вразлив╕сть… Якою ж то злою людиною треба ╖й бути, щоб отак не розум╕ти чужу душу, та хоча б ╕ мою, не кажу вже про д╕тей, яких отака вчителька не в╕дчува╓ зовс╕м, — мен╕ зда╓ться, так мен╕ зда╓ться. Глуха душа ╖╖, оглухла в╕д злост╕ безупинно╖. ╤ я кажу ╖й про те, а сприймаються слова мо╖ нею, як ще б╕льше зло. Але ж ╕ я вразливий, ╕ я н╕коли не стану п╕дн╕жкою для будь-кого чи тим б╕льше гряззю, а як же ╖й хочеться хоч трохи мене вразити, образити, наступити на мене. * * * Не залюблюй в себе людину, а тим паче дитину, не залюблюй, якщо не в сил╕ зм╕нити св╕т, св╕т ╕ життя, не залюблюй, бо повинен в╕дпов╕сти, в╕дпов╕дати за не╖… тримай себе на в╕дстан╕ ╕ нав╕ть будь трохи байдужим ╕ холодним… бо так легко привернути, пригорнути, закохати в себе дитину дов╕рливу, але важко захистити, допомогти, в╕дпов╕дати за не╖… * * * Жодно╖ мит╕… жодно╖ мит╕ не пам’ятаю ╕з перших сво╖х урок╕в, у такому я стан╕ перебував у т╕ дн╕, в дн╕ мо╖х перших клас╕в. Наст╕льки схвильованим я тод╕ був, що не в╕дчував себе, не чув, не вм╕в говорити ╕ ворушитися вдало, ╕ н╕чого не пам’ятаю… а от вже учн╕ мо╖, що стають вчителями, зовс╕м ╕нш╕, спок╕йн╕ ╕ впевнен╕, ╕ говорять доладно, ╕ рухаються красиво ╕ гордо… а я… а я н╕чого не пам’ятаю. * * * Morituri te salutant, Caesar!.. Велик╕ червон╕ ╕ зелен╕ комбайни ╕дуть по шосе ╕ сигналять, в╕таючи мене, а я стою на узб╕чч╕, когось вп╕знаю, когось — н╕, в╕дпов╕даю, п╕днявши долоню. Почалися жнива, ╕ комбайни, н╕би як╕сь допотопн╕ зв╕р╕, з’явилися на дорогах, на золотих полях. Розпал жнив, сонячний липень-серпень, ╕ комбайнери, колишн╕ учн╕ мо╖, зустр╕вши мене серед степу на дороз╕, в╕тають, а я знизу придивляюся ╕ рад╕ю, когось вп╕знавши, а когось — н╕, бо високо сидять мо╖ учн╕, мо╖ хлопц╕, мо╖ чолов╕ки молод╕, що були колись учнями, високо сидять ╕ рад╕ють, бо час жнив, час хл╕ба, час гарячо╖ роботи, а я стою в трав╕ узб╕ччя ╕ теж рад╕ю черед╕ гуркотливих комбайн╕в, засипаних половою, а пот╕м, розминувшись ╕з ними, ╕ду соб╕ дал╕, шукаю сво╓. * * * Та ╖м нец╕каво… як я того не розум╕ю, ╕ н╕коли майже не розум╕в, себе винуватив, бо так вважалося: д╕тям нец╕каво, бо вчитель нец╕кавий, але ж я не хот╕в ╕ не хочу з тим миритися: я — нец╕кавий… Просто ╖м в такому в╕ц╕ набагато ц╕кав╕ше ╕нше, ╕ вони в╕ддан╕ тому, ц╕кав╕шому, будь то кохання, залицяння, чи якась недоросла музика, або ╕нтернетне см╕ття, або ж нав╕ть алкоголь… ╕ не старайся… Хоч як то не старайся? Коли ж ╕ мен╕, мен╕ те все ц╕каво, ╕ з ними бути ц╕каво, ╕ боротися я хочу з ними, не поборюючи дитину, бо живу тим поборюванням нев╕гластва, нехлюйства ╕ байдужост╕ житт╓во╖… А може, я ╕ не маю рац╕╖, та що з того, я д╕╓ва особа, д╕яч, ╕ то все мо╓ життя наповню╓, та й вони подякують, бо не культ знання я спов╕дую, а культ життя рад╕сного… а чи то не батогом по голобл╕ бити — те робити? * * * А от уже от╕ д╕ти не будуть мо╖ми учнями, останн╓ мо╓ покол╕ння, яке я ще знаю, бачу, але вже не буду вчити… йдуть мен╕ назустр╕ч широкою дорогою, граються, см╕ються, ще в╕таються, але вже не знають мене, як свого вчителя, знають, що я вчитель ╕ все… я розминувся з ними ╕ н╕би прощаюся з чимось у сво╓му житт╕... ╖х я не знатиму учнями, тих д╕тей, тих д╕вчаток ╕ хлопчик╕в, що пройшли близько… * * * ╤ я вже одною ногою… поза школою, ╕ в╕дчуваю якийсь сплеск у соб╕, яко╖сь ╕ншо╖ радост╕, ╕ншого, хоч як ╕ дос╕, свого життя… Щось наближа╓ться ╕накше, ╕нше, н╕би ще одне мо╓ життя, немов би я друге життя житиму, два життя проживу… ╕ в тому, другому житт╕, подорожуючи, зустр╕чатиму в ус╕х краях земл╕ сво╖х учн╕в, яких вп╕знаватиму, а може, й н╕, ╕ розпитуватиму про життя, дивуючись, як багато я ще не знаю… * * * Дитина осягаюча… дитя, що п╕зна╓ св╕т… пита╓, стверджу╓, багато зна╓, ╕ все, що зна╓, – ╕стина… а св╕т за в╕кнами, св╕т перед очима невимовно ц╕кавий, кожна мить неповторна ╕ неохопна, але дитя, хлопчик б╕лявий, не бо╖ться неосяжност╕ св╕ту ╕ весело, весело пита╓, весело стверджу╓, ╕ все для нього ╕стина, як день, як сонячний серпневий день на центральн╕й площ╕ Мел╕тополя. * * * Був ╕ я на служб╕ у влади т╕╓╖, але т╕льки в межах необх╕дного, бо, по-перше, мен╕ важлив╕ш╕ були д╕ти, людина, я завжди намагався зрозум╕ти мотиви життя людини, а вже десь по-сьоме звертав увагу на ╕деолог╕ю… але коли поет писав хоч би один в╕рш про парт╕ю, що кудись веде, в╕н знав, що буде ситн╕ше ╖сти, я ж за те, що «популяризував» ╕де╖ комун╕зму, не отримував н╕яких прив╕ле╖в, хоч багато з тих прив╕ле╖в мене ╕ не зваблювали, непотр╕бн╕ мен╕ були н╕ нагороди, н╕ участь у влад╕ тощо. Хочу сказати соб╕ наостанок: жив, наск╕льки м╕г, чисто, старався так жити, бо все ╕снування мо╓, вс╕ л╕та мо╖ пройшли серед них, д╕тей, ╕ д╕ти виховали мене, д╕ти створили мене, учителя. * * * А мо╖ учн╕, що перш╕ стали учителями, вже проробили в школ╕ по тридцять рок╕в, я здивований, ╕ аж оглядаюся на себе: то ск╕льки ж то я вже в школ╕, ╕ не пол╕чити зразу, а зда╓ться недавно разом з ними, з тими хлопчиками ╕ д╕вчатками, збирали виноград, вивчали англ╕йську, розпов╕дали л╕тн╕ пригоди, зовс╕м недавно… * * * Ти плачеш, д╕вчинко? Не плач, х╕ба можна так плакати! Н╕-н╕, можна, можна трохи поплакати, але… поглянь навкруги: ск╕льки радост╕, ск╕льки осен╕, ск╕льки тепло╖ осен╕, ск╕льки жовтих жоржин, дивись, витри сльози, дивись! Роздивляйся, не плач, ще багато пригод у тво╓му д╕вочому, у тво╓му ж╕ночому житт╕, ще багато чого в╕дбудеться, весь час в╕дбуватиметься, сл╕з не хватить, сл╕з не вистачить ╕ сл╕в, як на все в╕дпов╕дати отак, не плач, д╕вчинко, не плач, при╓мно чути см╕х тв╕й ╕ бачити рад╕сть твою, ╕ди на сонечко, не ховайся, не затуляйся долоньками, подивись, придивись до жовто╖ жоржини… * * * Пам’ятаю, як в дитинств╕ ╕ в перш╕ л╕та юност╕ не вм╕щався я в соб╕, ╕ виборсувався, ╕ ламав те скло ╕ л╕д круг себе, ╕ ледь не викидався ╕з в╕кон, ╕ викидав енерг╕ю — то в не дуже пристойн╕ на той час вчинки, то в палахкотлив╕ та сумн╕ в╕рш╕… ╕ тому розум╕ю повед╕нку д╕тей, ╖хн╕ неадекватн╕ почуття ╕ поривання. * * * Стверджу╓ Б╕бл╕я, що кожна людина гр╕шна, нема жодно╖ без гр╕ха, так ╕ учитель, нема жодного, хто б за життя не зробив щось таке, що не в╕дчував би провину свою… бо ж наст╕льки тонке те псих╕чне, психолог╕чне плетиво, в якому живемо, жив╕ люди, що найменший нев╕рний рух розрива╓ якусь ниточку, ╕ вже комусь зробиться боляче, ╕ неможливо, просто неможливо не зачепити, не торкнутися в рухов╕ яко╖сь павутинки найтоншо╖ ╕з того плетива. * * * Рад╕╓ дитина актам творення ╕ радо творить… хоч хижку для собаки… пода╓ цвяшки ╕ дошки, забива╓, намага╓ться забити, п╕дказу╓, як зробити краще… а розпиляна дошка пахне деревиною, л╕сом, ╕ будка гуде в╕д удар╕в, як бубон, ╕ рад╕сть, дитяча рад╕сть, ╕ не т╕льки дитяча рад╕сть, а рад╕сть будування н╕би н╕мби над╕ мною ╕ внучкою мо╓ю, н╕би торка╓ться Бог, долоню простягши, торка╓ться кожного з нас, хто робить, ╕ насичу╓ться рад╕стю. * * * Рай не там, де нас нема… рай там, де ми ╓. Гарн╕ школи ╕ в Швец╕╖, ╕ в Япон╕╖, ╕ в ╤зра╖л╕, ╕ десь ще… але я ╕ мо╖ учн╕ ╓ тут, в Укра╖н╕, ╕ тут наш рай, ╕ м╕й рай. ╤ рад╕сть моя, ╕ я щасливий аж до сл╕з (см╕шно, але так, до сл╕з, ледь стримую сльози, коли наста╓ мить учн╕вства ╕ учительства, коли я в╕дчуваю ╕ бачу, як д╕ти ╓днаються з╕ мною ╕ робляться на якусь мить, на мить, ╕стинно щасливими), ╕ згадуватиму пот╕м той щасливий час, як та д╕вчинка, що через тридцять рок╕в в╕дшукала мене, озвалася ╕ заговорила схвильовано… Отож бо: рай не там, де нас нема… * * * Треба слово знати… ╕ кожного разу мен╕, учителю, треба слово потр╕бне знайти ╕ сказати його, ╕ тод╕ в╕дбудеться… ледь не чудо, ледь не диво, бо дитя зрад╕╓ ╕ перетвориться, перетворю╓ться, створю╓ться душа дитини, духом живим наповню╓ться… але ж не завжди слово знаю… * * * Букетом троянд зак╕нчилося все… букетом троянд зак╕нчилося мо╓ учительське життя, букетом червоних троянд… а ще д╕вчинка захот╕ла зробити св╕тлинку, ставши близько-близько ╕ обнявши за тал╕ю, як-от колись в перш╕ л╕та роботи... ╓ у мене схоже фото з ╕ншою маленькою д╕вчинкою, яка тепер вже «бабуся» ╕ живе десь в Латв╕╖. * * * ╤ чого то повинн╕ тебе пам’ятати д╕ти, учн╕ колишн╕ тво╖? А кричать через дорогу, щось кричать, в╕таються, як ╕ я колись кричав Семену ╤вановичу, рад╕в, побачивши його… ╕ду селом, не вп╕знаю людей, хоч то колишн╕ учн╕ мо╖, що повиростали ╕ позм╕нювалися, ╕ посм╕хаються прив╕тно, а я не вп╕знаю, ╕ зда╓ться мен╕, що я вже тут чужий, у св╕т╕, де нема у мене учн╕в, а ╓ т╕льки доросл╕ колишн╕ учн╕, ╕ я тут сторонн╕й… хтось пам’ята╓, хтось не хоче знати, а хтось просто забув. То що: нема вже тут мене?.. чи ще ╓? * * * Хтось може ╕з людей дорослих (мо╖х колишн╕х учн╕в) спитати раптом про мене: а х╕ба в╕н живий… от хтось ╕ спитав… для мене те питання здалося якоюсь осоружною думкою, маячнею ╕ безглуздям, а для них то звичайне життя, я для них людина ╕з дитинства, яке зак╕нчилося давним-давно… а я ще, виявля╓ться, живий…
с. Мар’ян╕вка Запор╕зька область
Д╤ТИ МОВИ
Назустр╕ч п╕ду ╖м, почути я хочу, люблю я… ╕ перше ╕з гурту до мене знайоме в╕тання почую: добридень, добридень, день добрий… ╕ зволожаться оч╕ в╕д слова, — ср╕бн╕ скалки в очах, — ╕ в╕длуння почую, ледь чути в╕длунюють звуки первинн╕, слова призабут╕… далек╕… в╕д матер╕ й батька. Поклонюся у в╕дпов╕дь д╕тям, душею в╕дчую: ╕ я, з ними разом ╕ я, я причетним роблюся до знань найдревн╕ших, та╓мних, у спадок з в╕к╕в переказаних в слов╕ ╕ врощених в слово… ╕ зраджених мною за довге життя, — над╕псованих, стертих, зневажених мною – роблюся причетним… до маг╕чного культу: по мов╕ вп╕знають, чия тут земля, чия кров, ╕ хто я, ╕ хто люди, народжен╕ тут, де ╕ я, де з’явилися перш╕ слова-немовлята, праслова самозроджен╕: з неба, з води, з очерету, ╕з кумкання й сп╕ву, ╕з блискавки й грому, з найчист╕ших тод╕шн╕х р╕чок, з Юшанли, а ще з хмари ╕ сонця слова, з млосних запах╕в жовтих ╕ б╕лих акац╕й… ╕ тепер те все тут… тут, в глибоких степах, все кор╕ння тих сл╕в, тих людей, тут вс╕ корен╕ мови, — ╕ десь там, де смереки гудуть ╕ пот╕чок у скелях плюскоче, десь, де зброя опришк╕в, скарби ╕ сокири, в печерах, в кам╕нн╕ лежать заговорен╕ трич╕ до гр╕шного часу якогось… там, де брата забрали п╕д ранок, допитатись за хлопц╕в, що з л╕су, з останн╕х кри╖вок не хочуть виходити, кинути зброю, допитатися: де, у кого одежу латають, де хл╕б замовляли, ночами пекли… а м╕й брат, ╤гор-Стах, брат затявся: говоритиму т╕льки сво╓ю, стали бити, — н╕ ╕ н╕, — буду т╕льки сво╓ю, топтали, кал╕чили брата, затинався в╕д кров╕, а — буду сво╓ю, буду т╕льки сво╓ю, ╕ вбили, за добу затовкли, здерли од╕ж, — з учителя, з батька, — ╕ на глум б╕ля церкви в траву швиргонули, н╕би: щобись-те знали… Поклонюся у в╕дпов╕дь д╕тям на ╖х «добрий день» ╕ проситиму подумки: ще, ще ╕ ще говор╕ть, галасливо ╕ весело, ╕ про все, ╕ сво╓ю, сво╓ю, на душ╕ стане легше, ста╓… Народившись, дитя в╕дбува╓ться в мов╕… як на сам╕м початку з хаосу, з енерг╕й, ╕з темряви й реву стих╕й видобувалося слово, так в начал╕ природних начал ╕ народна з’явля╓ться мова, ╕ в╕дбува╓ться: чую, почув, розум╕ю — в чист╕й аур╕ слова я житиму в╕чно, ╕ сам, у сакральному простор╕ мови, ╕ сам, ставши словом…
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 30.08.2013 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12219
|