"Кримська Свiтлиця" > #32 за 09.08.2013 > Тема "Українці мої..."
#32 за 09.08.2013
СТЕПАН БАНДЕРА: ЕП╤ЗОДИ РЕВОЛЮЦ╤ЙНО╥ БОРОТЬБИ
80 рок╕в тому Степан Бандера був призначений крайовим пров╕дником ОУН ╕ крайовим комендантом УВО на зах╕дноукра╖нських землях. Це стало законом╕рним результатом ус╕╓╖ попередньо╖ д╕яльност╕ ц╕╓╖ у той час молодо╖ (1909 року народження), але надзвичайно енерг╕йно╖, д╕лово╖ ╕ харизматично╖ особистост╕, чия в╕ддан╕сть укра╖нськ╕й справ╕ не викликала сумн╕в╕в ан╕ у друз╕в, ан╕ у ворог╕в. Активний учасник «Пласту» (╕ його дитячих, ╕ юнацьких, ╕ дорослих формац╕й), д╕яч студентського руху, член п╕дп╕льно╖ ОУН… В╕н справив сво╖ми якостями велике враження на л╕дера ОУН й УВО полковника ╢вгена Коновальця, тож у 1932 роц╕ Бандера ста╓ заступником крайового пров╕дника, у грудн╕ того ж року – виконувачем обов’язк╕в пров╕дника, а в середин╕ 1933 року – самим крайовим пров╕дником, фактично – другою людиною у вс╕й орган╕зац╕╖. Сьогодн╕, коли на укра╖нських нац╕онал╕ст╕в та особисто на Степана Бандеру знову намагаються, як то кажуть, «нав╕сити вс╕х собак» ╕ показати борц╕в за свободу Укра╖ни бездумними зар╕зяками та зграями бандит╕в, варто згадати т╕ обставини, в яких формувалися особистост╕ цих нац╕онал╕ст╕в, та ранн╕ етапи боротьби Бандери та його генерац╕╖ за волю сво╓╖ кра╖ни.
На якому ╜рунт╕ зр╕с укра╖нський радикальний нац╕онал╕зм?
Галичина на той час ╕з в╕дстало╖ австр╕йсько╖ пров╕нц╕╖ з етн╕чним дом╕нуванням поляк╕в, з територ╕╖, основну масу населення яко╖ польськ╕ шов╕н╕сти зневажливо називали нац╕╓ю «поп╕в та хлоп╕в», уже перетворилася на укра╖нський П’╓монт, вогнище нац╕онального духу, де в╕дбувалися активн╕ процеси нац╕онального самоусв╕домлення. Значну роль у п╕дготовц╕ таких процес╕в протягом XIX стол╕ття в╕д╕грала нац╕ональна рел╕г╕йна ╕нтел╕генц╕я. Хоча в ╖╖ середовищ╕ було чимало представник╕в так званого москвоф╕льства, ╕деолог╕╖ ор╕╓нтац╕╖ на Рос╕йську ╕мпер╕ю, проте було значно б╕льше народовц╕в – ╕дейних предтеч укра╖нського нац╕онал╕зму, як╕ вважали укра╖нц╕в окремим ц╕л╕сним народом, а не в╕дгалуженням рос╕йського етносу, як думали ╖хн╕ опоненти з москвоф╕льського табору. Галицький поет Василь Пачовський нав╕ть написав в╕рш «Сф╕нкс ╢вропи», що став для народовц╕в програмовим:
Та м╕й дух, хоч вами клятий, В╕чно бодрий, все завзятий, Не полягне й не умре, Аж Рос╕ю роз╕дре: Так на дво╓, так на дво╓, Москва то ╓, а ми – то ╓.
Народовц╕ здобули ╕сторичну перемогу над москвоф╕лами на теренах Галичини, п╕сля чого москвоф╕льство ╕снувало там як абсолютно марг╕нальна теч╕я. Саме до народовського напряму галицько╖ рел╕г╕йно╖ ╕нтел╕генц╕╖ належав батько Степана панотець Андр╕й Бандера. Коли постала Зах╕дно-Укра╖нська Народна Республ╕ка, в╕н зголосився добров╕льно п╕ти до Укра╖нсько╖ галицько╖ арм╕╖, де став капеланом. Щоб зрозум╕ти, в якому духовному середовищ╕ виховувався ╕ формувався майбутн╕й пров╕дник укра╖нських нац╕онал╕ст╕в, варто прочитати рядки л╕тописця ОУН-УПА Петра М╕рчука: «Тод╕-то, десятил╕тн╕м хлопцем, Степан Бандера вперше побачив захопливу велич в╕дродження нац╕╖. В╕н бачив, з яким святковим п╕днесенням духа, з якою увагою ╕ побожн╕стю п╕дносили укра╖нськ╕ селяни вгору синьо-жовтий прапор, символ в╕дновлено╖ на зах╕дноукра╖нських землях 1 листопада 1918 року Укра╖нсько╖ держави, з якою р╕шуч╕стю присягали вони бути в╕рними ╕ добрими громадянами Укра╖нсько╖ держави й захищати ╖╖ сво╖ми грудьми перед всяким ворогом. Бачив, як охоче ставали укра╖нськ╕ селяни в ряди укра╖нсько╖ арм╕╖ й в╕дходили на фронт, як мужньо приймали розлуку, може, ╕ назавжди, ╕з сво╖ми мужами укра╖нськ╕ ж╕нки, з горд╕стю пояснюючи сво╖м д╕тям, що ╖хн╕й батько йде воювати за Укра╖ну. Ця зворушлива ╕ велична картина в╕дродження кра╖ни, в╕дновлення укра╖нсько╖ державност╕ вр╕залась глибоко в молоду душу Степана Бандери, як ╕ багатьох ╕нших його сучасник╕в, та витиснула свою печать на його духовност╕». А пот╕м були довг╕ роки важкого для укра╖нц╕в панування переможного польського шов╕н╕зму. Саме в Галичин╕ в 1920 роц╕ колишн╕ (проте сам╕ вони не вважали себе колишн╕ми) старшини арм╕╖ УНР та Укра╖нсько╖ галицько╖ арм╕╖ створили Укра╖нську в╕йськову орган╕зац╕ю – УВО, попередницю ОУН. Ними керували б╕ль поразки й нестримне прагнення за будь-яку ц╕ну вибороти державну незалежн╕сть для свого народу. Одн╕╓ю з найголовн╕ших причин поразки нац╕онально-визвольних змагань 1918-1921 рок╕в вони вважали нездатн╕сть Центрально╖ Ради й уряд╕в УНР до ефективно╖ роботи в умовах гострого протистояння з боку зовн╕шн╕х ╕ внутр╕шн╕х супротивник╕в. Неск╕нченн╕ чвари й ╕нтриги депутат╕в Центрально╖ Ради, демагог╕чна балаканина, безв╕дпов╕дальн╕сть тощо переконали в╕йськовик╕в у тому, що т╕льки орган╕зац╕я, збудована на активному жертовному патр╕отизм╕ («Здобудеш Укра╖нську Державу або загинеш у боротьб╕ за не╖») та на зал╕зн╕й арм╕йськ╕й дисципл╕н╕, здатна повернути укра╖нцям утрачену державу. Ц╕ засади стають ╕дейно-етичною основою ОУН, що виникла 1929 року. Партизанська боротьба проти окупант╕в та ╖╖ розголос
П╕д кер╕вництвом Бандери ОУН на Галичин╕ актив╕зу╓ традиц╕йн╕ вже пропагандистськ╕ кампан╕╖ ╕ розпочина╓ сер╕ю каральних акц╕й проти представник╕в польсько╖ окупац╕йно╖ влади. Зокрема, у 1934 роц╕ бойовик ОУН Григор╕й Мацейко у Варшав╕ вбив польського м╕н╕стра внутр╕шн╕х справ генерала Брон╕слава П╓рацького, в╕дпов╕дального за державний терор проти укра╖нц╕в п╕д час так звано╖ «пациф╕кац╕╖». П╕сля цього проти Бандери та його соратник╕в в╕дбувся судовий процес, що справив величезний вплив на св╕дом╕сть як укра╖нського, так ╕ польського сусп╕льства. Зокрема, польське видання Wiadomosci Literackie 15 грудня 1935 року опубл╕кувало статтю Ксавер╕я Прушинського, де говорилося: «Т╕ люди вбили, бажаючи служити справ╕ свого народу. Ми не дума╓мо, що таким способом вони ╖й добре служили. Усп╕шно служать вони ╖й щойно тепер: три четвертини польсько╖ преси, що протягом с╕мнадцяти рок╕в не хот╕ли знати слова «укра╖нський», протягом цих трьох тижн╕в навчилися цього слова ╕ вже його не забудуть. А люди, як╕ не писали ╕накше, як про «гайдамак╕в», сьогодн╕ соромляться того дурного баналу… 17 рок╕в товкмачили нам, що поширювання, нав╕ть з допомогою насильства, на окра╖нах польсько╖ мови ╓ р╕внозначним ╕з поширюванням польськост╕, прищеплюванням любов╕ до Польщ╕. А ось тут ц╕ люди, хоч знають польську мову, не хочуть говорити по-польськи… Вчили нас, що ц╕ла та «Укра╖на» ╓ штучним творивом, яке зникне з останн╕ми сл╕дами австр╕йсько╖ держави, твором яко╖ вона була. А тим часом – це та «Укра╖на» сво╓ю ненавистю до нас буха╓ сьогодн╕ сильн╕ше, н╕ж за тих давн╕х, неспок╕йних час╕в… Треба, щоб ус╕ в Польщ╕ застановилися над загадкою тих контраст╕в. Зв╕домлення з процесу друкують вс╕ щоденники в Польщ╕. Треба, щоб ми довгою чергою пройшли попри лаву обвинувачених, щоб заглянули глибоко в оч╕ цих хлопц╕в. Це мус╕ло бути щось важливе, коли уклад вза╓мин двох сус╕дн╕х народ╕в ╕ роль держави зум╕ли знищити в цих людей захоплення молод╕стю й життям ╕ зам╕сть того зродити думку про вбивання та самопожертву… Це не хлопчики, що не мали грошей на к╕но й на гор╕лку. Це хлопець, в душ╕ якого вкор╕нилась щороку пригадувана ненависть листопадових дн╕в, горда погорда до польсько╖ «вищост╕» ╕ до заперечування йому нав╕ть права на нац╕ональне ╕м’я». А орган польських народовц╕в Prosto z mostu надрукував статтю «Справа найважлив╕ша з важливих», у як╕й наголошувалося: «Ми, польськ╕ народовц╕, ма╓мо обов’язок найголосн╕ше казати про те, що ╕сну╓ укра╖нський народ, що в╕н живе ╕ бореться за сво╓ право на життя. Саме ми мусимо розум╕ти й ц╕нити геро╖чне зусилля укра╖нського народу, який протягом сотень рок╕в не ма╓ сво╓╖ державност╕, що його русиф╕кують, полон╕зують, роздирають, а в╕н завжди трива╓. Хай укра╖нських нац╕онал╕ст╕в буде т╕льки жменька, проте напруження жертовност╕, посвяти й геро╖зму т╕╓╖ жменьки таке наявне велике, що його вистача╓ не лише на те, щоб воскресити, а нав╕ть створити нац╕ю». На цьому судовому процес╕ Степана Бандеру було засуджено до смертно╖ кари, яку зам╕нили дов╕чним ув’язненням. П╕д час н╕мецько-польсько╖ в╕йни 1939 року в╕н вийшов ╕з польсько╖ в’язниц╕ й очолив революц╕йне крило ОУН. Та це вже була ╕нша доба, ╕ д╕яв у н╕й уже ╕нший Бандера – той, що вже стояв на краю смерт╕ ╕ пройшов випробування тюрмою.
Мазепинц╕, петлюр╕вц╕, бандер╕вц╕…
Як в╕домо, ╕дейно-пол╕тичн╕ опоненти визвольних змагань укра╖нц╕в були схильн╕ ототожнювати цю боротьбу за державну незалежн╕сть з найб╕льш яскравими та символ╕чними постатями нац╕онального опору. Тому протягом майже двох стол╕ть прихильник╕в усамост╕йнення Укра╖ни називали мазепинцями, на початку XX стол╕ття – петлюр╕вцями ╕ з половини минулого стол╕ття й до наших дн╕в – бандер╕вцями. У сучасному укра╖нському сусп╕льств╕ писати про Бандеру важко, бо склалися два дискурси, що ╕снують незалежно один в╕д одного. Перший притаманний патр╕отичному укра╖нському середовищу, де Степан Бандера – легендарний лицар нац╕╖ без страху й докору, другий поширений у тих колах, де до державно╖ незалежност╕ Укра╖ни ставляться вельми стримано, принаймн╕ – не сприймають ╖╖ як найвищу ц╕нн╕сть. Можна одразу ж зазначити, що посл╕довн╕ прихильники самост╕йност╕ Укра╖ни сприймають Степана Бандеру однозначно позитивно. Супротивники сво╓ ставлення до самост╕йност╕ переносять також на особист╕сть л╕дера революц╕йно╖ ОУН. Проте в Укра╖н╕ вже виника╓, хоча й не дуже швидко, тенденц╕я формування науково-об’╓ктивного дискурсу щодо Степана Бандери ╕ того громадсько-пол╕тичного руху, т╕╓╖ ╕деолог╕╖ та пол╕тично╖ практики, символом яких в╕н став. Зв╕сно, все це в╕дбува╓ться нелегко, адже ще жив╕ традиц╕╖ радянського аг╕тпропу, що вважав за краще апелювати не до розуму ╕ здорового глузду людини, а до п╕дозри, страху й упередженост╕. Упереджен╕сть формувалася величезною ╕ всеохопною пропагандистською машиною, так само, як ╕ п╕дсв╕домий страх перед та╓мничою ╕ жахливою силою, що називалася «бандер╕вц╕». Про цих людей майже п╕встол╕ття поширювалися в╕домост╕, що нагадували сер╕ал-трилер, так╕ соб╕ ф╕льми жах╕в про патолог╕чних садист╕в-вурдалак╕в, як╕ сво╓ю жорсток╕стю й зв╕рствами перевершували гестап╕вц╕в ╕ нав╕ть сл╕дчих НКВС. Нема╓ л╕ку жахалкам, що ╖х невтомно продукував аг╕тпроп (╕, до реч╕, продуку╓ й зараз, однак уже з меншим усп╕хом, оск╕льки втрачено можлив╕сть терору проти ╕накодумц╕в та тих, хто сумн╕ва╓ться у правдивост╕ пропагандистсько╖ продукц╕╖), де на тл╕ «жахливих бандер╕вц╕в» ╖хн╕ вороги з╕ складу НКВС-МДБ-КДБ автоматично розглядались як «св╕точ╕ гуман╕зму ╕ людинолюбства». Але, попри все це, в ╕стор╕╖ укра╖нського народу постать Степана Бандери у пол╕тичному сенс╕ й дотепер залиша╓ться живою та спричиня╓ безл╕ч дискус╕й, що припиняться лише тод╕, коли в Укра╖н╕ буде досягнуто остаточного консенсусу щодо ╖╖ державно╖ незалежност╕. Принаймн╕ ╕ сьогодн╕ Степан Бандера ╓ найяскрав╕шим символом укра╖нсько╖ державно╖ самост╕йност╕ в ╖╖ найб╕льш безкомпром╕сн╕й форм╕.
╤гор ЛОС╢В, кандидат ф╕лософських наук, доцент кафедри культуролог╕╖ НаУКМА
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 09.08.2013 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12145
|