"Кримська Свiтлиця" > #29 за 19.07.2013 > Тема "Українці мої..."
#29 за 19.07.2013
«КОБЗАРСТВО КРИМУ ╤ КУБАН╤»
Книга в╕домого ялтинського бандуриста-подвижника Олекс╕я Нирка «Кобзарство Криму та Кубан╕» вийшла друком п╕д грифом М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки Укра╖ни, Науково-досл╕дного ╕нституту укра╖нознавства, кафедри укра╖нознавства факультету прикладно╖ л╕нгв╕стики ун╕верситету «Льв╕вський Ставроп╕г╕он» та Укра╖нського ун╕верситету в Москв╕. Додамо, що сталося це, на превеликий жаль, п╕сля смерт╕ автора – Олекс╕я Федоровича Нирка.Той матер╕ал, який в╕н з╕брав, досл╕див ╕ упорядкував, не спромоглася осягнути жодна наукова установа. А то ж — територ╕я, на як╕й проживали ╕ творили самобутн╓ кобзарське мистецтво укра╖нц╕. Тим ц╕нн╕ша робота, яку в╕н самотужки зрушив, п╕дготувавши п╕д╜рунтя для подальшого наукового досл╕дження. Бодай коротко нагада╓мо про основн╕ в╕хи його життя ╕ творчост╕, бо воно варте того, щоб на його приклад╕ вчилася молодь самов╕ддано працювати соб╕ на рад╕сть, а В╕тчизн╕ на користь. Народився 1926 року в сел╕ Мар’янському Апостол╕вського району на С╕чеславщин╕ (Дн╕пропетровщин╕). В сел╕, яке за рос╕йського самодержавства не знало кр╕пацтва. В юност╕ «за нац╕онал╕зм» прямо з╕ студентсько╖ лави запроторений до стал╕нських концтабор╕в (1950-1956 рр.) Через деякий час п╕сля зв╕льнення, маючи певну музичну осв╕ту, зайнявся активно музикальною д╕яльн╕стю – викладав мистецтво гри на бандур╕. Зокрема, керував у Н╕копол╕ капелою бандурист╕в. Новий, дуже важливий етап у його творч╕й б╕ограф╕╖ розпочина╓ться п╕сля пере╖зду молодого подружжя Нирк╕в до Ялти. У тому ж роц╕ Олекс╕й Нирко орган╕зову╓ ╕ керу╓ капелою бандурист╕в ╕мен╕ С. Руданського при Ялтинському техн╕кум╕ гуман╕тарно╖ осв╕ти. Сво╖м д╕тищем в╕н талановито керував 40 рок╕в, отримавши високе звання народно╖ капели ╕ зробивши вагомий внесок у багатонац╕ональну культуру кримського рег╕ону. Усп╕хи ╖╖ супроводжували не лише в колишньому Союз╕, а й в багатьох кра╖нах ╢вропи. У 1975 роц╕ в╕н так само вдало орган╕зову╓ ще одну капелу – дитячу – «Кримськ╕ прол╕ски», яка також була удосто╓на високого звання народно╖, що не мало прецеденту на той час. У 1999 роц╕ за сприяння О. Нирка був орган╕зований нап╕впрофес╕йний ансамбль «Зоряниц╕». Ус╕ ц╕ роки маестро, кр╕м викладацько╖ роботи в техн╕кум╕ гуман╕тарно╖ осв╕ти (згодом – ╕нститут, а дал╕ – ун╕верситет), активно╖ участ╕ в р╕зноман╕тних конкурсах в т. ч. за рубежем, велико╖ громадсько╖ роботи (один з найактивн╕ших учасник╕в в╕дкриття музею Лес╕ Укра╖нки в Ялт╕; п╕сля проголошення Незалежност╕ Укра╖ни – орган╕затор ╕ перший голова «Просв╕ти»; засновник щор╕чних фестивал╕в «Дзвени, бандуро!»), розпочина╓ скрупульозну роботу на неторкнутих ще перелогах кобзарства в Криму, а згодом ╕ Кубан╕, осво╓но╖ колись запорозькими козаками, котра до б╕льшовицького нашестя була просякнута в ус╕х сферах духом укра╖нства. Коли б Укра╖на була укра╖нською, то вона б г╕дно оц╕нила внесок свого сина в нац╕ональну культуру, а тод╕шня сов╓тська влада, пам’ятаючи про накле╓ний нею ж ярлик «укра╖нського нац╕онал╕ста», з╕ скрипом дала О. Ф. Нирку «В╕дм╕нника народно╖ осв╕ти». При цьому номенклатура пост╕йно в╕дсовувала або викреслювала його ╕м’я з╕ списк╕в на «Заслуженого д╕яча культури». Олекс╕й Федорович — не та людина, щоб ганятися за званням, проте сам факт говорить, чия то була влада. А це високе звання було присво╓не вже в незалежн╕й Укра╖н╕. В╕н досл╕див ╕стор╕ю розвитку укра╖нського театру в Криму в 20-х роках ХХ ст. ╕ видав монограф╕ю «Укра╖нська театральна трупа в Ялт╕» лише в наш час. (М╕ж ╕ншим, в ц╕й труп╕ починала св╕й творчий шлях знаменита пот╕м Оксана Петрусенко). В╕н зд╕йснив свою мр╕ю ╕ в╕дкрив у Ялтинському ун╕верситет╕ гуман╕тарно╖ осв╕ти в одн╕й з к╕мнат експозиц╕ю майбутнього музею кобзарства Криму та Кубан╕. Плодом багатор╕чних зусиль стало посмертне видання його наукових праць п╕д загальною назвою «Кобзарство Криму та Кубан╕». В╕дкрива╓ться видання зворушливою статтею соратниц╕ О. Ф. Нирка з укра╖нсько╖ громади Ялти С. Кочерги, члена Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни, п╕д назвою «Учитель Батьк╕вщини». А дал╕ йдуть статт╕ незабутнього Олекс╕я Федоровича, як╕ в╕н публ╕кував у р╕зн╕ часи в прес╕, наукових зб╕рниках чи допов╕дав на наукових конференц╕ях. Першою йде основоположна стаття «Кобзарство Кубан╕», де в╕н, полем╕зуючи з В. Литвином, О. Бердником та С. Фарфоровським (досл╕дником кобзарства на Кубан╕ к╕нця Х╤Х — поч. ХХ ст.) з приводу занепаду кобзарства, зд╕йсню╓ екскурс в часи Ки╖всько╖ Рус╕ та посила╓ться на рос╕йського збирача старовинних казок ╕ пов╕р’╖в друго╖ половини Х╤Х початку ХХ ст. Ю. Миролюбського. Той записав свого часу в╕д кобзаря Олекси, коли той «ходив по чорноморських станицях кубанц╕в», казання «Про князя Кия», «Про Волинь хоробру» ╕ ще б╕льш древн╕ аж до «Людини-риби» Януша, яких не знали нав╕ть т╕ кобзар╕, що виконували думи та геро╖чний епос. Доводячи сво╖м опонентам про неперервн╕сть кобзарських традиц╕й, О. Нирко посила╓ться також на укра╖нського музикознавця ╤. Шрамка, який «на основ╕ декору ╕ язичницько╖ символ╕ки на давн╕х кобзах робить висновок про ╖х дохристиянське побутування». Згадуючи кобзар╕в в╕д час╕в переселення запорожц╕в на Кубань, автор коротко характеризу╓ найв╕-дом╕ших з них та ╖хню подальшу, часто траг╕чну долю за час╕в радянсько╖ влади. Розпов╕да╓ про кобзарського батька з С╕чеслава М. О. Богуславського — орган╕затора перших ансамбл╕в бандурист╕в на Кубан╕, в яких свого часу грали в╕дом╕ В. ╢мець, М. Тел╕га та ╕н. Не без гордощ╕в в╕н наголошу╓ на тому, яко╖ величезно╖ популярност╕ набуло кобзарство на Кубан╕, починаючи з 20-х рок╕в минулого стол╕ття. Вказуючи на початки фем╕н╕зац╕╖ колись суто чолов╕чого мистецтва гри на бандур╕, в╕н зупиня╓ться на творч╕й дол╕ перших трьох ж╕нок-бандуристок. Не м╕г оминути О. Нирко ╕ трагед╕ю, яку розд╕лили разом з укра╖нським народом його в╕рн╕ кубанськ╕ доньки й сини-бандуристи в роки Громадянсько╖ в╕йни, зазнаючи непоправних втрат як в╕д б╕лих, так ╕ в╕д червоних бандит╕в. Довершили чорну справу стал╕нськ╕ опричники п╕д час голодомору та репрес╕й. Кр╕м того, автор виносить в окрем╕ розд╕ли «Неповний ре╓стр кубанських кобзар╕в-бандурист╕в» та «Неповний список репресованих кобзар╕в-бандурист╕в Кубан╕». На переконання О. Нирка найвизначн╕шими бандуристами Кубан╕ були Конон Безщасний, Ант╕н Головатий, кобзар Олекса, Степан Жарко, Кузьма Н╕мченко, Ант╕н Чорний, Василь Шевченко. Окрем╕ статт╕ присвячено таким в╕домим кубанським бандуристам, як Р. Чоб╕тько (1898-1974), П. Шеремет (1905-1984), С. Лазаренко (1897-1985), К. Йорж (1898-1963), ╤. Д╕брова, К. Безщасний, ╤. Шеремет та ╕нш╕. Автор не об╕йшов увагою ╕ талановитих майстр╕в з виготовлення кобз та бандур, в╕д роботи яких залежить не лише зовн╕шн╓ враження в╕д ╕нструменту в публ╕ки, але найважлив╕ше — його приворожуюче звучання («Кубанськ╕ майстри бандур»). Окрема стаття присвячена неповторному майстру з виготовлення бандур, який пройшов тернистий шлях, ╕ мало хто зна╓ про нього як бандуриста, котрий в╕ртуозно грав на сво╖х ╕нструментах, п╕дносячи техн╕ку виконання на вищий щабель («Кобзарська спадщина О. С. Корн╕╓вського»). Хоча О. Корн╕╓вський був родом ╕з Черн╕г╕вщини, але його музичн╕ ╕нструменти прислужилися не одному покол╕нню кубанських бандурист╕в. Принаг╕дно в ╕нших сво╖х статтях О. Нирко згаду╓ й ╕мена не менш в╕домих майстр╕в виготовлення бандур з Укра╖ни — до Кубан╕. Виклика╓ посилений ╕нтерес стаття «Думний епос у Кубанському кра╖». У н╕й вид╕лено розд╕ли з пр╕звищами тих бандурист╕в, в репертуар╕ яких звучали думи. Але кр╕м цього в╕н пода╓ уривки з ще давн╕ших, т. зв. казань час╕в Ки╖всько╖ Рус╕, зокрема — «Про князя Кия, засновника Ки╖всько╖ Рус╕», а також не в╕дому широкому загалу думу «Запорожц╕ п╕д ╤зма╖лом» та ╕н. Значна частина видрукованого в книз╕ матер╕алу присвячена кобзарству Криму, ╕ хоч не вид╕лена в окремий розд╕л, проте напрочуд орган╕чно вм╕щена п╕сля матер╕ал╕в про кубанське кобзарство. Воно й не дивно, коли про це пише людина, в╕ддана ц╕й справ╕. Ц╕кав╕ полем╕чн╕ статт╕ О. Нирка про ансамбл╕ та капели бандурист╕в на Кубан╕. У тому сенс╕, чи то була д╕йсно капела, ╕ яка ж була справд╕ першою на Кубан╕? ╢ тут ╕ юв╕лейна, розгорнута стаття, приурочена до 35-р╕ччя Ялтинсько╖ капели бандурист╕в ╕м. С. Руданського, стаття про музей Кобзарства Криму та Кубан╕, а також — про знаменитого хормейстера Прокопа Сапсая. ╤╤ розд╕л знайомить нас з б╕бл╕ограф╕╓ю О. Ф. Нирка. У ╤╤╤ розд╕л╕ представлена б╕бл╕ограф╕я про творч╕сть О. Ф. Нирка та розпов╕да╓ться про його колективи бандурист╕в. Загалом, надзвичайно багатий ╕ дос╕ не видаваний у такому обсяз╕ з╕браний матер╕ал у зб╕рнику статтей мав би вийти у сол╕дному пол╕граф╕чному оформленн╕ ╕ послужити науц╕ фольклористики, а також шанувальникам бандурного мистецтва. Хочеться спод╕ватися, що ця книга буде перевидана ╕ матиме привабливий ошатний вигляд, адже Олекс╕й Федорович заслугову╓ на краще пошанування.
Микола ДОЛГОВ, кандидат ф╕лолог╕чних наук, кобзарознавець м. С╕чеслав (Дн╕пропетровськ)
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 19.07.2013 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12046
|