Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 12.04.2013 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#15 за 12.04.2013
М╤Й КРИМ
В╕ктор ЛАЗАРУК

Проза життя

(Продовження.
Поч. у № 14)

V
Ус╕ стежки б╕гли через парк до моря, до палацу-музею. П╕дступи до нього у вих╕дн╕ дн╕ блокувалися: на зах╕дному в’╖зд╕ — якоюсь торговою точкою ╕ к╕оском «Союздруку», на парадному подв╕р’╖ — книготоргом, на п╕вденному, з боку Левино╖ тераси, — продавцями сувен╕р╕в ╕ всюдисущими фотографами. В╕льним залишався т╕льки в’╖зд з╕ сходу, але вже в м╕й останн╕й при╖зд також був зайнятий. Там маяч╕ли постать художника з картинами, виставленими вздовж опорно╖ ст╕ни дороги, та ╕мпозантна ф╕гура вусатого бандуриста в шароварах ╕ вишиванц╕, з монетою-сережкою у вус╕. Коли екскурсанти-н╕мц╕ до них наблизилися, довол╕ сильний голос п╕д рокотання бандури засп╕вав в╕дому укра╖нську народну п╕сню, художник заметушився б╕ля сво╖х картин... Зашелест╕ли к╕нокамери, заклацали фотоапарати. У картуз б╕ля н╕г бандуриста зронилося к╕лька марок. Один ╕з екскурсант╕в п╕д╕йшов до художника ╕, не торгуючись, купив соб╕ на згадку акварельку.
— Ск╕льки в╕н вам заплатив? — запитав я, в╕дставши в╕д екскурс╕╖.
— Дуже добре заплатив! — оч╕ художника засяяли в╕д щастя. А в пам’ят╕ — знову кадр: на пол╕ськ╕й станц╕╖ т╕ ж сам╕ туристи з Н╕меччини викидають з в╕кон вагон╕в цукерки, р╕зний дорожн╕й др╕б’язок. Д╕твора на все кида╓ться, мов голодн╕ вовченята на к╕стку. Так би мовити, безплатний подарунок переможцям в╕д переможених. Уся ця ╕нтермед╕я ретельно фотографу╓ться. Можливо, на згадку, а можливо, й для преси.
— Хто це? — перепитали на парадному подв╕р’╖ про вусатого бандуриста. — Та це ж наш Остап, прац╕вник м╕сцевого судноплавства! У в╕льний час п╕дзаробля╓ музикою ╕ сп╕вом!
Пост╕йно нив нац╕ональний нерв, мучило принизливе в╕дчуття другосортност╕. Було соромно ╕ прикро за наш щирий нац╕ональний характер, який заради цукерки й марки може пожертвувати патр╕отичною ╕де╓ю. Перенасиченому Заходу ми продавали не т╕льки руки.
— Ви бачили, що мо╖ земляки наляпали на скел╕? — мружився в╕д короткозорост╕ ╕ весело см╕явся м╕й новий знайомий. — ПРОПЬЕМ ВСЕ, НО РОДНОЙ ДОНБАСС НЕ ОПОЗОРИМ! Краще ╕ не придума╓ш! Оце так патр╕отизм!
╤ це була також правда, жорстока ╕ невблаганна, в╕д яко╖ хот╕лося т╕кати св╕т за оч╕. ╤ я вт╕кав, блукав, як сновида, по кладовищах Ялти, Алупки ╕ С╕ме╖за, нахилявся до старих могил кара╖м╕в у Чуфут-Кале поблизу Бахчисарая, наче питався поради в чужих мертвих, бо сво╖ жив╕ повернулися спиною, вдаючи, що не пом╕чають.

VI
Ус╕ стежки б╕гли через парк до моря, на алею запашних алепських сосен, де пост╕йно намагався усам╕тнитися. Лев моря зализував стар╕ й нов╕ рани, випробовував силу вол╕, загартовував характер.
Уже в перший при╖зд вир╕шив провести над собою жорстокий експеримент. Прибувши до санатор╕ю, в╕дразу ж поб╕г купатися. А було дуже в╕тряно, ╕ простудився. Як не дивно, але не допомогли н╕ електрофорез, н╕ ╕нгаляц╕╖, а... море. П╕сля цього не припиняв купатися н╕ в дощ, н╕ в сн╕г, н╕ в туман. Зрозум╕ло, так╕ процедури були дуже ризикован╕, але чудов╕ для загартування.
Стримував т╕льки шторм. Пригаду╓ться ураган бора в 1981 роц╕. Велетенський жовто-рудий вал ╕шов поверх причалу. Л╕жка з нашого спального пав╕льйону б╕ля п╕дн╕жжя Д╕ви — мов корова язиком злизала. Т╕льки де-не-де вони, покручен╕ й пон╕вечен╕, стирчали ╕з нагромаджено╖ п╕д шиферну покр╕влю гальки. ╤нш╕ плавали в мор╕. Вх╕д на пляж було огороджено канатом. Пер╕щив проливний дощ. Того дня рух автобус╕в було припинено: трасу перегородили повален╕ кипариси.
Проте жартувати з морем небезпечно не т╕льки в шторм. Високе могутн╓ колесо прибою завжди п╕дступне: якщо його верх викида╓ на берег, то низ ╕з такою ж силою тягне в безодню.
Не можу не розказати з цього приводу про один випадок, який трапився з╕ мною в Ялт╕, на пляж╕ б╕ля шхуни «Hispaniola». Стояв чудовий ос╕нн╕й ранок. Зб╕гши з гори Дарсан, швидко роздягнувся ╕ поплив у море, прагнучи якнайшвидше подолати незручну д╕лянку акватор╕╖ з п╕дводним кам╕нням... Уже повертався до берега, як неспод╕вано наздогнала й накрила велетенська хвиля. Не встиг в╕д не╖ оговтатися, як така ж друга крутонула у сво╓му колес╕ ╕ кинула на слизьке п╕дводне кам╕ння, поросле бурими водоростями. Якби була така ще третя, на берег не вибрався б... Але стало напрочуд тихо ╕ спок╕йно. Задихаючись ╕ розглядаючи розбит╕ до кров╕ кол╕на, довго не м╕г зрозум╕ти причини, адже не заприм╕тив у мор╕ тод╕ н╕ катера, н╕ швидкох╕дно╖ «Ракети», як╕ могли б так╕ хвил╕ утворити ╕ пригнати до берега. Як п╕зн╕ше пояснив одесит-моряк, под╕бн╕ хвил╕ в абсолютно тихому мор╕ бувають, ╕ творяться вони донними тектон╕чними процесами. Отже, по мен╕ промчала кол╕сниця морського царя!
М╕й Крим обов’язково пов’язаний з╕ спортом, це — стр╕мкий б╕г на св╕танку: Пальмовою але╓ю, мимо водоспаду «Котяче око», через парк до моря. Б╕г за будь-яких умов, коли Ай-Петр╕ в сн╕гу, ╕ температура пов╕тря нав╕ть м╕нус 5°! Б╕г, починаючи в╕д бабиного л╕та ╕ к╕нчаючи Р╕здвяними святами! Б╕г, б╕г, б╕г ╕ в╕дчайдушне пост╕йне купання в мор╕! Б╕г ╕ волейбол! Б╕г ╕ б╕льярд! Б╕г ╕ запекл╕ шахов╕ батал╕╖, про що св╕дчить комплект шах╕в, подарований адм╕н╕страц╕╓ю санатор╕ю ╕мен╕ Баранова за зайняте перше м╕сце в шаховому турн╕р╕!
М╕й Крим — це пост╕йна духовна напруга, щоденна праця в б╕бл╕отеках: санаторн╕й, м╕ськ╕й ╕ воронцовськ╕й. Зрозум╕ло, це — нов╕ книги, газети, журнали, нов╕ зустр╕ч╕ й розлуки, освячен╕ сльозами радост╕ й печал╕, нов╕ дн╕ народження, рожев╕, з крапельками роси на пелюстках троянди, зр╕зан╕ вдосв╕та д╕вочими руками ╕ поставлен╕ на мо╓му столику в ╖дальн╕. М╕й Крим — обов’язково ос╕нн╕й, пастельно-акварельний, св╕тлий, ╕, як правило, мажорний... Ус╕ житт╓в╕ реал╕╖ тут, у Криму, мали особливий в╕дт╕нок, бо були п╕дпорядкован╕ ╓диному й величному ритму моря. Здавалося, що за його законами жив нав╕ть наш санатор╕й: як припливи ╕ в╕дпливи, щодня хтось до нього при╖жджав ╕ щодня хтось в╕д’╖жджав.
Санаторний режим обмежував зустр╕ч╕. ╢диний в╕льний в╕д процедур час, який можна було використати б╕льш-менш ефективно, припадав на пром╕жки п╕сля сн╕данку ╕ вечер╕. В п╕сляоб╕дн╕й («тихий») час нас змушували лежати в л╕жку. Але жадоба подорожей була наст╕льки сильною, що я випросив у л╕каря дозв╕л використати його («тихий» час) для прогулянок по парку, по м╕сту ╕ для по╖здок у Ялту. В Криму завжди не вистачало часу.
Основною формою в╕дпочинку серед хворих — людей одноман╕тних, стомлених життям ╕ болячками, — були танц╕ й к╕но. Пригадую, як одна заст╕льниця з Одеси поставила соб╕ за мету: жодного дня без ф╕льму. Встигала переглянути по три к╕нокартини щодня ╕, зда╓ться, встановила рекорд. Так╕ люди наганяли нудьгу, розвивали депрес╕ю.
Були серед при╖жджих, зрозум╕ло, ╕ ц╕кав╕, колоритн╕ особистост╕. А в грудн╕ 1980 року дуже пощастило. Очевидно, сам Бог послав на кримську землю в санатор╕й «Г╕рське сонце» л╕тературознавця з Донецька К. Ф. Спасенка — людину щиру, л╕тню й поважну. Розпаковуючи св╕й чемодан, Костянтин Федорович дивився на нас кр╕зь велик╕ рогов╕ окуляри ╕ добродушно усм╕хався. Серед дорожнього др╕б’язку неспод╕вано потрапила на оч╕ книжка опов╕дань Григора Тютюнника ╕з дуже теплим автографом — деталь, яка до новачка налаштувала дружелюбно ╕ швидко зблизила. Це було б╕льш н╕ж зворушливо, оск╕льки письменник винятково╖ сили таланту к╕лька м╕сяц╕в тому наклав на себе руки. Виявилося, що К. Ф. Спасенко з Григором Тютюнником був знайомий. Схвильовано розпов╕дав в╕н про л╕ричну душу письменника, дов╕рливо розкриту до всього св╕ту, зокрема, про еп╕зод зустр╕ч╕ з дерев╕╓м у столиц╕, до якого Григ╕р нахилився ╕ заговорив, немов до живо╖ ╕стоти... ╤з почуттям св╕тлого гумору розпов╕дав в╕н про д╕алог письменника з селянкою, яка накупила в м╕ст╕ багато туалетного паперу, не знаючи про його справжн╓ призначення.
╤ — чого вже зовс╕м не спод╕вався — новоприбулий однопалатник неспод╕вано заговорив про Максима Рильського, про свою по╖здку в пору молодост╕ до Ки╓ва, про в╕дв╕дання молодим науковцем ╤нституту фольклору та етнограф╕╖. Коли постало питання про влаштування на н╕чл╕г, поет-академ╕к вир╕шив його надто просто ╕ блискавично: в╕н в╕дпустив для гостя св╕й каб╕нет. Десь оп╕вноч╕ згадав, що в каб╕нет╕ на диван╕ нема╓ постел╕, тому з’явився знову — ╕з подушкою п╕д пахвою. Проектую цей еп╕зод на життя сучасно╖ ╕нтел╕генц╕╖ ╕ мимовол╕ констатую, наск╕льки часи зм╕нилися.
К. Ф. Спасенко довгий час працював у видавництв╕, редагував ╕ рецензував рукописи, тому досконало знав життя й побут багатьох письменник╕в не лише Донецького краю. Зрозум╕ло, не об╕йшлося тут ╕ без запитання про Леон╕да Талалая, адже рана, запод╕яна його розгромною реценз╕╓ю на м╕й рукопис у видавництв╕ «Молодь»*, ще св╕жо ятрилася.
— Один ╕з перших опром╕нених поет╕в, л╕кувався у кремл╕вськ╕й л╕карн╕, — заговорив безбарвним голосом Костянтин Федорович. — Чи не на таких самих правах, як п╕льговик, зак╕нчив Московський л╕тературний ╕нститут ╕мен╕ Горького?
Ми йшли берегом. Сонце сипало ╕скрами. Зварюючи син╕й купол неба з ареною моря золотою панеллю, по л╕н╕╖ горизонту залишало ср╕бний шов ╕з ледь пом╕тною синьою окалиною. На серц╕ трохи в╕длягало, розв╕ян╕ хмари повертали бадьорий настр╕й. У ╖хньому мерехтливому св╕тл╕ трохи ╕накше бачилася мен╕ траг╕чна постать опром╕неного поета ╕ вся наша багатостраждальна культура, контужена «найпередов╕шим» св╕тоглядом — пролетарським ╕нтернац╕онал╕змом. ╤мпер╕я зла, кра╖на абсурду ╕ парадокс╕в, як називали СРСР за кордоном, спричинила руйнац╕ю радянського сусп╕льства як такого, перетворила його в конгломерат космопол╕т╕в-ате╖ст╕в, де править диктатура одн╕╓╖ парт╕╖. Я дуже давно жив ╕з дивним почуттям, що перебуваю не в санатор╕╖, а в будинку для божев╕льних, де так╕ загальнолюдськ╕ поняття, як в╕ра, любов ╕ над╕я, давно зникли з нашого ужитку. ╤мперський миш’як, якщо не умертвив повн╕стю, то в усякому раз╕ приморочив нац╕ональний болючий нерв. Ми стали жити в кра╖н╕, де учень не любить сво╓╖ школи, купець — торг╕вл╕, роб╕тник — виробництва, письменник — л╕тератури, уряд — держави ╕ т. д. Зате дуже любимо себе ╕ ще сяк-так можемо терп╕ти п╕длабузник╕в.
— На що спроможна наша б╕долашна культура, яка сто╖ть на позиц╕ях «Соцдонбасса»? — сп╕вбес╕дник короткозоро мружився кр╕зь рогов╕ окуляри, назву газети — органу Донецького обкому КП Укра╖ни — вимовляв ╕з особливим п╕╓тетом, смакуючи свистячими приголосними. — На що здатна в╕дчужена в╕д р╕дно╖ земл╕ ╕ вихована в дус╕ «Соцдонбасса» наша стражденна л╕тература? Без сумн╕ву, вона може творити т╕льки на зразок: «В кустах п╓ла какая-то пт╕ца». То ви там, на Пол╕сс╕, ще не забули, в яких кущах ╕ яка птиця сп╕ва╓.
Ми трималися берега. Точилася жвава дискус╕я про поему «Вугор у рос╕», над якою продовжував працювати, незважаючи на упереджене ставлення до не╖ критик╕в ╕ поет╕в. Ц╕кав╕сть, з якою тема обговорювалася, засв╕дчувала, що не в╕д лукавого вона, а в╕д життя, не фантасмагор╕я ╕ не висмоктана з пальця, а взята ╕з нашо╖ траг╕чно╖ д╕йсност╕. Тема двох св╕т╕в (пр╕сного ╕ солоного), тема в╕тчизни ╕ чужини, ем╕грац╕╖ ╕ неповерненц╕в викликала у сп╕вбес╕дника бурхливу реакц╕ю, в╕н вдавався до л╕тературних рем╕н╕сценц╕й та аналог╕й, засв╕дчуючи ерудиц╕ю та ╕нтелектуал╕зм.
Ми милувалися морем. Прямували до пристан╕, до Рибальсько╖ бухти. Хвил╕ навалювалися на скел╕ ╕ глухо стогнали. Над головою квилила чайка. Ми полоскали «Вугра» в шум╕ прибою, ╕, треба сказати, на фон╕ морського пейзажу «р╕чковий-╓вропейський» ч╕тк╕ше окреслювався ╕дейно ╕ концептуально, зв╕льнявся в╕д формал╕стичного слизу, переконував у актуальност╕ й злободенност╕ теми. Це було см╕ливе ╕ небезпечне, як на т╕ часи, мислення. Дос╕ жалкую, що не записав тод╕ подробиц╕ т╕╓╖ розмови ╕ що вона, зда╓ться, була ╓диною, бо незабаром я в╕д’╖хав додому.
Трохи п╕зн╕ше я над╕слав Спасенку К. Ф. свого забракованого Леон╕дом Талала╓м «Озерного дзвона» ╕ одержав в╕дпов╕дь: «Дуже часто з при╓мн╕стю, нав╕ть з рад╕стю, згадую наш╕ довг╕ прогулянки, щир╕ розмови. Скажу в╕дверто — мен╕ завжди було хороше з Вами, бо ж людина Ви, безсумн╕вно, талановита, обдарована чистотою душ╕, сов╕ст╕ й благородства... Живу я один. Нер╕дко самотн╕сть душить за горло, не да╓ дихати, та що поробиш — старий я вже став ╕ якось зм╕нювати стан життя тепер п╕зно. Пишу статт╕, рецензую для видавництва й газет — тим живу. На б╕льше не вистача╓ сил, болять оч╕, давить стенокард╕я, особливо погано з очами. Сл╕пну. Жодно╖ з╕роньки на неб╕ вже не бачу. В Криму, в тому самому санатор╕╖, буваю щороку. 8 травня знову ╖ду в «Горное солнце». Буду радий отримати в╕д Вас листа. Було б чудово знову зустр╕тися та пошукати разом у мор╕ того ключа, якого Ви колись згубили. Але — марно! Давно ми втратили можлив╕сть знаходити от╕ сам╕ ключ╕»**.

VII
6 листопада (напередодн╕ Жовтневих свят) 1982 року в Ялт╕, в прим╕щенн╕ книжкового магазину, неспод╕вано зустр╕вся з ки╖вським поетом Захаром Гончаруком — редактором мого поетичного дебюту в журнал╕ «В╕тчизна» (1969, № 7). В╕н тут же б╕ля прилавка подарував свою нову книжку «Злагода» з автографом. Людина чуйна ╕ щира, Захар Гончарук завжди користувався повагою в кол╕ товариш╕в. Пригадуються розмови в Ки╓в╕, в бурхливих апартаментах нашо╖ сп╕лки, на Р╕вненському Пол╕сс╕ п╕д час виступ╕в по л╕н╕╖ Бюро пропаганди художньо╖ л╕тератури, зокрема, його пристрасне слово перед прац╕вниками райкому парт╕╖ про тяжку працю письменника, про його вразливу, раниму душу. Тод╕ ж у Ялт╕ поет в╕дпочивав у Будинку творчост╕ й, зрозум╕ло, запросив до себе в гост╕. Я з рад╕стю прийняв запрошення.
Ялтинський будинок творчост╕, де довелося побувати лише один раз, в пам’ят╕ не збер╕гся. Була, зда╓ться, об╕дня перерва. Коли ж ми зачинилися в маленьк╕й к╕мнатц╕ ╕ розговорилися про проблеми сучасного л╕тературного процесу, почувся глухий стук╕т у ст╕ну, начебто живе доповнення до музичного розд╕лу «Злагоди», ╕ нервове стрекот╕ння друкарсько╖ машинки. Ми зрозум╕ли, що за ст╕ною в╕дбува╓ться творчий процес, ╕ зн╕яков╕ло притихли. Та вже п╕зн╕ше, п╕сля прочитання т╕╓╖ чудово╖ книжки, ╕нод╕ ловив себе на думц╕, що сприймаю навколишн╕й св╕т у тональност╕ здиблених строф ки╖вського поета, наче слухаю могутн╕й духовий оркестр, наче присутн╕й у зал╕ на концерт╕ Святослава Р╕хтера.
Мо╖ зустр╕ч╕ в Криму — еп╕зодичн╕, випадков╕; знайомства — обмежен╕. ╤ все ж, хоч ╕ прагнула душа б╕льше самотност╕, ╕нод╕ змушений був ╕ти на контакти, переважно тод╕, коли йшлося про творч╕сть. Ос╕нню 1983 року я в╕дв╕дав редакц╕ю газети «Советский Крым» ╕ на стол╕ в╕дпов╕дального секретаря залишив жмут в╕рш╕в ╕з циклу «В оправ╕ кипарис╕в», аж н╕як не дбаючи про публ╕кац╕ю в рос╕йськомовному часопис╕. Конче було потр╕бно д╕знатися, яке враження справлять на читача тексти, тим б╕льше читача м╕сцевого, об╕знаного з ╕стор╕╓ю та природою краю. В╕дпов╕дальний секретар Георг╕й Русаков, який, на превелике здивування, заговорив чистою укра╖нською мовою, не т╕льки прокоментував доб╕рку, але дек╕лька в╕рш╕в тут же переклав рос╕йською мовою для газети. Оск╕льки цикл йому сподобався, то в╕н просив залишити його увесь ╕з нам╕ром опубл╕кувати частинами, на що я чомусь не погодився. Наск╕льки пригадую, в╕дпов╕дальний секретар щодо в╕рш╕в зробив два критичн╕ зауваження. По-перше, в╕н пропонував зняти наявний татарський антураж, щоб не дратувати зайвий раз цензора (я до ц╕╓╖ поради прислухався ╕ в деяких м╕сцях зняв тюркськ╕ слова), по-друге, на його думку, барв╕нок у Криму цв╕те все-таки навесн╕, а не в с╕чн╕ (з чим я категорично не погодився, бо сам був св╕дком протилежного).
Ми розговорилися. Д╕знавшись, що я родом ╕з Волин╕, Георг╕й Русаков перейшов на тему про Лесю Укра╖нку, розпов╕в, як у 1971 роц╕ брав ╕нтерв’ю в Юр╕я Косача, який в╕дпочивав тод╕ в Ялт╕; як в╕н, заокеанський г╕сть, не переставав дивуватися, чому така висока шана його т╕тц╕, а до нього, плем╕нника, повсюдно культиву╓ться пересторога, недов╕ра ╕ нав╕ть п╕дозра...

(Зак╕нчення в наступному номер╕)

* Йдеться про машинопис поетично╖ книжки «Озерний дзв╕н», який автор запропонував видавництву «Молодь» ще на початку 70-х рок╕в.
** П╕д час купання я справд╕ загубив ключ в╕д палати-одиночки. Вс╕ пошуки виявилися марними: очевидно, його змила хвиля.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 12.04.2013 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11651

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков