Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НОВА ХВИЛЯ МОБ╤Л╤ЗАЦ╤╥
У Рос╕╖ та Криму масово пов╕домляють про пов╕стки у додатку з держпослугами та СМС…


ЗА ВИНЯТКОВУ ГРОМАДЯНСЬКУ МУЖН╤СТЬ
Пол╕тув'язнена з Криму Данилович отримала М╕жнародну прем╕ю ╓вропейсько╖ пам'ят╕ та сов╕ст╕ 2025...


РОДИЧ╤ Н╤ЧОГО НЕ ЗНАЛИ
Зниклий понад 1,5 року тому Анатол╕й Кобзар знайшовся в кримському С╤ЗО…


╤З КРИМУ ВДАЛОСЯ ВРЯТУВАТИ ЮНАКА
Його намагалися примусово «моб╕л╕зувати» до росарм╕╖…


КРИМСЬКИЙ ОКУПАЦ╤ЙНИЙ ПРИЗОВ
У Криму за час окупац╕╖ до лав ЗС РФ залучили майже 53 тисяч╕ людей…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 14.12.2012 > Тема "Крим - наш дім"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#50 за 14.12.2012
В ПОШУКАХ ПОРОЗУМ╤ННЯ

Гадаю, не багато хто насм╕литься заявити, що в╕н проти м╕жнац╕онального миру ╕ злагоди, ╕ назве себе св╕домим розпалювачем м╕жнац╕онально╖ ворожнеч╕, нав╕ть якщо його повед╕нка промовисто говорить сама за себе. У тому числ╕, й т╕, хто зам╕сть судових виконавц╕в о трет╕й годин╕ ноч╕ зруйнував несанкц╕оновану забудову, яку зд╕йснили кримськ╕ татари на землях с╕льськогосподарського призначення. А представники телеканалу «Неаполь» к╕лька раз╕в показували це, захоплено коментуючи. ╥м нав╕ть ╕ на думку не спало, що «Русское единство» та рос╕йське козацтво н╕хто не уповноважував цим займатися, ╕ що об’╓днан╕ за нац╕ональною ознакою, руйнуючи житло представник╕в ╕ншо╖ нац╕ональност╕, вони тим самим не лише провокували м╕жнац╕ональний конфл╕кт, але й заклали п╕двалини м╕жнац╕онально╖ недов╕ри на довг╕ роки. Оск╕льки сприймалося це неупередженим св╕дком не як акт торжества правосуддя, а як вим╕щення сво╓╖ ненавист╕ на хатках тих, з ким були б не проти поквитатися в такий же спос╕б.

А тепер зазирн╕мо в газету «Вечерний город». В н╕й, здавалося б, ц╕лком безневинн╕й, де майже нема╓ н╕чого, окр╕м оголошень та розваг, бачимо публ╕кац╕ю у к╕лька рядк╕в п╕д назвою «Недоразвитый язык». Впевнена, що ваш╕ асоц╕ац╕╖, пов’язан╕ з цим заголовком, будуть аналог╕чн╕ мо╖м, як ╕ в тому, що ви здогадалися, про яку мову йдеться, ╕ не заперечуватимете, що под╕бна творч╕сть не сприя╓ добрим стосункам пом╕ж народами. Бо це ╕ ╓ та сама «мова в╕йни», яка, зг╕дно ╕з результатами мон╕торингу, б╕льш н╕ж у половин╕ випадк╕в використову╓ться в Криму проти етн╕чних укра╖нц╕в. Тож зрозум╕ло, що у переважн╕й б╕льшост╕ ситуац╕й ╖╖ нос╕ями ╓ не укра╖нц╕. Але чи погодиться визнати за собою цю провину б╕льш агресивна частина сусп╕льства? Навряд чи. Нос╕╖ пророс╕йських настро╖в не проти нав╕ть використати ╕дею м╕жнац╕онально╖ злагоди задля того, щоб самим же с╕яти ворожнечу та непорозум╕ння. Я про ведучого передач╕ «Открытая политика» (ДТРК «Крим») О. Мащенка, який проводив глядацьке опитування щодо того, чи сл╕д заборонити в Укра╖н╕ мусульманську парт╕ю «Х╕зб ут-Тахр╕р», про яку 90% людей взагал╕ н╕чого не чули, ╕ не ╖м, зв╕сно, це вир╕шувати. Зв╕вши кримських татар ╕з пророс╕йськими радикалами в телестуд╕╖, ведучий спричинив ц╕лком оч╕куван╕ вза╓мн╕ образи ╕ нав╕ть об╕цянки звернутися до прокуратури. ╤ все це тому, що «захищав» укра╖нську Конституц╕ю та «в╕дстоював» м╕жнац╕ональну злагоду, як╕й н╕бито загрожувала ця парт╕я. Але ж вплив на сусп╕льство нав╕ть реально екстрем╕стських теч╕й у мусульманств╕ ╓ м╕н╕мальним через нечисленн╕сть ╖хн╕х представник╕в, в╕дсутн╕сть у них державних телерад╕окомпан╕й тощо, у той час, як негатив, що мав сформувати громадську думку, певним чином поширюватиметься ╕ на весь кримськотатарський народ. ╤ О. Мащенко — не дитина, все це в╕н ц╕лком усв╕домлював, усв╕домлю╓ це ╕ кер╕вництво телерад╕окомпан╕╖.
Тож мен╕ було досить дивно 5 грудня спостер╕гати за одним столом представник╕в р╕зних етнопол╕тичних груп, ╕сторик╕в за фахом, зазвичай досить категорично налаштованих, як╕ оголосили про нам╕р пошук╕в неконфл╕ктно╖ позиц╕╖ щодо погляду на наше давн╓ ╕ недавн╓ минуле, а в╕д нього — п╕вкроку до сьогодення.
— Ми хочемо в╕днайти ╕де╖, як╕ б об’╓днали ╕сторик╕в, створити сво╓р╕дний морально-етичний кодекс, який умовно можна було б назвати «Ман╕фестом ╕сторик╕в», — заявля╓ Андр╕й ╤ванець, до котрого я особливо дослухаюся, бо в╕н — представник укра╖нсько╖ громади.
А ось рос╕янин Андр╕й Н╕к╕форов хоч ╕ теж за сп╕впрацю, але п╕дкреслю╓, що при цьому нема╓ необх╕дност╕ в╕дмовлятися в╕д сво╖х переконань. В╕н розпов╕да╓ про колективну по╖здку до ╕тал╕йсько╖ пров╕нц╕╖ П╕вденний Тирол, де за сво╖м складом населення схоже на кримське сп╕втовариство, ╕ люди просто мирно «сп╕в╕снують». Вт╕м, пан Андр╕й не виключа╓, що в майбутньому можливо було б домовитися ╕ про сп╕льний погляд на ╕стор╕ю.
До розмови при╓дну╓ться традиц╕йно пророс╕йськи зор╕╓нтований Олександр Форманчук, котрий зауважу╓, що тамтешн╕ жител╕ ладинц╕, як╕ перебувають в меншин╕, не бояться розчинитися ╕ втратити свою само╕дентичн╕сть, под╕бно до кримських татар, ╕ навчаються чужими для них мовами, а також зазнача╓, що, можливо, одн╕╓ю з причин спокою у ц╕й пров╕нц╕╖ ╓ дуже високий р╕вень добробуту.
╤ марно я оч╕кую протест╕в в╕д кримських татар Гульнари Бек╕рово╖ та Реф╕ка Куртсе╖това. Пан╕ Гульнара теж хоче «знайти таку ╕стор╕ю Криму, яка б н╕кого не зач╕пала».
А я не можу зрозум╕ти: як це — «знайти ╕стор╕ю»? Тобто розглядати ╖╖ не такою, якою вона була насправд╕, а вигадати ╕ншу, зручну для кожного?
╤ Гульнара в╕дпов╕да╓ мен╕, хоча насправд╕ запитання ставить ╕нша людина ╕ в ╕ншому формат╕.
— ╤стор╕ю пишуть люди, за кожним текстом присутн╕й автор з╕ сво╓ю позиц╕╓ю.
Тож, виявля╓ться, сама пан╕ Гульнара не засуджу╓ ц╕╓╖ практики, вона хоче запропонувати ще одну «╕нтегровану» позиц╕ю, яка б влаштувала вс╕х? ╤ чи можливо це насправд╕, якщо намагатися бути чесними стосовно минувшини, чи не доведеться «в╕дм╕нити» депортац╕ю, голодомори, ╕ як до цього поставляться люди, котр╕ все це пережили ╕ добре пам’ятають?
Звичайно, ╕стор╕я не ма╓ бути прислужницею у пол╕тик╕в, як╕ пом╕чають лише те, що ╖м виг╕дно, роздмухують ╕ об’╓днують навколо цього, а отже, ╕ навколо себе людей, чий нац╕ональний або пол╕тичний чи нав╕ть родинний ╕нтерес буде при цьому дотриманий. ╤ ц╕лком лог╕чно, що д╕ти та внуки розкуркулених бачать ╕стор╕ю, рясно населену «шариковими», а нащадки батрак╕в схильн╕ бачити не якихось там «шарикових», а справжн╕х вовкодав╕в, що безжально придушували тих, хто не мав н╕чого, кр╕м сво╖х ланцюг╕в. Пол╕тики ж, зрозум╕ло, вс╕ляко п╕д╕гр╕вали почуття ╕ тих, ╕ ╕нших. На жаль, вони робитимуть це й надал╕, попри чиюсь «╕нтегровану позиц╕ю», у пошуках дешевого п╕ару. Як на мене, то ╕нтегруватися треба-таки навколо факт╕в, не домовляючись заздалег╕дь, була ця под╕я чи н╕, а максимально очищаючи минуле в╕д суб’╓ктив╕зму, абстрагуючись в╕д власного бажання надати под╕ям того чи ╕ншого забарвлення. А в тому, що в н╕й було багато ганебного ╕ несправедливого, год╕ й сумн╕ватися, варто лише об’╓ктивно оц╕нити наше сьогодення, яке теж незабаром стане ╕стор╕╓ю. На мою думку, ╓дине, що хоч ╕ не об’╓днуватиме, але ╕ не роз’╓днуватиме, це правда, без будь-яких узагальнень, перенос╕в у ╕нший соц╕ум ╕ сумн╕вних висновк╕в. ╤стор╕я ма╓ бути такою ж безпристрасною наукою, як алгебра чи зоолог╕я.
Приблизно про це була ╕ думка Андр╕я Мальг╕на: «Процес переосмислення треба зам╕нити процесом осмислення…»
Але чому це раптом наш╕ темпераментн╕, з протилежними позиц╕ями ╕сторики с╕ли за сп╕льний ст╕л ╕ почали шукати точки дотику? Справа в т╕м, що ус╕ присутн╕, котр╕ запросили на зустр╕ч журнал╕ст╕в, ╓ учасниками проекту «Кримський пол╕тичний д╕алог», що впроваджу╓ться м╕жнародним миротворчим ╕нститутом ПАТР╤Р за ф╕нансово╖ п╕дтримки МЗС Ф╕нлянд╕╖. Проект започатковано наприк╕нц╕ 2009 року, ╕ в його рамках уже в╕дбулося в╕с╕м м╕жнародних зустр╕чей-обговорень. Мета проекту — «запоб╕гання насильницьк╕й ескалац╕╖ невир╕шених ситуац╕й», зокрема, «вир╕шення та попередження конфл╕ктних ситуац╕й в Криму». Учасники його вже розробили сво╖ рекомендац╕╖ щодо мовно╖ та земельно╖ пол╕тики. В результат╕ виникла концепц╕я багатомовно╖ осв╕ти на п╕востров╕ п╕д назвою «Кримська школа», про яку варто поговорити окремо.
Про що взагал╕ йдеться? А про те, що в Криму мають з’явитися школи ╕з трьома мовами викладання: укра╖нською, рос╕йською та кримськотатарською. Под╕бн╕ осв╕тн╕ заклади ╕снують у Латв╕╖ та Ф╕нлянд╕╖. ╤дея багатомовност╕ кримчан ц╕лком сп╕взвучна й мовн╕й пол╕тиц╕ ╢вропейського союзу, ╕ учасники «Кримського пол╕тичного д╕алогу» спод╕ваються залучити кошти ╓вропейських структур для оснащення таких шк╕л певною методолог╕╓ю та п╕дручниками, п╕дготовки ╕ переп╕дготовки викладацького складу тощо.
Переваги мультил╕нгвально╖ осв╕ти очевидн╕: т╕, хто зна╓ мову сво╖х сус╕д╕в, не сприйматиме ╖х за чужинц╕в, а пересторогу, можливо, й ворож╕сть стосовно них зам╕нять сп╕вчуття ╕ розум╕ння ╖хн╕х проблем, та й взагал╕, будь-як╕ знання не бувають зайвими. Питання в ╕ншому: чи достатньо буде охочих серед етн╕чних рос╕ян та укра╖нц╕в вивчати кримськотатарську мову, яка в реальному житт╕ навряд чи ╖м коли-небудь знадобиться, чи так╕ школи матимуть приваблив╕сть лише для кримськотатарських д╕тей, як╕ волод╕ють р╕дною мовою, рос╕йською, ╕ часто чують та розум╕ють укра╖нську? Тож як з ними «йти в одн╕й упряжц╕» тим, для кого кримськотатарська мова — все одно, що китайська, як опановувати нею предмети ╕ як╕ д╕ти матимуть з вивчення тих предмет╕в усп╕хи?
Знаю людей, котр╕ тривалий час перебувають в кримськотатарському мовному середовищ╕ — ╕ ╖хн╕ знання мови обмежуються окремими словами. ╢ в Криму в с. Танковому школа-╕нтернат для особливо обдарованих д╕тей з к╕лькома мовами навчання. Син мо╓╖ колеги покинув ╖╖, бо не бачив сенсу опановувати турецьку мову, яка йому в житт╕ навряд чи колись знадобиться, адже слов’янську молодь, на в╕дм╕ну в╕д кримськотатарсько╖, ╕з Туреччиною н╕що не спор╕дню╓. Отже, якщо укра╖нц╕, зважаючи на сво╓ добре, нав╕ть тепле ставлення до кримськотатарського народу, можливо, ╕ в╕ддаватимуть в тримовну школу сво╖х д╕тей, то рос╕яни (а це саме вони налаштован╕ на конфронтац╕ю), ймов╕рн╕ше за все, як були, так ╕ залишаться поза процесом зближення кримчан р╕зних нац╕ональностей.
Тож яка доля оч╕ку╓ в Криму «Кримську школу», що теоретично ╓, здавалося б, на час╕ ╕ могла б стати противагою запровадженню в життя ново╖ укра╖нсько╖ мовно╖ пол╕тики, що насправд╕ передбача╓ не збереження мов нац╕ональних меншин, а подальшу русиф╕кац╕ю? Поживемо — побачимо.
Та ╕ взагал╕, наск╕льки можливо запровадити в життя напрацювання «Кримського пол╕тичного д╕алогу» (кер╕вники проекту Денис Матв╓╓в та Натал╕я М╕р╕манова), якщо не лише кримська, але й укра╖нська влади фактично дотримуються ╕нших пр╕оритет╕в, у всякому раз╕ т╕ з них, кому й дос╕ сяють кремл╕вськ╕ зор╕? Це вже не кажучи про журнал╕ст╕в, котр╕ в╕ддзеркалюють позиц╕ю органу, який ╖х ф╕нансу╓. ╤ як результат к╕льк╕сть тих, хто вважа╓ себе укра╖нцями, зг╕дно з переписами, за роки незалежност╕ зменшилась в Криму майже на 10%. Тож налагоджувати «пол╕тичний д╕алог» варто було б починати ╕з Верховно╖ Ради Укра╖ни.
Вт╕м, учасник╕в кримського проекту можуть не зрозум╕ти не т╕льки керманич╕, котрим вони просто заважатимуть, але й сам╕ сп╕льноти, як╕ вони представляють та для яких прагнуть забезпечити м╕жнац╕ональний комфорт. Бо тод╕, прим╕ром, довелося б поставити п╕д питання багатор╕чну мр╕ю кримськотатарського народу щодо утворення нац╕онально╖ автоном╕╖ та вт╕лення в життя ухваленого ВР Укра╖ни у першому читанн╕ закону про в╕дновлення прав депортованих, що передбача╓ повернення ╖м майна предк╕в або ж в╕дшкодування його вартост╕ та велик╕ компенсац╕йн╕ виплати.
Тож, на жаль, доки ╕снують окрем╕ соц╕альн╕ групи та нац╕ональн╕ сп╕льноти з р╕зними, ╕нод╕ вза╓мовиключними ╕нтересами, випрацювати сп╕льний погляд як на ╕стор╕ю, так ╕ на земельне питання та осв╕ту досить складно, тим б╕льше, що в душ╕ учасники «Кримського пол╕тичного д╕алогу» залишаються часточками свого народу з притаманним йому розум╕нням справедливост╕.
Вт╕м, не хот╕лося б п╕ддавати сумн╕ву ╕ позитивну роль цих починань, бо, демонструючи новий погляд на дуже важлив╕ для кримчан реч╕, ╕н╕ц╕атори нових п╕дход╕в тим самим ╖х ╕ пропагують, знаходячи прихильник╕в, як╕ готов╕ докладати певних зусиль для збереження миру ╕ злагоди в рег╕он╕.
З ╕ншого боку, працюючи над вир╕шенням певних завдань ╕ декларуючи певну позиц╕ю, не треба й перегравати. Бо насправд╕ люди ╓ розумн╕шими ╕ чутлив╕шими, н╕ж декому це зда╓ться, ╕ ╖м не подоба╓ться, якщо ╖х недооц╕нюють.
Тож коли експерт ╕нституту демократ╕╖ ╕м. Пилипа Орлика Натал╕я Бел╕цер заявля╓, що «конфл╕ктний потенц╕ал Криму продовжу╓ зростати» (цитату наводить журнал╕ст Микола Семена), важко ╖й не заперечити. Бо не варто говорити про те, чого нема╓, ╕ видавати нин╕шн╕й Крим за «гарячу точку» чи то щиро, чи то п╕д╕гр╕ваючи ╕нтерес до запровадження проекту в Криму його орган╕затор╕в. Вважаю, що якби не провокативна часом повед╕нка пол╕тик╕в та журнал╕ст╕в, кримчани жили б ц╕лком мирно, бо, на щастя, п╕к напруження давно залишився позаду.
╤ за те, що н╕хто так ╕ не переступив межу, треба подякувати колишньому укра╖нському уряду, котрий дав кримчанам можлив╕сть повчитися на власних помилках, Меджл╕су кримськотатарського народу, що дотримувався ╕ дотриму╓ться ненасильницько╖ пол╕тики, а щодо ╕нтеграц╕╖ кримських татар в укра╖нське сп╕втовариство, то, зокрема, ╕ д╕яльност╕ в Криму Фонду Джорджа Сороса «В╕дродження», яка колись була дуже на час╕. Хот╕лося б, аби з’явилися п╕дстави ╕з вдячн╕стю згадувати в майбутньому й ╕н╕ц╕ативи «Кримського пол╕тичного д╕алогу», бо те, за що взялися його учасники, р╕ч непроста ╕ вимага╓ витончених непрямол╕н╕йних п╕дход╕в. А те, що до цього д╕алогу вда╓ться-таки долучити ╕ кримську владу, особливо щодо осв╕тянсько╖ програми, п╕дсилю╓ над╕ю на усп╕х.

Тамара СОЛОВЕЙ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 14.12.2012 > Тема "Крим - наш дім"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11158

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков