"Кримська Свiтлиця" > #37 за 14.09.2012 > Тема "Душі криниця"
#37 за 14.09.2012
НАДИХНУТИCЬ ЧАРАМИ ПРИРОДИ
З ╤ваном ╤вановичем Кальком та його дружиною Наталею ми познайомилися п╕д час виставки, присвячено╖ Дню незалежност╕ нашо╖ держави. В╕н був серед народних ум╕льц╕в ╓диний представник чолов╕чо╖ стат╕, та ╕ займався чолов╕чим промислом – виготовляв художньо-декоративн╕ вироби ╕з дерева, застосовуючи при цьому, як пот╕м з╕знався, здеб╕льшого звичайний столярний ╕нструмент. Зрештою, на виставц╕ й не було представлено ним н╕чого особливого, лише те, що легко розм╕щалося на невеличкому столику поряд з державним прапорцем, сутт╓ву дещицю колориту додав ╕ сам майстер – у старовинному брил╕ та вишит╕й сорочц╕. В╕н демонстрував р╕зноман╕тн╕ ложки, хрестики, вази, п╕дсв╕чники, ковшики, ключниц╕, кухонн╕ дошки. Дещо з цього було виготовлено ╕ дружиною, п╕зн╕й шлюб з якою будувався не ст╕льки на побутових, ск╕льки на творчих ╕нтересах. Дов╕давшись, що через два тижн╕ у ╤вана Калька в╕дбудеться презентац╕я його роб╕т у прим╕щенн╕ арх╕тектурного в╕дд╕лення Ботан╕чного саду Тавр╕йського нац╕онального ун╕верситету ╕ що ╖╖ вже укомплектовано, саме там домовилась я ╕з ╤ваном ╤вановичем про нову зустр╕ч, спод╕ваючись побачити найц╕кав╕ш╕ ╕з його вироб╕в, бо, кажучи чесно, за ложками та ключницями допоки не розглед╕ла його творчого обличчя, припускаючи нав╕ть, що, маючи час ╕ бажання, все це могла б зробити будь-яка перес╕чна людина. ╤ ось маю нагоду ознайомитися з╕ св╕тобаченням р╕зьбяра-художника, простежити ту образну систему, що ╓ в╕дбитком творчих пошук╕в, почутт╕в ╕ переживань, яка б серед багатьох под╕бних роб╕т однозначно заявила про свою ун╕кальн╕сть. Насамперед, це образи-маски – уособлення тих чи ╕нших рис характеру, настро╖в. У володаря цього обличчя – б╕льше людяного, у цього — хижого, а у цього – просто в╕чного, що було ╕ буде залишати ось так╕ глибок╕ р╕зц╕ на стомленому в╕д життя обличч╕. Вже ╕ око одне нап╕вприкрите, ╕ лоб «в гармошку», ╕ заважко тримати в зубах прад╕д╕вську люльку… Як назвав автор цю свою роботу? Я б назвала Хронос (час). А ось – роздуми художника про далеке, захмарне, замежне. Це «Всебачаче око», «Оклик Всесв╕ту». Так╕ роботи могли б прикрасити не т╕льки будь-яке прим╕щення, але ╕ вдихнути в нього певний настр╕й, надати йому неповторного колориту. Естамп, вазочка з гроном калини – ╕ тут н╕би вже присутня жива душа, чиясь додаткова турбота про ваше п╕днесене самопочуття. А що вже казати про т╕ ексклюзивн╕, оздоблен╕ р╕зьбленням мебл╕, яких ст╕льки виготовив ╤ван ╤ванович! Замовлень на так╕ роботи у нього чимало, особливо в╕д давн╕х шанувальник╕в його таланту. ╤ це вже не просто розваги, але й непоганий зароб╕ток. А розпочиналося все ╕з дитинства. Народився ╤ванко на Черкащин╕ в с. В’язовок в оточенн╕ чар╕вно╖ природи, куди ╕ сьогодн╕ ╖здить за натхненням. Змалку хапався за ол╕вц╕, пензл╕, не давав проходу м╕сцевим художникам Воробйовим – все питав у них поради щодо сво╖х творчих пошук╕в. Не дуже в╕рили в нього мати ╕ бабуня (батька хлопець не пам’ятав), бачили його за якоюсь б╕льш серйозною справою. Але хлопець вперто навчався, охоче в╕дв╕дував ╕зостуд╕ю, нав╕ть мр╕яв про Московський ун╕верситет ╕м. Крупсько╖, де навчали творчим профес╕ям. Вт╕м, чи то доброзичливц╕, чи то заздр╕сники в╕д навчання його в╕дмовили – казали, що в╕н й так уже на вс╕ руки майстер ╕ це довготривале «марнування часу» не дасть йому н╕чого нового. А престижний диплом йому зовс╕м би не завадив! Тож ╕ став працювати ╤ван ╤ванович художником-оформлювачем там, куди запросять. Багато в╕н оформив у Криму, куди у 1972 роц╕ подався в пошуках дол╕, шк╕льних музе╖в трудово╖ ╕ бойово╖ слави, навчальних каб╕нет╕в, рекреац╕й, всюди н╕с ╕з собою не т╕льки затишок, але й певну ╕дею, з якою пов’язувалося призначення того чи ╕ншого прим╕щення. Працював художником-декоратором в Укра╖нському музичному театр╕, в художньо-оформлювальному комб╕нат╕, при цьому не гребував ╕ поб╕чними замовленнями, оформляв в╕трини, малював транспаранти для ярмарок, реставрував мебл╕. Перебудову зустр╕в як манну небесну. Одним ╕з перших створив кооператив «╤нтер’╓р». Та «розкрутитися» так ╕ не вдалося. Створив ╕нший — «Фаворит», однак знайшлася людина, яка зум╕ла його привласнити. Не дали матер╕ального благополуччя н╕ «Декстро», н╕ «Д╕ва» — в Укра╖ну хлинув китайський «ширпотреб», ╕ люди почали надавати перевагу тому, що дешевше, а про як╕сть та ексклюзивн╕сть вже не йшлося. Останн╕м часом багато уваги прид╕ля╓ ╤ван ╤ванович сп╕впрац╕ з православними храмами. Пиша╓ться тим, який зробив ╕коностас у с. Холм╕вц╕, – нав╕ть на душ╕ у майстра посв╕тл╕шало. Вт╕м, така робота трапля╓ться не часто, та й як╕ у с╕льського священика грош╕... Достойно платять ╤вану Кальку зовс╕м не за богоугодн╕ справи. В╕н п╕дготував уже чотири експозиц╕╖... середньов╕чних знарядь для катування – у натуральну величину, штучно з╕старивши деревину. Тож ласкаво просимо на дибу або ж на г╕льйотину! А ще до комплекту «задоволень» входять смертний стовп, смертне колесо, ганебний стовп, спец╕альний пристр╕й, з допомогою якого в╕дбува╓ться катування водою тощо. Дещо ╕з цього демонстру╓ться у С╕мферопол╕ в одному з бар╕в по вулиц╕ Карла Маркса, дещо — в Судаку. Основн╕ ж замовники — ╕з Санкт-Петербурга та Дн╕продзержинська. Поц╕кавилася, чи не вплива╓ на настр╕й енергетика речей, що мають таке призначення, чи спок╕йно взагал╕ п╕сля тако╖ роботи спиться ночами. ╤ зрозум╕ла — як би там не було, моральн╕ збитки г╕дно в╕дшкодовуються. А сама, слухаючи ╤вана ╤вановича, не один раз пошкодувала, що не здобув-таки свого часу в╕н належно╖ осв╕ти – тод╕, можливо, не довелося б хапатися за будь-яку роботу, ще б ╕ сам «замовляв музику». Та склалося все так, як склалося. ╢ чим ╕ пишатися. Це к╕лька виставок, у результат╕ яких низка його роб╕т знайшла за кордоном нову батьк╕вщину. ╤ на майбутн╓ ╓ неабияк╕ плани. Передовс╕м — в╕дкриття власного художнього пав╕льйону, який в╕н почав будувати ще багато рок╕в тому. Та все щось перешкоджало. ╤ лише тепер ╤ван Калько ма╓ твердий нам╕р «подарувати» його соб╕ на с╕мдесятил╕ття. Тут вже н╕що йому не завадить показати свою творч╕сть всеб╕чно, в╕д найменших до найб╕льших форм. ╤ працювати в╕н прагне вже не на потребу дня, а у т╕сному контакт╕ з природою, в╕ддаючи перевагу рослинному орнаменту та надихаючись спогадами про чар╕вний край свого дитинства. Чист╕ моря ╕ озера, недоторканна л╕сова хаща – це ╕ ╓ його справжн╕й ╕коностас, б╕ля якого хот╕лося б молитися, не п╕ддаючись ╕ншим житт╓вим спокусам. А поки що виставка ╤вана Калька триватиме до 27 вересня, аж доки кв╕тнутимуть м╕сцев╕ троянди ╕ не здаватимуть сво╖х позиц╕й зелен╕ в╕зерунки л╕та. Можливо, ╕ вони стануть часточкою «рослинного» орнаменту для чи╓╖сь виставки.
Тамара СОЛОВЕЙ ОФОРМИТИ ПЕРЕДПЛАТУ на всеукра╖нську загальнопол╕тичну ╕ л╕тературно-художню газету «Кримська св╕тлиця» та ╕нш╕ культуролог╕чн╕ видання ДП «Нац╕ональне газетно-журнальне видавництво» (газету «Культура ╕ життя», журнали «Укра╖нська культура», «Укра╖нський театр», «Театрально-концертний Ки╖в», «Музика», «Пам’ятки Укра╖ни: ╕стор╕я та культура») можна в будь-якому поштовому в╕дд╕ленн╕ зв’язку Укра╖ни. У кра╖нах далекого заруб╕жжя оформити передплату на ц╕ видання можна через сайт www.presa.ua на стор╕нц╕ «Передплата On-Line». Передплатити та придбати окрем╕ прим╕рники видань в електронн╕й верс╕╖ можна за адресою - http://presspoint.ua/. Така послуга доступна в будь-як╕й кра╖н╕ св╕ту. Дов╕дки за тел.: (044) 498-23-64; e-mail: nvu.kultura.porhun@gmail.com
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 14.09.2012 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10768
|