Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
МИ ╢, ДОКИ ╢ НАША Л╤ТЕРАТУРА
Есе╖ про нац╕ональну пам'ять та ╕дентичн╕сть…


Професор Юр╕й Ковал╕в: «ГОЛОВНА ╤ДЕЯ УКРА╥НСЬКО╥ Л╤ТЕРАТУРИ –
СВОБОДА В ПО╢ДНАНН╤ З М╤Л╤ТАРН╤СТЮ»…


БЕЗВОЛЬНА ЛЮДИНА ╤ БЕЗВОЛЬНА НАЦ╤Я ЗАВЖДИ ШУКАЮТЬ СОБ╤ «ОП╤КУНА»
Нам, укра╖нцям, ╕сторично випали важк╕ випробування, тож питання «бути чи не бути»...


«МИ СОТНЕЮ П╤ШЛИ НА НЕБО…»
20 лютого Укра╖на в╕дзнача╓ День Геро╖в Небесно╖ Сотн╕…


КРИМ – УКРА╥НА!
У День Соборност╕ актив╕сти розповсюдили прив╕тання з р╕зних м╕ст Криму…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 29.06.2012 > Тема "Ми єсть народ?"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#26 за 29.06.2012
МАЛОРОС╤ЙСТВО
╢вген МАЛАНЮК

(Зак╕нчення. Початок у № 25)

А ск╕льки ж то попот╕в тероризований III Отд╓л╓н╕╓м в╕ртуоз в╕рша Олександр Пушк╕н, щоб протягом рахованих тижн╕в виконати замовлену царем «Полтаву» так, щоб в н╕й героя байрон╕всько╖ поеми, за вс╕ма канонами соц╕ал╕стичного реал╕зму, представити «злод╓╓м», про якого
Немногим, может быть, известно,
Что он не ведает святыни,
Что он не помнит
благостыни,
Что он не любит ничего,
Что кровь готов он лить,
как воду,
Что презирает он свободу,
Что нет отчизны для него.
А пригаду╓ться, як ц╕ блюзн╕рчо-страшн╕ й сатанинсько-брехлив╕ рядки за спец╕альними ╕нструкц╕ями м╕н╕стерства осв╕ти мусили учн╕ середн╕х шк╕л царсько╖ Рос╕╖ вивчати обов’язково напам’ять ╕ ще п╕вдитячими устами рецитувати вголос. Як, додамо, ц╕ сам╕ рядки мусить вивчати й рецитувати наша молодь нин╕ в школах т. зв. Радянсько╖ Укра╖ни. А написан╕ ж ц╕ рядки були не яким-небудь Сурковим чи Еренбур╜ом, а таки визначним класиком ╕, можна сказати, Моцартом рос╕йсько╖, ним же створено╖ й розвинено╖, л╕тературно╖ мови. Один опис полтавсько╖ батал╕╖ в поем╕ Пушк╕на вартий десятикратно╖ Стал╕нсько╖ прем╕╖!
Так працювала машина малорос╕йства за цар╕в, зеленцем нищучи й отруюючи укра╖нську душу. ╤ працю╓, може, б╕льш прим╕тивно, але й б╕льш брутально та одверто, тепер — з перспективою «осво╓н╕я цел╕ни» в Аз╕╖ ╕ з т╕нню нагана на ст╕н╕.

V
Як ╓диним радикальним л╕ком на хворобу малорос╕йства ╓ державн╕сть, так упадок державност╕, смерк державницько╖ ╕де╖ ╕ всяка «ру╖на», в╕д Ру╖ни XVII ст. почавши, були ╕ ╓ тим ╜рунтом, на як╕м малорос╕йство виростало, кв╕тло ╕ давало плоди.
Сучасну Ру╖ну, як ╜рунт п╕д малорос╕йство, використову╓ ворог планово, безоглядно ╕ присп╕шено, бо «время горячее». ╤ було непростимою, злочинною на╖вн╕стю недооц╕нювати цей факт, або, що г╕рше, збувати його псевдопатр╕отичною фразою чи ледачою в╕рою в автоматизм т. зв. ╕сторичного прогресу.
Тут не м╕сце давати якусь дешеву рецептуру. Тим б╕льше, що рецептура та спроваджу╓ться зазвичай до того традиц╕йного, спростаченого «просв╕тянства», з яким боролися нечисленн╕ представники пол╕тично╖ мисл╕, люди суверенного нац╕онального розуму чи живого нац╕онального ╕нстинкту — т╕, що спромоглися не зважати на диригентську паличку ззовн╕, а дерзали, як писав колись Хвильовий, у т╕й галуз╕ самост╕йно. Напружене творення Духово╖ Суверенност╕ — ось рецепт, що був, ╓ ╕ буде найб╕льш трудний, але й найб╕льш ╕стотний ╕ всеоб╕ймаючий. Цей рецепт, до реч╕, виключа╓ — якнайгостр╕ше — ╕м╕тац╕ю, декламац╕ю, патр╕отичну позу, барокове «здаватися, а не бути», як ╕ вс╕ляке «погрожування пальцем в чобот╕».
Коли ми зупинимося на област╕ нац╕онального ╕нстинкту, то, враховуючи вс╕ здобутки науки (з Павловим включно), мусимо признати, що плекання того ╕нстинкту ╓ питанням двох вельми коштовних чинник╕в: часу ╕ обставин. Це — родина, рамки нац╕онального (не етнограф╕чного!) стилю, маг╕я нац╕онального обряду, атмосфера нац╕онально╖ етики ╕ нац╕онально╖ естетики. А в першу чергу — нац╕ональне поступовання й д╕лання, бо в област╕ чуття — в╕ра без д╕л мертва ╓, як каже Святе Письмо.
Коли ж ми зупинимося над областю нац╕онального ╕нтелекту, то автоматично приходимо до поняття знання, цебто досл╕ду, студ╕й, висновк╕в ╕ сформулювань. Наше-бо знання не ма╓ носити характеру абстрактного, а мусить бути направлене, остаточно, на одержання знаття — отого, власне, припов╕дкового знаття, якого так часто бракувало землякам, коли-то, чухаючи потилицю, вони post faktum нар╕кали: «Якби ж то було знаття!..»
Оце-то знаття ╕ ╓ те м╕сце псих╕ки, де нац╕ональне чуття — в ╕деал╕ — гармон╕йно сполучу╓ться з нац╕ональним розумом в ╖х синтетичний висл╕д: нац╕ональну волю. Говоримо: в ╕деал╕. В д╕йсност╕, як вчить нас недавн╕й ╕сторичний досв╕д, ц╕ дв╕ основн╕ психолог╕чн╕ категор╕╖ насл╕дком малорос╕йського парал╕чу (╕ малорос╕йського розкладу) давали в област╕ чуття — отаманщину (╕ махн╕вщину), а в област╕ розуму — мертвий, отже, завжди сп╕знений формал╕зм, ялову «принцип╕альн╕сть» (а не творчу засаднич╕сть) ╕ т╕ чи ╕нш╕ «дискус╕╖» в скал╕ в╕д «високого р╕вня» аж до Гоголево╖ пов╕ст╕ про те, як посварився ╤ван ╤ванович з ╤ваном Ничипоровичем...
Саме усв╕домлення в соб╕ комплексу малорос╕йства — було б вже значним кроком уперед, так само, як поставлення д╕агнозу ╓ початком л╕кування.
В сво╖й величезн╕й мистецьк╕й та ╕нтелектуальн╕й творчост╕ саме Микола Гоголь, тепер канон╕зований «русск╕й п╕сат╓ль» ╕ як би прапор пол╕тичного малорос╕йства, дав неперевершений дос╕ матер╕ал для студ╕й над розкладом нац╕онально╖ псих╕ки ╕ переходом ╖╖ в стан малорос╕йського гниття. Житт╓вий шлях Гоголя ╕ його псих╕ка — укра╖нця перелому епох — зробили те, що в╕н, в зударенн╕ з Петербургом, спалахнув був майже революц╕йним нац╕онал╕змом (листи до М. Максимовича) ╕ в роц╕ 1836 фактично ем╕грував, — насл╕дком надломлення характеру та данайсько╖ «помоч╕» ╕ недвозначно╖ «оп╕ки» уряду — почав «пропагандово» плутати Русь ╕ Рос╕ю. А в т. ╤ «Мертвих душ» неспод╕вано посадив нашу ╕сторичну Русь на московську «тройку» з москалем-«ямщ╕ком».
Так Гоголь фатально (╕, певно, неспод╕вано для самого себе) стався фундатором м╕фу Руси-Рос╕╖, а пол╕тично — дав п╕д малорос╕йство сво╓р╕дну, хоч ╕ дуже двозначну «╕деолог╕ю». Та тут не м╕сце на розвинення ц╕╓╖ важливо╖ для проблеми малорос╕йства, але б╕чно╖ теми.
Гоголь, син сво╓╖ доби ╕ свого душевно вже нап╕вмертвого сусп╕льства, подав його жахливу (в «Мертвих душах») панораму — см╕ючись, хоч «см╕ючись кр╕зь сльози». У нього ще п╕всп╕вчутлива, п╕впрезирлива поблажлив╕сть до п╕зн╕х нащадк╕в геро╖чно╖ Хмельниччини, хоч, одночасно, в╕н, ц╕ле життя працюючи над «Тарасом Бульбою», стара╓ться поставити перед мертвими душами сучасник╕в постат╕ й чини козацько╖ ╤л╕ади, в як╕й брав участь його предок — Остап Гоголь, полковник брацлавський, славний хмельничанин ╕ один з найнезламн╕ших муж╕в доби Ру╖ни.
Але вже т╕льки трохи молодший сучасник Гоголя, автор вимовного послан╕я «М. Гоголю» («ти см╕╓шся, а я плачу») — Шевченко т╕╓╖ поблажливост╕ не ма╓. Обурення, погорда, презирство, пекучий сарказм: «славних прад╕д╕в великих правнуки поган╕», «раби з кокардою на лоб╕, лаке╖ в золот╕й оздоб╕», «не зар╕же батько сина... викоха╓ та й продасть в р╕зницю — москалев╕» — це вже портрети зак╕нчених малорос╕в XIX ст.
Шевченко перший вжив це слово, за його час╕в ще зовс╕м необразливе (ще у 70-80 рр. його писали з велико╖ букви: «Малорос╕яне»), саме як слово ганьби й погорди. «А на Укра╖ну не по╖ду, цур ╖й, там сама Малорос╕я», — писав в╕н в одн╕м лист╕. Так Шевченко поставив д╕агноз ╕ сформулював нац╕ональне кал╕цтво, якому п╕зн╕ш ╤ван Франко дав максимально згущений ╕ фактично властивий вираз в «На р╕ках вавилонських»:
╤ хоч душу манить часом вол╕ приваб,
Але кров моя — раб!
 Але мозок м╕й — раб.
Ця формула — належить п╕дкреслити: всеукра╖нська ╕ «соборна» — дана була Франком на сам╕м початку нашого стол╕ття. Але це не перешкодило в╕ками культивованому рутено-малорос╕йству в╕д╕грати свою фатальну роль у вир╕шальному трьохр╕чч╕ 1917, 1918 ╕ 1919 рок╕в, а головне, у болюче-змарнованих м╕сяцях весни року 1917.

*   *   *

Оск╕льки Франко н╕коли не був, сказати б, загальнодоступним ╕ легким до вульгаризац╕╖, оск╕льки Шевченко в коротк╕м час╕ «потрапивши п╕д стр╕хи» (побожне бажання М╕цкевича), був завжди предметом особливих заход╕в ╕ турбот Рос╕╖, не менш в╕д Мазепи. В╕д «л╕вих», як критик В. Б╓л╕нський, ╕ аж до генерал╕в тайно╖ пол╕ц╕╖ — ╕ «громадськ╕сть», ╕ уряд робили все, щоб його спочатку висм╕яти, а коли це не вдалось, то зденарутувати ╕ — при помоч╕ цензури — зредукувати до «кр╓стьянского поета», сп╕вця «селянсько╖ недол╕» ╕ т. п. В цих заходах свою пом╕чну ╕ не малу роль в╕д╕грало р╕дне малорос╕йство також. Малорос╕йство-бо було в т╕й акц╕╖ — малоросизац╕╖ Шевченка — за╕нтересоване безпосередньо.
Як вже згадувалося, комплекс малорос╕йства ╓ складний ╕ заплутаний. В╕н — в сво╖й зм╕нливост╕ — ма╓ багато облич ╕ стор╕н. В╕н часто ╓ замаскований, особливо в останн╕х десятил╕ттях, коли, буваючи знаряддям в чужих руках, в╕н зазвичай маску╓ться гопако-шароварництвом, в╕дпов╕дно спростаченою мовою («подд╓лу╓ця под мужицький разговор», як каже один з персонаж╕в Винниченка), хова╓ться за лжепатр╕отичною в╕ршограф╕╓ю й етнограф╕чною патр╕отикою взагал╕. Довг╕ десятил╕ття малорос╕йство, при допомоз╕ чужо╖ пол╕ц╕╖, «пристосовувало» Шевченка. ╤ не без усп╕ху. Л╕дер воюючого ки╖вського малорос╕йства, славнозв╕сний Василь В╕тал╕йович Шульг╕н — не без гордост╕ стверджував ще перед роком 1917, що ╕сну╓, мовляв, два Шевченки: «наш», як в╕н казав — «богдан╕вський», ╕ «╖хн╕й» — мазеп╕нський. Терм╕нолог╕я, як бачимо, досить дов╕льна, але тим б╕льш характеристична.
Так. За цар╕в малороси препарували («закобзарювали») Шевченка досить наполегливо, але й досить «кустарно», в пор╕внянн╕ з т╕╓ю ╕ндустр╕ал╕зованою препарац╕╓ю, що ╖╖ доконано протягом сорока л╕т в УССР. Знечулювалося у читача саму шевченк╕вську емоц╕ю, самий ╕нстинкт шевченк╕вства для того, щоб — у в╕дпов╕дний момент — вир╕зати Шевченка з нац╕онально╖ псих╕ки майже х╕рург╕чним способом. А якщо й н╕, то, принаймн╕, зробити з Шевченка провансальського Ф. М╕страля або шкотського Р. Бернса (4). Наск╕льки не можна легковажити ц╕╓╖ акц╕╖ малоросизац╕╖ Шевченка св╕дчить один еп╕зод з пор╕вняно недавнього минулого.
Пок╕йний Максим Славинський, приятель Лес╕ Укра╖нки, довгол╕тн╕й сп╕вредактор зах╕дницького петербурзького м╕сячника «Вестник Европы» ╕ наш дипломат в часи державност╕, десь в середин╕ 20-х рр. щиро признався був у розмов╕, що страшне пророцтво Шевченка
Та не однаково мен╕,
Як Укра╖ну зл╕╖ люде
Присплять, лукав╕, ╕ в огн╕
╥╖, окраденую, збудять, —
було для нього довший час незрозум╕ле. Що то значить «присплять»? ╤ чому «збудять в огн╕»? ╤ чому «окраденую»? Як це можна «окрасти» ц╕лу кра╖ну, ц╕лий народ? Славинський згадував, як в╕н (та й не в╕н один) ту «неясну» шевченк╕вську строфу клав на карб «слабо╖ обробленост╕ в╕рша», «мало╖ осв╕ти», мовляв, «самоука» ╕ тому под╕бних ╕нтел╕гентських забобон╕в здрагоман╕зованого й звинниченк╕зованого покол╕ння. ╤ аж, як казав в╕н, ось тепер, по вс╕м, що було протягом 1917-1920 рр., в╕н зрозум╕в, яке прозр╕ння ╕ яка осторога м╕стилася в т╕й «неясн╕й» ╕ «необроблен╕й» строф╕.
Цей еп╕зод згадався, щоб додати ще одне визначення малорос╕йства: воно ╓ екв╕валентом нашо╖ окраденост╕.
В сорок першу р╕чницю проголошення державност╕ (1959 р.)
(ДЖЕРЕЛО: ╢вген Маланюк. Невичерпальн╕сть. Поез╕╖, статт╕. Упорядкування Леон╕да Куценка. Ки╖в. «Веселка». 2001)

4) Виразним п╕дтвердженням цього ╓ остання «радянська» публ╕кац╕я п╕д назвою «Тарас Григорович (так!) Шевченко – л╕тературний портрет» двох автор╕в: О. Б╕лецького та О. Дейча. Висновок з ц╕╓╖ н╕би академ╕чно написано╖ книжечки такий: Шевченко був, щоправда, досить високого (але, розум╕╓ться, нижчого в╕д Пушк╕на та Лермонтова) р╕вня, але виразно «общерусский», що писав двома мовами ╕ безмежно любив сп╕льне «от╓чество», Пушк╕на та «велику рос╕йську л╕тературу й культуру» (так!), як «р╕дну».
Треба сп╕вчувати О. Б╕лецькому, що дав сво╓ авторитетне ╕м’я цьому майже жандармському (a-ля колись Щегол╓в) елаборатов╕ (трактатов╕ – Л. К.). Але не можна недооц╕нювати можливого впливу книжечки на попередньо скомсомол╕зованого читача.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 29.06.2012 > Тема "Ми єсть народ?"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10454

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков