Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 24.02.2012 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#8 за 24.02.2012
«╤ чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»

У них ╕ у нас...

Хто багато ╖здить по св╕ту, той може побачити чимало повчального. Нав╕ть у власн╕й держав╕. У Криму традиц╕йно кращ╕ дороги, н╕ж у зах╕дних областях Укра╖ни. Земля краще оброблена в К╕ровоградськ╕й та Черкаськ╕й областях, н╕ж у Криму або на ╤вано-Франк╕вщин╕. Маленьк╕ м╕ста ╤вано-Франк╕вщини — Снятин, Коломия, Галич, Рогатин, Долина, Болех╕в в╕дродилися ╕ зблизилися за сво╖м виглядом та ошатн╕стю з малими м╕стами наших зах╕дних сус╕д╕в. Чого не скажеш про мал╕ м╕ста та районн╕ центри Льв╕вщини – Дрогобич, Борислав, Самб╕р та ╕нш╕.
╥дучи Хмельниччиною, бачиш багато придорожн╕х ресторан╕в, кемп╕нг╕в, що за сво╓ю ошатн╕стю не поступаються под╕бним закладам ╓вропейських кра╖н. Там це ╓, а у б╕льшост╕ областей Укра╖ни ╖х дуже мало. Чому це так? Думаю, що кер╕вництво ц╕╓╖ област╕ зум╕ло дати дорогу малому та середньому б╕знесу, який очевидно не пересл╕дують контролююч╕ органи.
На В╕нниччин╕ нас т╕шить придорожня торг╕вля яблуками, грушами, вишнями, дуже смачною картоплею. ╤ н╕хто з податк╕вц╕в не розганя╓ цих др╕бних продавц╕в.
На Терноп╕льщин╕ ╕ частково Льв╕вщин╕ поган╕ дороги, як╕ або не ремонтуються, або погано доглядаються. Зате навколо Тернополя зведено багато бундючних осель, б╕ля яких нема шк╕л та дитячих заклад╕в, бо ц╕ «палаци» ╓ мовби резервними для людей, що живуть та працюють у м╕ст╕.
Раду╓ те, що з придор╕жжя щезли завали см╕ття з пластикових пляшок, пол╕етиленових кульк╕в. ╤ скр╕зь плакати з подякою вод╕ям за чисте узб╕ччя. А ще недавно вони були н╕би безконечним см╕тником. ╤ одразу пригаду╓ться, як╕ чист╕ дороги ╕ придор╕жжя хоча б у т╕й же Аргентин╕. Там вздовж трас через кожн╕ п’ять-десять к╕лометр╕в встановлен╕ зал╕зн╕ баки, куди викидають з машин см╕ття.
Пам’ятаю ╕ такий випадок: ми ╖хали на автомоб╕л╕ з Колорадо — Р╕водав╕я (п╕вдень Аргентини) в б╕к протоки Магеллана вздовж Атлантичного океану, аж раптом з’явилися дорожн╕ знаки, щоб зменшити швидк╕сть автомоб╕ля ╕з 120 до 90, 60, 40 к╕лометр╕в за годину, а дал╕ автобан був перекритий ╕ п╕шла тимчасова грав╕йна дорога серед невисоких г╕р. Виявилося, що на берез╕ океану з’явилася пара морж╕в чи тюлен╕в ╕ щоб ╖х не злякати, бо у них саме сезон парування, дорога на 20 к╕лометр╕в автобану була перекрита. Я ж соб╕ подумав, що якби це чудо трапилося у нас (це були часи СРСР), то цих зв╕р╕в би вбили, а м’ясо з’╖ли. ╤ н╕хто б не п╕шов на так╕ велик╕ витрати та незручност╕.
Або пригадую сво╓ в╕дрядження у Ф╕нлянд╕ю. Нам довелося ╖хати з м╕сць, де, як кажуть, появля╓ться Д╕д Мороз, до Гельс╕нк╕. Ми сп╕знювалися, але вод╕й строго дотримувався обмежень швидкост╕ руху, бо з л╕су могли виб╕гти олен╕. ╤ н╕як╕ наш╕ умовляння ╖хати швидше не спрацювали, хоча ми могли сп╕знитися на по╖зд.
Або сплива╓ у пам’ят╕ наша по╖здка з м╕ста Закопане, де в╕дбулася м╕жнародна нафтогазова конференц╕я, до Кракова у Польщ╕. Т╕╓ю ж дорогою про╖жджав тод╕шн╕й Президент Польщ╕ Олександр Квасн╓вський. Яке було наше здивування, що кортеж Президента не порушував обмеження швидкост╕ руху! У 2002 роц╕ мен╕ довелося бути два тижн╕ у Бразил╕╖. Ув╕мкнувши телев╕зор, ми почули вибачення перед бразильцями ╖хнього Президента Лулу да С╕льва за те, що в╕н ╖хав сво╖м авто з╕ швидк╕стю 120 к╕лометр╕в на годину. ╤ згадалося, з якою шаленою швидк╕стю летять автомоб╕л╕ «сильних св╕ту цього» у нас.
У по╖здц╕ на конференц╕ю в Закопане у 2003 роц╕ мене вразило ось що. В перерв╕ м╕ж зас╕даннями нам запропонували п╕ший пох╕д у гори через густий л╕с. Б╕ля дорожн╕х стежок скр╕зь стояли безплатн╕ б╕отуалети ╕ н╕кому не спадало на думку сходити в кущ╕ «по нужде».
Або згаду╓ться ще б╕льш в╕ддалена в час╕ по╖здка у 1990 роц╕ Франц╕╓ю з Гавра до Парижа. Б╕ля дороги стояли вишукан╕ туалети без непри╓много запаху, з туалетним папером, рушниками та р╕дким милом. Розчулений такою розк╕шшю, один м╕й товариш з Дн╕пропетровська жартома вигукнув: «Я тут беру пол╕тичний притулок». Чи знайдемо ми сьогодн╕ под╕бне навколо курорт╕в Трускавця, Моршину, Закарпаття (та й нашого Криму) або на звичайних трасах? Вже к╕лька рок╕в Укра╖на готу╓ться до проведення ╢вро-2012. Але лише в останн╕й м╕сяць заголосили – при дорогах нема туалет╕в, хто ╖х збуду╓, хто буде ними оп╕куватися? Це так, н╕би наш╕ можновладц╕, наш╕ б╕знесмени та пол╕тики не ╖здили н╕коли ╓вропейськими дорогами.
Ще давним-давно, у 1971 роц╕, я вперше перетнув кордон Польщ╕. Увечер╕ разом з╕ сво╖м знайомим поляком ми прогулювалися Перемишлем. Вулиця була безлюдна, машин теж не було видно, тому я почав переходити вулицю на червоне св╕тло. М╕й поляк сказав: «Не вольно», бо пол╕цай може не лише оштрафувати, але й ма╓ право «почастувати» гумовою палицею!
Ми й нин╕ не завжди дотриму╓мося правил переходу, не завжди пропуска╓мо п╕шоход╕в на «зебр╕». Ск╕льки треба рок╕в, щоб наш люд став под╕бним до ╓вропейц╕в?
На початку 90-х рок╕в я зайшов до православно╖ церкви у Копенгаген╕ (Дан╕я). Це була дуже багато оздоблена церква, я розговорився з ж╕нкою (╖╖ звали Тетяна Оболенська), яка зав╕дувала якимсь церковним майном. Я ╖╖ спитав, хто спонсору╓ церкву (чи не Московський патр╕архат?) ╕ як живеться в Дан╕╖ рос╕йським ем╕грантам? Вона в╕дпов╕ла, що тут не визнають Московського патр╕архату, бо його арх╕╓ре╖ ╓ агентурою тод╕шнього КДБ. Сказала, що живеться ╖м сутужно, доводиться платити велик╕ податки (до 50 в╕дсотк╕в). Але дал╕ розпов╕ла, що все навчання — в╕д школи до ун╕верситету ╕ до захисту докторсько╖ дисертац╕╖ в Дан╕╖ безкоштовне. Л╕ки, прописан╕ л╕карем, видаються в аптеках безплатно. Пенс╕╖ виплачуються в стов╕дсотковому розм╕р╕, як середня зарплата за останн╕ десять рок╕в роботи. Тепер я пор╕внюю т╕ ╖хн╕ умови двадцятир╕чно╖ давнини з нин╕шн╕ми нашими умовами. Адже ми виплачу╓мо також близько 50 в╕дсотк╕в податк╕в, але ╕ дос╕ не досягли тих соц╕альних п╕льг, що були давним-давно у Дан╕╖.
У далек╕ 60-т╕ роки минулого стол╕ття мен╕ довелося бути у числ╕ московських асп╕рант╕в на зустр╕ч╕ з британськими та американськими асп╕рантами. Ми говорили про переваги соц╕ал╕зму в СРСР – у нас безплатна осв╕та, у нас безплатна медицина. На що англ╕йц╕ в╕дпов╕дали, що ╕ у них теж безплатн╕ осв╕та ╕ медицина. А американц╕ говорили – у вас хворий може лежати тиждень у л╕карн╕, поки йому не поставлять д╕агноз, а американському хворому роблять ус╕ необх╕дн╕ анал╕зи впродовж доби ╕ починають л╕кування. Що стосу╓ться оплати, то нам розпов╕ли про страхову медицину, яко╖ у нас не було тод╕, та нема╓ ╕ нин╕. Не кажу вже, що майже вс╕ анал╕зи, обстеження коштують нам ╕ сьогодн╕ чимало грошей.
Що нам обов’язково треба було б запозичити ╕з заруб╕жного досв╕ду — так це практику осво╓ння Бразил╕╓ю нафтогазових ресурс╕в шельфу Атлантичного океану. Залучивши до ц╕╓╖ роботи десятки заруб╕жних компан╕й, бразильц╕ зум╕ли створити, напевне, найкращу у св╕т╕ систему техн╕чно╖ нафтогазово╖ осв╕ти, орган╕зувати випуск ус╕╓╖ техн╕ки та обладнання на сво╖х заводах у Сан-Пауло. ╤ нин╕ вони ведуть перед у ц╕й галуз╕ в усьому св╕т╕, ставши одн╕╓ю з передових нафтогазовидобувних кра╖н.
Згадую й ╕нше. ╤ в С╕мферопол╕, ╕ в ╤вано-Франк╕вську, ╕ в ╕нших м╕стах Укра╖ни двори наших багатоповерх╕вок часто нагадують Гарлем 80-х рок╕в минулого стол╕ття – вищерблен╕ ст╕ни, п╕шох╕дн╕ дор╕жки в ямах, вирван╕ бетонн╕ огорож╕, вх╕дн╕ двер╕ тримаються ледве-ледве.
А поряд з нами — у Польщ╕ кожен дв╕р нав╕ть малих м╕ст ╕ м╕стечок викладений плитками, з р╕вчаками для стоку води, з гарними майданчиками для паркування авт╕вок. Тут уже не зна╓ш, на кого кивати – на нас самих, на наше безкультур’я чи на м╕сцеву комунальну владу.
У 70-х роках минулого стол╕ття я вперше побачив польськ╕ м╕ста, де в будинках коридори не осв╕тлювалися, як у нас, всю н╕ч. При вход╕ у будинок вмикалось осв╕тлення, що дозволяло п╕днятися сходами на 4-й поверх. Автомат вимикав це осв╕тлення, ╕ щоб п╕днятися вище, треба було знову його ув╕мкнути.
Вже п╕зн╕ше, на початку 90-х, я був у в╕дрядженн╕ в Ф╕нлянд╕╖. Жили ми у гостьовому будинку велико╖ компан╕╖, що виробляла карбоксиметилцелюлозу. Будинок зовн╕ не осв╕тлювався, але варто нам було п╕д╕йти до нього, як датчики-теплов╕зори вмикали осв╕тлення. ╤ коли ми входили у будинок, осв╕тлення вимикалося. А в самому будинку температура в к╕мнатах регулювалася в залежност╕ в╕д бажання гостя – 17-20-24 градуси. Це ╕ в Польщ╕, ╕ в ╕нших кра╖нах було ╕ ╓ засобом зменшення енерговитрат. У нас тод╕ ╕ тепер л╕фти осв╕тлюються всю н╕ч ╕ мало хто л╕чить грош╕ за таке марнотратство. А треба було б законодавчо закр╕пити це по вс╕й територ╕╖ Укра╖ни.
В Укра╖н╕ довго не давали дозволу встановлювати у квартирах л╕чильники газу, води. Опалення житла було ╕ залишилося у б╕льшост╕ будинк╕в централ╕зованим. А воно витрача╓ близько 70 в╕дсотк╕в тепла на об╕гр╕в пов╕тря та само╖ земл╕ вздовж теплотрас. А з яким спротивом стикаються люди, котр╕ хочуть встановити у себе ╕ндив╕дуальне квартирне опалення. Нема н╕яких заохочувальних заход╕в щодо утеплення ст╕н, встановлення склопластикових або дерев’яних ╓вров╕кон, дверей. Чи не тому в комунальному господарств╕ в Укра╖н╕ витрача╓ться учетверо б╕льше газу, н╕ж у Польщ╕.
У 1990 роц╕ я повертався сво╖м автомоб╕лем в Укра╖ну з Лейпцига, де був на м╕жнародн╕й виставц╕-ярмарку. Перетнувши кордон в Ужгород╕, ми потрапили на розбиту, всю в ямах дорогу. В Ужгород╕ керував Управл╕нням шосейних дор╕г м╕й давн╕й товариш з час╕в навчання у Льв╕вськ╕й пол╕техн╕ц╕. Ми за╖хали до нього ╕ я запитав, чому там, за 5 к╕лометр╕в в╕д Ужгорода, дороги прекрасн╕, а у нього — поган╕. В╕н посилався на як╕сть грав╕ю, б╕туму. Але грав╕й у нього ╕ у них був карпатський, б╕тум з СРСР. Тод╕ в╕н засм╕явся й сказав: «Але у нас ╓ принцип — «сойдет и так». Ось це «сойдет и так» збереглося у нас до цього часу. Зв╕дси вулиц╕ з╕ см╕ттям, зв╕дси розбит╕ дороги. Зда╓ться, взимку 2010 року мен╕ довелося ╖хати автомоб╕лем з Полтави до Харкова, п╕зн╕ше з С╕мферополя до Одеси. П╕сля зими дороги були зруйнован╕ вщент, н╕би на них кидали зверху бомби. До л╕та ц╕ дороги, особливо з Микола╓ва до Одеси, були в╕дновлен╕. Деяк╕ траси (Микола╖в — Умань) ремонтувалися ще майже весь 2011 р╕к.
Зима в Б╕лорус╕╖ ╕ в кра╖нах Прибалтики, у Польщ╕ така сама, як ╕ у нас. Чому у них дороги служать два-три десятил╕ття, а наш╕ щороку п╕сля зими вимагають дорогого ремонту? Чи не тому, що й дос╕ д╕╓ принцип роботи «сойдет и так», або ж при буд╕вництв╕ дор╕г спрацьовують велик╕ «в╕дкати», п╕сля яких грошей на як╕сну роботу не вистача╓?
Ще одне пор╕вняння не на нашу користь. На початку 2000 року мене ╕ професора Бойка В. С. запросили до В’╓тнаму. Нас вразило, що уряд В’╓тнаму вид╕ляв на осв╕ту 9 в╕дсотк╕в з бюджету, тод╕ як у нас вид╕лялося в той час менше 3 в╕дсотк╕в. Чи не тому кожен випускник в’╓тнамсько╖ середньо╖ школи в╕льно волод╕в англ╕йською мовою, а 10 в╕дсотк╕в студент╕в уже тод╕ направлялися для навчання в ╓вропейськ╕ ун╕верситети або США та Канади.
╤ ще вразила нас у В’╓тнам╕ виняткова пунктуальн╕сть. В один з вих╕дних дн╕в була орган╕зована екскурс╕я до Хошем╕на. Ви╖зд був призначений на 8 годину ранку. Ми думали, що у них так само, як ╕ у нас, тому йшли до автобуса пов╕льно ╕ сп╕знилися на 2 хвилини. Тож були прикро здивован╕, що нас н╕хто не став чекати ╕ автобус рушив, хоч ми до нього вже майже п╕д╕йшли. Або як дотримуються граф╕ка руху автобуси в Словаччин╕ чи Чех╕╖ – н╕ на хвилину цей транспорт не в╕дхиля╓ться в╕д розкладу. А у нас як? А н╕як – граф╕к ╓, а ви╖зд – як вийде.
Звичайно, у багатьох наших негараздах винн╕ ми сам╕ – укра╖нц╕. Але, вважаю, ╓ й ╕нша причина безгосподарност╕, вона, зокрема, кри╓ться в занадто велик╕й централ╕зац╕╖ влади ╕ бюджету, коли з Ки╓ва можуть «тому дать, а тому не дать». А на м╕сцях нема чим дорогу чи дах залатати. ╤ нема на це ради.
Процес оздоровлення держави складний та тривалий. В╕н залежить в╕д «л╕каря» та «пац╕╓нта». Чи не час уже актив╕зувати це болюче одужання? Огляньтеся довкола. За р╕дк╕сним винятком на вулицях наших м╕ст, м╕стечок та с╕л побачиш усм╕хнених людей, б╕льш╕сть облич зажурен╕, заклопотан╕. Х╕ба що д╕ти скр╕зь однаков╕, бо вони щодня в╕дкривають для себе св╕т, вони п╕дсв╕домо оч╕кують нового для себе життя.
Взагал╕, було б добре, якби наш╕ газети й журнали мали пост╕йну рубрику «У нас ╕ у них». ╤ щоб матер╕али ц╕╓╖ рубрики «муляли» оч╕ чиновникам — як м╕сцево╖, так ╕ центрально╖ влади.

Роман ЯРЕМ╤ЙЧУК,
доктор техн╕чних наук, професор, д╕йсний член Наукового товариства ╕м. Шевченка
м. С╕мферополь

На оновлення ЖКГ Укра╖н╕ знадобиться 100 рок╕в?!

Видатки держбюджету 2012 року на галузь житлово-комунального господарства зменшаться на 4 млрд. грн. З нин╕шн╕ми темпами ф╕нансування галуз╕ органам самоврядування на оновлення основних фонд╕в (ремонт будинк╕в, комун╕кац╕й, оновлення громадського транспорту тощо) знадобиться 100 рок╕в. Про це виданню ZN.UA пов╕домив виконавчий директор Асоц╕ац╕╖ м╕ст Укра╖ни Мирослав П╕тцик.
За його словами, ╕з цьогор╕чного зростання видатк╕в держбюджету органи самоврядування чекали на зб╕льшення ф╕нансування галуз╕ ЖКГ:
1,8 млрд. грн. на буд╕вництво житла для черговик╕в; 1 млрд. грн. на встановлення л╕чильник╕в тепла ╕ води; 458 млн. грн. на зам╕ну енергозатратних газових котл╕в; 525 млн. грн. на кап╕тальний ремонт будинк╕в; 1,5 млрд. грн. на ремонт ╕ модерн╕зац╕ю очисних споруд; 1,9 млрд. грн. на ремонт ╕ зам╕ну л╕фт╕в; 320 млн. грн. на куп╕влю нового електротранспорту; 100 млн. грн. для буд╕вництва соц╕ального житла тощо.
Проте виявилось, що в бюджет╕ на цей р╕к на зазначен╕ статт╕ не передбачено жодно╖ коп╕йки.
П╕тцик нагадав, що державним бюджетом на 2012 р╕к передбачено на бюджет розвитку 5 млрд. грн. «Це при тому, що у м╕сцевого самоврядування основних фонд╕в — на 500 млрд. грн., тобто оновити ╖х ╕з таким ф╕нансуванням можна буде через 100 рок╕в», — наголосив в╕н.
Другий ╕ останн╕й ресурс м╕сцевого самоврядування у 2012 роц╕ —12 млрд. грн. на виконання власних повноважень. Проте з них 7,5 млрд. грн. (63%) доведеться переадресувати на зарплату прац╕вникам осв╕ти, охорони здоров’я, ф╕зкультури та спорту, оск╕льки в державному бюджет╕ ╖х не додали. Тобто залиша╓ться 4,5 млрд. грн. плюс 5 млрд. грн. з бюджету розвитку, загалом — 9,5 млрд. грн. на р╕к (200 грн. на людину). Цих грошей не вистачить нав╕ть на те, щоб покрити борги комунальних п╕дпри╓мств (17 млрд. грн. за два роки).


Черкаси виграли 15 м╕льйон╕в на реновац╕ю житла

Черкаси отримають 15 млн. грн. на впровадження енергозбер╕гаючих технолог╕й у житлових будинках в╕д Агентства нац╕ональних проект╕в конкурсу з енергозбереження. Про це пов╕домили кореспонденту УН╤АН у прес-служб╕ Черкаського м╕ськвиконкому.
За даними прес-служби, кошти м╕сто отрима╓ як переможець конкурсу з енергозбереження, що проводиться Агентством нац╕ональних проект╕в. Грош╕ будуть спрямован╕ на повну реновац╕ю будинк╕в: зам╕ну в╕кон, утеплення ╕ ремонт дах╕в, встановлення ╕ндив╕дуальних теплових пункт╕в.
Вт╕м, ус╕ ц╕ роботи будуть проведен╕ в будинках, де мешканц╕ утворили Об’╓днання сп╕ввласник╕в багатоквартирного будинку (ОСББ). Головна умова – мешканц╕ також повинн╕ взяти участь у сп╕вф╕нансуванн╕ на р╕вн╕ 5-10 % в╕д загально╖ суми. Отриманих кошт╕в ма╓ вистачити на дек╕лька буд╕вель.
За словами мера Черкас Серг╕я Одарича, для впровадження енергозбер╕гаючих технолог╕й в одному середньостатистичному будинку необх╕дно близько 3-4 млн. грн.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 24.02.2012 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9988

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков