"Кримська Свiтлиця" > #5 за 03.02.2012 > Тема "Душі криниця"
#5 за 03.02.2012
ЯКОЮ БУДЕ «ОРГ╤Я» ПО-КРИМСЬКИ?
У Кримському академ╕чному укра╖нському музичному театр╕ завершу╓ться робота над постановкою вистави «Орг╕я» за драматичною поемою Лес╕ Укра╖нки. В цьому твор╕ поетеса використову╓ образи св╕тово╖ л╕тератури, водночас порушуючи проблеми, под╕бн╕ до проблем ╖╖ часу. Сюжет п’╓си розгорта╓ться у стародавньому грецькому м╕ст╕ Кор╕нф╕, поневоленому римськими завойовниками, як╕ в╕дкрито грабують грецький народ, зневажають його культуру, схиляють до зради кращих представник╕в мистецтва. Спокусившись подачками ╕ р╕зного роду об╕цянками, танц╕вниця Нер╕са, сп╕вак Х╕лон ╕ скульптор Федон йдуть на служ╕ння до римських вельмож. Сп╕вак Антей засуджу╓ ╖х за це ╕ категорично в╕дмовля╓ться служити завойовникам, що призводить до траг╕чного ф╕налу. Пропону╓мо уваз╕ читач╕в ╕нтерв’ю з режисером-постановником ц╕╓╖ вистави, заслуженим д╕ячем мистецтв АРК В╕ктором ╤вановичем ГУМЕНЮКОМ (на фото).
— Що привело Вас до режисури? Як сталося, що Ви почали ставити вистави? — Я дуже хот╕в, щоб у нашому театр╕ поставили В. Винниченка, особливо його психолог╕чну мелодраму «Брехня», ╕ одного разу роздумував уголос про те, кому б запропонувати постановку цього твору. А Ви в╕зьми та й скажи: «Ви досконало зна╓те творч╕сть цього драматурга, написали монограф╕ю «Сила краси» про цю його драму, багато статей, як╕ опубл╕кован╕ в наукових зб╕рниках. Чому б Вам не спробувати поставити цю п’╓су?» Я виступив з ╕н╕ц╕ативою, яку п╕дтримало кер╕вництво театру. Отак з Вашого легкого слова ╕ зд╕йснився м╕й режисерський дебют, ╕ вперше за всю ╕стор╕ю театру пр╕звище В. Винниченка та назва його драматург╕чного шедевра «Брехня» з’явилися на аф╕шах театру. — Леся Укра╖нка написала багато п’╓с. Чому Ви зупинили св╕й виб╕р саме на драматичн╕й поем╕ «Орг╕я»? — Велику роль в цьому в╕д╕грало те, що «Орг╕я» написана на античну тему, якою Леся Укра╖нка була захоплена, особливо в пер╕од свого перебування у Криму (так╕ дуже добре знайом╕ ус╕м ╖╖ п’╓си, як «Кассандра» та «╤ф╕ген╕я в Таврид╕», були написан╕ тут). Привернуло мою увагу й те, що п’╓са глибоко психолог╕чна, з гострою ╕нтригою ╕ дуже д╕йова. Велике значення мало й те, що я побачив у труп╕ актор╕в, як╕ спроможн╕ виконати м╕й задум. Л╕тературознавц╕ детально роз╕брали цей тв╕р, в╕дкрили багато пласт╕в у процес╕ анал╕зу п’╓си. Але б╕льш╕сть автор╕в трактують ╖╖ як заклик до пригноблених народ╕в не коритися завойовникам та як заклик до людей мистецтва служити сво╓му народов╕. Традиц╕йних трактувань я не в╕дкидаю. Але хочу загострити увагу глядач╕в на в╕чних проблемах збереження нац╕онально╖ культури ╕ дбайливого до не╖ ставлення та важливост╕ вибору, перед яким опиня╓ться художник: чи служити високому та духовному мистецтву (в п’╓с╕ це участь у грецьких орг╕ях), чи в╕ддати св╕й хист завойовникам — як це було в орг╕ях римських. Головним для себе вважаю ч╕тко прокреслити л╕н╕ю повед╕нки у стосунках м╕ж людьми. Н╕хто з д╕йових ос╕б не хоче чути ╕ншого. Н╕хто не хоче йти на компром╕с. Нема╓ ╓дино╖ правди. У кожного — своя правда. — Як режисер-постановник, Ви призначили себе на роль скульптора Федона. У Вас ╓ досв╕д акторсько╖ роботи? Якщо так, то в яких театрах Ви виступали як актор, як╕ рол╕ грали? — У 80-т╕ роки я працював у Житомирському музично-драматичному театр╕ зав╕дувачем л╕тературно╖ частини, паралельно з цим мене призначали асистентом режисера та на рол╕. Я грав у «Ярослав╕ Мудрому» ╤. Кочерги сина Ярослава — Володимира, у казц╕ О. ╤ловайського «Д╕д Мороз та Санта Клаус» — Санту Клауса, у «Собор╕ Паризько╖ богоматер╕» — Розб╕йника. До реч╕, ╕нсцен╕зац╕я цього в╕домого твору В. Гюго була написана видатним укра╖нським артистом ╕ режисером Гнатом Юрою, одним ╕з засновник╕в Нац╕онального академ╕чного драматичного театру ╕м. ╤. Франка. — «Орг╕я» була написана на початку XX стор╕ччя. Чим вона буде ц╕кава сучасним глядачам? — Актуальн╕стю проблем, ф╕лософською спрямован╕стю та видовищн╕стю. У вистав╕ буде зайнята балетна трупа театру. Артисти виконають вражаючу балетну увертюру «╤мпер╕я», продемонструють пластичну виразн╕сть у сцен╕ «Римська орг╕я» (балетмейстер — заслужений д╕яч мистецтв АРК, лауреат прем╕╖ АРК О. Бикова). Ц╕каво задумано оформлення вистави за кольоровою гамою — перех╕д в╕д сонячних кольор╕в до тривожного пейзажу (художник-постановник Г. Легута). Звернуть увагу глядач╕ ╕ на костюми, як╕ несуть не т╕льки достов╕рн╕сть, а й поетичн╕сть. У вистав╕ прозвучить музика Ш. Гуно та А. Хачатуряна. Леся Укра╖нка в ц╕й п’╓с╕ не да╓ конкретних настанов. Вистава матиме дискус╕йний характер. Це також повинно зац╕кавити глядач╕в. Прем’╓ра вистави в╕дбудеться 24 лютого.
╤нтерв’ю п╕дготувала Св╕тлана ЧОЛКА, кер╕вник л╕тературно-драматург╕чно╖ частини театру, заслужений прац╕вник культури АРК
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 03.02.2012 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9917
|