Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 03.02.2012 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#5 за 03.02.2012
ЩОБ НЕ ЗГИНУВ ДОСВ╤Д ПОКОЛ╤НЬ

З Бек╕ром Абла╓вим наш╕ читач╕ вже знайом╕: у «Кримськ╕й св╕тлиц╕» нещодавно друкувалися деяк╕ його опов╕дання. А «розглед╕в» його першим наш льв╕вський кореспондент Серг╕й Лащенко за принципом: велике бачиться на в╕дстан╕.
Проте школяр ╕з смт. Нижньог╕рського виявився зовс╕м маленьким, худорлявим 12-р╕чним хлопчиною, котрого ще нав╕ть п╕дл╕тком не назвеш. Доросл╕, як правило, при його однол╕тках припиняють серйозн╕ розмови, а на ╖хн╕ запитання в╕дпов╕дають: «Багато знатимеш, скоро з╕старишся». А ось д╕дусь Бек╕ра та його молодшого брата Над╕ра Абдурешит-ага так не говорив. ╤ хоча минуло понад три роки, як назавжди в╕н розлучився з улюбленими внуками, в╕н уже тод╕ розмовляв з ними, зовс╕м малюками, про так╕ серйозн╕ реч╕, про як╕ не завжди насм╕люються говорити пом╕ж собою зр╕л╕ люди. В цьому ╖м заважають ╕деолог╕чн╕ нашарування, особливост╕ виховання та дещо ╕нше.
Д╕дусь Абдурешит розпов╕дав малюкам про все, а найголовн╕ше, що щиро ╕ правду. ╤ цю правду в╕ддзеркалив у сво╖х маленьких опов╕дях юний Бек╕р. Склали вони книжечку «Розпов╕д╕ мого д╕дуся». А в останн╕й день с╕чня в╕дбулася ╖╖ презентац╕я в кримськотатарськ╕й б╕бл╕отец╕ ╕м. ╤. Гаспринського у С╕мферопол╕.
Ще там я прочитала перше опов╕дання хлопчика «Вони живуть в мо╖й пам’ят╕» ╕ ледь не розплакалася, бо в╕дчула, яким був би щасливим Бек╕р, аби на ц╕й презентац╕╖ був не лише його тато, але й д╕дусь, ну хоча б в образ╕ пташки, яка стукала до них у в╕конце п╕сля смерт╕ бабус╕, а пот╕м — одразу дв╕, коли сл╕дом за нею п╕шов ╕ ╖╖ чолов╕к. «Ми, звичайно ж, здогадувалися: це прилет╕ли наш╕ бабуся та д╕дусь. Вони сп╕вали як╕сь сво╖ пташин╕ п╕сн╕, були щасливими, вони знову були разом», — пише Бек╕р, об╕цяючи перепов╕сти цю ╕стор╕ю сво╖м д╕тям ╕ онукам. Можливо, ╕ ╖х в╕н зробить колись ось такими ж обдарованими, правдивими ╕ передасть ╖м для подальшого збереження все, що одержав в╕д д╕дуся.
А це, по-перше, пово╓нний пер╕од життя, кримськотатарський побут, зокрема, забезпечено╖ родини, яка багато трудилася, але не гребувала ╕ працею батрак╕в, котр╕ знали, що таке господарева нагайка (такий висновок можна зробити ╕з контексту опов╕дання «Д╕д Абла ╕ наш скакун Джейрен»). Це ╕ ставлення до вступу в колгоспи, коли той же прад╕дусь Абла знищив дорогоц╕нну отару каракулевих селекц╕йних овець, пустивши ╖х на м’ясо, аби лише не здавати в колгосп. Вт╕м, його теж можна зрозум╕ти, як зрозум╕в ╕ маленький Бек╕р.
По-друге, це Велика В╕тчизняна в╕йна, яка через к╕лька покол╕нь проросла колючим тереном у серц╕ кримськотатарсько╖ дитини ╕ виклика╓ в н╕й патр╕отичн╕ почуття — адже його д╕дусь воював, ма╓ багато нагород. «П╕сля того, про що дов╕дався, я став ще б╕льше пишатися сво╖м д╕дом, який рятував людство в╕д коричнево╖ чуми», — з╕зна╓ться Бек╕р в опов╕данн╕ «╤стор╕я одн╕╓╖ нагороди».
А ось брату його д╕дуся Абдуракипу судилося провести к╕лька рок╕в в окупац╕╖ ╕ нав╕ть бути старостою. Але психолог╕я його вчинку та д╕╖ значно в╕др╕зняються в╕д типового уявлення про таких людей як про ворог╕в свого народу. Висунутий громадою, в╕н дбав про людей, виступаючи посередником пом╕ж ними та окупац╕йною владою ╕ щоденно ризикуючи бути викритим та покараним.
Присутня у творчост╕ Бек╕ра ще одна важлива тема, а отже, й у житт╕ його улюбленого д╕дуся: це тема м╕жнац╕ональних стосунк╕в. ╤ вигляда╓ вона наст╕льки благородно, що проситься до шк╕льно╖ хрестомат╕╖: у голодному 1933-му рятувалося в Акмана╖ к╕лька родин ╕з Зах╕дно╖ Укра╖ни. Дв╕ з них оселилися у д╕дусев╕й садиб╕. Особливо товаришував в╕н з ╤ваном ╢втушенком, який пот╕м, п╕сля депортац╕╖ сво╖х благод╕йник╕в, знайшов ╖х в Узбекистан╕, а п╕д час цих траг╕чних под╕й намагався захистити в╕д заслання. Що тут коментувати!
У зб╕рц╕, окр╕м д╕дусевих розпов╕дей, ╓ ╕ переказан╕ ним притч╕, в яких осп╕вуються доброта, винах╕длив╕сть, дотепн╕сть та ╕нш╕ шанован╕ народом риси характеру.
П╕д час презентац╕╖ виступив учитель нижньог╕рсько╖ школи   № 2, який навча╓ Бек╕ра кримськотатарсько╖ мови, а також бере велику участь в дол╕ ц╕╓╖ обдаровано╖ дитини. Екрем Гафаров допом╕г учню з виданням книги (до реч╕,  вона у нього не ╓дина, минулого року були видан╕ ╕ «Пригоди Тимка»), написав до обох передмови. В╕н розпов╕в про цю просту с╕льську родину (де батько Абкер╕м — ╕нженер-механ╕к, а зараз тимчасово безроб╕тний), яка доклада╓ чимало зусиль до виховання сво╖х зд╕бних д╕тей, попри обмежен╕ матер╕альн╕ та територ╕альн╕ умови.
Тим не менше, Бек╕р продовжу╓ дивувати присутн╕х — спочатку в╕ртуозною грою на скрипц╕ (навча╓ться в с╕льськ╕й музичн╕й школ╕), пот╕м — на г╕тар╕ ╕ нарешт╕ виходить разом з братом танцювати. Хлопчики у нац╕ональних костюмах п╕д час танцю виглядають наст╕льки ефектно, що залиша╓ться лише пошкодувати щодо тако╖ обмежено╖ аудитор╕╖ глядач╕в. А ще Бек╕р ма╓ хист декламатора — це зрозум╕ло з його прочитання власного твору.
Присутн╕ не шкодували добрих ╕ щирих сл╕в для цього хлопчика. Серед тих, хто мав слово, — заступник директора з науки ц╕╓╖ б╕бл╕отеки Л╕ля Кадирова, заслужена артистка АРК, сп╕вачка-фольклористка Гульзара Бек╕рова, старший науковий сп╕вроб╕тник кримськотатарського музею мистецтв Айше Меметова. Зокрема, прозвучала ц╕кава думка про те, що опов╕дання Бек╕ра, перекладен╕ кримськотатарською мовою, могли б бути корисними для шк╕льних факультатив╕в. А я зробила для себе ще й такий висновок: д╕дус╕ ╕ бабус╕, яких у «цив╕л╕зованих» кра╖нах ще при розум╕ ╕ при сил╕ в╕двозять у будинки для л╕тн╕х людей, аби «не висмоктували енерг╕ю» у дозр╕ваючих кандидат╕в на таку ж долю (бо ж ус╕м в╕домо — молод╕ ╕ стар╕ там разом не живуть), конче необх╕дн╕ сво╖м онукам ╕ правнукам. Це завдяки д╕дусев╕ Абдурешиту дванадцятир╕чний онук уже став нос╕╓м ц╕лого пласта ╕стор╕╖ та нац╕ональних традиц╕й, ╕ його старт — це старт мудро╖ людини, яка ма╓ ще безл╕ч часу для подальшого зростання. А людина без кор╕ння гулятиме св╕том, як перекоти-поле, ╕ ще нев╕домо, де ╕ за що вона зачепиться, але ц╕лком ╕мов╕рно, що буде втраченою для свого народу.

Тамара СОЛОВЕЙ
Фото О. Носаненка

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 03.02.2012 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9888

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков