"Кримська Свiтлиця" > #45 за 16.12.2011 > Тема ""Білі плями" історії"
#45 за 16.12.2011
ДЖАНКОЙСЬКИЙ ГОЛОКОСТ
Минуло вже 70 рок╕в з того часу, як у середин╕ листопада 1941 року майже вся територ╕я Криму, за винятком Севастопольського оборонного району, була окупована н╕мецько-фашистськими в╕йськами. Загарбники пунктуально вводили «новий порядок» ╕ педантично його виконували, показуючи сво╓ нелюдське обличчя. По вс╕х м╕стах ╕ селах розв╕шувались накази н╕мецьких комендатур, як╕ зак╕нчувались словом: «Розстр╕л». Одночасно з парт╕йними та господарськими кер╕вниками, командирами ╕ пол╕труками Червоно╖ Арм╕╖, комсомольцями та актив╕стами, партизанами, п╕дп╕льниками та ╖хн╕ми родинами, одними з перших жертв окупац╕йного режиму стали представники ╓врейського народу та кримчаки. Почався справжн╕й геноцид за нац╕ональною ознакою. Крим також був одним ╕з «пол╕гон╕в» для зд╕йснення фашистсько╖ расово╖ теор╕╖ з метою вив╕льнення житт╓вого простору для «вищо╖» ар╕йсько╖ раси. В ус╕х м╕стах з’явились «Оголошення населенню Головнокомандувача германських в╕йськ», в яких ╓вреям наказувалось терм╕ново заре╓струватись ╕ носити на обох рукавах б╕лу пов’язку ╕з зображенням шестикутно╖ з╕рки Давида. (Саме так зараз вигляда╓ державний прапор ╤зра╖лю). ╢вреям заборонялося в╕льне пересування ╕ переселення з одного м╕сця на ╕нше. Вс╕ ╓вре╖ обох статей в╕ком в╕д 16 до 50 рок╕в повинн╕ були перебувати в розпорядженн╕ стар╕йшини громади, який призначав ╖х на роботи. ╤ уточнювалось, що на найважч╕ ╕ найбрудн╕ш╕ роботи. Через к╕лька дн╕в н╕мецька окупац╕йна влада видала новий наказ: «Ус╕ ╓вре╖ повинн╕ носити ╓врейську з╕рку на сво╓му костюм╕. Ця з╕рка Давида повинна бути у кожного ╓врея закр╕плена на грудях ╕ спин╕. Ц╕ знаки ╓вре╖ повинн╕ сам╕ соб╕ зробити. ╢вре╖, як╕ цьому наказу не п╕дкоряться, будуть розстр╕лян╕…» Цей же наказ вимагав, щоб ╓вре╖ терм╕ново здали вс╕ наявн╕ грош╕ ╕ ц╕нност╕. За невиконання — розстр╕л. Пот╕м фашисти почали масове знищення ╓вре╖в. Першими «Кримський голокост» в╕дчули мешканц╕ ╢впатор╕╖, яку окупували 31 жовтня. А вже 25 листопада ╓врейське населення м╕ста було повн╕стю знищено на Красн╕й Горц╕. Вижити вдалося т╕льки двом. Феодос╕ю н╕мц╕ захопили 3 листопада, а вже 4 грудня з ╓вреями було пок╕нчено. Не вижив н╕хто. 8 тисяч людей було розстр╕ляно у протитанковому рову б╕ля заводу «Механ╕к». С╕мферополь було захоплено 2 листопада, а 11-13 грудня були проведен╕ акц╕╖ з╕ знищення ╓врейського населення в район╕ сумнозв╕сного «Картопляного м╕стечка». Було знищено 14 тисяч ╓вре╖в. В Ялт╕, окупован╕й фашистами 8 листопада, масова екзекуц╕я ╓вре╖в в╕дбулась 18 грудня. Б╕ля Масандр╕вських казарм було розстр╕ляно 2000 людей. Н╕хто не вижив. Але найб╕льш «скоростр╕льна» акц╕я з╕ знищення ╓вре╖в проводилась у Керч╕. У захопленому п╕сля запеклих бо╖в 16 листопада м╕ст╕ «розстр╕льна» акц╕я проводилась уже з 29 листопада до 29 грудня, незважаючи нав╕ть на те, що 25 грудня почалась Керченсько-Феодос╕йська десантна операц╕я. Склада╓ться враження, що нацисти, побоюючись швидкого розвитку операц╕╖, намагались якнайшвидше ╕ будь-якими засобами знищити якомога б╕льше ╓вре╖в, нав╕ть живцем закопували приречених у Багеровському рову. Не оминула траг╕чна участь ╕ севастопольських ╓вре╖в. П╕сля захоплення м╕ста 1 липня 1942 року, вже 6 липня по м╕сту були розв╕шан╕ оголошення, а 12 липня почалися розстр╕ли. Всього в Севастопол╕ ╖х було розстр╕ляно 4200 чолов╕к. До в╕йни в Криму мешкало близько 70 тисяч ╓вре╖в. З них 44 тисяч╕ було знищено. Под╕бна доля сп╕ткала ╕ кримчак╕в — було знищено 80% представник╕в цього нечисленного народу. Акц╕╖ з╕ знищення ╓вре╖в в╕дбувалися ╕ в Джанко╖, ╕ в Джанкойському та Колайському (Азовському) районах, який зараз у склад╕ сучасного Джанкойського району, та в ╕нших районах степового П╕вн╕чного Криму. На околиц╕ Джанкоя, б╕ля пам’ятника «Танк», на м╕сц╕ розстр╕лу в протитанковому рову, як св╕дчить мемор╕альна дошка, 6666 людей — ╓вре╖в ╕ частково червоноарм╕йц╕в, встановлена справжня «Ст╕на Скорботи», на як╕й зображено силует скорботно╖ ж╕нки з╕ св╕чкою. У «Книз╕ печал╕» Г╕тель Губенко мешканка села Шереп-Кермут П╕дгорна Анна Семен╕вна засв╕дчила розстр╕л 720 ╓вре╖в у с╕чн╕ 1942 року. ╤нший житель села — Панк╓╓в Тимоф╕й Олекс╕йович, на початку лютого 1942 року бачив розстр╕л майже тисяч╕ людей. За св╕дченнями обох очевидц╕в, людей перед розстр╕лом повн╕стю роздягали, а одяг в╕двозили до м╕ста. Р╕в закопували в╕йськовополонен╕, яких п╕д конво╓м приганяли татари-добровольц╕. (За св╕дченнями А. Мальг╕на, нин╕шнього директора Кримського кра╓знавчого музею, що наведен╕ в його книз╕ «Партизанський рух та кримськотатарське питання», у 1941-1944 роках у Джанко╖ д╕яв 152-й кримськотатарський батальйон «Шума» та 14-та татарська рота самооборони). Ще жив╕ мешканц╕ м╕ста, д╕ти в╕йни, котр╕ були св╕дками справжн╕с╕нько╖ б╕йн╕ на околиц╕ м╕ста б╕ля протитанкового рову. Ось що згаду╓ Н╕на Михайл╕вна Золотова (Будько): «У м╕ст╕ почалися розстр╕ли. Особливо зв╕рствували окупанти, знищуючи ╓вре╖в. Уперше я усв╕домила, що в╕йна — це кров ╕ смерть, коли побачила, як розстр╕люють невинних людей: роздягли ╕ поставили перед ровом. У юрб╕ я побачила бабусиного сус╕да та його сина Льову. Мить… ╕ ╖х не стало». Н╕на Михайл╕вна згаду╓ одну деталь: одяг, знятий з ╓вре╖в, н╕мц╕, як по бартеру, обм╕нювали на продукти харчування у м╕сцевого населення. Бо легка промислов╕сть, та ще й в умовах окупац╕╖, була в╕дсутня, а одяг у людей позношувався. А ще Н╕на Михайл╕вна пов╕домила, що н╕мецьку окупац╕ю у Джанко╖ пережив один ╓врей — Як╕в Ольхович. ╤, що дивовижно, н╕мц╕ про це знали. В╕н був чоботарем, шив н╕мецьким оф╕церам чоботи на замовлення. А на бажання коменданта м╕ста зшив лайков╕ рукавички його коханц╕ (н╕чого приховувати, адже були ╕ так╕, прозван╕ в народ╕ «н╕мецькими п╕дстилками» або «простирадлами»). А коли н╕мц╕ в Джанко╖ приступили до «остаточного вир╕шення ╓врейського питання», то Ольховича по черз╕ ховали сус╕ди в ямах, на городах до самого визволення п╕д носом у того ж самого коменданта м╕ста. У свою чергу, ком╕сар п╕онерсько╖ п╕дп╕льно╖ орган╕зац╕╖ ╕м. К. Ворошилова Леон╕д Степанович Алекс╓╓в згадував, що п╕д час визволення Джанкоя в╕н з командиром ораган╕зац╕╖ Миколою Малушею прокрались на завод Наркомзему. Н╕мц╕ туди чомусь н╕кого не пускали п╕д час окупац╕╖. ╤ там, у прим╕щеннях, знайшли купи одягу ╕ взуття — ╕ дорослого, ╕ дитячого. Леон╕д Степанович пригадав такий випадок: «Н╕мц╕ при╖хали в гетто на «душогубц╕» ╕ запропонували д╕тям «покататись», заманюючи ╖х у «машину смерт╕» цукерками. Нав╕ть передбачливо дошку п╕дставили. А пот╕м двер╕ наглухо зачинили ╕ на очах очман╕лих матер╕в завели мотори. Д╕ти спочатку кричали, а пот╕м усе стихло. Т╕льки струмки дитячо╖ сеч╕ прот╕кали кр╕зь щ╕лини». «Поруч з ровом, — згаду╓ Л. С. Алекс╓╓в, — було тирло (м╕сце для збирання кор╕в на випас). Там було закопано рейку, до яко╖ прив’язували бика. П╕д час розстр╕лу ╓вре╖в особливо лютував начальник пол╕ца╖в, такий соб╕ «дядя Вася». В╕н виривав малол╕тн╕х д╕тей з рук матер╕в, хапав ╖х за ноги ╕ з розмахом розбивав дитяч╕ голови об рейку… Нам з Миколою Малушею вдалося заманити його на риболовлю, ╕ там ми його прик╕нчили… Коли в комишах Микола д╕став п╕столет ╕ вин╕с присуд, пол╕цай почав вимолювати пощаду, але Малуша сказав: «Ти зна╓ш, за що!» ╕ влучив упритул, щоб менше було шуму в╕д постр╕лу». Св╕дчить про т╕ жахи ╕ Над╕я Серг╕╖вна Ломакова (у дитинств╕ — Варда. Це вона згаду╓ться в ╤стор╕╖ м╕ст та с╕л УРСР у Кримськ╕й област╕). У не╖ була подруга — ╓врейська д╕вчина Етер╕. ╢вреям казали, що ╖х переселять, але куди — не казали. Над╕я з дитячо╖ ц╕кавост╕ вир╕шила просл╕дкувати, куди людей поведуть ╕ де буде жити ╖╖ подруга. ╤ побачила жахливу б╕йню на м╕сц╕ «переселення». Виявля╓ться, у н╕мц╕в був такий жаргон, умовне слово, яке означало «переселення» на «той св╕т». Пам’ята╓ про трагед╕ю ╓врейського народу ╕ Лариса Григор╕вна Зарницина. Вона розпов╕ла, що ╓врейське гетто у Джанко╖ ╕снувало на територ╕╖ «Бринзотресту» (зараз на п╕вн╕чно-сх╕дному роз╕ перехрестя вулиць ╤нтернац╕онально╖ та Дзержинського (колишня Вокзальна) за рестораном «Гел╕ос»). На жаль, нав╕ть Кримський арх╕в не ма╓ под╕бних даних. Це гетто ╕снувало, принаймн╕ ще в березн╕ 1943 року. Бо 14 березня 2002 року Москаленко Валентина В╕ктор╕вна засв╕дчила в компетентних органах, що п╕д час в╕йни в м╕ст╕ Джанкой фашисти мали п’ять концтабор╕в ╕ один з них — ╓врейське гетто… 18 березня 1943 року сестри Лора та Пол╕на Зарницини допомогли втекти з гетто десятир╕чн╕й д╕вчин╕ — Клар╕ Васильцев╕й, залишивши ╖╖ у себе вдома до приходу Радянсько╖ Арм╕╖ 11 кв╕тня 1944 року. Маму Клари звали ╢ва Берг. Д╕вчинку виводили на вулицю т╕льки вноч╕, аби н╕хто ╖╖ не бачив. Клара Васил╕вна Скоробова ╕ зараз мешка╓ в Керч╕, неподал╕к в╕д одн╕╓╖ з╕ сво╖х рят╕вниць — Лариси Григор╕вни Зарницино╖. П╕д час в╕йни с╕м’я Зарнициних мешкала поруч ╕з СШ № 1 по вулиц╕ ╤нтернац╕ональн╕й, ╕ врятувала к╕лькох в╕йськовополонених з ф╕льтрац╕йного концтабору, який розташовувався в ц╕й школ╕. Це — радистка Галина Н╕конова, льотчик Куницин, моряк Швець, танк╕ст Фат╕н. Але насправд╕ п╕д пр╕звищем Фат╕н ховався ╓врей Файнер. Його вдалося визволити з концтабору п╕д виглядом чолов╕ка Пол╕ни Зарницино╖. А пот╕м Пол╕на з Файнером п╕шли з м╕ста ╕ ховались у не╕снуючому зараз сел╕ Володимир╕вка (воно було у двох к╕лометрах перед селом Новокримське з правого боку по Перекопськ╕й дороз╕). П╕сля визволення Джанкоя танк╕ст Файнер гнав дал╕ з нашо╖ земл╕ «╕стинних ар╕йц╕в». Уся родина Зарнициних (окр╕м Лариси та Пол╕ни, ще й мати — Дар’я Михайл╕вна та батько Григор╕й) так само, як ╕ Н╕на Михайл╕вна Золотова достойн╕ того, щоб ╖х занести в ре╓стр «Праведник╕в св╕ту», куди записують ус╕х, хто рятував ╓вре╖в п╕д час Голокосту. Тому звертаюсь до ╓врейсько╖ громади Джанкоя, Криму, ус╕╓╖ Укра╖ни з пропозиц╕╓ю ╕ проханням — детально вивчити це питання ╕ вир╕шити його позитивно, поки деяк╕ рятувальники ще жив╕. Дв╕ дати — Голодомор ╕ Кримський голокост — у час╕ майже зб╕гаються. Як ╕ паралел╕, проведен╕ в дол╕ обох народ╕в у ХХ стол╕тт╕. Обидва народи, мабуть, дуже «заважали» оф╕ц╕йн╕й пол╕тиц╕ двох тотал╕тарних держав. До чест╕ ╓врейського народу, в╕н зум╕в згуртуватись навколо нац╕онально╖ ╕де╖. На жаль, серед укра╖нц╕в ╕ дос╕ зустр╕чаються «малороси» ╕ дуже багато «пом╕ркованих» манкурт╕в, як╕ заради власно╖ вигоди ╕ кер╕вних посад готов╕ ╕ зараз зрадити нац╕ональн╕ ╕нтереси власного народу. ╤ зраджують! ╤ не бояться суду Божого. То на яке ж майбутн╓ нам спод╕ватися?
В╕ктор ТУРЧИН м. Джанкой
Зл╕ва направо: Н. М. Золотова, В. С. Турчин, Л. Г. Зарницина
"Кримська Свiтлиця" > #45 за 16.12.2011 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9730
|