Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 07.10.2011 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#22 за 07.10.2011
«МЕН╤ ПОДОБА╢ТЬСЯ, КОЛИ ВИ ЗВЕТЕ МЕНЕ ПАВЛОМ…»

З 1 вересня кафедру укра╖нсько╖ мови та л╕тератури Севастопольського м╕ського гуман╕тарного ун╕верситету очолила 38-р╕чна Олена Попова, кандидат ф╕лолог╕чних наук, наймолодший за в╕ком викладач кафедри. Колеги одностайно дов╕рили ╖й цю посаду. Пан╕ Олена працю╓ тут з 1999 року й за цей час здобула повагу не лише студент╕в, а й колег-викладач╕в.
Я в╕дчинила двер╕ кафедри, шукаючи очима серед присутн╕х незнайомого мен╕ респондента. З-за столу п╕двелася тенд╕тна, усм╕хнена зеленоока красуня й запропонувала використати для ╕нтерв’ю аудитор╕ю з одн╕╓ю умовою, що ми вкладемося у 15-хвилинну перерву. Отже, спробу╓мо вкластися.
Спок╕йний погляд, неметушлив╕ рухи, готовн╕сть до д╕алогу видавали орган╕зовану людину, що звикла ц╕нувати час.
Вона у Севастопол╕ давно, хоч народилася у Ки╓в╕. Зак╕нчила Нац╕ональний педагог╕чний ун╕верситет ╕м. М. Драгоманова й нав╕ть встигла попрацювати в одн╕й з ки╖вських шк╕л. Зустр╕ч з судженим круто зм╕нила житт╓вий шлях: в╕н — в╕йськовий ╕ мав в╕дбути за призначенням.
М╕сце служби вибирали разом: ╕з запропонованих Одеси та Севастополя зупинилися на останньому.

— Чи не пожалкували згодом?
— Н╕коли. Я прибула до приморського м╕ста, н╕би просякнутого солоним морським бризом. Тут було не так гам╕рно, як у столиц╕, легко дихалося, в╕льно думалося. Я н╕би занурилася у казку.
— А як же ки╖вськ╕ театри, палаци дозв╕лля, столичн╕ б╕бл╕отеки, кращ╕, врешт╕-решт, можливост╕ для кар’╓рного зростання?
— Там залишилися мо╖ батьки ╕ я в будь— який в╕льний час ╖ду до р╕дного мен╕ Ки╓ва. Навчаючись в асп╕рантур╕, я в╕дв╕дувала Ки╖в 3-4 рази на р╕к. Й зараз, коли не вистача╓ знань, чи, скаж╕мо, я починаю читати новий курс, то обов’язково ╖ду до столичних б╕бл╕отек. З Ки╓вом я н╕коли не переривала зв’язок.
╢дине, що трохи засмучувало, у 1994 роц╕ в севастопольських школах не викладалася укра╖нська мова ╕ я змушена була п╕ти вчителювати до початково╖ школи. Проте мен╕ дозволили викладати укра╖нську в мо╓му третьому клас╕, адже програма викладання укра╖нсько╖ мови у школах м╕ста тод╕ вже набувала ствердження.
— Як сприймали д╕ти новий предмет?
— Досить добре. Пам’ятаю, один хлопчина п╕д╕йшов до мене й каже: «Мен╕ подоба╓ться, що ви звете мене Павлом…» Мама хлопця була вкрай вражена не ст╕льки новим ╕м’ям сина, ск╕льки тим, що воно йому подоба╓ться, й приходила до школи, аби просто на мене подивитися. Лаг╕дн╕сть та милозвучн╕сть укра╖нсько╖ мови д╕ти в╕дчувають самост╕йно, без будь-яко╖ дидактики з боку вчителя. Чимало рок╕в п╕сля зак╕нчення школи Павло пам’ятав сво╓ укра╖нське ╕м’я, хоч ╕ по╖хав навчатися до Рос╕╖. Його мати, зустр╕чаючи мене на вулиц╕, завжди зупинялася й ми разом пригадували той визначний, як на мене, момент дитячо╖ в╕двертост╕.
П╕зн╕ше, коли я вже набула певного досв╕ду викладання укра╖нсько╖ у рос╕йськомовн╕й школ╕, а в ╤ндустр╕ально-педагог╕чному коледж╕ в╕дкривалася нова спец╕альн╕сть «Вчитель початково╖ школи з правом викладання укра╖нсько╖ мови», я була запрошена до коледжу й тод╕ вже повн╕стю поринула в свою методику викладання. Разом з╕ студентами ми набували досв╕ду, як не просто проводити урок, а найкращим чином себе учням представити, щоб через особист╕сть учителя зац╕кавити предметом. Наука – не нова, але часи зм╕нюються, а разом з ними зм╕ню╓ться особист╕сть учня чи, скаж╕мо, студента. Якщо м╕ж студентом та викладачем встановлю╓ться т╕сний емоц╕йний зв’язок, опанування мови набува╓ ╕ншого забарвлення, ╕ншого сенсу. Як учня, так ╕ студента не варто спонукати до вивчення, в╕н сам ╕н╕ц╕ативний ╕ зац╕кавлений у вивченн╕ предмета. ╤сну╓ така посл╕довн╕сть: ми ╖х любимо ╕ в╕римо в них ╕ вони в╕дкриваються, в╕дчувають нашу п╕дтримку й жодним чином не оч╕кують покарання за недосконале волод╕ння мовою. Така методика виправдову╓ себе на 100%. Я пам’ятаю, як одна д╕вчина захоплено розпов╕дала подруз╕, що викладач укра╖нсько╖ мови на заняттях сп╕ва╓ з╕ студентами п╕сень. Хочу сказати, це досить д╕╓вий метод засво╓ння матер╕алу. Я викладаю в ун╕верситет╕ усну народну творч╕сть й, звичайно ж, знаю чимало народних п╕сень. ╤нколи це ста╓ в нагод╕.
Часто п╕сля зак╕нчення ВНЗ колишн╕ студенти продовжують приходити до нас, розпов╕дають про те, як облаштувалися у сусп╕льств╕ та власному житт╕. Я надзвичайно ц╕ную так╕ моменти.
— Чому Ви обрали цей фах, у родин╕ були вчител╕?
— Н╕, моя мама – бухгалтер, а робота батька пов’язана з електроприладами. Просто процес мого навчання у школ╕ не залишив спогад╕в про як╕сь ц╕кав╕ педагог╕чн╕ родзинки. Мен╕ це не дуже подобалося, викликало протест, хот╕лося чогось ╕ншого. Я п╕шла навчатися до педучилища, бо у школ╕ мен╕ було нудно. Там я зустр╕ла педагог╕в, як╕ буквально гор╕ли сам╕ й запалювали у студент╕в ц╕кав╕сть до майбутньо╖ профес╕╖. Було неймов╕рне бажання зм╕нювати процес викладання, експериментувати, йти дал╕ й н╕коли не зупинятися на досягнутому. Думаю, що саме почуття протесту проти старо╖ методики викладання привело мене до фаху викладача. У школ╕ треба пост╕йно зм╕нюватися, крокувати у ногу з часом.
— Бува╓ таке, що запитання студента заводить у глухий кут?
— Ще й як бува╓! Але, думаю, цього не варто боятися. Завжди можна перенести розмову на ╕нший час. Головне, треба не забути повернутися до запитання студента. Вих╕д завжди ╓. Варто поважати студента й в╕др╕зняти справжню ц╕кав╕сть в╕д бажання просто побайдикувати за розмовою. Бува╓ й таке.
— У вас на лекц╕ях зал╕зна дисципл╕на?
— А нема╓ жодно╖ потреби у зал╕зн╕й дисципл╕н╕. Мен╕, мабуть, таланило на учн╕в та студент╕в. Такого досв╕ду, коли треба конфл╕ктувати п╕д час проведення лекц╕╖ чи уроку, у мене не було.
Бувають дуже енерг╕йн╕ юнаки чи д╕вчата, яким важко всид╕ти довго на одному м╕сц╕. Тод╕ я дек╕лька раз╕в прошу пройтися такого студента до дошки й цей метод поверта╓ його до конструктиву. Треба просто вирахувати, чого прагне на той момент студент чи, скаж╕мо, учень. ╤ якщо це – потреба висловитися, потр╕бно надати йому таку можлив╕сть у русл╕ уроку чи лекц╕╖. Бувають непосидюч╕ д╕вчата, котр╕ прагнуть оц╕нки сво╓╖ вроди чи енергетики. У такому раз╕ я надаю ╖м можлив╕сть в╕дчути зац╕кавлен╕сть тим станом, у якому вони перебувають. За тако╖ умови ╕нцидент вичерпу╓ться митт╓во. Я не люблю вияв╕в менторства ╕ н╕коли цим методом не користуюся. Молодь перебува╓ на стад╕╖ становлення особистост╕ й тут треба бути дуже обережним. Ми не завжди встига╓мо за тенденц╕ями нового часу, ╕ бути актуальним для молод╕ ╕нод╕ бува╓ складно.
— Як давно ви працю╓те на ц╕й кафедр╕?
— З 1999 року. За цей час колектив певною м╕рою оновлювався, але основний його склад залиша╓ться. Зараз на кафедр╕ в╕с╕м ос╕б. Я нав╕ть не мр╕яла у такому в╕ц╕ пос╕сти посаду зав╕дувача кафедри. Це – чимала в╕дпов╕дальн╕сть.
— Родина з розум╕нням поставилася до Вашо╖ ново╖ посади?
— З родиною мен╕ поталанило. Ми – однодумц╕ й звикли п╕дтримувати одне одного. ╤ чолов╕к, ╕ донька мають сво╖ захоплення. Якщо я ╕нод╕ працюю 14 годин на добу, це н╕кого не зач╕па╓, родина мене п╕дтриму╓. У цьому сенс╕ я — щаслива людина.

Записала Л╕д╕я СТЕПКО
м. Севастополь

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 07.10.2011 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9441

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков