"Кримська Свiтлиця" > #13 за 09.09.2011 > Тема "Українці мої..."
#13 за 09.09.2011
ДОБР╤ СПРАВИ В╤ДЕНСЬКОГО «С╤ЧОВИКА»
ДОБР╤ СПРАВИ В╤ДЕНСЬКОГО «С╤ЧОВИКА», АБО ЮВ╤ЛЕЙ, ЩО ОБ’╢ДНУ╢ УКРА╥НЦ╤В
У метушн╕ сьогодення ми якось забули, що не так давно виповнилося 150 рок╕в з дня народження ╢вгена Озаркевича (1861-1916) – л╕каря, просв╕тителя, громадського д╕яча. Ця неперес╕чна людина стала першим автором науково-медичних публ╕кац╕й укра╖нською мовою, першим укладачем укра╖нсько╖ медично╖ терм╕нолог╕╖, засновником л╕карсько╖ ком╕с╕╖ Наукового товариства ╕м. Т. Шевченка (НТШ), засновником ╕ редактором першого укра╖нського сан╕тарно-г╕г╕╓н╕чного часопису «Здоров’я», членом найвищо╖ Ради здоров’я у В╕дн╕. Народився ╢вген 9 червня 1861 року в сел╕ Белелуя Снятинського пов╕ту в родин╕ священика ╤вана Озаркевича. Це була високоосв╕чена людина шляхетського походження, знавець к╕лькох ╓вропейських мов, власник велико╖ б╕бл╕отеки, де переважали книги богословського, ф╕лософського, ╕сторичного напрямку. ╤ван Озаркевич намагався привчати людей до громадсько╖ прац╕ ╕ до здорового способу життя. Як сказали б тепер «творив фундамент громадянського сусп╕льства». Укра╖нц╕ ц╕нували зусилля ╢вгенового батька ╕ тому дов╕рили йому захист сво╖х прав: з 1873 до 1891 року ╤ван Озаркевич був депутатом В╕денського парламенту. Отже, дитинство ╢вгена пройшло в заможному дом╕ з глибокими культурними традиц╕ями, а батько був для нього прикладом в усьому. Д╕м Озаркевича друз╕ називали «Руськими Аф╕нами», на цьому маленькому остр╕вц╕ творилася укра╖нська культура високо╖ проби, пов’язана з ╕менами В. Стефаника, Л. Мартовича, О. Кобилянсько╖, Н. Кобринсько╖. Нер╕дко гостювали представники «Велико╖ Укра╖ни», що не давало забути п’яти юним Озаркевичам (у ╢вгена було ще два брати ╕ дв╕ сестри), що вс╕ вони - д╕ти ╓диного, великого укра╖нського народу. Особливий вплив на формування характеру молодого г╕мназиста мав ╤ван Франко. П╕сля зак╕нчення г╕мназ╕╖ восени 1879 року ╢вген став студентом медичного факультету В╕денського ун╕верситету. Тут в╕н в╕дразу ж став членом В╕денсько╖ «С╕ч╕», неодноразово виступав з рефератами ╕ допов╕дями. Тр╕шки заб╕гаючи наперед зазначимо, що «В╕денська С╕ч» про╕снувала досить довго: з 1868 до 1947 року. ╥╖ останнього голову С. Накловича - такого соб╕ ╕нтелектуального в╕денського Калнишевського - «сов╕ти» вивезли до Сиб╕ру (а куди ж ╕ще - св╕домий укра╖нець, та ще й посм╕в очолити патр╕отичну орган╕зац╕ю!). Але за 179 рок╕в свого ╕снування «с╕човики» встигли принести багато корист╕ Укра╖н╕. ╥хня чисельн╕сть не була сталою, лише 27 чолов╕к п╕д час заснування в 1868 роц╕, зате в 1922-му чисельн╕сть зросла до 327! Так ось, ╢вген Озаркевич мав козацький характер, за спогадами ╤. Бондарука - був завжди д╕яльним, веселим, мав справжн╕й дар розпов╕дати ц╕кав╕, захоплююч╕ ╕стор╕╖. Одним словом, у «С╕ч╕» був душею товариства. Коли при╖здив додому на л╕тн╕ кан╕кули, то в╕дразу збирав навколо себе гурт товариш╕в ╕ знайомих. Дискус╕╖ точилися про мистецтво, завдання л╕тератури, ставлення до природи (╕ тод╕ це вже було актуально!), молод╕ ╕нтелектуали нер╕дко ходили в гори, проводили товариськ╕ веч╕рки. В одному з ранн╕х твор╕в Ольги Кобилянсько╖ («Доля чи воля») знайшли в╕дображення т╕ незабутн╕ зустр╕ч╕ з ╢вгеном Озаркевичем, Натал╕╓ю Кобринською та Соф╕╓ю Окуневською. У 1888 роц╕ ╢вген Озаркевич одержав диплом доктора л╕карських наук ╕ впродовж трьох рок╕в проходив практику в кл╕н╕ках В╕дня, зокрема, у знаменитого професора х╕рург╕╖ Б╕льрота. Пот╕м працював пов╕товим л╕карем у далек╕й Босн╕╖ - це було дуже виг╕дно в сенс╕ матер╕альному, але дуже скоро молодий романтик затужив за р╕дним кра╓м ╕ повернувся до Галичини. У кв╕тн╕ 1893 року газета «Д╕ло» пом╕стила теплу статтю про Озаркевича, - молодого фах╕вця ставили у приклад ╕ншим л╕карям-укра╖нцям, як╕, пригр╕вшись на чужин╕, не посп╕шали повертатися в р╕дн╕ кра╖… А якщо говорити про патр╕отичну д╕яльн╕сть юного Озаркевича, то вона могла б бути чудовим п╕дтвердженням приказки: «╤ один у пол╕ во╖н…» У 1894 роц╕ в╕н одержав призначення у Рожнят╕в, став там пов╕товим л╕карем ╕ водночас… ╓диним укра╖нським ╕нтел╕гентом на все м╕стечко. Не про кар’╓ру ╕ не про квартирне питання почав думати ╢вген Озаркевич, а в╕дразу приступив до анал╕зу мовно╖ ситуац╕╖: «Ц╕ла руска справа стояла тут в руках москвоф╕л╕в. Тимчасом Польща не дармувала ╕, кр╕м того, що м╕стечко чисто руске, перевела в школ╕ язик викладовий на польський…» Тож необх╕дно було протистояти, з одного боку, - полон╕зац╕╖, а з ╕ншого, – аг╕тац╕╖ москвоф╕л╕в. Принципов╕сть ╕ р╕шуч╕сть молодого л╕каря просто вражають – в╕н негайно пише листа послу Олександру Барв╕нському, коротко виклада╓ суть справи ╕ в╕дразу пропону╓ конкретну кандидатуру на посаду м╕сцевого вчителя. Саме рожнят╕вський м╕щанин Павло Грин╕шак, на його думку, ╓ достатньо патр╕отичною ф╕гурою. Ось так - вперто, посл╕довно, конкретними справами зм╕цнював Озаркевич укра╖нське середовище, ╕ цей стиль роботи дос╕ можна пропонувати як вз╕рець для насл╕дування нин╕шн╕м просв╕тянам. Часом ╢вген в╕дчував себе дуже самотн╕м, але вперто тягнув свого плуга, а за п╕дтримкою ╕ натхненням ╖здив до батьк╕в у Болех╕в. Там часто можна було побачити Грушевських,Торонських, Рошкевич╕в, нер╕дко гостював закоханий в укра╖нську культуру чех Франт╕шек Гржегорж. Ольга Кобилянська, вперше в╕дв╕давши цю родину, записала в щоденнику: «Тут життя ╕ дух!» У 1897 роц╕ ╢вген Озаркевич пере╖здить до Львова, причому, вже не сам, а з молодою дружиною – Анною-Еммою Озаркевич. Н╕мка, народжена у В╕дн╕, вона була зразком «ландспатр╕отизму», щиро полюбила малу Батьк╕вщину свого чолов╕ка, добре оволод╕ла укра╖нською мовою ╕ все життя була йому в╕рною супутницею ╕ другом. Треба сказати, що 20-л╕тн╕й пер╕од життя у Львов╕ був найпл╕дн╕шим у д╕яльност╕ Озаркевича. У 1899 роц╕ в╕н ста╓ д╕йсним членом НТШ, почина╓ активну роботу над виданням «Л╕карського зб╕рника», який згодом розповсюджу╓ться однодумцями не лише в Галичин╕, але (всупереч заборонам царського уряду) потрапля╓ ╕ в Сх╕дну Укра╖ну. Потрапив «зб╕рник» ╕ до б╕бл╕отек багатьох ╓вропейських держав. На III Чеському з’╖зд╕ л╕кар╕в редактор «Часоп╕су ческ╕х лекаржу» доктор Семерод високо оц╕нив укра╖нське д╕тище ╕ подавав його за вз╕рець словакам, болгарам ╕ сербам. У жовтн╕ 1903 року у Львов╕ була в╕дкрита «Народна л╕чниця», директором яко╖, зрозум╕ло, став сам ╢вген Озаркевич – ╕н╕ц╕атор створення. Думаю, що й тепер, через сто з лишком рок╕в, под╕бний крок мешканц╕ Львова оц╕нили б дуже високо, принаймн╕ вище, н╕ж в радянськ╕ часи, адже переваги безплатно╖ медицини тепер очевидн╕, як н╕коли. А тод╕ газети так роз’яснювали призначення л╕чниц╕: «для несення дарово╖ л╕карсько╖ помоч╕ мешканцям Львова ╕ ц╕ло╖ Галичини без р╕зниц╕ в╕роспов╕дання ╕ народност╕». У 1911 роц╕ ╢вген Озаркевич вида╓ «Порадник г╕г╕╓н╕чно-л╕карський», який згодом став наст╕льною книгою в багатьох укра╖нських родинах, що ╓ найкращим доказом потр╕бност╕ та актуальност╕ його прац╕. А в 1912 роц╕ виходить у св╕т перший науково-популярний журнал укра╖нською мовою – м╕сячник «Здоров’я». Його дев╕зом стали слова: «В здоровому т╕л╕ здорова душа, де сила – там воля вита╓!» Передплатник╕в в╕дразу було н╕би й небагато - 400 чолов╕к, але це й немало, якщо врахувати, що вс╕х л╕кар╕в-укра╖нц╕в в Австро-Угорщин╕ тод╕ нараховувалося лише 144… «Здоров’я» читали вчител╕, осв╕чен╕ селяни, передплачували приватн╕ школи ╕ гуртки. Озаркевич подавав багато ╕нформац╕╖ про д╕яльн╕сть медично╖ секц╕╖ на Наддн╕прянщин╕. Прагнув максимально поширити видання в Сх╕дн╕й Укра╖н╕. Коли в 1911 роц╕ проводилася п╕дготовка до першого Всеслов’янського з’╖зду сусп╕льного оздоровлення, що мав в╕дбутися у Петербурз╕, ╢вген Озаркевич виступив з пропозиц╕╓ю: виголошувати промови ╕ читати реферати на вс╕х слов’янських мовах. А ще запропонував, щоб учасники з Галицько╖ ╕ Рос╕йсько╖ Укра╖ни виступали як одне ц╕ле, становили ╓дину секц╕ю. Голова п╕дготовчого ком╕тету В. Бехт╓р╓в цю ╕дею п╕дтримав, за що пот╕м у Рос╕╖ мав нападки з боку чорносотенц╕в. Великодержавн╕ «патр╕оти» боялися ц╕╓╖ сво╓р╕дно╖ демонстрац╕╖ укра╖нсько╖ сили. ╢вген Озаркевич дивився далеко вперед, адже як н╕коли актуальними ╓ його ╕де╖ про створення в Карпатах так званих «кл╕матичних станиць», ефективного використання джерел м╕неральних вод, розвиток рекреац╕йних послуг, зеленого туризму. Можна лише здогадуватися, ск╕льки втратила укра╖нська наука в╕д того, що великий медик трохи не дожив до в╕дновлення Укра╖нсько╖ державност╕ у 1917 роц╕. Але ╕ створеного ним було достатньо для того, щоб радянська влада ус╕ 70 рок╕в боялася його «нац╕онал╕стичного» доробку… Усе, що збереглося, трималося у спецфондах з позначенням: «Националистическая литература». Чи не найактивн╕ше 150 рок╕в з дня народження ╢вгена Озаркевича в╕дзначали в Коломи╖. Велике прикарпатське м╕сто фактично виконувало всеукра╖нську функц╕ю, адже цю важливу дату можна було б з розмахом в╕дзначити ╕ в Черн╕вцях, ╕ у Львов╕, ╕ в Ки╓в╕, ╕ ще в багатьох м╕стах одночасно, бо доробок науковця належить вс╕й Укра╖н╕. Орган╕затори свята це врахували ╕ запросили до Коломи╖ гостей з Ки╓ва, Харкова, Одеси, Дн╕пропетровська, Полтави, Севастополя тощо. Додавала настрою чудова режисура свята, в усьому в╕дчувалася чиясь мудра рука. Скаж╕мо, дн╕пропетровц╕ представляли Нац╕ональний ╕сторичний музей ╕мен╕ Д. Яворницького, бо саме козацька ╕дея свого часу невидимо по╓днувала Галичину з Наддн╕прянщиною. Принаймн╕, саме «В╕денська С╕ч» дала Укра╖н╕ такого вченого ╕ мислителя. Про це багато говорилося в неоф╕ц╕йн╕й обстановц╕… На жаль, через хворобу фактично залишився «за кадром» доктор медичних наук, професор, член НТШ, професор Ярослав Ган╕ткевич з╕ Львова. Хоч саме в╕н ╕ був головним ╕деологом м╕жрег╕онально╖ науково-практично╖ конференц╕╖: «╢вген Озаркевич та його роль у формуванн╕ нац╕онально╖ самосв╕домост╕ укра╖нц╕в, вихованн╕ нац╕онально╖ ел╕ти, розвитку осв╕ти, культури, медицини». Але значною м╕рою його ╕дею реал╕зували брати ╤ван ╕ Микола Солоненки (громадська орган╕зац╕я «╤нститут розвитку громадянського сусп╕льства»); багато зробили прац╕вники управл╕ння культури ╕ туризму Коломийсько╖ м╕сько╖ ради, а Коломийський медичний коледж ╕мен╕ ╤вана Франка у т╕ дн╕ був н╕би другим домом ╢вгена Озаркевича, його другими «Руськими Аф╕нами»… Ну ╕, звичайно ж, не забули про свого великого земляка мешканц╕ його р╕дного села Белелу╖ - прислали сво╖х представник╕в. Важливо, що п╕д час конференц╕╖ з галичанами могли т╕сно контактувати гост╕ з П╕вденно-Сх╕дно╖ Укра╖ни. Скаж╕мо, добре в╕дому д╕ячку з Севастополя Богдану Процак я сфотографував з такою ж подвижницею з Харкова, кер╕вником громадсько╖ орган╕зац╕╖ «Наш д╕м Мерефа» Тетяною Селезньовою та з парохом села Белелуя, настоятелем храму Усп╕ння Пресвято╖ Богородиц╕ отцем ╤ваном Курилюком. Дуже сподобалося в Коломи╖ Катерин╕ Минаков╕й з Дн╕пропетровська, яка очолю╓ в╕дд╕л археолог╕╖ в м╕сцевому музе╖ ╕м. Дмитра Яворницького. Хот╕лося б, щоб так╕ зустр╕ч╕ в╕дбувалися ╕ в ╕нших м╕стах, причому, не раз на десятир╕ччя, а щороку – велична постать ╢вгена Озаркевича на це заслугову╓.
Серг╕й ЛАЩЕНКО
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 09.09.2011 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9322
|