"Кримська Свiтлиця" > #13 за 09.09.2011 > Тема "З потоку життя"
#13 за 09.09.2011
ПРАГА. УКРА╥НСЬК╤ АКЦЕНТИ
Подорожн╕ нотатки
Столиця Чех╕╖, як в╕домо, – одне з найгарн╕ших м╕ст у ╢вроп╕. Карл╕в м╕ст, Празький град, 600-л╕тн╕й чудо-годинник Орлой, празьк╕ готичн╕ собори, Стара Нова синагога, де, за переказами, збер╕гаються рештки Голема, музей Франца Кафки, Танцюючий д╕м, затишн╕ ресторанчики, де й сьогодн╕ бравий солдат Швейк може з╕грати для вас на гармон╕… Як магн╕том притягу╓ сюди турист╕в з багатьох куточк╕в св╕ту. У Праз╕ минуле все ще пульсу╓ у старовинних кварталах ╕ вуличках, проте не заважа╓ стр╕мкому б╕гу сучасност╕. У цьому м╕льйонному м╕ст╕ б’╓ться серце усп╕шно╖ 10-м╕льйонно╖ центрально╓вропейсько╖ нац╕╖. Прага дещо молодша за Ки╖в, але за сво╓ понад тисячол╕тн╓ ╕снування вона, як ╕ чимало ╕нших м╕ст ╢вропи, була р╕дною дом╕вкою для представник╕в багатьох народ╕в. Нав╕ть були часи, коли ╕з втратою пол╕тично╖ незалежност╕ Чех╕╖ чехи становили менш╕сть у сво╖й сьогодн╕шн╕й столиц╕. Гадаю, жителям Ки╓ва, Львова або Черн╕вц╕в под╕бн╕ ╕сторичн╕ метаморфози теж добре знайом╕. Отже, в р╕зн╕ часи св╕й внесок у життя «матер╕ м╕ст» чеських разом з чехами зробили н╕мц╕, ╓вре╖ ╕ представники ╕нших народ╕в. Таким чином, можна умовно говорити про н╕мецьку Прагу, ╓врейську Прагу… ╢ й Прага укра╖нська. Вона ма╓ р╕зн╕ часов╕ вим╕ри. Русини бували у Праз╕ ще у Середньов╕чч╕. У 1848 роц╕ п╕д час «Весни народ╕в» у цьому м╕ст╕ на Слов‘янському конгрес╕ русини заявили про себе як про окремий в╕д рос╕ян ╕ поляк╕в народ, про сво╖ соборницьк╕ прагнення ╕ уклали справедливу угоду з поляками про розвиток культурно-осв╕тн╕х ╕нституц╕й у Галичин╕. Згаду╓ться, що на початку ХХ ст. ректором Карлового ун╕верситету, який д╕╓ з XIV ст. ╕ ╓ найстар╕шим у Центральн╕й ╢вроп╕, був укра╖нець ╤ван Горбачевський. Масов╕ ж хвил╕ ем╕грац╕╖ наших сп╕вв╕тчизник╕в до Праги в╕дбулися п╕сля Першо╖ св╕тово╖ в╕йни ╕ в наш час. Мандруючи сьогодн╕ вуличками Праги, можна нер╕дко почути укра╖нську мову, або, заговоривши ╕з рос╕йськомовним випадковим перехожим, з’ясувати, що в╕н з Укра╖ни. На жаль, дуже багато з цих укра╖нських пражан ╓ не туристами, а зароб╕тчанами. Т╕льки оф╕ц╕йно в Чех╕╖, здеб╕льшого у ╖╖ столиц╕, працю╓ 150 тисяч укра╖нц╕в. Ще дек╕лька десятк╕в тисяч наших сп╕вв╕тчизник╕в, на думку експерт╕в, заробляють тут на життя нелегально. Чимало доброго зроблено ╖хн╕ми руками для впорядкування Праги. Ц╕каво, що дек╕лька рок╕в тому одна з центральних чеських газет вийшла до Дня Незалежност╕ Укра╖ни з укра╖номовним додатком, де подякувала за працю укра╖нським зароб╕тчанам. Кажуть, що вдячн╕сть – ознака шляхетност╕ та гарант╕я усп╕ху… На в╕дм╕ну в╕д наших сучасник╕в, як╕ здеб╕льшого шукають у Чех╕╖ можливостей заробити на г╕дне життя, п╕сля поразки укра╖нських нац╕онально-визвольних змагань 1917-1920 рр. туди були змушен╕ ви╖хати з Укра╖ни понад 20 тисяч укра╖нц╕в, переважно - пол╕тичних ем╕грант╕в. Серед них були державн╕ й пол╕тичн╕ д╕яч╕, генерали, оф╕цери й солдати, вчен╕, професура й митц╕, справжня укра╖нська ел╕та, цв╕т нац╕╖. Фактично, Чех╕я м╕ж св╕товими в╕йнами була головним ем╕грац╕йним осередком укра╖нства (принаймн╕ – ╕нтелектуальним), так би мовити «альтернативною» або «в╕ртуальною Укра╖ною». А чеська столиця за сво╖м внеском у розвиток укра╖нсько╖ культури стояла в одн╕й лав╕ з Харковом, Ки╓вом або Львовом. З початку 1920-х рр. у Праз╕ працював Укра╖нський в╕льний ун╕верситет, укра╖нськ╕ Педагог╕чний ╕нститут ╕м. М. Драгоманова ╕ Студ╕я пластичного мистецтва, д╕яли осередки р╕зних укра╖нських наукових товариств ╕ пол╕тичних парт╕й, г╕мназ╕я, у Под╓брадах – Господарська академ╕я… На початку 1920-х рр. у кав’ярнях можна було почути укра╖нськ╕ п╕сн╕, а чеська преса писала, що у моду вв╕йшли вишиван╕ рукави ж╕ночих сорочок. У м╕жво╓нний пер╕од у чеськ╕й столиц╕ розкв╕тла «празька школа» поет╕в, яка дала укра╖нськ╕й л╕тератур╕ дек╕лька блискучих ╕мен. Варто зазначити, що пл╕дна д╕яльн╕сть багатьох укра╖нських ╕нституц╕й обумовлювалась не т╕льки активн╕стю самих укра╖нц╕в та загальним л╕беральним кл╕матом у Чехо-Словаччин╕, яка виявилась ╓диною в Центрально-Сх╕дн╕й ╢вроп╕ державою, що зберегла в м╕жво╓нний пер╕од демократ╕ю. А також - ф╕нансовою п╕дтримкою з боку влади ц╕╓╖ кра╖ни п╕д час президентства Томаша Гарига Масарика, який продовжив традиц╕╖ демократичного слов’яноф╕льства ╕ створив сприятлив╕ умови для ем╕грант╕в ╕з кра╖н, що опинилися п╕д пануванням комун╕стичного тотал╕таризму. Щоправда, н╕ за кер╕вництва Т. Масарика, н╕ його наступника Чехо-Словаччина так ╕ не виконала до 1938 р. зобов’язання, взятого на себе у 1919 р. щодо надання автоном╕╖ Закарпаттю. До реч╕, п╕д час Першо╖ св╕тово╖ в╕йни Ки╖в був важливим центром чехословацько╖ ем╕грац╕╖. У м╕ст╕ зас╕дало правл╕ння «Союзу чехословацьких товариств у Рос╕╖», д╕яло головне в╕дд╕лення Чехословацько╖ нац╕онально╖ ради, розташовувалися штаб чехословацького в╕йська (в Укра╖н╕ нал╕чувалося до 50 тис. чолов╕к) ╕ його запасн╕ батальйони. З метою визначення статусу чехословацьких частин п╕д час революц╕╖ в укра╖нськ╕й столиц╕ понад чотири м╕сяц╕ перебував Т. Масарик, який встановив контакти з л╕дерами нац╕онального руху Наддн╕прянщини, - М. Грушевським, В. Винниченком, С. Петлюрою, О. Шульг╕ним та ╕ншими. З ╤. Франком та ╕ншими зах╕дноукра╖нськими л╕дерами в╕н був знайомий ще по дово╓нн╕й д╕яльност╕ в парламент╕ Австро-Угорщини. У травн╕ 1908 року п╕д час дебат╕в про польсько-укра╖нськ╕ стосунки в Галичин╕ виступив як депутат на захист укра╖нських прав. У 1917 роц╕ Чехословацька нац╕ональна рада, а за ╖╖ наказом ╕ чехословацьке в╕йсько, розташоване на територ╕╖ Укра╖ни, визнали Укра╖нську Народну Республ╕ку. Щоправда, прихильне ставлення Т. Масарика до останньо╖ зм╕нилося п╕сля проголошення ╖╖ самост╕йност╕ та особливо п╕сля п╕дписання Брестського мирного договору з центральними державами, адже Укра╖на встановила мир ╕ звернулася по допомогу до кра╖н, в╕д поразки яких залежав усп╕х боротьби за незалежн╕сть Чехословацько╖ держави. Бажаним, з точки зору л╕дера чех╕в ╕ словак╕в, було ╕снування Укра╖нсько╖ Держави як складово╖ частини федеративно╖ Рос╕╖, що розглядалася ним як противага головному ╕сторичному ворогу - пангерман╕зму. Ц╕каво, що у жовтн╕ 1937 р. В. Винниченко зробив запис у щоденнику: «…Хтозна, коли б ми в 1917 р. не надали допомоги чеським Лег╕онам, чи жив╕ б були ╕ Масарик, ╕ Бенеш, ╕ вся ╖х державн╕сть». На щастя, вони залишились жив╕, а ╖хня боротьба за незалежн╕сть була усп╕шною. Чимало культурних ц╕нностей та документ╕в було створено у 1920-1930-т╕ рр. укра╖нськими ем╕грантами в Чех╕╖, багато ╖х було й привезено сюди ними. Укра╖нськ╕ д╕яч╕ розум╕ли важлив╕сть ╖хнього збереження для наступних покол╕нь. Власними силами вони створили у 1925 р. в Праз╕ Музей визвольно╖ боротьби Укра╖ни. Утримувався в╕н без державних субсид╕й, на кошти ем╕грац╕йно╖ сп╕льноти р╕зних кра╖н. Колекц╕я музею документ╕в Центрально╖ Ради, Укра╖нсько╖ Народно╖ Республ╕ки, Укра╖нсько╖ Держави, державних, громадських д╕яч╕в ╕ митц╕в, зб╕рка художн╕х твор╕в ╓ безц╕нною для укра╖нсько╖ ╕стор╕╖ ╕ культури. П╕сля Друго╖ св╕тово╖ в╕йни музей було закрито, а його зб╕рки вивезли в СРСР, де вони опинилися в центральних арх╕вах Ки╓ва, деяких обласних арх╕вах Укра╖ни, а також в аналог╕чних установах Рос╕╖. На жаль, з╕брання Музею визвольно╖ боротьби Укра╖ни було не т╕льки розпорошене ╕ на п╕встол╕ття виведене ╕з наукового об╕гу (опинилося у спецхранах), а й частково знищене. Так, наприклад, у 1960-т╕ рр. в СРСР було знищено експонати цього закладу - прапори УНР, що сьогодн╕ могли б стати окрасою кращих музе╖в Укра╖ни. Комун╕стичний режим нищив пам’ять про прагнення укра╖нц╕в до свободи ╕ державност╕. П╕д час короткого перебування в Праз╕ у липн╕ 2011 р. було чимало випадкових зустр╕чей з укра╖нцями, й не т╕льки - зароб╕тчанами. Один з поет╕в Х╤Х ст. сказав, що «нема╓ н╕чого б╕льш людського в людин╕, н╕ж… потреба зв’язувати минуле з сучасн╕стю». ╢ серед празьких укра╖нц╕в й так╕, як╕ сво╓ю подвижницькою працею намагаються п╕дняти пласт культури, пов’язаний з передво╓нною укра╖нською ем╕грац╕╓ю, зв’язати часи ╕ географ╕чн╕ простори. У цьому мене особисто переконала, зокрема, й зустр╕ч з мистецтвознавцем ╕ слав╕стом Оксаною Пеленською, яка з 90-х рок╕в вивча╓ укра╖нський культурний спадок у Чех╕╖ ╕ Словаччин╕. У 1998 р. сталася важлива для в╕тчизняно╖ культури под╕я: прац╕вники Слов’янсько╖ б╕бл╕отеки в Праз╕ п╕д час опрацювання так званих «засекречених фонд╕в» виявили понад тисячу експонат╕в – твор╕в укра╖нського образотворчого мистецтва з╕ зб╕рки Музею визвольно╖ боротьби Укра╖ни. Ц╕нн╕сть знах╕дки, зокрема, ╕ в тому, що роботи багатьох художник╕в в Укра╖н╕ у радянський час було знищено. У 1945 р. л╕таки союзник╕в з антиг╕тлер╕всько╖ коал╕ц╕╖ помилково зам╕сть Дрездена скинули бомби на Прагу. Одна з них потрапила у новозбудований укра╖нцями музейний будинок ╕ знищила значну частину колекц╕╖. ╥╖ рештки було врятовано ╕ сховано у р╕зних частинах Праги. Виявилося, що не все опинилося в СРСР у п╕сляво╓нний пер╕од. Саме пан╕ Оксану було запрошено у 1998 р. опрацювати ун╕кальну знах╕дку в Слов’янськ╕й б╕бл╕отец╕. Зусиллями досл╕дниц╕ твори 68 митц╕в, серед яких так╕ метри, як Георг╕й Нарбут, Юр╕й Вовк, ╤ван ╤ванець, Натал╕я Геркен-Русова, ╤ван Кулець, було не т╕льки каталог╕зовано, описано ╕ пом╕щено у спец╕альн╕ папки, а й представлено широк╕й публ╕ц╕. Дек╕лька рок╕в тому вийшла книга О. Пеленсько╖ «Укра╖нський портрет на тл╕ Праги. Укра╖нське мистецьке середовище в м╕жво╓нн╕й Чехо-Словаччин╕», що м╕стить точний опис знайдених твор╕в, алфав╕тний ре╓стр митц╕в, б╕бл╕ограф╕чн╕ дан╕ про них, а також огляд твор╕в укра╖нського мистецтва у зб╕рках чеських ╕ словацьких музе╖в та арх╕в╕в. Ця книга стала, фактично, м╕н╕енциклопед╕╓ю укра╖нського мистецького середовища в Чехо-Словаччин╕ м╕ж двома св╕товими в╕йнами. Пан╕ Оксана люб’язно провела екскурс╕ю для кримчан на… Ольшанський цвинтар Праги. Серед десятк╕в гектар╕в цього некрополя ╓ й православна д╕лянка з невеликою церквою, побудованою у 1925 роц╕. Парадоксально, але в чеськ╕й столиц╕ в╕дчува╓ш живий доторк до ╕стор╕╖ власно╖ кра╖ни. Вже на п╕дход╕ до церкви у в╕ч╕ кида╓ться напис п╕д православним хрестом «Денисов из Керчи». А несп╕шна прогулянка пом╕ж могил мимовол╕ наводить на роздуми про долю в╕тчизняно╖ культури та ╕стор╕ю. Адже на Ольшанському цвинтар╕ лежать рештки ледь не третини уряду УНР, багатьох професор╕в, академ╕к╕в, митц╕в. Одна з найстар╕ших могил православно╖ д╕лянки – першого голови делегац╕╖ УНР у Париж╕, м╕н╕стра Г. Сидоренка. Тут же неподал╕к знайшли в╕чний спочинок професор, педагог Соф╕я Русова, письменник Спиридон Черкасенко, поет Олександр Олесь (батько Олега Ольжича)… ╢ й символ╕чна могила з написом «Мо╖м в╕рним д╕тям Героям ╕ Жертвам терор╕в. Мати Укра╖на». Багато на могильних каменях ╕з православними хрестами рос╕йських, б╕лоруських, кавказьких, чеських пр╕звищ. ╢ колективн╕ поховання – ден╕к╕нц╕в та влас╕вц╕в. Серед в╕дносно ранн╕х поховань й могила рос╕йського письменника ╕з Севастополя Аркад╕я Аверченка, який помер у 1925 р. До реч╕, ╕нший ем╕грант Левко Чикаленко, який у м╕жво╓нний пер╕од перебував у Чехо-Словаччин╕, згадував, як у 1920 р. п╕д час в╕дв╕дин Криму в склад╕ в╕йськово╖ м╕с╕╖ УНР його запросив до себе Аверченко ╕ довго, з неп╕дробним ╕нтересом розпитував про Укра╖ну. Ем╕гранти з Укра╖ни у 1920-1930-т╕ рр., хоч ╕ були в╕д╕рван╕ жорстокими обставинами в╕д р╕дного народу, все-таки зробили чимало для сво╓╖ нац╕онально╖ сп╕льноти, ╖╖ культури ╕ мистецтва. ╤ процес синтезу досягнень у духовно-культурн╕й сфер╕ ем╕грант╕в та сп╕вв╕тчизник╕в в Укра╖н╕ ╓ актуальним завданням на багато рок╕в. До реч╕, у Праз╕ в м╕жво╓нний пер╕од все-таки було менше укра╖нц╕в, н╕ж зараз. Чи залишать наш╕ сучасники такий самий культурний спадок, як ╖хн╕ попередники? Хоча б т╕, що живуть в Укра╖н╕? Андр╕й ╤ВАНЕЦЬ, консультант Кримсько╖ ф╕л╕╖ НД╤ укра╖нознавства МОНМС Укра╖ни Прага – С╕мферополь
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 09.09.2011 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9314
|