Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КОЗАЦЬКИЙ ДУХ ЛОХВИЧЧИНИ
Лохвиччина, попри все багатство етнокультурно╖ спадщини, до сьогодн╕ залишалася недостатньо...


ЩО 2022-Й В╤ДКРИВ УКРА╥НЦЯМ ПРО САМИХ СЕБЕ, А СВ╤ТОВ╤ – ПРО УКРА╥НЦ╤В
Ми остаточно в╕дбулися – ╕ як пол╕тична нац╕я, ╕ як держава.


КАМ╤НЬ ЗА ПАЗУХОЮ
Картинки з життя


СОБОРН╤СТЬ ПОЧИНА╢ТЬСЯ ╤З КОЖНОГО З НАС
З╕рвав прихильн╕ оплески, к╕лька поважних у журнал╕стиц╕ персон п╕д╕йшли пот╕м, дали в╕зит╕вки,...


В╤Д ПОРОШЕНКА ВИМАГАЮТЬ ПОЗБАВИТИ В╤ТАЛ╤Я КОЗЛОВСЬКОГО ЗВАННЯ «ЗАСЛУЖЕНИЙ АРТИСТ УКРА╥НИ»
Льв╕вська облрада прийняла звернення до Президента щодо позбавлення сп╕вака В╕тал╕я Козловського...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 19.08.2011 > Тема "Ми єсть народ?"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#7 за 19.08.2011
КОЛИ ДОРОСТЕМО ДО ПАМ’ЯТНИКА БОРЦЯМ ЗА ВОЛЮ УКРА╥НИ?

 Майже р╕к тому - 9 вересня 2010 року часопис «За в╕льну Укра╖ну плюс» надрукував мою статтю «Хижа птиця ╕мпер╕╖» - як в╕дкритий лист до байдужих. Звернутися тод╕ мене спонукали три причини. Перша – це стаття «Заслужена, але не пошанована», що була надрукована в газет╕ «Укра╖на молода» в╕д 28 серпня 2010 року. У н╕й йшлося про збирання кошт╕в на пам’ятник Олен╕ Пч╕лц╕ на Волин╕. Особливо вразили слова, що «ставимо пам’ятники варенику, галушц╕, свин╕, салу, Прон╕ Прокоп╕вн╕, Остапу Бендеру (в╕д себе додам – Пан╕ковському, Отцу Фьодору - С. В.), Катерин╕ II, Стал╕ну – цей список можна продовжити. ╤ т╕льки Олен╕ Пч╕лц╕ в ньому м╕сця не знайшлося. Парадокс? Ан╕ск╕лечки. Це лише св╕дчення того, що ми ще не доросли до велич╕ ц╕╓╖ ж╕нки. ╤ що укра╖нського в нас лише на сало з варениками й вистача╓…»
 Дописувачка «УМ» детал╕зувала, що вже дванадцять рок╕в тому волинський письменник Петро Мах ╕ ки╖вський скульптор Микола Обезюк пробували, а художник з Ки╓ва Микола Дьом╕н долучився до т╕╓╖ справи та намага╓ться нин╕ виправити цю несправедлив╕сть. Волинська газета «В╕че-╕нформ» оголосила громадський зб╕р кошт╕в для побудови пам’ятника. На спец╕альний рахунок, в╕дкритий Волинською орган╕зац╕╓ю Нац╕онально╖ сп╕лки журнал╕ст╕в Укра╖ни, уже почали надходити по-жертвування. ╢ спод╕вання, що незабаром бронзова Олена Пч╕лка, нарешт╕, постане перед входом до головно╖ книгозб╕рн╕ Волин╕. Словом, громадська активн╕сть сусп╕льного загалу, робота на добров╕льних засадах художник╕в ╕ скульптор╕в, ╕н╕ц╕ативн╕ форми просв╕тницько╖ д╕яльност╕ письменник╕в ╕ журнал╕ст╕в, небайдуж╕сть нац╕╖ – ось що разом надиха╓ сп╕льноту на позитивн╕ здобутки нав╕ть в умовах економ╕чно╖ кризи.
 Друга. Тут позитиву, як я тод╕ наголошував, – нуль. Р╕ч у т╕м, що з аналог╕чною пропозиц╕╓ю, правда, щодо громадсько╖ ╕н╕ц╕ативи у зведенн╕ у Львов╕ пам’ятника борцям за волю Укра╖ни, кам╕нь якого був закладений ще в минулому стол╕тт╕, я звернувся через ЗМ╤ в статт╕ «Щоб жить – н╕ в кого права не питаюсь». Роздумуючи над загальним контекстом широко╖ боротьби укра╖нсько╖ нац╕╖ за це, здавалося б, природне право збереження сво╓╖ тотожност╕, я ситуативно згадав цей знаковий кам╕нь, встановлений льв╕в’янами на вулиц╕ В╕товського напроти м╕ського Парку культури. На ньому можна ще прочитати викарбуван╕ колись пафосн╕ слова: на цьому м╕сц╕ буде споруджено пам’ятник борцям за волю Укра╖ни.
 Власне, це словосполучення ╕ ╓ ключовим поняттям, концептуальне визначення якого могло б сутт╓во утихомирити закордонний галас, що виник, здавалося б, на р╕вному м╕сц╕ з приводу присво╓ння звання Героя Укра╖ни Роману Шухевичу та Степанов╕ Бандер╕. Адже  це чисто внутр╕шн╕ проблеми укра╖нського народу, його екзистенц╕╖ – ╕сторично╖ пам’ят╕, тяглост╕ розвитку, збереження культурних традиц╕й та нац╕онально╖ ╕дентичност╕, формування ╕нформац╕йного простору, комфортного для креативу нац╕╖ середовища, здатного в╕дтворювати ╕ формувати нац╕онально-св╕дому особист╕сть. Це, мабуть, ╕ було б так, якщо льв╕в’яни вчинили б на вз╕р волинян. Однак б╕да в т╕м, що нема╓ н╕ концепц╕╖, н╕ практично╖ активност╕. Адже концептуальних нових монумент╕в, як╕ льв╕в’яни збудували б ╕ як╕ були б на в╕ки символом боротьби нац╕╖ за ╖╖ свободу та незалежн╕сть, окрасою м╕ста, його знаковою в╕зиткою – вкрай мало. Може, траг╕чна постать В’язня б╕ля тюрми на Лонцького… Але де ж вт╕лена у гран╕т╕, бронз╕ геро╖чна картина визвольно╖ боротьби за волю Укра╖ни, що почалася задовго до ╖╖ ведення ОУН-УПА? Х╕ба т╕ укра╖нц╕, як╕ в╕ддавали життя у в╕йн╕ з поляками в 1918-1919 роках чи полягли п╕д Крутами, у Холодному Яру, не боролися за волю Укра╖ни? Власне, у селах Галичини ще в 1942-1943 роках почали масово насипати символ╕чн╕ могили (переважно б╕ля церков) вс╕м борцям за волю Укра╖ни.
 Поки що ма╓мо ще незавершений пам’ятник Бандер╕, але в╕н – персональний ╕ здалека, даруйте, дещо схожий чи то на Галана, чи то на трафаретного Лен╕на. Фонов╕ колони пам’ятника мають невиразне ╕ не одразу зрозум╕ле навантаження. А де ж безпосередн╕ геро╖, ц╕ юнаки та юнки, що добров╕льно йшли заради вол╕ Укра╖ни на явну смерть ще до того ╕ тод╕, коли Бандеру ворож╕ сили тримали у тюрм╕. Чи ц╕ сили були лише н╕мецьк╕? Чи сьогодн╕шньому молодому покол╕нню можна показати прекрасний народний пам’ятник, який би комплексно висв╕тлював: проти якого розма╖ття ворожих сил боролися ╕ борються зараз – ще жив╕ й уже мертв╕ геро╖ - с╕чов╕ стр╕льц╕, вояки УПА?
 А виступили вони проти потр╕йно╖ колон╕зац╕╖ Укра╖ни – н╕мецько╖, московсько╖ ╕ польсько╖. Саме це п╕дтверджу╓ нещодавня, навдивовижу швидка реакц╕я на згадане р╕шення Ющенка як ╢вропарламенту, так ╕ наших сус╕д╕в – п╕вн╕чних ╕ зах╕дних. Потр╕йна колон╕зац╕я Укра╖ни ╕ масовий рух патр╕отичного опору – ось що ма╓ стати концептуальною основою пам’ятника героям визвольних змагань минулого стор╕ччя. Це нер╕вне протистояння криваво пронизу╓ трагед╕ю укра╖нсько-польсько╖ в╕йни, подальшу жорсток╕сть под╕й польсько╖ пациф╕кац╕╖, протестн╕ виступи укра╖нц╕в на Волин╕, ганебно╖ операц╕╖ поляк╕в п╕д назвою «В╕сла», енкаведистськ╕ репрес╕╖ перших сов╓т╕в та виселення у Сиб╕р, розстр╕ли фашистами Ольжича, Тел╕ги та сотн╕ тисяч замучених, вивезених на каторжн╕ роботи до Н╕меччини, вбивство другими сов╓тами Августина Волошина ╕ багатьох ╕нших патр╕от╕в. Тут ще багато не з’ясовано, але незаперечним ╓ факт: патр╕оти Укра╖ни на р╕дн╕й сво╖й земл╕ захищали ╖╖ в╕д трьох гербових ╕мперських хижих орл╕в: н╕мецького з╕ свастикою, рос╕йського з роздво╓ною головою (хоча його за умов радянсько╖ ╕мпер╕╖ тимчасово було декласовано) ╕ буц╕мто б╕лого, але не менш кривавого – загарбницького польського.
 Як цю траг╕чну потр╕йну колон╕зац╕ю Укра╖ни символ╕чно виразити – за допомогою кровопивц╕в-орл╕в чи трьох абстрактних куб╕в (колон), чи ╕нших художн╕х засоб╕в – це завдання митц╕в, ╕ не мен╕ про це судити. Я також не знаю, один чи три Ангели на вершин╕ ц╕╓╖ скульптурно╖ композиц╕╖ мають переможно трубити, розносячи по св╕ту славу нескореним борцям. Але я знаю: а) зображення ма╓ бути таким, аби кожному мешканцю ╕ гостев╕ Львова було зрозум╕ло - не ми, а нас на наш╕й же земл╕ намагалися жорстоко поневолити (полон╕зувати, он╕мечити, зрос╕йщити), тобто позбавити нац╕онально╖ автентичност╕ ╕ гордост╕; б) потр╕йна колон╕зац╕я була тотальною ╕ дуже нищ╕вною з боку ус╕х згаданих суб’╓кт╕в ╕ в ус╕х сферах житт╓д╕яльност╕ кор╕нно╖ титульно╖ нац╕╖; в) ╕ останн╓: якщо такий пам’ятник був би зведений наперек╕р економ╕чн╕й, а ще б╕льше, моральн╕й криз╕ за добров╕льн╕ пожертви укра╖нц╕в, спроектований на громадських засадах творчими духовно-╕нтелектуальними скульпторами, арх╕текторами, а соратники Лозинського не паплюжили б президента В╕ктора Ющенка, то н╕хто н╕коли не посм╕в би ╕ за╖кнутися про скасування указ╕в всенародного обранця. Саме тод╕ наст╕льки очевидним стало б, хто народний герой, а хто – агресор, загарбник, що всяк╕ пани Бузини не «бузили» б проти укра╖нц╕в ╕ правди про них. А гасла «Льв╕в – польське място», «Севастополь – русский город» чи творення велико╖ Румун╕╖ за рахунок укра╖нсько╖ Буковини, видача угорцям в Укра╖н╕ паспорт╕в громадян сус╕дньо╖ держави чи новий рос╕йський месидж: «Укра╖на в╕д Ужгорода до Сахал╕на» нав╕ть з╕ столицею в Ки╓в╕, чи колон╕заторська нова патр╕арша концепц╕я «русского мира» без переносу столиц╕ – сприймалися б однозначно як неореваншистськ╕. Тод╕ й звання борець за волю Укра╖ни виключно присвоювалося б народом в контекст╕ його ексклюзивного права визначати геро╖в траг╕чно╖ ╕ надзвичайно криваво╖ боротьби ╖х Батьк╕вщини впродовж вельми тривалого ╕сторичного пер╕оду. Жодними судами не можна заборонити народов╕ вибирати: хто герой, патр╕от Укра╖ни, а хто - укра╖нофоб. До реч╕, в телепроект╕ «Велик╕ укра╖нц╕» Степан Бандера пос╕в, за результатами масового опитування, друге м╕сце п╕сля Ярослава Мудрого. ╤ як «╕нтел╕гентно» висловився про цю оц╕нку нац╕╖ од╕озний м╕н╕стр в╕д гуман╕тарно╖ сфери Табачник. Однак, чи лише завдяки таким чиновникам поставлений кам╕нь й дал╕ оброста╓ мохом. Шкода, але громадська активн╕сть льв╕в’ян, найперш творчо╖ ╕нтел╕генц╕╖, на в╕дм╕ну в╕д волинян, п╕д нього, на жаль,– не тече. Навпаки, батьки м╕ста виношують ╕дею – побудувати п╕д ним чотирьохповерховий парк╕нг, та, мабуть, до «╢вро-2012» не встигнуть.
 Нарешт╕, причина третя – обнад╕йлива ╕ загальноукра╖нська, бо хочеться, як ╕ волиняни, бути оптим╕стом «на наш╕й – не чуж╕й земл╕». З над╕╓ю я спод╕ваюся, що громадськ╕ орган╕зац╕╖, товариства репресованих за допомогою журнал╕ст╕в, Конгресу укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖, – ус╕ небайдуж╕ люди разом в╕зьмуться за зведення мемор╕алу борцям за волю Укра╖ни, який буде окрасою Львова ╕ всенародною пам’яттю про ╖хню геро╖чну звитягу за умов криваво╖ потр╕йно╖ окупац╕╖. Однак, що переможе: фактор громадсько╖ активност╕ в кризових умовах чи криза в головах та мотивах морально-патр╕отично╖ повед╕нки, байдуж╕сть митц╕в – ще належить довести. Наголошую – потр╕йно╖, бо саме потр╕йн╕сть окупац╕╖ – ма╓ стати основоположним концепт-конструктом творчост╕ всього процесу проектування ╕ буд╕вництва пам’ятника. Лише так в╕н буде адекватний ╕сторичним под╕ям, викликам сьогодення ╕ нестиме правду в майбутн╓, а громадська активн╕сть льв╕в’ян в його зведенн╕ – переконливий доказ правди. Але ця активн╕сть ма╓ бути не т╕льки ╕ не ст╕льки рег╕ональною, ск╕льки загальнонац╕ональною.
 Позаяк лише тод╕, бачачи серйозн╕сть ╕ д╕╓в╕сть ╕н╕ц╕атив волинян, полтавц╕, у свою чергу, – переконають сво╖х депутат╕в-бют╕вц╕в у тому, що, окр╕м пам’ятника галушц╕, час погоджуватися на встановлення монумент╕в ╕сторичним постатям Укра╖ни – Мазеп╕ та Петлюр╕. А в╕дтак ╕ к╕ровоградц╕, ╕ дн╕пропетровц╕ (╕ не лише вони) захочуть позбутися ╕мперсько╖, тотал╕тарно╖ сем╕отики – нав’язаних ╕мпер╕ями (царською ╕ радянською) назв м╕ст, вулиць, встановлених пам’ятник╕в кривавим царям, царицям ╕ б╕льшовицьким вождям. Тод╕ активна менш╕сть стане сусп╕льним локомотивом, що байдужих громадян плавно перетягуватиме в небайдужу критичну масу укра╖нц╕в, як╕ сво╓ю вибуховою енерг╕╓ю актив╕зують нац╕ональне ╕ духовне в╕дродження, а в╕дтак – ╖х соборну здатн╕сть досягати великих здобутк╕в наперек╕р д╕╖ ворожих центр╕в ╕ засланих псевдол╕дер╕в.
 Адже вже давно пора зрозум╕ти одну фундаментальну р╕ч у сенс╕ утвердження нац╕онально╖ ╕де╖: якщо ми хочемо жити ╕ зберегти свою укра╖нськ╕сть, тотожн╕сть титульно╖ нац╕╖, ╖╖ ╕дентичн╕сть – мовну, культурну, етн╕чну, економ╕чну, ментальну, рел╕г╕йну тощо, то повинн╕ умислитися в дискурс не лише понять конкурентоспроможност╕ продукц╕╖, платоспроможност╕ населення, прим╕ром, за газ чи розум╕ння середовища як еколог╕чного чинника, яке вже за кордоном вивча╓ться в струк-тур╕ ново╖ галуз╕ науки – середовищезнавства (╕нвайронментолог╕╖), а й досл╕джувати середовищноспроможн╕сть нац╕╖ як системно-творчий фактор формування св╕домого та активного громадянина Укра╖ни в ус╕х векторах сусп╕льного життя – нац╕онально╖ осв╕ти, науки, ╕нтелектуально╖ власност╕, ╕нформац╕йного простору, мас-мед╕йного покриття територ╕й, систем ╖хнього захисту та безпеки, зрештою, стратег╕чних доктрин розвитку кра╖ни. Завойовник ц╕литься, насамперед, в середовищеспроможн╕сть нац╕╖: не лише щодо територ╕╖, а й ╖╖ слова, ╕нформац╕йного простору, ╓дност╕ сп╕льноти.
 Ут╕м, нас чомусь зовс╕м не турбують сусп╕льн╕: духовно-╕нтелектуальн╕, ╕нформац╕йно-мовн╕, рел╕г╕йн╕ та ╕нш╕ критер╕╖ середовищноспроможност╕ нац╕╖ щодо в╕дродження (передавання, виховання, збереження) автентичних якостей ╖╖ ╕ндив╕дуум╕в у всеукра╖нському вим╕р╕. Цей ╕нтегральний ╕ндикатор – доленосний для суверенного розвитку народу, бо в╕добража╓ здатн╕сть громади (соц╕уму) бути нац╕╓творчим середовищем (простором, джерелом, тлом, чинником) не лише в економ╕чному, технолог╕чному, еколог╕чному план╕, а й в духовно-╕нтелектуальному, мовно-╕нформац╕йному, етн╕чно-культурному, демограф╕чно-ментальному, пол╕тично-патр╕отичному аспектах в╕дтворення (чи в╕дродження п╕сля колон╕ально╖ денац╕онал╕зац╕╖) людини, ╖╖ с╕м’╖, р╕дно╖ школи, Пом╕сно╖ церкви, ╕сторично╖ пам’ят╕, батьк╕вських традиц╕й ╕ таке ╕нше.
 Загарбницьк╕ режими, зловмисн╕сть Валу╓вського указу ╕ Емських циркуляр╕в, ╕мперська заборона передавання в Укра╖н╕ традиц╕йно╖ ╕нформац╕╖ в╕д покол╕ння до покол╕ння, окупац╕я пам’ят╕ народу, нехтування знаннями укра╖нсько╖ мови в школах, асп╕рантур╕, руйнац╕я геном (наголос на «о») живих створ╕нь в╕ддавна (не лише з 1917 року) – негативно ╕ не пер╕одично, а перманентно – впливають не т╕льки на сп╕лкування людини з навколишньою природою в систем╕ сталого розвитку, тобто збереження та передач╕ наступним покол╕нням успадкованого, а й на здатн╕сть укра╖нсько╖ нац╕╖ творити нов╕ знання, бути в авангард╕ нових науково-техн╕чних здобутк╕в, спроможност╕ продукувати модерн╕ ╕нформац╕йн╕ технолог╕╖ ╕ програми для потужних комп’ютер╕в, формувати нов╕ прояви ментально╖ ╕ креативно╖ сусп╕льно-корисно╖ повед╕нки. Зрештою, набути стану, за якого в╕льним укра╖нцям у наступних покол╕ннях можна буде позбутися пост╕мперського синдрому, принизливих для активно-творчо╖ особистост╕ почувань меншовартост╕, прогинання перед «старшим» н╕бито братом, приреченого перебування в стан╕ непереборного офсайдерства. Без подолання цього негативу за умов подв╕йного впливу в Укра╖н╕ зоднор╕днюючо╖ глобал╕зац╕╖ (пост╕мперсько╖, залишково-ностальг╕йно╖, сус╕дсько╖ та загальносв╕тово╖) не можна на р╕вних партнерських засадах ╕нтегруватися у св╕тове сп╕втовариство, водночас зберегти свою автентичн╕сть серед багатого р╕знобарв’я культур, мов, традиц╕й та ╕нших головних ознак нац╕╖.
 Отак я писав р╕к тому. Але, на жаль, справа з буд╕вництвом пам’ятника не просува╓ться, кам╕нь зароста╓ не лише мохом, а й травою…
 ╤, насамк╕нець, аби нин╕ частково в╕дпов╕сти на поставлене в заголовку запитання, наведу ╕нформац╕ю газети «Л╕тературна Укра╖на» в╕д 21 липня цього року – у Луцьку в╕дкрито перший в Укра╖н╕ пам’ятник Олен╕ Пч╕лц╕ в бронз╕. «Ми зап╕знилися на в╕с╕м десятир╕ч, – сказав на в╕дкритт╕ голова Волинсько╖ ОДА Борис Климчук. – Безумовно, Олена Пч╕лка належить вс╕й Укра╖н╕». Отже, посткриптум з б╕лою заздр╕стю: на ск╕льки десятир╕ч зап╕зняться льв╕в’яни з в╕дкриттям пам’ятника борцям за волю вс╕╓╖ Укра╖ни?! Це запитання напередодн╕ святкування Незалежност╕ Укра╖ни вельми актуал╕зу╓ться, адже вже на два десятир╕ччя ми сп╕зню╓мося… Посадимо б╕ля знакового каменя хоча б кв╕ти, а навколишн╕м граф╕т╕ надамо певного тематично-патр╕отичного ╕ художньо-естетичного забарвлення. Нин╕ ╕ на таке я вже «без над╕╖ спод╕ваюся». Ут╕м, може, скульптори, художники, арх╕тектори, журнал╕сти, письменники, зрештою, вся ╕нтел╕генц╕я й ус╕ законослухнян╕ громадяни чекають: коли ж борцям за волю р╕дно╖ Неньки на урядовому р╕вн╕ нададуть громадянство, аби посполит╕ без дозволу судд╕в змогли посмертно шанувати ╖хн╕ ╕мена як геро╖в Укра╖ни? Але чому спить нац╕я, не доходить правильних висновк╕в та адекватно не д╕╓?!
 
Степан ВОВКАНИЧ,
доктор економ╕чних наук, професор, заслужений д╕яч науки ╕ техн╕ки Укра╖ни, пров╕дний науковий сп╕вроб╕тник ╤нституту рег╕ональних досл╕джень НАН Укра╖ни.

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 19.08.2011 > Тема "Ми єсть народ?"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9230

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков