Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4444)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4116)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2110)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1028)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (308)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (202)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
САВА ╤ ЛАВА
Наш╕ традиц╕╖


«20 ДН╤В У МАР╤УПОЛ╤», ДЖАМАЛА ╤ «КОНОТОПСЬКА В╤ДЬМА»:
Стали в╕дом╕ лауреати Шевченк╕всько╖ прем╕╖…


ПРАВДА ДВО╢СЛОВА
Наш╕ традиц╕╖


ОЧИМА БЕЛЬГ╤ЙСЬКОГО ФОТОГРАФА
На його зн╕мках - чорно-б╕ла пал╕тра Майдану…


МИСТЕЦЬКА «ЗДИБАНКА В «НОР╤»
Виставка в╕дбулася без обмежень ╕ упереджень. В╕дб╕р ╕ цензура були в╕дсутн╕…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 12.08.2011 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#5 за 12.08.2011
ПРОСТ╤Р КРАСИ ╤ ГАРМОН╤╥

 У художника Валентина Пол╓жа╓ва три любов╕ у живопис╕. Перша – кв╕ти. Як образотворчий матер╕ал р╕зноман╕тних форм, кольор╕в ╕ в╕дт╕нк╕в в╕н малю╓ ╖х з натури ╕ в композиц╕ях натюрморт╕в: троянди, глад╕олуси, хризантеми, ромашки, дзв╕ночки. У балц╕ п╕д С╕мферополем його зачарували жовт╕ мальви, а етюд ╕з соняшниками прив╕з п╕сля вих╕дного дня на сво╖й дач╕. В╕н як в╕ртуозний майстер ек╕бани сам компону╓ букети, в яких кв╕ти на його картинах, виконаних в ╕мпрес╕он╕стичн╕й манер╕, не засушен╕, а немов жив╕, з природною св╕ж╕стю й об’╓мом, вражають купр╕н╕вським колоритом.
 З кв╕тами пов’язан╕ ╕ пейзаж╕ – другий напрямок творчих ╕нтерес╕в художника. Замальовки з натури в╕н робив на озер╕ в парку ╕м. Гагар╕на у С╕мферопол╕, долин╕ р╕ки Салг╕р, на околицях Бахчисарая. Недавно з учнями випускного четвертого класу С╕мферопольсько╖ художньо╖ школи повернувся з етюд╕в у Ялт╕ та Алушт╕.
 Ц╕ два види картин Валентин Павлович назива╓ комерц╕йними, бо вони продаються в першу чергу. Хто, наприклад, купить портрет нехай ╕ красивого, але чужого обличчя? – запиту╓ в╕н. А для нього саме так╕ типаж╕ з виразними ориг╕нальними формами, як╕ в╕н в╕дбира╓, як з аб╕тур╕╓нт╕в майбутн╕х актор╕в, ╕ ╓ його музою: ж╕ноч╕ обличчя турген╓вського типу, дружина Л╕да, його учн╕. Створить з ними у клас╕ постановочну предметну чи кв╕ткову композиц╕ю ╕ малю╓, а в к╕нц╕ уроку разом анал╕зують зроблене учнями ╕ вчителем. Згаду╓, що сам у ╖хньому в╕ц╕, навчаючись у школ╕ на п╕вдн╕ Запор╕зько╖ област╕, малював з натури дерева в саду ╕ коней, а коли одного разу змалював з книги дв╕ картини в╕домих художник╕в, нав╕ть вчител╕ не змогли в╕др╕знити, де учн╕вська коп╕я, а де – репродукц╕я.
 Обдарованому юнаку з природними вокальними даними, який на шк╕льн╕й сцен╕ чудово виконував п╕сн╕, пророкували артистичне майбутн╓, але в арм╕╖, де його товаришем по служб╕ в С╕мферопол╕ був студент четвертого курсу Кримського художнього училища ╕м. М. Самокиша Василь Тишун╕н, в╕н, за його прикладом, в╕ддав перевагу живопису. Для вступу в той же заклад намалював дв╕ постановочн╕ роботи аквареллю, к╕лька граф╕чних зарисовок тушшю – паличкою та пензлем ╕ отримав найвищий прох╕дний бал ╕з спецдисципл╕н. Ця його початкова вступна планка з композиц╕╖ ╕ техн╕ки малюнка за роки навчання в училищ╕, а згодом – на художньо-граф╕чному факультет╕ Одеського пед╕нституту п╕дн╕малася все вище ╕ досягла такого р╕вня досконалост╕, на якому вже нема╓ б╕льш чи менш значних роб╕т. Кожна з них – вершинна у сво╓му жанр╕.
 На персональн╕й виставц╕ В. Пол╓жа╓ва у Всеукра╖нському ╕нформац╕йно-культурному центр╕, присвячен╕й трьом юв╕лейним датам: 65-р╕ччю С╕мферопольсько╖ дитячо╖ художньо╖ школи, 75-р╕ччю з дня народження ╕ 45-р╕ччю педагог╕чно╖ д╕яльност╕, демонстру╓ться близько п’ятдесяти його портрет╕в, натюрморт╕в ╕ пейзаж╕в, виконаних аквареллю ╕ такими класичними м’якими матер╕алами, як вуг╕лля, санг╕на, склограф, туш та ╕ншими, що залишають сл╕д на б╕лому папер╕. Вони в╕дзначаються ориг╕нальною фактурою ╕ виразн╕стю портретних ╕ ф╕гурних композиц╕й. Зразком для майстра в зображенн╕ моделей була класична школа портрета, л╕ризм ╕ грац╕озн╕сть л╕н╕╖.
 У кожного образу – властива т╕льки йому природна натура ╕ ╓ство, своя переконлива правда. Наприклад, в акварел╕ «Ж╕нка з г╕лочкою вишн╕» нема╓ жодно╖ зайво╖ л╕н╕╖. ╥╖ образ назавжди закарбову╓ться в св╕домост╕ глядач╕в легк╕стю рух╕в, св╕тлим поглядом очей з в╕дт╕нком романтизму. В╕дкидаючи все другорядне, автор аркуш за аркушем пише пов╕сть про головне в житт╕ ╕ в╕чн╕ людськ╕ ц╕нност╕. Його оголен╕ ж╕ноч╕ ф╕гури з академ╕чно╖ школи малюнка, три купальниц╕ на берез╕ моря – наче богин╕ кохання в моза╖чних сюжетах Херсонеса Тавр╕йського.
 Цьому величезному вм╕нню ╕ техн╕чн╕й досконалост╕ рисувальника та акварел╕ста, за словами директора художньо╖ школи ╤лл╕ Борохова, нин╕ у В. Пол╓жа╓ва вчаться не т╕льки учн╕, а й вчител╕. В╕н працю╓ у н╕й 45 рок╕в, ш╕стнадцять з яких був директором. П╕д його кер╕вництвом колишн╕й будинок пекаря, збудований в к╕нц╕ Х╤Х – на початку ХХ стол╕ття, реставровано, оновлено ╕нтер’╓ри для роботи за мольбертами у св╕тлих ╕ просторих класах, а прим╕щенню надано статус пам’ятки арх╕тектури.
 З ╕н╕ц╕ативи В. Пол╓жа╓ва у школ╕ започатковано проведення республ╕канських, а згодом – рег╕ональних методичних сем╕нар╕в для вчител╕в дитячих художн╕х шк╕л Криму ╕ п╕вдня Укра╖ни. Валентин Павлович вважа╓, що такий навчальний метод у композиц╕╖, як розробка учнями к╕лькох вар╕ант╕в одного еск╕зу ╕ виб╕р п╕д кер╕вництвом педагог╕в кращого з них, стимулю╓ розвиток творчост╕ не т╕льки в образотворчому мистецтв╕, а й у будь-якому ╕ншому вид╕ д╕яльност╕ людини. Сьогодн╕ б╕льше половини ╕снуючих профес╕й пов’язан╕ з ум╕нням малювати ╕ створенням краси в арх╕тектур╕, побут╕, виробництв╕ одягу, взуття, посуду, ╕грашок тощо.
 Надати початкову художню осв╕ту так╕й к╕лькост╕ фах╕вц╕в одна художня школа на 350 м╕сць у м╕ст╕, де понад сорок тисяч школяр╕в, на його думку, не зможе. У Н╕меччин╕, наприклад, де нема╓ спец╕альних художн╕х шк╕л, на вивчення образотворчого мистецтва вид╕ля╓ться п’ять–ш╕сть годин на тиждень в загальноосв╕тн╕х закладах, в Япон╕╖ – б╕льше десяти. Малюванням, як ╕ ф╕зкультурою, д╕ти займаються щодня.
 «У Кримському художньому училищ╕ ╕м. М. Самокиша студенти так ╕ по╓днують навчання живопису з╕ спортом», - сказав голова Кримсько╖ республ╕кансько╖ орган╕зац╕╖ Нац╕онально╖ сп╕лки художник╕в Укра╖ни Микола Моргун, який навчався з В. Пол╓жа╓вим на р╕зних курсах, але в одн╕й команд╕ захищали честь закладу в змаганнях з волейболу ╕ баскетболу. В цьому ж училищ╕ навчалися ╕ сини Валентина Павловича – Серг╕й та ╤гор. На жаль, старший вже п╕шов з життя, але ╓ внук Серг╕й, внучка Анастас╕я.
 Багато його колишн╕х вихованц╕в продовжили навчання в художн╕х ВНЗ ╕ нин╕ сам╕ працюють художниками, дизайнерами, шестеро з них – викладачами в художньому училищ╕, ще шестеро – поруч з учителем у школ╕, яку зак╕нчили. Був випадок, коли одного ╖╖ випускника за високий р╕вень спецп╕дготовки зарахували в╕дразу на другий курс художнього училища. До живописно╖ творчост╕ долучаються нов╕ п╕дростаюч╕ д╕ти, в яких за шк╕льним дзвоником ╓ перерви ╕ кан╕кули, але в осв╕тньому процес╕, на в╕дм╕ну в╕д розкладу урок╕в, ╖х не бува╓ н╕коли. В╕н безперервний, бо, за словами видатного педагога К. Ушинського, вчитель залиша╓ться вчителем до тих п╕р, доки вчиться сам.
 
Валентина НАСТ╤НА.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 12.08.2011 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9208

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков