Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 12.08.2011 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#5 за 12.08.2011
НЕВ╤ДОМИЙ МУЗЕЙ

 Ун╕кальну колекц╕ю давн╕х бандур ╕ документ╕в про долю кобзарства Криму ╕ Кубан╕, протягом десятил╕ть притулену в б╕бл╕отец╕ Ялтинського педучилища, названого нин╕ Кримським гуман╕тарним ун╕верситетом, чиновники в╕д культури не хот╕ли назвати музе╓м довго ╕ вперто. Цей статус безц╕нне для укра╖нсько╖ культури значне з╕брання раритет╕в нашо╖ духовно╖ спадщини, нарешт╕, отримало незадовго до свого нин╕шнього 45-р╕чного юв╕лею, та й то – завдяки наст╕йним наполяганням укра╖нсько╖ громади п╕вострова. Вт╕м, ╕ сьогодн╕ багатий на р╕дк╕сн╕ експонати музей залиша╓ться нев╕домим не лише жителям, а й гостям курортного п╕вострова, бо не ф╕гуру╓ в жодному з туристичних пут╕вник╕в Ялти ╕ Криму.
 В╕н, наповнений рел╕кв╕ями, яким заздрить нав╕ть Ки╖в, чомусь незнаний загалу нав╕ть на двадцятому роц╕ утвердження нашо╖ Незалежност╕, - таки ╓. Створив його, одночасно з к╕лькома ансамблями бандурист╕в, педагог, музикант, ╕сторик, кра╓знавець, артист, для якого кобзарювання стало долею, — Олекс╕й Федорович Нирко, 85-л╕ття якого виповнилося б у перш╕ дн╕ нового року.
 Тут живий л╕топис п╕вденного кобзарства, небуденного явища культури козацько╖ нац╕╖, яке не можуть заперечити нав╕ть пр╕снопам’ятн╕ й нин╕шн╕ притлумлювач╕ ╕сторично╖ присутност╕ укра╖нства у вс╕ часи багатов╕кового буття сонячного п╕вострова.
 Десятки ╕нструмент╕в початку ╕ середини минулого стол╕ття нелегко було збирати ще й тому, що майже кожен виконавець чи творець опально╖ у вс╕ часи бандури зак╕нчив сво╓ життя на Соловках чи в Сиб╕ру. Туди ж не раз об╕цяли запроторити й збирача та ре╓стратора сьогодн╕шнього вельми значного ╕сторичного фактажу, пошуковця й ув╕чнювача ╕мен ц╕ло╖ когорти майстр╕в виготовлення ╕ гри на старовинному козацькому ╕нструмент╕, тод╕ ще юнака з незвичним для Ялти ╕м’ям - Олекса. Найчаст╕ше - «доброд╕╖» з КДБ та запопадлив╕ прискорювач╕ злиття нац╕й «у ╓д╕ний сов╓тск╕й народ с только руск╕м язиком общен╕я», на яких рясний Крим ╕ дос╕. Вони пост╕йно ускладнювали життя й роботу педагога-укра╖н╕ста, котрий ще й орган╕зував та очолив ялтинську «Просв╕ту», цькували, тримали у «чорному списку» неблагонад╕йних громадян, у в╕ч╕ й позаоч╕ називали «нацианал╕стом, банд╓ровцем», – бо знали його хресну долю.
 Козацька колиска. Голодомор. В╕йна. Консерватор╕я. Тюрма. Табори. Бандура...
 Так жартома одним рядком Олекс╕й Нирко в╕дпов╕в на мо╓ перше прохання хоча б стисло розпов╕сти про сво╓ життя. П╕зн╕ше, зап╕знавши в мен╕ земляка, зв╕рився, що козацького роду, народився на Дн╕пропетровщин╕, у сел╕ Нова С╕ч, яка стала притулком останн╕м запорожцям. Д╕ди воювали в нац╕ональних в╕йськах, дарували онуку твори Шевченка ╕ Кащенка, збагачували душу переказами с╕човик╕в, народними п╕снями. Тут сп╕знав жах╕ття голодомору, втрати найр╕дн╕ших людей. Тод╕ вперше арештували батька, а в 1938 роц╕ вдруге позбавили вол╕, разом з братом ╕нкрим╕нували антирадянську роботу. Звинувачення були безп╕дставн╕, брати мужньо ╖х в╕дхиляли, вперто не ставили п╕дпис╕в п╕д протоколами допит╕в, але 5 рок╕в життя забрали в них Архангельськ╕ табори, а тод╕ ще два роки – в╕йна.
 Тож довелось Олекс╕ рости сиротою при живому батьков╕ та ще й терп╕ти упосл╕дження в╕д тавра «сина врага народа», яким дошкуляли ╕ вчител╕, й учн╕. Знаходив в╕драду в сумл╕нному навчанн╕ та музиц╕. На початку в╕йни завдяки км╕тливост╕ вт╕к з вагона в╕д н╕мецького рабства. Ховався в╕д нових облав на старому вигон╕ до приходу Радянсько╖ арм╕╖, в яку хлопця моб╕л╕зували наприк╕нц╕ в╕йни. Пот╕м була Харк╕вщина, Сх╕дна Прус╕я, де молодший сержант Нирко не раз виривався з лабет╕в смерт╕, заприятелював з двома галичанами, батьки яких теж зазнали репрес╕й за любов до Укра╖ни. По в╕йн╕ захопився скрипкою. Зак╕нчив Льв╕вський культурно-осв╕тн╕й техн╕кум, а Льв╕вську державну консерватор╕ю – не встиг, бо вл╕тку 1950 року обдарованого студента арештували ╕ засудили до 10 рок╕в табор╕в та 5 рок╕в заслання «за нац╕онал╕ст╕ч╓скую ант╕сов╓тскую д╓ят╓льность».
 Покарання в╕дбув на л╕соповалах Уралу в КИЗИЛЛАГу Пермсько╖ област╕. Вижити, гартувати дух ╕ волю вчорашньому першокурснику допомогли ╕нтел╕гентн╕ друз╕ – «пол╕тичн╕» в’язн╕ та спогади про науку першого вчителя музики - с╕чового стр╕льця Луки Карамельського, лекц╕╖ Ф╕ларета Колесси, сина уславленого композитора Остапа Лисенка, концерти Солом╕╖ Крушельницько╖.
 П╕сля зв╕льнення у 1956 роц╕ й реаб╕л╕тац╕╖ зм╕цн╕ла в╕ра у те, що найб╕льше корист╕ принесе кобзарством. Та в омр╕яному Львов╕ колишньому «зеку» м╕сця не знайшлося. Друз╕ допомогли влаштуватися с╕льським учителем сп╕в╕в на Херсонщин╕. Тут виплекав перших обдарованих учн╕в-кобзар╕в, а в Н╕копольському педучилищ╕ й першу капелу бандуристок, яка ╕сну╓ ╕ дос╕. Врешт╕, щоб поправити втрачене в таборах ГУЛАГу й на фронтах здоров’я, оселився в Ялт╕, де на початку «хрущовсько╖ в╕длиги» створив при педучилищ╕ св╕й «нев╕домий» музей, три народн╕ капели бандуристок та п’ять ансамбл╕в такого р╕вня, що виступав з ними у Б╕лорус╕, Грец╕╖, Туреччин╕, Франц╕╖, Польщ╕, Рос╕╖, Угорщин╕, Югослав╕╖.
 Як в╕ртуоз-бандурист, аранжувальник, кер╕вник-диригент капел отримав чимало медалей, диплом╕в та ╕нших в╕дзнак. Бо скр╕зь доводив: укра╖нська п╕сня, бандура здатн╕ зачарувати людей будь-яких нац╕ональностей. До останнього дня в╕дстоював г╕дн╕сть укра╖нц╕в, котрих тут ще дос╕ дехто полюбля╓ називати «пр╕шлим╕ хахлам╕».
 Справа чест╕ й життя
 Музей кобзарства стверджу╓: б╕ля обох мор╕в – Чорного й Азовського, на обидвох ╖х берегах – за вс╕х час╕в завжди вистачало й укра╖нц╕в, ╕ козак╕в-бандурист╕в. Серед них особливо рель╓фно виступають родов╕ козацьк╕ пр╕звища: Цимко, Шарко, Круча, Гусар, Пилинський, Журчинський, Луковецький… То лише з╕бран╕ навздог╕н скалки втраченого для ╕сторик╕в пориву правдиво укра╖нських душ до надовго вкрадено╖ власно╖ правди й ╕стор╕╖. Гортаючи музейн╕ рел╕кв╕╖, з╕бран╕ тут в обсяз╕ понад п╕втисяч╕ р╕дк╕сних експонат╕в, пересв╕дчу╓шся в тому, як же мало ми робимо, аби хоча б дещицю знати про них – народних майстр╕в-профес╕онал╕в, хранител╕в опоетизовано╖ ними ╕стор╕╖ нашого народу, проз╕рливих сл╕пц╕в-кобзар╕в.
 Музей спов╕д╕ ╖хн╕х душ, змаг, прагнень ╕ устремл╕нь понин╕ пост╕йно поповню╓ться новими експонатами. Його фундатор, збирач, охоронець, науковий прац╕вник, пошуковець, екскурсовод, реставратор старовинних ╕нструмент╕в ╕ водночас в╕ртуоз гри на них – Олекс╕й Нирко, сорок рок╕в щодня стираючи музейний пил з дорогоц╕нних рел╕кв╕й, опов╕дав мен╕, що кожна з них варта окремого музею, а небуденна доля творця чи виконавця дум ╕ п╕сень час╕в козацтва г╕дна роману чи бодай документально╖ пов╕ст╕. Доб╕р експонат╕в, документ╕в та св╕тлин розпочав Олекс╕й Федорович у 1964 роц╕. Основну к╕льк╕сть набутк╕в музею складають к╕лька десятк╕в бандур аматорського виготовлення к╕нця Х╤Х-ХХ в╕к╕в. Серед особливо ц╕нних - давн╕ бандури в╕домих укра╖нських майстр╕в Олександра Корн╕╓вського, Кузьми Н╕мченка, ╤вана Скляра, Семена Турчинського, Володимира Тузиченка, ╤вана Герижвана, Василя Маковецького, Йосипа Сн╕жного, бандури кримських кобзар╕в Карпа Лудильника, Андр╕я Цимка, Марка Ковальського, Семена Хут╕рного, Федора Кобзаря, ╕нструменти кубанських бандурист╕в Володимира Лазаренка, Михайла Тел╕ги, ╤лл╕ Н╕мченка, ╤вана Гавриша, Зота Д╕брови...
 А також багат╕ арх╕ви, матер╕али про майстр╕в та виконавц╕в-бандурист╕в досл╕джуваних рег╕он╕в Соборно╖ Укра╖ни: понад п╕всотн╕ р╕дк╕сних св╕тлин з 1898 року з ╕стор╕╖ кобзарства, прац╕ Нирка про бандурист╕в ╕ майстр╕в Криму та Кубан╕, тривалий час заборонен╕ книги з ╕стор╕╖ кобзарства й Укра╖ни, б╕бл╕отека нотних видань, зб╕рки укра╖нських дум ╕ п╕сень, аф╕ш╕ виконавц╕в-бандурист╕в, капел та ансамбл╕в; програми концерт╕в, фестивал╕в, фото створених Нирком та його учнями капел та ансамбл╕в бандурист╕в, ауд╕окасети тощо. Тут же ╕ окрем╕ детал╕ бандур та ╕нструменти, якими ╖х виготовляли, листування, книги, журнали з в╕домостями про майстр╕в та кобзар╕в, спогади сучасник╕в тощо. Зараз невелика аудитор╕я, що стала музейною залою, ╓ водночас ╕ м╕сцем репетиц╕й юних бандуристок, консультац╕й, науково╖ роботи. Екскурс╕╖ для вс╕х бажаючих проводяться безкоштовно.
 Ялтинський бандурист не мав часу журитися з того, що його «дитя душ╕» десятир╕ччями обминають увагою, праведно збирав до цього ст╕льника пам’ят╕ все нов╕ рел╕кв╕╖. Надбав ст╕льки, що почав нав╕ть роздаровувати. К╕лька варт╕сних кримських ╕ кубанських бандур опинилися в Ки╓в╕. Три старовинн╕ бандури передав Ялтинському музею Лес╕ Укра╖нки, куди часом приходив «висп╕ватися-виспов╕датися» разом з╕ сво╖м учнем, знаним у Криму кобзарем Остапом К╕ндратчуком, або з ц╕лою капелою бандуристок.
 Разом з кубанцями, котр╕ ще пам’ятають св╕й родов╕д, п╕дняли кобзарське мистецтво до р╕вня м╕жнародних фестивал╕в. Вони в Ялт╕ стали щор╕чними вже давно, та про це рокотання бандур «останн╕х с╕човик╕в» рясно пише чомусь лише канад╕йська преса. У цих змагах в╕ртуоз╕в, як╕ проходять п╕д назвою «Дзвени, бандуро!», традиц╕йно перш╕ м╕сця ╕ зараз пос╕да╓ капела ╕мен╕ Степана Руданського, якою оп╕кувався кобзар Олекс╕й Нирко. Щороку майстерн╕шим ставав й ансамбль бандуристок «Прол╕сок». П╕д художн╕м кер╕вництвом Неон╕ли Нирко, йому, першому в Укра╖н╕ серед дитячих, ще 30 рок╕в тому присво╖ли звання народного.
 За свого мають назавжди ялтинського характерника ╕ бандуристи екзильно╖ капели кобзар╕в П╕вн╕чно╖ Америки й Канади, котр╕ при╖здили до Криму в╕дзначати свою 75-р╕чну ╕стор╕ю хранител╕в укра╖нського мелосу. Назвали вони його енциклопедистом, пересв╕дчившись, що пан Олекса, як н╕хто, зна╓ шлях попередник╕в нин╕шн╕х в╕тчизняних ╕ закордонних кобзар╕в: кого, коли, де заарештували, куди заслали, де шукати могили… По╕менно вписав в╕н у дос╕ рукописну антолог╕ю бандурист╕в дол╕ вс╕х знаних ╕ гнаних з грона славних, ╖хн╕й репертуар, стиль гри, «планиду виконавця й ╕нструмента», кожен з яких для нього був одухотворено живий.
 Сл╕дами останн╕х
 запорожц╕в
 - У часи бездержавност╕ пост╕йно розтирали на порох сумл╕нних досл╕дник╕в кобзарства, - б╕дкався Олекс╕й Нирко, називаючи десятки ╕мен добре в╕домих йому, дос╕ незнаних нами, подвижник╕в укра╖нського козацького духу. Найб╕льше обурювало його те, що повсякчас зустр╕чав писання про те, що н╕би у запорозького козацтва «п╕сля поц╕лунку пантофл╕ Катерини II випарувалась укра╖нська суть». Це дуже ╕мпонувало тим, хто намагався довести, що Кубань «дабравольно забила» сво╓ первор╕дне запорозьке кор╕ння, в╕дмовилася в╕д козацьких п╕сень, бандури, р╕дних традиц╕й ╕ звича╖в. У часи недавньо╖ суц╕льно╖ русиф╕кац╕╖ ця ╕дея насаджувалася особливо старанно. Дуже переймався Олекс╕й Федорович траг╕чною долею козацьких станиць, про знелюднення яких з╕брав значний матер╕ал серед ╕сторик╕в ╕ вц╕л╕лих очевидц╕в трагед╕╖. Зокрема, про повн╕стю виселену понад 18-тисячну укра╖нську станицю Медведовську. Полтавську - де до радянських репрес╕й жило близько 15 тисяч нащадк╕в переселених Катериною II на Кубань запорожц╕в. Вони не дозволяли топтати р╕дну культуру, вс╕ були осв╕ченими людьми, повставали проти закриття першого Всерос╕йського укра╖нського педагог╕чного техн╕куму, який працював у Полтавськ╕й. До реч╕, очолював його зачинатель руху «В╕льна Укра╖на» Микола М╕хновський, тож сюди линули вс╕ патр╕отичн╕ сили Кубан╕. Станицю оголосили «контрреволюц╕онной», укра╖н╕зац╕ю скасували репрес╕ями, п╕сля двох при╖зд╕в орган╕затора голодомор╕в, укра╖нофоба Лазаря Кагановича й «генеральних чисток» та депортац╕╖ ешелонами в Казахстан - Полтавська обезлюд╕ла ще до появи сумнозв╕сно╖ вбивчо╖ груднево╖ кремл╕всько╖ постанови 1932 року «О хлебозаготовках на Украине, Северном Кавказе и в Западной области». Добила упосл╕джених людей ще одна постанова Кремля щодо Укра╖ни й Кубан╕ в╕д 22 с╕чня 1933 року – заборона ви╖здити конаючим в╕д голоду за продовольством в ╕нш╕ рег╕они. А в ще тепл╕ козацьк╕ хати заселили «сознат╓льних колхозн╕ков» з Лен╕нградсько╖ та Московсько╖ областей, Б╕лорус╕ й Уралу. Стерли нав╕ть назву: Полтавська стала «Красноарм╓йской». Ще одну повн╕стю знелюднену понад 20-тисячну укра╖нську станицю Уманську переназвали на «Л╓н╕нградскую». Не менш траг╕чна доля ще б╕льше десятка (!) кубанських укра╖нських станиць. Тод╕, зг╕дно з Всесоюзним переписом населення 1939 року, Кубань поменшала на 1 м╕льйон 237 тисяч 151 укра╖нця. «╤ це не геноцид мого народу?», - журився Нирко над матер╕алами, з╕браними упродовж багатьох рок╕в «поход╕в на колись в╕льнолюбну укра╖нську Кубань».
 ╤з численних статей Олекс╕я Федоровича, в яких в╕н, - в╕чний подорожн╕й станицями нащадк╕в запорожц╕в, наводить реальн╕ факти буття ще не притлумлено╖ тут, попри жорстк╕ заборони ╕ кривав╕ репрес╕╖, укра╖нськост╕, гордого й вольного козацького духу, вдома не опубл╕кував жодно╖. ╤накше й не могло бути, адже автор насм╕лювався заперечувати оф╕ц╕йну ╕мперську тезу про н╕велювання-злиття нац╕й у «новую общность – рускоговорящ╕й сов╓тск╕й народ».
 Лише у Нью-Йорку в журнал╕ «Бандура» видруковано його працю «Кобзарство Кубан╕». Це при тому, що оц╕нюючи його титан╕чну працю, в╕домий кубанський кра╓знавець ╤ван Федоренко зазначив: «Ус╕ разом взят╕ сучасники - ╕сторики Кубан╕ не спромоглися виконати такого обсягу роб╕т кобзарсько╖ тематики, який звершив Нирко». Нагородою за свою досл╕дницьку працю вважав в╕сточки з Кубан╕, в яких дописувач╕ висували умови: “В╕дносно нац╕ональност╕ прошу подавати ╕ наголошувати, що нац╕ональн╕сть Батька ╕ нас ус╕х ╓ укра╖нська, ми ╓ кубанськ╕ укра╖нц╕ козацького роду!”
 Кримськ╕ бандуристи, перш╕ з котрих виходили з турецьких ╕ кримських невольник╕в, для Нирка – тема окрема. ╢ у нього св╕дчення й ╕нших авторитетних досл╕дник╕в про те, як невольницьк╕ плач╕ безпосередньо складалися на ринках Кафи, що грали бандуристи не т╕льки на базарах Криму й Туреччини, а й у палацах султан╕в ╕ владар╕в ╢вропи. Персонал╕й тих музик час не вбер╕г, окр╕м Карпа Кобзаря-Лудильника, спогади про якого записав в╕д годинникаря, у часи в╕йни начальника ялтинського партизанського загону Василя Мус╕йовича Кул╕нича. Сл╕д╕в арештованого д╕да, як ╕ його бандури, не стало вже перед в╕йною.
 Б╕льше факт╕в про ялтинського бандуриста Андр╕я Цимка. ╢ в музе╖ ╕ його ╕нструмент к╕нця ХIХ стол╕ття. Серед найц╕кав╕ших ╕ кобза «шаленого Шауера». В╕н, син ф╕на й н╕мкен╕, так захопився укра╖нським мелосом, що став бандуристом, педагогом, актором укра╖нських труп. Бандури Степана Гарша, кубанц╕в Михайла Тел╕ги ╕ Федора Д╕брови - зачинател╕в капели кобзар╕в у Ки╓в╕ час╕в Гетьманату. Найнов╕ша тут бандура майстра Семена Турчинського з╕ станиц╕ Азовська, який траг╕чно загинув у в╕ц╕ 94 роки. Казав цей кремезний д╕дусь: «Хто на мо╖х бандурах д╕тей грати вчитиме, тому нав╕ть доплачувати готов…» Нин╕ на його дзв╕нких ╕нструментах грають кобзар╕ кубансько╖ станиц╕ С╕версько╖. Милозвучне диво народного мистецтва – й одна з перших хроматичних бандур майстра Григор╕я Гусаря з╕ станиц╕ Кан╕всько╖, виготовлена разом з кер╕вником капели бандурист╕в – кубанцем Степаном Жарком, замордованим у 20-т╕ роки за в╕дродження укра╖нства у цьому кра╖, разом ╕з сотнями ╕нших народних талант╕в – будител╕в духу нашо╖ сторозтерзано╖ нац╕╖.
 …Бандуристи, як ╕ ╖хн╕ п╕сн╕, поза часом. Але ж коли дочека╓мося г╕дного оформлення безц╕нного скарбу ялтинського музею кобзарства Криму ╕ Кубан╕ та видання книги про ц╕ рел╕кв╕╖ козацького духу нашого народу ╕ водночас невтомний, сподвижницький шлях ╖х збирача Олекси Нирка, для котрого кобзарювання теж стало долею? Невже нагодою для цього не стануть нав╕ть два нин╕шн╕ юв╕ле╖ – 85-р╕ччя фундатора коштовно╖ колекц╕╖ ╕ 45-л╕ття ун╕кального музейного з╕брання – справи його життя? Чи «неуважн╕» до укра╖нських дат кримського календаря м╕сцев╕ функц╕онери в╕д культури знову «забудуть» вшанувати ц╕ дати, так само, як перед цим замовчали поважн╕ 150-л╕тн╕ юв╕ле╖ ще двох знаних у св╕т╕ кримських укра╖нц╕в – великого сад╕вника Левка Платоновича Симиренка ╕ видатного художника-батал╕ста Миколи Семеновича Самокиша? Зв╕дки такий в╕рус безпам’ятства до кращих представник╕в укра╖нсько╖ нац╕╖?

В╕ктор ХОМЕНКО.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 12.08.2011 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9184

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков