Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #1 за 29.07.2011 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#1 за 29.07.2011
РУСИФ╤КАЦ╤Я В СУЧАСН╤Й УКРА╥Н╤

Постат╕
 
АКАДЕМ╤КУ, Л╤ТЕРАТУРОЗНАВЦЮ, КРИТИКУ, ЛАУРЕАТУ ШЕВЧЕНК╤ВСЬКО╥ ПРЕМ╤╥, ГЕРОЮ УКРА╥НИ, «СВ╤ТЛИЧАНИНУ» ╤ВАНУ МИХАЙЛОВИЧУ ДЗЮБ╤ ВИПОВНИЛОСЯ 80 Л╤Т!
 На одн╕й з╕ сво╖х книг, передан╕й для редакц╕йно╖ б╕бл╕отеки рок╕в с╕м тому, ╤ван Михайлович залишив ось так╕ слова: «Геро╖чн╕й редакц╕╖ «Кримсько╖ св╕тлиц╕» - ваш читач ╤. Дзюба».
 Цей лакон╕чний, але такий значущий для нас, "св╕тличан", автограф став найвищою оц╕нкою наших кримських газетних старань долучитися до велико╖ справи з духовно╖ розбудови Укра╖ни, де у перших лавах - ╤ван Дзюба. В╕н належить до покол╕ння пересл╕дуваних ╕ репресованих за час╕в радянсько╖ влади нос╕╖в укра╖нсько╖ культури. Його викривальна гострополем╕чна праця “╤нтернац╕онал╕зм чи русиф╕кац╕я”, та╓мно вивезена у рукопис╕ за меж╕ Радянського Союзу в 60-х роках минулого стол╕ття, схвилювала не лише укра╖нських патр╕от╕в, але й св╕тову громадськ╕сть. Серед багатьох ╕нших цей тв╕р презентовано у Музе╖ укра╖нсько╖ звитяги Нац╕онального ун╕верситету «Ки╓во-Могилянська академ╕я» на виставц╕ «Талант ╕ Доля», присвячен╕й 80-л╕ттю з дня народження ╤вана Дзюби. А нещодавно побачила св╕т нова книга - «Нагн╕тання мороку: в╕д чорносотенц╕в початку ХХ ст. до укра╖нофоб╕в початку XXI ст.» Поштовхом до ╖╖ написання стала антиукра╖нська пропаганда, надто пом╕тна нин╕ в сусп╕льств╕. А ще р╕ч у т╕м, зазнача╓ автор у передмов╕, що серед чорносотенц╕в, зокрема й серед ╖хн╕х ╕деолог╕в та пров╕дник╕в, дуже значний в╕дсоток становили наш╕ р╕дн╕ малороси...
 В останньому розд╕л╕ книги – «Русиф╕кац╕я вчора, сьогодн╕... ╕ завтра?» йдеться про тривання й посилення процес╕в дез╕нтеграц╕╖ Укра╖ни, ╖╖ розукра╖нення. ╤стор╕я немов випробову╓ нас на здатн╕сть бути собою. А в╕дтак ╕ спроможн╕сть бути в н╕й – в ╕стор╕╖, - застер╕га╓ ╤ван Дзюба.
 На портал╕ «Укра╖нське життя в Севастополi» за адресою http://ukrlife.org/main/evshan/dzyuba.html з дозволу правовласника, яким ╓ Видавничий д╕м "Ки╓во-Могилянська академ╕я", викладено книгу ╤вана Дзюби «Нагн╕тання мороку: в╕д чорносотенц╕в ХХ ст. до укра╖нофоб╕в початку ХХ╤ ст.».
 Пропону╓мо уваз╕ читач╕в уривок з останнього розд╕лу ц╕╓╖ книги. ╤ зичимо юв╕ляру ус╕╓ю нашою в╕дновленою «Св╕тлицею» натхнення ╕ сил для нових книг - духовних оберег╕в Укра╖ни!
 
 РУСИФ╤КАЦ╤Я В СУЧАСН╤Й УКРА╥Н╤

 РУСИФ╤КАЦ╤Я ВЧОРА, СЬОГОДН╤... ╤ ЗАВТРА?
 (Ким ╕ як воно «╕сторично складалося», ким ╕ як «╕сторично склада╓ться»)
 
 Проголошення державно╖ незалежност╕ Укра╖ни дало т╕льки початок процесам державотворення. Вони були ускладнен╕ не останньою чергою глибиною зрусиф╕кованост╕ значно╖ частини укра╖нського населення. Радянська пол╕тика русиф╕кац╕╖ була набагато ефективн╕шою, н╕ж у Рос╕йськ╕й ╕мпер╕╖. «Обрусение» царських час╕в майже не зачепило селянство або зачепило його лише поверхово, ╕ селянство залишалося в перспектив╕ невичерпним джерелом нац╕ональних сил. Натом╕сть за радянських час╕в селянство зазнало небувалого вимордовування; традиц╕йне село зм╕нило сво╓ обличчя, воно втратило роль гаранта нац╕онального життя, тод╕ як м╕сто, основний ареал сучасно╖ нац╕╓творчост╕, в Укра╖н╕ таким не стало.
 Навальна ╕ндустр╕ал╕зац╕я та урбан╕зац╕я в ХХ ст. супроводжувалися не лише стих╕йною м╕грац╕╓ю великих мас населення, а й завезенням парт╕йних кадр╕в з пролетарських центр╕в Рос╕╖, широким залученням фах╕вц╕в-технократ╕в, ц╕леспрямованою зм╕ною етн╕чного складу окремих рег╕он╕в, що засв╕дчу╓ динам╕ка демограф╕чних зм╕н за даними перепис╕в населення. Водночас усе робилося для того, щоб економ╕ка Укра╖ни критично залежала в╕д централ╕зованих схем розвитку продуктивних сил ╕ не могла набути самодостатнього характеру в жодн╕й ╕з сво╖х галузей.
 Рос╕йська ╕мпер╕я була деспотичною, але не тотал╕тарною державою. У сво╖й нац╕ональн╕й пол╕тиц╕ вона вдавалася до репрес╕й, але масовий терор не входив у ╖╖ державницький ресурс (за винятком доби становлення ╕мпер╕╖ – акц╕й Петра I та Катерини II). Не мав в╕н ╕ безмежних можливостей контролю над повед╕нкою особистост╕ чи груп людей, засоб╕в пост╕йного ╕деолог╕чного та психолог╕чного тиску, пропагандистського ман╕пулювання св╕дом╕стю народу. В усьому цьому, а також у системност╕, гнучкост╕ й п╕дступност╕, науково-теоретичному забезпеченн╕, прогностичност╕ й здатност╕ до превентивних заход╕в радянська нац╕ональна пол╕тика стояла набагато «вище» за царсько-╕мперську. Але вона перевищувала ╖╖ ╕ спектром «позитивних» стимул╕в. Адже не йшлося про образлив╕ ╕ дискрим╕нац╕йн╕ гасла русиф╕кац╕╖ чи «обрусения» – оф╕ц╕йно йшлося про вза╓мозближення ╕ вза╓мозбагачення, про благородн╕ ╕нтернац╕онал╕стськ╕ почуття, про ╕сторичний вих╕д з простору одв╕чно╖ м╕жнац╕онально╖ ворожнеч╕ в прост╕р сп╕льного буд╕вництва св╕ту злагоди ╕ доброго майбуття. Це об╕цялося як приклад усьому людству! ╤ ця маг╕я д╕яла часом нев╕дпорно. Нарешт╕, в╕дчуття належност╕ до ╓диного (хоч ╕ багатонац╕онального: нац╕╖ ще не скасовувалися, а т╕льки «зближувалися»!) – «╓диного радянського народу» з його роллю у св╕тов╕й ╕стор╕╖, впливом на св╕тов╕ под╕╖, в╕дчуття життя в «одн╕й шост╕й св╕ту» з ╖╖ природними ╕ культурними багатствами, – все це могло давати ╕ багатьом давало сво╓р╕дне усв╕домлення значущост╕ або передчуття простору для самореал╕зац╕╖, стимулювало в╕дмову в╕д нац╕онально╖ ╕дентичност╕ на користь загальнорадянсько╖.
 Тобто, радянський проект великодержавност╕ як н╕бито багатонац╕онально╖ пропонував ╕деали св╕тово╖ м╕ри. В цьому була його сила. Але – парадоксальним чином – у цьому була ╕ одна з причин (хоч, може, й не головна) його краху: коли ставав очевидн╕шим великий ╕сторичний обман.
 Проте до того часу в╕н устиг сво╓ зробити: ╕деали залишилися у сфер╕ риторики, а реальн╕стю стали, з одного боку, досягнутий високий р╕вень русиф╕кац╕╖ в межах ╕нтенсивно створюваного «╓диного радянського народу», але з ╕ншого боку – нагромадження – п╕д видимо спок╕йною поверхнею контрольовано╖ публ╕чност╕ – гр╕зних проблем сусп╕льно-пол╕тичного, соц╕ального, нац╕онального, мовно-культурного характеру.
 Вони залишилися у спадок державам, що стали наступниками СРСР.
 Державно незалежна Укра╖на не позбулася багатьох аспект╕в колишньо╖ колон╕ально╖ залежност╕ – як у вим╕рах економ╕ки та пол╕тики, так ╕ особливо у вим╕рах самоусв╕домлення та «ментальност╕». У значно╖ частини населення, попри загальне невдоволення радянською системою, залишилася радянська ╕дентичн╕сть. А у сфер╕ культури ╕ мови «здобутки» нап╕вколон╕ального становища не т╕льки збереглися майже повн╕стю, а й у дечому примножуються. Якщо наприк╕нц╕ 80-х та на початку 90-х рок╕в у атмосфер╕ п╕днесення нац╕онального руху та ейфор╕╖ в╕д здобуття державно╖ незалежност╕ в╕дчутно був зр╕с ╕нтерес до укра╖нсько╖ мови нав╕ть з боку рос╕йськомовних, вона здобувала престижн╕сть, ╕ волод╕ння нею уявлялося перспективним, то невдовз╕ глибока економ╕чна криза, господарський нелад, пол╕тична нестаб╕льн╕сть, масове зубож╕ння людност╕ призвели до компрометац╕╖ укра╖нсько╖ ╕де╖, а це бол╕сним чином позначилося ╕ на ставленн╕ до укра╖нсько╖ культури та мови як нос╕я нац╕ональност╕. Приваблив╕сть ╖╖ в очах обивателя зменшилася, натом╕сть почали оживати глибоко укор╕нен╕ упередження минулих час╕в. Ще не забулося гасло «Коммунизм говорит по-русски», як на зм╕ну йому прийшло гасло «Бизнес говорит по-русски», що повторю╓ славнозв╕сну, стол╕тньо╖ давност╕ тезу П. Б. Струве: «Капитализм говорит по-русски». Граб╕жницько-маф╕озний «ринок», мотивований лише бажанням якомога швидшого ╕ якомога б╕льшого зиску в будь-який спос╕б (та ще за умов державно-податкового ╕ державно-хабарницького здирства) напропале експлуату╓ ╕сторично спотворену культурно-мовну ситуац╕ю ╕ дал╕ в╕дштовху╓, «в╕дторга╓» укра╖нську мову й культуру, активно д╕╓ проти них (а тим самим – хоч ╕ не т╕льки тим – ╕ проти Укра╖ни).
 Це д╕╓ться не лише в пол╕тичному житт╕, а й на побутовому р╕вн╕, зокрема в св╕домост╕ «продвинутого» обивателя, нин╕ озбро╓ного комп’ютером та ╕нтернетом, як╕ зовс╕м не гарантують в╕д дурост╕. Пол╕тичну свободу, свободу слова обиватель розум╕╓ ╕ використову╓ по-сво╓му, в╕дчуваючи п╕дтримку, а то й спрямовування в╕д пол╕тичних сил неукра╖нсько╖ ор╕╓нтац╕╖. У науковому зб╕рнику «Contemporary Ukraine оn the Cultural Map of Europe» (2009, Нью-Йорк) ╓ стаття досл╕дника, присвячена ╕нтернетним атакам н╕бито на «галичанський д╕алект», а насправд╕ на укра╖нську мову взагал╕ (Michael Moser. The Galician Variant of the Ukrainian Language and Anti-Ukrainian Discours in Contemporari Internet Sour ces). Автор наводить численн╕ абсолютно дикунськ╕ висловлювання про укра╖нську мову (аж до такого: «Укра╖нська мова – это не язык, это крики животных (мычанье, гавканье, хрюканье, карканье) – жидопольского быдла из Галичины» – с. 330), в яких очевидною ╓ пол╕тична спрямован╕сть ненавист╕ до всього укра╖нського – пряма пов’язан╕сть ╕з рос╕йським шов╕н╕змом. Це вже щось б╕льше, н╕ж просто декультуризац╕я сусп╕льства.
 Особливо великий внесок у деукра╖н╕зац╕ю та культурне пониження сусп╕льства робить телебачення, що в Укра╖н╕ фактично, за винятком одного-двох канал╕в, контролю╓ться пророс╕йськи налаштованими телемагнатами. Нав╕ть на державному НТКУ (Нац╕ональна телекомпан╕я Укра╖ни) «з’явилося багато двомовних та рос╕йськомовних проект╕в, частину яких «доброзичливц╕-благод╕йники» «дарують» НТКУ за коп╕йки. Але в╕домо, що безплатний сир бува╓ лише у мишоловц╕. ╤ в ╕деолог╕чне промивання м╕зк╕в укра╖нц╕в охоче вкладають грош╕ т╕, хто бачить Укра╖ну в «╓д╕ном русском м╕ре»1.
 За зв╕тн╕стю ж 98% програм НТКУ – «укра╖номовн╕». «Очевидно, за тим принципом, що коли хоч одне слово ведучий сказав укра╖нською, – це укра╖номовна програма»2.
 П╕сля пом╕тного п╕днесення в перш╕ роки незалежност╕, укра╖нськомовна преса нин╕ практично вит╕снена з сусп╕льного побуту. Ось деяк╕ дан╕ станом на 2008 р╕к. «Найб╕льший наклад (а отже, й розповсюдження) в Укра╖н╕ мають дв╕ рос╕йськомовн╕ газети – “Факты” (1,1 млн, за ╕ншими оц╕нками – 600 тисяч) ╕ “Сегодня” (700 тисяч, за ╕ншими оц╕нками – 500 тисяч). Ц╕ газети не т╕льки утримують читач╕в у сп╕льному з Рос╕╓ю ╕нформац╕йно-культурному простор╕, а й пост╕йно, як, наприклад, газета “Сегодня”, публ╕кують матер╕али, що дискредитують укра╖нську культуру»3. До першо╖ четв╕рки найтиражн╕ших газет, що видаються в Укра╖н╕, входить лише одна укра╖номовна – «С╕льськ╕ в╕ст╕» (тираж 200 тисяч), читацьку аудитор╕ю яко╖ складають переважно с╕льськ╕ жител╕. До цього сл╕д додати, що в б╕льшост╕ великих м╕ст Сходу ╕ П╕вдня Укра╖ни, не кажучи вже про Крим, знайти укра╖нську газету у в╕льному продажу практично неможливо. Водночас Укра╖на заповнена клонами рос╕йських газет: «Комсомольская правда в Украине», «Московский комсомолец в Украине», в╕дпов╕дн╕ вар╕анти газет «Известия», «Труд» та ╕н., десятками журнал╕в популярного та розважального характеру, що виходять величезними накладами. Небагата укра╖нська пер╕одика скласти ╖м конкуренц╕ю не може.
 «Товст╕» л╕тературн╕ журнали – традиц╕йна арена гуман╕тарно╖ думки – ледве живот╕ють, виходять вони «здво╓ними» числами, а ╖хн╕й тираж катастроф╕чно впав. Тут треба сказати, що укра╖нськ╕ видання, у тому числ╕ укра╖номовн╕ газети, через ф╕нансову скруту фактично не платять гонорар╕в, а це в╕дбива╓ться на ╖хн╕х можливостях залучати автуру, не кажучи про те, що з в╕дпов╕дних причин журнал╕стський корпус рос╕йських видань потужн╕ший (хоч ╕ склада╓ться з укра╖нських журнал╕ст╕в, як╕ змушен╕ шукати краще оплачувано╖ роботи).
 Укра╖нський к╕нематограф практично знищений. Телебачення опинилося в руках магнат╕в, далеких в╕д розум╕ння нац╕онально-культурних чи загальнопросв╕тницьких потреб, ╕ стало потужним засобом русиф╕кац╕╖ та пропаганди вульгарних смак╕в ╕ в╕дчуження в╕д реальних проблем укра╖нського життя. Багатор╕чн╕ зусилля ╕нтел╕генц╕╖ та в╕дпов╕дально╖ частини пол╕тикуму добитися створення незалежного громадського телебачення дос╕ не дали результату.
 Укра╖нське книгодрукування в занепад╕, ╕ хоч за останн╕ роки вийшло багато ц╕кавих ╕ ц╕нних видань, як ориг╕нальних, так ╕ перекладних, ╖хн╕ тираж╕ м╕зерн╕, а через парал╕ч книготорг╕вл╕ й т╕ не завжди доходять до читача.
 «…У 1990 роц╕ в Укра╖н╕ було видано понад 170 млн прим╕рник╕в книжок, або 3,27 книги на душу населення, як╕ одночасно реал╕зувались у понад 4000 книгарень. Натом╕сть у 2005 роц╕ було видано 54 млн прим╕рник╕в, або 1,15 книги на душу населення. Але реал╕зувати цей обсяг книжок укра╖нськ╕ видавц╕ мали можлив╕сть вже в 400 книжкових магазинах. Тобто, якщо к╕льк╕сть книжок за накладом зменшилася у 3,14 раза, то к╕льк╕сть книгарень – майже в 11 раз╕в. Це ╓ св╕дченням деградац╕╖ ╕нфраструктури, яка мусила б забезпечити популяризац╕ю та просування нац╕онально╖ книги до споживача»4. Траг╕чний парадокс: за роки незалежност╕ столиця Укра╖ни втратила 70 книгарень, а «на цьому “цвинтар╕” укра╖нсько╖ книги виросли банки, ресторани, салони моб╕льного зв’язку, магазини одягу, салони краси»5. Тут можна додати, що багато з наявних книгарень у м╕стах Сходу й П╕вдня взагал╕ в╕дмовляються замовляти укра╖нськ╕ книжки, посилаючись на брак попиту, хоч насправд╕ такий попит ╓, як засв╕дчу╓ ви╖зний продаж самих видавництв.
 ╤ як не погодитися з╕ словами президента Укра╖нсько╖ асоц╕ац╕╖ видавц╕в та книгорозповсюджувач╕в Олександра Афон╕на: «…Значною м╕рою кризов╕ явища, в╕д яких нин╕ так жорстоко потерпають економ╕ка кра╖ни, ╖╖ культурна, соц╕альна сфери та наука, ╓ насл╕дком фактичного нехтування ус╕ма без винятку вищими кер╕вниками упродовж ус╕х двадцяти рок╕в незалежност╕ книгою як головним стратег╕чним ╕нструментом творення людини, нац╕╖, держави»6.
 
1 Самченко Валентина. Хто тут Нац╕ональний? // Укра╖на Молода. – 11–12 лютого 2011. – С. 3.
 2 Там само.
 3 Масенко Лариса. Нариси соц╕ол╕нгв╕стики. – К., 2010. – С. 151.
 4 Експертна допов╕дь «Укра╖на в 2006 роц╕: внутр╕шн╓ ╕ зовн╕шн╓ становище та перспективи розвитку». – К., 2007.
 5 День. – 23 лютого 2011. – С. 1.
6 Там само. – С. 2.
 
(Продовженняу наступному номер╕).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #1 за 29.07.2011 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9149

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков