Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 29.04.2011 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#14 за 29.04.2011
ОЛЕСЯ Б╤ЛАШ: «ХОЧУ ПРОДОВЖИТИ ЖИТТЯ БАТЬКОВИХ ТВОР╤В...»

П╤СЕННА «СВ╤ТЛИЦЯ»

Звання й нагороди Олександра Б╕лаша, в╕д дня народження якого 6 березня ц. р. минуло 80 рок╕в, можна довго перел╕чувати — народний артист Укра╖ни, СРСР, Герой Укра╖ни, лауреат Нац╕онально╖ прем╕╖ ╕мен╕ Т. Шевченка... Та найголовн╕шою нагородою для митця ╓ та, що його п╕сн╕ («Два кольори», «Прилет╕ла ласт╕вка», «Ясени», всього ╖х понад 300) давно п╕шли в народ.
Заслужений журнал╕ст Укра╖ни Олеся Б╕лаш (на першому канал╕ Укра╖нського рад╕о чу╓мо ╖╖ програми «Шануймося, друз╕!», «На ваш╕ замовлення», «П╕сень омр╕яна кра╖на») ╓ насамперед духовною спадко╓мицею батьк╕всько╖ справи. ╥╖ пам’ять поляга╓ не в пафосних словах, а у щоденн╕й активн╕й робот╕. 2005 року родина композитора створила Благод╕йний фонд ╕мен╕ О. Б╕лаша, основною метою якого ╓ донесення до людей, для яких не шкодував таланту композитор, його велико╖ та р╕зножанрово╖ духовно╖ спадщини.
 
  «ЗА ЖИТТЯ БАТЬКО НЕ МАВ ЖОДНОГО ДИСКА»
 — У нас просто не було ╕ншого виходу, — поясню╓ пан╕ Олеся. — Багато чого навчив приклад Тамари ╤ван╕вни Луценко. Якби не видавала вона власним коштом диск╕в, не влаштовувала концерт╕в, гадаю, що сьогодн╕ ми б набагато менше чули ╕ знали п╕сень Дмитра Луценка. Коли не стало Олександра ╤вановича, ми з мамою збагнули: якщо не будемо робити цю коп╕тку справу — не продовжимо життя батькових твор╕в. На жаль, склада╓ться так, що державн╕ органи, як╕ повинн╕ плекати культуру, на справжн╓ мистецтво уваги не звертають, тому що воно не комерц╕йне ╕ н╕коли таким не буде. Я вдалася в тата й маму, як╕ теж н╕коли не мали комерц╕йно╖ жилки, не вм╕ли вир╕зняти потр╕бне й виг╕дне. Тому як можемо, так ╕ працю╓мо — вида╓мо книжки, диски п╕сень Олександра Б╕лаша, а в╕н, хоч як дивно це звучить, за життя не мав жодного диска! Часто питають: де взяти записи п╕сень Б╕лаша? А н╕де. Св╕т побачили т╕льки два ауд╕оальбоми й в╕дразу зникли з продажу. Ми обов’язково повторимо це видання. Готу╓мо й диск маминих п╕сень, адже народна артистка Укра╖ни Лариса Остапенко теж заслугову╓ на те, щоб ╖╖ голос слухали т╕, хто його любить ╕ хто, можливо, ╖╖ ще не зна╓.
 
В «ЕНЕ╥» МОВЧАВ РОК╤В ╤З ДЕСЯТЬ...
 ...Сильний потяг до знань Сашко в╕дчув ще в дитинств╕ — скрутному, пово╓нному. У сел╕ (нин╕ селищ╕) Градизьк на Полтавщин╕, де народився майбутн╕й автор чар╕вних мелод╕й, довго не могли зрозум╕ти, чого це шестир╕чний хлопчик кричить, аж ви╓ п╕д дверима школи. А пот╕м д╕зналися, що в такий спос╕б в╕н висловлював нестримне бажання п╕ти до школи, адже вс╕ його друз╕, на р╕к старш╕, вже с╕ли за парти. Директор не витримав: «Ну заберемо його, раз в╕н так хоче вчитися».
 — Л╕тературу в╕н просто ковтав, — каже Олеся Б╕лаш. — Запо╓м перечитав усе, що було в градизьких б╕бл╕отеках. При╖хавши у Ки╖в, зв╕сно, д╕став ширшу можлив╕сть доступу до книг ╕ сповна скористався нею. Згодом трохи «оп╕рився» й почав знайомитися з поетами, в╕дв╕дуючи кафе «Еней» при Сп╕лц╕ письменник╕в, де збиралася л╕тературна й музична ел╕та. Уяв╕ть соб╕, туди приходили Андр╕й Малишко, Павло Тичина, Олесь Гончар ╕ читали сво╖ твори. Розпов╕дали так╕ реч╕, як╕ не можна було н╕де сказати. До реч╕, там ╖х ╕ ловили «хлопчики», котр╕ сид╕ли, виявля╓ться, для того, аби слухати й передавати, куди треба. Це був початок 1960–х, наче й пер╕од потепл╕ння, але насправд╕ все було зовс╕м не так. Дов╕рлив╕ митц╕ душ╕ сво╖ пов╕дкривали, а були т╕, хто т╕льки цього й чекав... Батько згадував: «Я, мабуть, рок╕в з десять там узагал╕ мовчав, бо мен╕ соромно було в╕дкрити рота поряд ╕з цими велетами: думав, що н╕чог╕с╕нько не знаю».
 Пан╕ Олеся каже, що на житт╓вому шляху батька трапилося багато тих, хто йому допомагав. П╕сля того, як його не прийняли до Полтавського музучилища («не знайшли музичного слуху»), юний Сашко без грошей, з баяном п╕д пахвою подався до столиц╕, абсолютно н╕кого тут не знаючи. Бо мав такий норов, що не м╕г повернутися в село посоромленим. У Ки╓в╕ навчався у Школ╕ роб╕тничо╖ молод╕, де йому пощастило на таких викладач╕в, як Платон та Георг╕й Майбороди. ╤ саме Платон ╤лар╕онович п╕сля першого року навчання майбутнього поета–п╕сняра сказав йому: «Тоб╕ б╕льше нема чого тут робити». Тод╕ Олександр ╤ванович вступив до Житомирського музичного училища.
 — Його директор теж п╕шов хлопцев╕ назустр╕ч, дозволивши зам╕сть двох рок╕в провчитися один, — каже Олеся Б╕лаш. — Вони берегли Олександра ╤вановича для того, щоб в╕н створив ╕ залишив нам такий вагомий творчий спадок. ╤ в╕н н╕коли цього не забував.
 
«Я НАПИСАВ ОПЕРУ СТОЛ╤ТТЯ, ХАЙ ЦЕ НЕСКРОМНО»
 До реч╕, творчий спадок Олександра Б╕лаша — це не т╕льки його чудов╕ п╕сн╕, в╕н значно б╕льший. ╢ там твори, написан╕ в ╕нших жанрах, зокрема опери (╕ серед них — моноопери), оперети, симфон╕чна й хорова музика. Ц╕кавлюся, чи ╓ у фонду можлив╕сть посприяти б╕льш частому ╖х виконанню?
 — У концертах зазвичай виконують симфон╕чну сю╖ту «Св╕танок на мор╕». Два фортеп╕анн╕ концерти Олександра Б╕лаша беруть до репертуару симфон╕чн╕ оркестри, п╕ан╕сти. Але ж, розум╕╓те, проблема у в╕дсутност╕ зал╕в, де можна виконувати таку музику, — каже Олеся Б╕лаш. — Незатребуван╕ ц╕л╕ жанри академ╕чного мистецтва. Укра╖нська опера на в╕тчизняних сценах практично не йде. Слава Богу, ми хоч св╕тову класику поки що ставимо, але для сво╓╖ музики практично н╕чого не робимо. ╤ це страшно. Хай розвива╓ться будь–яка культура — джаз, популярна музика, але дайте п╕д╜рунтя — т╕ музичн╕ традиц╕╖, на яких виросли наш╕ батьки ╕ що сьогодн╕ нас наснажу╓. Щодо постановок опер, оперет Олександра ╤вановича, то видання цих твор╕в ╓, ╕ все залежить в╕д бажання театр╕в: будь ласка, хай беруть, працюють.
 До реч╕, в Черн╕гов╕ два роки тому поставили музичну виставу «Кайдашева с╕м’я» на музику Олександра Б╕лаша (постановники в╕днайшли той клав╕р). 1965 року батько зак╕нчив роботу над оперою «Гайдамаки». Неодноразово показував ╖╖ у Ки╖вськ╕й опер╕, однак з не в╕домих мен╕ причин до вт╕лення твору справа не д╕йшла. Нин╕ з’явилася над╕я на постановку «Гайдамак╕в», але детально на цю тему говорити зарано. Пригадую, коли Олександр ╤ванович програвав режисеру й л╕бретисту, котр╕ мали нам╕р створити виставу, хори, картини з щойно написаного твору, в╕н сказав: «Я написав оперу стол╕ття, хай це нескромно». Ц╕ слова не були ознакою самозакоханост╕. Треба дожити до постановки опери, щоб зрозум╕ти: помилився автор чи н╕. Адже в ╕ншому випадку його пророцтво справдилося. Коли батько завершив п╕сню «Два кольори», в╕н сказав сво╓му сп╕вавторов╕ Дмитров╕ Павличку: «Дмитре, ти розум╕╓ш, що ми з тобою написали? Ця п╕сня нас переживе». ╤ бачите, не помилився ж. А стосовно ц╕╓╖ опери, хай нав╕ть на 50% в╕н мав рац╕ю, нам варто докласти зусиль, аби ╖╖ побачити.
 
«ХОЧУ, ЩОБ ВИ БУЛИ ЗАХИЩЕН╤ ПЕРЕД В╤ТРАМИ»
 — Широкий загал зна╓ Олександра Б╕лаша як митця, безмежно в╕дданого сво╖й справ╕. Його виступи на творчих вечорах, у теле– ╕ рад╕оеф╕р╕ в╕длунювали неудаваною щир╕стю. Композитор поставав таким, як ╓. Як╕ риси визначали людську вдачу вашого батька?
 — Олександр ╤ванович народився у сел╕, а там живе народна мудр╕сть ╕ на гординю н╕хто не хвор╕╓. С╕льськ╕ люди зазвичай ╕дуть у життя з в╕дкритим серцем, щирою душею. Олександров╕ ╤вановичу вдавалося впродовж 72 прожитих ним рок╕в збер╕гати в соб╕ оцю дитинн╕сть. В╕н в╕рив тим, з ким зводила доля, йшов до них, як навчила мати, з в╕дкритим серцем ╕ н╕коли не тримав кам╕нь за пазухою. Попри те, що дуже часто наражався на людськ╕ вади, все одно залишався чистим, щирим, емоц╕йним, негнучким у хребт╕ й дов╕рливим. Завжди в╕рив у краще прийдешн╓ ╕ в те, що хороших людей на св╕т╕ б╕льше... Я й донин╕ в╕дчуваю, як тягнуться люди до твор╕в батька, у багатьох ситуац╕ях його ╕м’я в╕дкрива╓ мен╕ р╕зн╕ двер╕. Гадаю, якби його вважали недоброю людиною, цього б не було.
 Правда, донька поета–п╕сняра з╕зна╓ться, що ╖╖ знаменитий батько н╕коли не намагався допомогти д╕тям сво╖м авторитетом.
 — Коли я починала свою профес╕йну д╕яльн╕сть, попросила батька, щоб в╕н мен╕ допом╕г улаштуватися на роботу, — каже пан╕ Олеся. — В╕н категорично в╕дмовив з╕ словами: «Якщо ти у сво╓му житт╕ сама н╕чого не зробиш, тоб╕ мо╓ пр╕звище не допоможе». Тод╕ ми з Оксаною ображалися, дивувалися, оск╕льки бачили, що ╕нш╕ батьки п╕дставляли д╕тям крила, плеч╕, долон╕, п╕дпихували ╖х на п’╓дестали. Одного разу батько сказав нам iз сестрою: «Хто зна╓, як повернеться життя, а я хочу, щоб ви були захищен╕ перед ус╕ма в╕трами дол╕». Очевидно, це була природна мудр╕сть, яку в╕н ув╕брав в╕д р╕дно╖ земл╕ — ╖╖ не в╕зьмеш iз жодно╖ ф╕лософсько╖ книги.
 Т╕льки тепер розум╕ю, якими мудрими були наш╕ батьки, як далеко наперед вони бачили, усв╕домлюючи, що не можна панькатись, давати нам те, чого ми ще не заслужили (╕ може, не заслужимо) сам╕. Ми н╕коли не б╕гли попереду ╕нших, не були кращ╕ в одяз╕ й загалом у матер╕альних статках. Якщо зараз кажуть, що ╓ «золота молодь», то й тод╕ це явище спостер╕галося (хоч, може, прояви його були не такими агресивними): родини мали р╕зн╕ можливост╕. До чест╕ батька й матер╕ скажу, що вони якраз робили все для того, аби ми не в╕дчули, що ми кращ╕ й ма╓мо ╕нш╕ можливост╕...
 
Тетяна КРОП.

 http://www.umoloda.kiev.ua
 
 ДВА РОКИ ТОМУ П╤СНЯ ОЛЕКСАНДРА Б╤ЛАША ╤ ДМИТРА ПАВЛИЧКА «ДВА КОЛЬОРИ» БУЛА ВИЗНАНА ПЕРЕМОЖНИЦЕЮ КОНКУРСУ СЕРЕД ЧИТАЧ╤В «КРИМСЬКО╥ СВ╤ТЛИЦ╤»
 
На початку 2009 року газета «Кримська св╕тлиця» з метою популяризац╕╖ народно╖ та сучасно╖ укра╖нсько╖ п╕сн╕, збереження та примноження духовного ╕ культурного надбання укра╖нського народу звернулася до читач╕в з пропозиц╕╓ю гуртом визначити двадцять найкращих, найпопулярн╕ших, найзнан╕ших народних та естрадних (у яких ╓ автор) укра╖нських п╕сень. П╕сень, як╕ ма╓ знати кожна сучасна людина ╕ без яких д╕йсно неможливо ╕дентиф╕кувати себе укра╖нцем.
 Щоп’ятниц╕  в газет╕ виходила спец╕альна музична рубрика «П╤СЕННА СВ╤ТЛИЦЯ» (автори ╕ ведуч╕ «п╕сенного» проекту - «св╕тличани» Юл╕я ╕ В╕ктор Качули), де публ╕кувалися над╕слан╕ читачами на адресу редакц╕╖ вар╕анти п╕сенних «двадцяток», тексти популярних укра╖нських п╕сень, ╕стор╕╖ ╖х написання, розпов╕д╕ про в╕домих автор╕в та виконавц╕в, читацьк╕ роздуми про значення укра╖нсько╖ п╕сн╕ у збереженн╕ нац╕онально╖ духовно╖ спадщини, в духовному та культурному житт╕ людей, у становленн╕ ОСОБИСТОСТ╤, ГРОМАДЯНИНА, ПАТР╤ОТА, ЛЮДИНИ.
 З тих п╕сень, як╕ найчаст╕ше зустр╕чалися у листах читач╕в, а значить, набрали найб╕льшу к╕льк╕сть голос╕в, й була визначена переможна п╕сенна «двадцятка». А 20 читач╕в-учасник╕в, як╕ найвлучн╕ше у сво╖х вар╕антах «потрапили» у цю «двадцятку», стали ф╕нал╕стами цього сво╓р╕дного народного п╕сенного х╕т-параду.
 У заочному газетному п╕сенному конкурс╕, який тривав на стор╕нках «Кримсько╖ св╕тлиц╕» ╕з с╕чня по вересень 2009 р., взяли участь сотн╕ народних «експерт╕в» укра╖нсько╖ п╕сн╕. Визначити ╖х к╕льк╕сть точно неможливо, бо в╕дпов╕дали на запитання ц╕лими с╕м’ями, нав╕ть шк╕льними класами - конкурс не мав жодних в╕кових, нац╕ональних, географ╕чних обмежень.
 У вар╕антах «двадцяток», як╕ пропонували читач╕, називалося понад 400 в╕домих укра╖нських п╕сень. За оц╕нкою читач╕в, найпопулярн╕шою, найзнан╕шою у народ╕ п╕снею була названа п╕сня Олександра Б╕лаша ╕ Дмитра Павличка «Два кольори».
 
 *  *  *
 Як стало в╕домо редакц╕╖, НАПЕРЕДОДН╤ ВЕЛИКОДН╤Х СВЯТ БУЛО ЗВ╤ЛЬНЕНО КЕР╤ВНИЦТВО ГАЗЕТНО-ЖУРНАЛЬНОГО ВИДАВНИЦТВА М╤Н╤СТЕРСТВА КУЛЬТУРИ УКРА╥НИ, якому з вересня минулого року так ╕ не вдалося надрукувати жодного номера «Кримсько╖ св╕тлиц╕», внести газету до передплатного каталогу, в╕дчинити опечатан╕ понад п╕вроку тому за борги редакц╕йн╕ двер╕. А ще цьому кер╕вництву, незважаючи на вс╕ потуги, не вдалося-таки перем╕стити редакц╕ю ╓дино╖ кримсько╖ укра╖нсько╖ газети до Ки╓ва ╕ вдруге зв╕льнити з посади в╕дновленого судом головного редактора.
 ╤ ще одна Великодня новина: НОВИМ ДИРЕКТОРОМ ГАЗЕТНО-ЖУРНАЛЬНОГО ВИДАВНИЦТВА ПРИЗНАЧЕНО ОЛЕСЮ ОЛЕКСАНДР╤ВНУ Б╤ЛАШ, з чим «Св╕тлиця» ╖╖ щиро в╕та╓!
 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 29.04.2011 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=8892

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков