*** Туроператори в╕дновили туристичн╕ програми на курортах ╢гипту "у зв`язку з╕ стаб╕л╕зац╕╓ю ситуац╕╖ в ╢гипт╕ ╕ як ╕ ран╕ше спок╕йною обстановкою на курортах кра╖ни». Як в╕домо, 15 лютого М╕н╕стерство закордонних справ п╕дтвердило рекомендац╕ю укра╖нцям утриматися в╕д по╖здок до ╢гипту у зв`язку з╕ складною внутр╕шньопол╕тичною ситуац╕╓ю. З 25 с╕чня в ╢гипт╕ проходили масов╕ акц╕╖ протесту, у результат╕ яких 11 лютого президент ╢гипту Хосн╕ Мубарак подав у в╕дставку.
*** М╕н╕стр закордонних справ Укра╖ни Костянтин Грищенко зустр╕вся з редакторами видання „Фор╕н пол╕с╕” цього тижня п╕д час в╕зиту до Вашингтона, де в╕н проведе двосторонню зустр╕ч з Держсекретарем Х╕ллар╕ Кл╕нтон. Грищенка призначив на посаду Президент В╕ктор Янукович у березн╕ 2010 р. Ран╕ше в╕н був послом у Сполучених Штатах та Рос╕╖. Фор╕н пол╕с╕: Гадаю, я не буду першим, хто запиту╓ Вас про ╢гипет ╕ про Вашу оц╕нку под╕й на Близькому Сход╕ цього тижня. Костянтин Грищенко: Зрозум╕ло, що ц╕ под╕╖ зм╕нюють усю диспозиц╕ю не лише на Близькому Сход╕, але й у св╕т╕. Я не можу дати багато детально╖ внутр╕шньо╖ ╕нформац╕╖, бо, на мою думку, чимало залежатиме в╕д вза╓мод╕╖ учасник╕в под╕й всередин╕ самого ╢гипту. Зовн╕шн╕ фактори – думка св╕тових л╕дер╕в, ╢вропейського Союзу, Сполучених Штат╕в, Рос╕╖ та ╕нших арабських кра╖н – також матиме деякий вплив, але, вважаю, що в╕н д╕ятиме т╕льки на початковому етап╕. Отже, нам треба буде уважно спостер╕гати ╕ залучити до сп╕вроб╕тництва нове ╓гипетське кер╕вництво, щойно воно з’явиться. Зв╕сно, ми п╕дтриму╓мо демократичн╕ зм╕ни, але й в╕дпов╕дальну владу. Ми в Укра╖н╕ зна╓мо, що л╕дери, як╕ дають об╕цянки ╕ говорять красиво або пол╕тично коректно, не обов’язково означають в╕дпов╕дальну чи ефективну владу. ФП: Так, але багато хто наводив досв╕д Укра╖ни останн╕ми днями як застереження, що вуличн╕ протести не обов’язково означають справжн╕ реформи. Ви теж так вважа╓те? Як╕ могли б бути уроки Помаранчево╖ революц╕╖ стосовно ╢гипту? КГ: Думаю, що в Укра╖н╕ урок абсолютно ясний. Оц╕нку якост╕ пол╕тичного кер╕вництва повинн╕ давати сам╕ люди, а також мас-мед╕а й головн╕ учасники демократичних процес╕в так, щоб демократ╕ю не могли викрасти демагоги й т╕, хто просто не спроможний ефективно проводити реформи. ФП: То Ви вважа╓те, що саме це трапилося в Укра╖н╕, що демократ╕ю викрали демагоги? КГ: Я в цьому переконаний. Протягом рок╕в так звано╖ Помаранчево╖ влади л╕дери р╕зних фракц╕й помаранчевого кер╕вництва об╕цяли все: повернути людям грош╕, що залишилися в радянських банках, перейти на профес╕йну арм╕ю, п╕дняти пенс╕╖ – що вони й зробили на певний час, але пот╕м це з’╖ла ╕нфляц╕я – вступити до ╢вропейського Союзу. Що вони робили посл╕довно, так це об╕цяли все й кожному, а пот╕м про все це забували. Згодом же взагал╕ втратили владу в результат╕ чесних, в╕льних вибор╕в на початку 2010 року. ╤ не тому, що були як╕сь особлив╕ зовн╕шн╕ чинники. ╤ не тому, що в нас була криклива кампан╕я – крикливу кампан╕ю вели якраз вони. А просто тому, що народ почав розум╕ти, що його використовують. ФП: Чи Ви взагал╕ стурбован╕ ц╕╓ю хвилею судових пересл╕дувань або сл╕дчих д╕й проти Юл╕╖ Тимошенко? (Сл╕дч╕, призначен╕ Президентом В╕ктором Януковичем, допитували колишнього Прем’╓р-м╕н╕стра Юл╕ю Тимошенко протягом останн╕х тижн╕в у рамках розсл╕дування корупц╕╖ в державному апарат╕ п╕д час ╖╖ перебування на посад╕. Критики цього, включаючи й Посольство США в Ки╓в╕, висловили занепоко╓ння, що антикорупц╕йн╕ ╕н╕ц╕ативи влади виб╕рково спрямован╕ проти пол╕тично╖ опозиц╕╖). КГ: Погляньмо, з якими викликами зустр╕ча╓ться сьогодн╕ укра╖нське сусп╕льство, ╕ якими ╓ потреби цього сусп╕льства. Управл╕ння в Укра╖н╕ продовжу╓ зд╕йснюватися, в багатьох аспектах, за типово радянською правовою системою ╕ системою вза╓мод╕╖ м╕ж бюрократ╕╓ю, народом ╕ б╕знесом. Корупц╕я п╕дрива╓ спроможн╕сть кра╖ни зм╕нитися й рухатися вперед до того, що ми вважа╓мо нашим найб╕льшим пр╕оритетом у зовн╕шн╕й та внутр╕шн╕й пол╕тиц╕: при╓днання до ╢С. Щоб зд╕йснити це, ми повинн╕ запровадити ╓вропейськ╕ стандарти в ус╕ сектори нашого сусп╕льного й економ╕чного життя. Тепер ми вперше за 20 рок╕в ма╓мо президента, який взяв на себе в╕дпов╕дальн╕сть розробити ц╕л╕сну стратег╕ю не просто зм╕ни одного чи двох сектор╕в, а проведення реформ, як╕ б були вза╓мопов’язан╕ одна з одною й привели до ч╕тких результат╕в. Це означа╓ значно полегшити життя б╕знесов╕ так, щоб в╕н створив кращ╕ умови для тих людей, як╕ працюють на б╕знес. Це означа╓ зробити так, щоб кожен у сусп╕льств╕ обов’язково платив податки. ╤ це також боротьба з корупц╕╓ю. Ми повинн╕ дати сусп╕льству сигнал, що н╕хто не ма╓ ╕мун╕тету, якщо його попросять допов╕сти, що в╕н робив, якщо виникли запитання стосовно його д╕яльност╕, коли в╕н був у влад╕. У нас тепер розсл╕ду╓ться 300 чи 360 справ щодо нин╕шн╕х чи колишн╕х державних чиновник╕в р╕зних р╕вн╕в. Це не виб╕ркове правосуддя, для нас неприйнятна така позиц╕я, що якщо ти глава уряду ╕ вчинив – скаж╕мо так – „можлив╕” порушення, як╕ дають об╜рунтован╕ п╕дстави для розсл╕дування, то ти ма╓ш право на ╕мун╕тет. У Коре╖ колишн╕й президент був п╕д сл╕дством через корупц╕ю. У ╢вроп╕ ведуться розсл╕дування д╕яльност╕ колишн╕х глав уряд╕в щонайменше у трьох кра╖нах. Отже, просто заявити нашому сусп╕льству, що якщо ти прем’╓р-м╕н╕стр або м╕н╕стр, то сто╖ш понад законом, - це був би неправильний месидж. Ми розум╕╓мо, що можуть бути проблеми у сприйнятт╕, але для нас важливо не т╕льки справити гарне враження, але й сво╖ми д╕ями зм╕нити сусп╕льство на краще. ФП: Але Ви погоджу╓теся, що ц╕л╕сна нова система незалежного правосуддя в Укра╖н╕ ще не розвинулася. КГ: Поки що н╕. Та, знову ж таки, треба з чогось починати... ФП: Зв╕сно, але починати з Тимошенко? КГ: А треба було починати з вод╕я такс╕ чи з когось, хто несе в╕дпов╕дальн╕сть за м╕льярди долар╕в? Чи не сл╕д починати з тих, хто завдав найб╕льшу шкоду сусп╕льству в ц╕лому? ФП: Повертаючись до питання сприйняття, чи Вам не зда╓ться, що сприйняття цього пересл╕дування як пол╕тично мотивованого може в╕дкинути вас назад у досягненн╕ мети можливого членства в ╢вропейському Союз╕? КГ: Так. Але я знову ж таки вважаю, що все було зроблено в такий спос╕б, щоб саме це розсл╕дування було прозорим. ╢ багато претенз╕й стосовно попередньо╖ влади. ╢ багато претенз╕й стосовно чинно╖ влади. Але ╓ реч╕, як╕ б╕льш-менш ясн╕. Аби гарантувати, щоб це не розглядали як виб╕рков╕сть, чинна влада найняла три м╕жнародно визнан╕ компан╕╖ для проведення аудиту того, що було зроблено. Що я можу сказати? Один з мо╖х колег зауважив мен╕, що ми в╕дкрива╓мо скриньку Пандори. Нам кажуть: коли ви в свою чергу п╕дете з влади, вас теж притягнуть до в╕дпов╕дальност╕. Слава Богу, ╓дина р╕ч, яку я можу вкрасти у сво╓му м╕н╕стерств╕, це степлер.
Департамент ╕нформац╕йно╖ пол╕тики М╕н╕стерства закордонних справ Укра╖ни. (Переклад з англ╕йсько╖). http://www.foreignpolicy.com