Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4444)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4116)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2110)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1028)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (308)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (202)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 01.05.2003 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#18 за 01.05.2003
ХТО Ж ТАК СКЛАДАВ, ЩО ТАК СКЛАЛОСЯ?
Сергій САВЧЕНКО

У кримському уряді готується постанова про створення в Криму Українського громадського комітету - ця ідея була погоджена з головою Ради міністрів АРК Сергієм Кунициним під час його зустрічі у березні з представниками української громадськості Криму. Виступ на цьому зібранні голови Всекримського товариства "Просвіта" Сергія Савченка є аргументованим свідченням того, чим, зокрема, буде покликана займатися новостворювана структура. Пропонуємо читачам дещо скорочений варіант цього виступу.

Мовно-освітня ситуація в Криму виглядає просто ганебною, якщо порівняти її із східними та південними регіонами України: в Запорізькій області з 650 шкіл 356 з державною мовою викладання, в Херсонській - з 554 - 473, у Миколаївській - з 640 - 558, в Одеській - з 904 - 536, у Харківській - з 940 - 645. Загалом по Україні з 21 100 шкіл 16 937 - 80,2% з державною мовою викладання.

Свого часу Радою міністрів АРК була ухвалена Регіональна програма розвитку загальної середньої освіти в Автономній Республіці Крим на 1999 - 2010 роки. Розділом ІV цієї програми "Освіта рідними мовами" передбачалося відкриття у 2001 році 5 шкіл з українською мовою викладання, а у 2002 році таких шкіл мало функціонувати 10, на 2010 рік передбачалося відкриття 18 шкіл з українською мовою викладання. Всекримське товариство "Просвіта" імені Тараса Шевченка звернулося до Кабінету Міністрів України (№ 43 від 18 червня 1999 року) з критикою цієї програми через її очевидну недостатність. У відповіді, яка надійшла з Міністерства юстиції України № 14-9-2187 від 12 серпня 1999 року, констатується, що "такий підхід (який заплановано в розділі ІV, - С. С.) суперечить державній освітній та мовній політиці та не відповідає етнічному складові населення Автономної Республіки Крим". Уряд АРК ніяким чином на зауваження Міністерства юстиції України не відреагував. Шкіл з українською мовою викладання залишилося 4.
Громадські організації провели з цього питання низку засідань - "круглих столів". Пропозиції цих обговорень було оформлено як депутатський запит народного депутата України Бориса Кожина (№ 11-10/211 від 08.06 2001 року). Кабінет Міністрів України 23 червня 2001 року (№ 28-1930/4) за підписом віце-прем'єр-міністра України Володимира Семиноженка дав відповідь.
В ній констатується: "Наведені факти свідчать про те, що Радою міністрів Автономної Республіки Крим зволікалася і належним чином не контролювалася робота щодо впровадження навчання державною мовою".
Далі, зокрема, говориться: "Щодо конкретних висновків до кожного пункту пропозицій народного депутата Кожина Б. Б., то Кабінет Міністрів України вважає:
до п. 2.: Раді міністрів Автономної Республіки Крим необхідно вжити додаткових заходів щодо удосконалення Регіональної програми розвитку загальної середньої освіти в Автономній Республіці Крим і докласти зусиль щодо її реалізації до 2010 року;
до п. 3.: Раді міністрів Автономної Республіки Крим необхідно реорганізувати Міністерство освіти Автономної Республіки Крим в Головне управління освіти, передбачивши посаду заступника начальника Головного управління з розвитку освіти українською мовою;
до п. 5.: підтримати пропозицію щодо запровадження викладання історії України та допризовної підготовки юнаків у загальноосвітніх навчальних закладах Автономної Республіки Крим українською мовою за наявності педагогічних кадрів".
Ніякої реакції протягом року з боку Ради міністрів АРК на цей документ не було.
Нарешті, в серпні 2002 року під тиском громадськості вперше засідання "круглого столу" з проблем освіти державною мовою було проведено Міністерством освіти АРК. Вела це засідання віце-прем'єр-міністр уряду Криму пані Віталіна Дзоз. Представники громадських організацій та політичних партій узяли активну участь в роботі "круглого столу", подали більше десятка пропозицій. Було вироб-лено узгоджений документ. Колегія Міністерства освіти АРК затвердила більшість пропозицій, крім двох, на мою думку, вельми суттєвих:
1. Раді міністрів Автономної Республіки Крим необхідно реорганізувати Міністерство освіти Автономної Республіки Крим в Головне управління освіти, передбачивши посаду заступника начальника Головного управління з розвитку освіти українською мовою. (Саме цю пропозицію підтримав Кабінет Міністрів України, але відкинула колегія Міністерства освіти АРК).
2. Створити в Головному управлінні освіти управління з розвитку освіти державною мовою.
Аналогічне управління з розвитку освіти кримськотатарською мовою зараз у Міністерстві освіти АРК є. З моєї точки зору, саме відсутність такого підрозділу гальмує процес відкриття шкіл з державною мовою викладання.
Тепер щодо нової "Програми". Попередня програма була прийнята Радою міністрів АРК з ініціативи Міністерства освіти АРК і її виконання щодо створення шкіл з державною мовою викладання було зірване. Аналізу причин зриву виконання попередньої програми проведено не було. Принаймні громадськості нічого про це не відомо.
Ніхто, наскільки відомо, не аналізував дивні за своєю суттю факти. Так, в Щолкіному в одній із двох шкіл існує паралель з державною мовою викладання з 1-го по 11-й клас. В Феодосії існує школа з державною мовою викладання і ще класи з державною мовою викладання в інших школах. А в Керчі (населення Керчі в двадцять разів більше від населення Щолкіного) станом на весну 2002 року було всього два класи - 1-й і 5-й в школі № 2. Виникає питання: "В чому причина такого різного стану в одному регіоні Криму?" Ніхто в уряді АРК, на жаль, собі таких запитань ніколи не ставив. Мовляв, "так склалося". Але хто "складав", щоб так склалося, й продовжує "складати" далі?
Нова програма, яку запропонувало Міністерство освіти АРК, всупереч цитованим вище недвозначним зауваженням Міністерства юстиції України та Кабінету Міністрів України взагалі не містить конкретних цифр щодо створення шкіл з державною мовою викладання.
Чиновники Міністерства освіти АРК постійно повторюють слова: "за бажанням батьків", "скарг до нас не надходило". Але який механізм втілення "бажання батьків"? Кожен батько приходить до школи окремо. Що ж до скарг, то звичайний батько навряд чи наважиться скаржитися на директора школи до Міністерства освіти АРК чи до районного відділу освіти, якщо йому відмовлять у навчанні його дитини державною мовою? У 2002 році в Євпаторії трапився ганебний випадок, коли 1 вересня діти, які були записані до 1-го класу з державною мовою викладання, були розведені по інших класах, а з батьками директор провів потім відповідну "роботу". Що робиться, щоб таких ганебних випадків не було в майбутньому?
Міністерство освіти АРК робить ставку на двомовні школи. Виховний процес за межами класу в них здійснюється російською мовою. Це ставить дітей, які навчаються державною мовою, в наперед нерівне становище, тобто фактично порушує їхнє право на отримання освіти державною мовою.
Сама постановка питання, що саме бажаючі вчитися державною мовою повинні писати про це заяви, є дискримінаційною.
Виникає також питання: "Чому в інтернатах для дітей, які не мають батьків, тобто для державних дітей, викладання ведеться іноземною мовою? Хто мусить в цьому випадку висловити це бажання?"
Повинно бути навпаки. Якщо батькам однаково, якою мовою вести викладання, а таких батьків більше 50 відсотків, то викладання повинно здійснюватися державною мовою. Тільки якщо батьки письмово наполягають, викладання повинно здійснюватися згідно з нормою ст. 53 Конституції України: "Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні культурні товариства". Звертаю увагу, що держава не зобов'язується давати національним меншинам освіту рідною мовою у державних і комунальних навчальних закладах. Є варіант отримання такої освіти через національно-культурні товариства, і такий підхід не суперечитиме Конституції України.
Українці не є національною меншиною, тому саме влада має створити всі умови для отримання ними освіти державною мовою, а не громадські організації чи національно-культурні товариства українців. Тому віднесення в попередній програмі шкіл з державною мовою викладання до розділу ІV "Освіта рідними мовами" є неприпустимим.
Ситуація в Криму виглядає просто ганебною, якщо порівняти її із східними та південними регіонами України: в Запорізькій області з 650 шкіл 356 з державною мовою викладання, в Херсонській - з 554 - 473, у Миколаївській - з 640 - 558, в Одеській - з 904 - 536, у Харківській - з 940 - 645. Загалом по Україні з 21 100 шкіл 16 937 - 80,2% з державною мовою викладання.
Кримська ситуація суперечить європейській практиці інтеграції національних меншин у суспільство тої чи іншої держави. В "Гаазьких рекомендаціях щодо прав національних меншин на освіту та пояснювальній записці" сказано:
"Освіта меншин на початковому та середньому рівні: 13) У середній школі значна частина навчального матеріалу має викладатися мовою меншини. Викладання мовою меншини як предмета має здійснюватися на постійній основі. Державна мова також повинна бути предметом постійного викладання, бажано вчителями, які володіють двома мовами і добре знають рівень культурної та мовної підготовки дитини. Протягом цього періоду необхідно поступово збільшувати кількість предметів, які викладаються державною мовою. Результати дослідження свідчать про те, що чим поступовішим є таке збільшення, тим краще для дитини".
Тобто всі без винятку школи за міжнародними, європейськими нормами мають бути у нас у Криму двомовними. Немає жодного прикладу, коли б створювалася вертикаль освіти мовою меншини і створювалася відповідна мовно-освітня резервація.
Тому, на мій погляд, нова запропонована програма має бути відхиленою як неприйнятна, як така, що суперечить завданню інтеграції національних меншин в українське суспільство та не відповідає національному складові населення АРК, в тому числі відсоткові населення, яке визнало українську мову рідною.
Необхідно вжити насамперед такі заходи.
1. Для забезпечення інтеграції національних меншин в українське суспільство в усіх школах частину предметів в 9 - 11-х класах викладати державною мовою. Історію України та допризовну підготовку юнаків викладати виключно державною мовою. Виховний процес в 9 - 11-х класах таких шкіл вести державною мовою.
2. Для забезпечення інтеграції національних меншин в українське суспільство дітей батьків, представників національних меншин, які не висловлюють активного бажання, щоб їхні діти вчилися рідною мовою, навчати в класах з державною мовою викладання, забезпечивши їм можливість вивчати рідну мову, літературу та культуру.
3. Для забезпечення можливості отримати освіту державною мовою для 10,1% населення, яке визнало її рідною, перевести 10% шкіл АРК на режим шкіл з державною мовою викладання. Тобто набір у перші класи таких шкіл здійснювати виключно у класи з державною мовою викладання. В інших класах цих шкіл за письмовим зверненням батьків здійснювати освіту мовою відповідної національної меншини. Виховний процес, ведення поточної документації в таких школах перевести на державну мову.
4. Усі школи-інтернати, в яких навчаються діти-сироти або діти, батьків яких позбавлено батьківських прав, перевести виключно на державну мову викладання. Виховний процес та ведення документації в таких школах здійснювати державною мовою.
5. Виконати рекомендацію Кабінету Міністрів України:
"Раді міністрів Автономної Республіки Крим необхідно реорганізувати Міністерство освіти АРК в Головне управління освіти, передбачивши посаду заступника начальника Головного управління з розвитку освіти українською мовою".
6. Створити в Головному управлінні освіти управління з розвитку освіти державною мовою.
7. Раді міністрів АРК проаналізувати причини зриву програми створення шкіл з державною мовою викладання на 1999 - 2010 роки в окремих регіонах АРК.
Сергій САВЧЕНКО,
помічник-консультант народного депутата України П. Мовчана, кандидат фізико-математичних наук.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 01.05.2003 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=831

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков