Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПАР╢ ВИЗНАЛА НЕЛЕГ╤ТИМНИМ ПРЕЗИДЕНТА РФ ПУТ╤НА, А РПЦ – ╤НСТРУМЕНТОМ ПРОПАГАНДИ
Асамблея вкотре п╕дтвердила, що за пут╕на рф перетворилася на фактичну диктатуру…


ПАР╢ УХВАЛИЛА РЕЗОЛЮЦ╤Ю ПРО П╤ДТРИМКУ В╤ДНОВЛЕННЯ УКРА╥НИ
За резолюц╕ю ПАР╢ проголосували 134 учасники зас╕дання, проти – жоден…


ФОРТЕЦЯ МАР╤УПОЛЬ
Режисерка Юл╕я Гонтарук створила цикл ф╕льм╕в п╕д загальною назвою “Фортеця...


ЗАКОН ПРО МОБ╤Л╤ЗАЦ╤Ю ПРИЙНЯТО: ДО НЬОГО ╢ ПРЕТЕНЗ╤╥, АЛЕ В╤Н П╤ДСИЛИТЬ ЗСУ
Закон проголосовано 283-ма голосами депутат╕в Верховно╖ Ради. Експерти: його треба було приймати...


НАША БАТЬК╤ВЩИНА ╢ НАЙЗАМ╤НОВАН╤ШОЮ КРА╥НОЮ В СВ╤Т╤
╤з 2015 року Джайлз Дьюл╕ документу╓ зам╕нування земл╕ в Укра╖н╕…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #46 за 13.11.2009 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#46 за 13.11.2009
ПРОЦЕС ВИБОРЧИЙ, ПОЛ╤ТИЧНИЙ ЧИ КРИМ╤НАЛЬНИЙ?

Давн╕й-предавн╕й (його було прийнято ще 28 грудня 1960 року), чинний Крим╕нально-процесуальний кодекс Укра╖ни (дал╕ – КПК), недавно “збагатився” невеличкою (всього ш╕сть рядк╕в) статтею – 53-2 (№ 1616–VI). Здавалося, що тут дивного. До КПК, протягом його д╕╖, було внесено майже сто п’ятдесят, р╕зних за зм╕стом ╕ формою, зм╕н ╕ доповнень. ╤, якщо за роки незалежност╕ ми не спромоглися розробити та ухвалити новий, сучасний КПК – то будемо удосконалювати чинний. Разом з тим, дивним, принаймн╕ для фах╕вц╕в у галуз╕ крим╕нально-процесуального права, ╓ назва та зм╕ст ново╖ норми КПК, тобто статт╕ 53-2. Певною м╕рою Закон, нехай ╕ опосередковано, стосу╓ться ус╕х громадян Укра╖ни як виборц╕в, а тому заслугову╓ на сусп╕льну увагу. А ось чи м╕стить вказаний Закон пол╕тичну складову ╕ кому в╕н буде слугувати – визначимося разом з читачем.
По-перше, Закон ма╓ дещо не традиц╕йну, як для законотворчого процесу, назву, а саме: “Про внесення зм╕н до деяких законодавчих акт╕в Укра╖ни щодо вибор╕в Президента Укра╖ни”. Зм╕ни, а точн╕ше доповнення, що визнача╓ спец╕альну процедуру-обов’язок орган╕в розсл╕дування, прокурора, суду внесено саме до КПК, ╕ широкому загалу укра╖нського сусп╕льства вони нев╕дом╕. Але очевидно, що крим╕нально-процесуальну норму превентивно прийнято п╕д певний сусп╕льно-пол╕тичний процес у кра╖н╕ – вибори Президента Укра╖ни. По-друге, введено в д╕ю вказаний Закон теж без дотримання загальноприйнято╖ для нових закон╕в процедури, а за п╕дписом Голови Верховно╖ Ради Укра╖ни, одного з кандидат╕в на посаду Президента кра╖ни.
Не меншо╖ уваги заслугову╓ й сама стаття, а тому ╖╖ назву та зм╕ст доц╕льно навести повн╕стю. Отже, стаття 53-2 КПК: “Обов’язок органу д╕знання, сл╕дчого, прокурора ╕ суду п╕д час виборчого процесу.
П╕д час виборчого процесу орган д╕знання, сл╕дчий, прокурор ╕ суд можуть проводити будь-як╕ д╕╖ (д╕знання, досудове сл╕дство) щодо виборчих ком╕с╕й, окремих член╕в виборчих ком╕с╕й, щодо прим╕щень, виборчо╖ документац╕╖, техн╕чного обладнання, виключно за умови порушення у встановленому порядку крим╕нально╖ справи та надання в╕дпов╕дних п╕дтверджуючих це документ╕в”.
Зрозум╕ло, що вказана крим╕нально-процесуальна норма (ст. 53-2 КПК) ╓ чинною т╕льки п╕д час виборчого процесу ╕ т╕льки щодо вибор╕в Президента Укра╖ни (чергових, повторних ╕ позачергових – Р. С.). Разом з тим, вказана норма не ╓ удосконаленням чинного крим╕нально-процесуального законодавства, оск╕льки очевидн╕ пол╕тичний п╕дтекст ╕ мотиви ╖╖ прийняття. При цьому, обов’язок виконання, а точн╕ше дотримання спец╕ально визначено╖ певно╖ обмежувально╖ процедури, яка не в усьому узгоджу╓ться з тим же КПК (наприклад, проведення досл╕дчо╖ перев╕рки, огляд м╕сця под╕╖), покладено на органи д╕знання, сл╕дчого, прокурора ╕ нав╕ть суд. У практичному план╕ для орган╕в досудового розсл╕дування, прокурора ╕ суду дотримання вказано╖ норми КПК (ст. 53-2) у зв’язку з ╖╖ кол╕з╕йн╕стю, неч╕тк╕стю та неповнотою, становить певн╕ складнощ╕ та вимага╓ в╕д законодавця додаткового роз’яснення чи коментар╕в. Адже йдеться про розсл╕дування ймов╕рних крим╕нальних справ не т╕льки про злочини проти виборчих прав, передбачених статтями 157 (перешкоджання зд╕йсненню виборчого права,... робот╕ виборчо╖ ком╕с╕╖… чи д╕яльност╕ оф╕ц╕йного спостер╕гача), 158 (фальсиф╕кац╕я виборчих документ╕в… чи фальсиф╕кац╕я п╕дсумк╕в голосування, надання неправдивих в╕домостей до орган╕в Державного ре╓стру виборц╕в чи фальсиф╕кац╕я в╕домостей Державного ре╓стру виборц╕в), 158-1 (незаконне знищення виборчо╖ документац╕╖), 159 (порушення та╓мниц╕ голосування), 159-1 (порушення порядку ф╕нансування виборчо╖ кампан╕╖ кандидата, пол╕тично╖ парт╕╖ (блоку) Крим╕нального кодексу Укра╖ни, а й ╕нших, б╕льш тяжких.
Якщо ж звернутися до практично╖ сторони справи, то в ст. 11 Закону Укра╖ни “Про вибори Президента Укра╖ни” (№ 474–XIV) вказано, що виборчий процес – це зд╕йснення суб’╓ктами, визначеними статтею 12 Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом. А безпосередньо суб’╓ктами виборчого процесу, зг╕дно з╕ ст. 12 Закону ╓: 1) виборець; 2) виборч╕ ком╕с╕╖ (д╕льничн╕, окружн╕, Центральна виборча ком╕с╕я (дал╕ – ЦВК), утворен╕ в╕дпов╕дно до закон╕в Укра╖ни (як бачимо, окрем╕ члени виборчих ком╕с╕й не ╓ суб’╓ктами виборчого процесу, що породжу╓ кол╕з╕ю з╕ ст. 53-2 КПК – Р. С.); 3) кандидати на посаду Президента Укра╖ни, заре╓строван╕ у встановленому Законом порядку; 4) парт╕╖ (блоки), як╕ висунули (вид. мо╓ – Р. С.) кандидат╕в на посаду Президента Укра╖ни; 5) уповноважен╕ представники, дов╕рен╕ особи, оф╕ц╕йн╕ спостер╕гач╕ в╕д парт╕й (блок╕в) – суб’╓кт╕в виборчого процесу та в╕д кандидат╕в на посаду Президента Укра╖ни. Очевидно, що д╕я ц╕╓╖ норми не поширю╓ться щодо будь-яких ╕нших ос╕б, зокрема, й на оф╕ц╕йних спостер╕гач╕в в╕д ╕ноземних держав ╕ м╕жнародних орган╕зац╕й.
Як зазначалося, стаття 53-2 КПК ╓ чинною лише п╕д час виборчого процесу, а це – достатньо тривалий пром╕жок часу в житт╕ укра╖нського сусп╕льства, держави. Початок виборчого процесу визнача╓ться строками, встановленими Конституц╕╓ю Укра╖ни (ст. 102) ╕ Законом “Про вибори Президента Укра╖ни” (ч. 3 ╕ 4 ст. 11), та безпосередньо включа╓ так╕ етапи: 1) утворення територ╕альних виборчих округ╕в; 2) утворення виборчих д╕льниць; 3) утворення окружних та д╕льничних виборчих ком╕с╕й; 4) формування списк╕в виборц╕в, ╖х перев╕рку та уточнення; 5) висування та ре╓страц╕ю кандидат╕в; 6) проведення передвиборно╖ аг╕тац╕╖; 7) голосування у день вибор╕в Президента Укра╖ни; п╕драхунок голос╕в виборц╕в та встановлення п╕дсумк╕в голосування ╕ результат╕в вибор╕в Президента Укра╖ни. У раз╕ необх╕дност╕ виборчий процес може включати ще й: повторне голосування, а також п╕драхунок голос╕в виборц╕в ╕ встановлення п╕дсумк╕в повторного голосування та результат╕в вибор╕в Президента Укра╖ни (ч. 5 ст. 11 Закону). Завершу╓ться виборчий процес у кра╖н╕ оф╕ц╕йним оприлюдненням ЦВК результат╕в вибор╕в Президента Укра╖ни або ж оф╕ц╕йною публ╕кац╕╓ю подання ЦВК до Верховно╖ Ради Укра╖ни щодо призначення повторних вибор╕в Президента Укра╖ни.
В╕дпов╕дно до вимог ст. 53-2 КПК будь-як╕ д╕╖, тобто процесуальн╕ чи сл╕дч╕ д╕╖ (д╕знання, досудове сл╕дство) органом розсл╕дування, прокурором ╕ судом можуть бути проведен╕ виключно за умови порушення у встановленому порядку (тобто за наявност╕ законного приводу, достатн╕х п╕дстав ╕ в╕дсутност╕ обставин, що виключають порушення справи – Р. С.) крим╕нально╖ справи та надання в╕дпов╕дних документ╕в, як╕ п╕дтверджують це. Але як визначити наявн╕сть чи в╕дсутн╕сть п╕дстав до порушення крим╕нально╖ справи без отих самих “будь-яких д╕й” та проведення яких законодавчо передбачено чинним КПК? Кр╕м того, виника╓ питання, а кому особа, яка провадить д╕знання (д╕знавач), сл╕дчий (а також прокурор, суд) повинна надавати “в╕дпов╕дн╕, п╕дтверджуюч╕ документи”? Прокурору, суду, виборч╕й ком╕с╕╖ чи, може, безпосередньо оф╕ц╕йним представникам ╕ дов╕реним особам кандидат╕в у президенти? У Закон╕ (ст. 53-2 КПК) в╕дпов╕д╕ на це запитання нема╓. Звернемо також увагу й на те, що ст. 53-2 КПК не передбача╓ особливого порядку для порушення суддею крим╕нально╖ справи приватного обвинувачення, якщо вказан╕ злочини й будуть вчинен╕ п╕д час виборчого процесу. До них закон в╕дносить так╕ злочини, як: умисне легке т╕лесне ушкодження (ст. 125), умисне завдання удару, побо╖в або вчинення ╕нших насильницьких д╕й, як╕ завдали ф╕зичного болю ╕ не спричинили т╕лесних ушкоджень (ч. 1 ст. 126) ╕ самоправство (ст. 356) Крим╕нального кодексу Укра╖ни, тобто тих, де порушення крим╕нально╖ справи можливе за наявност╕ скарги постраждало╖ особи (ч. 1 ст. 27, ст. 251 КПК).
У Закон╕ (ст. 53-2 КПК) прямо визначено суб’╓кт╕в, а також об’╓кт╕в виборчого процесу, щодо яких передбачено вказаний порядок проведення “будь-яких д╕й” п╕д час д╕знання чи досудового сл╕дства. Суб’╓кти – це: 1) виборч╕ ком╕с╕╖ (д╕льничн╕, окружн╕, ЦВК – Р. С.); 2) члени виборчих ком╕с╕й (в╕дпов╕дно, д╕льничних, окружних, ЦВК – Р. С.), а також певн╕ об’╓кти: 1) прим╕щення; 2) виборча документац╕я; 3) техн╕чне обладнання.
До техн╕чного обладнання, на нашу думку, може бути в╕днесено ус╕ техн╕чн╕ засоби, як╕ безпосередньо використовуються у виборчому процес╕ та забезпечують роботу д╕льничних, окружних виборчих ком╕с╕й ╕ ЦВК. А ось ╕з прим╕щенням тако╖ ясност╕ нема╓. Окр╕м прим╕щення, де безпосередньо працю╓ виборча ком╕с╕я, перебувають (в╕дпочивають) члени д╕льнично╖, окружно╖ виборчо╖ ком╕с╕╖, ЦВК, чи охоплю╓ться цим поняттям ╕ прим╕щення (буд╕вля), де розм╕щена виборча (д╕льнична, окружна) д╕льниця, будинок ЦВК, а також прим╕щення, де безпосередньо проходить голосування?
Усю виборчу документац╕ю, а ╖╖ достатньо багато, на наш погляд, може бути под╕лено на таку, що ╓ обов’язковою п╕д час виборчого процесу ╕ таку, яка може бути п╕д час виборчого процесу. Обов’язкова виборча документац╕я, це: 1) списки виборц╕в; 2) виборч╕ бюлетен╕; 3) протоколи передач╕ д╕льничним виборчим ком╕с╕ям виборчих бюлетен╕в окружною виборчою ком╕с╕╓ю; 4) контрольн╕ талони; 5) контрольн╕ листи до виборчо╖ скриньки; 6) протокол про п╕драхунок голос╕в виборц╕в на виборч╕й д╕льниц╕; 7) погашен╕, не використан╕ виборч╕ бюлетен╕; 8) в╕дкр╕пн╕ посв╕дчення; 9) пакети з бюлетенями за кожного кандидата на посаду Президента Укра╖ни; 10) пакет з бюлетенями, в яких виборц╕ не п╕дтримали жодного кандидата на посаду Президента Укра╖ни; 11) пакет з протоколом про п╕драхунок голос╕в виборц╕в на виборч╕й д╕льниц╕; 12) акт про видачу коп╕й протоколу про п╕драхунок голос╕в виборц╕в на виборч╕й д╕льниц╕ кандидатам на посаду Президента Укра╖ни, ╖хн╕м дов╕реним особам, оф╕ц╕йним спостер╕гачам (як╕ були присутн╕ при п╕драхунку голос╕в виборц╕в на виборч╕й д╕льниц╕); 13) р╕зн╕ акти, заяви, скарги та р╕шення виборчо╖ ком╕с╕╖; 14) протокол безперервного зас╕дання окружно╖ виборчо╖ ком╕с╕╖; 15) протокол окружно╖ виборчо╖ ком╕с╕╖ про п╕дсумки голосування в межах територ╕ального виборчого округу; 16) протокол ЦВК про встановлення результат╕в голосування у день вибор╕в Президента Укра╖ни; 17) протокол ЦВК про п╕дсумки голосування в день вибор╕в Президента Укра╖ни; 18) протокол ЦВК про обрання Президента Укра╖ни; 19) протокол зас╕дання ЦВК про оголошення результат╕в вибор╕в Президента Укра╖ни та ╕н.
До виборчо╖ документац╕╖, яка може бути п╕д час виборчого процесу, сл╕д в╕днести: 1) акт про розходження к╕лькост╕ бюлетен╕в при переданн╕ до д╕льнично╖ виборчо╖ ком╕с╕╖; 2) р╕шення суду про включення виборця до списку виборц╕в у день голосування; 3) акт нев╕дпов╕дност╕ к╕лькост╕ невикористаних виборчих бюлетен╕в ╕ к╕лькост╕ виборц╕в, як╕ отримали виборч╕ бюлетен╕, к╕лькост╕ виборчих бюлетен╕в, отриманих виборчою ком╕с╕╓ю; 4) акт про виявлення пошкоджень пломб або печатки чи ╕нших пошкоджень на виборчих скриньках; 5) акт про в╕дсутн╕сть у виборч╕й скриньц╕ контрольного листа; 6) акт про нев╕дпов╕дн╕сть к╕лькост╕ виборчих бюлетен╕в ╕ контрольних лист╕в у скриньц╕; 7) пакет з виборчими бюлетенями, що не п╕длягають врахуванню; 8) пакет з предметами, що не ╓ виборчими бюлетенями; 9) пакет з нед╕йсними виборчими бюлетенями; 10) уточнений протокол про п╕драхунок голос╕в виборц╕в на виборч╕й д╕льниц╕; 11) окрема думка члена виборчо╖ ком╕с╕╖, викладена у письмов╕й форм╕; 12) акт ╕ р╕шення про визнання голосування на виборч╕й д╕льниц╕ не д╕йсним; 13) окрема думка члена окружно╖ виборчо╖ ком╕с╕╖ щодо незгоди з в╕домостями, що зазначен╕ у протокол╕, викладена у письмов╕й форм╕; 14) протокол про повторний п╕драхунок голос╕в виборц╕в на в╕дпов╕дн╕й виборч╕й д╕льниц╕ тощо.
Отже, як висновок. Вказана крим╕нально-процесуальна норма
(ст. 53-2 КПК) ╓ чинною т╕льки “п╕д час виборчого процесу”. П╕сля оф╕ц╕йного завершення вибор╕в Президента Укра╖ни вона стане “мертвою” до чергових, повторних чи позачергових вибор╕в Президента Укра╖ни. При наявност╕ до того п╕дстав, розсл╕дування крим╕нальних справ, нехай ╕ пов’язаних з виборами чи порушенням виборчих прав, але не п╕д час виборчого процесу, належить проводити вже без урахування процедури, визначено╖ статтею 53-2 КПК. Так, чи були достатн╕ми правов╕ п╕дстави для того, щоб вказану норму приймати “п╕д вибори Президента Укра╖ни” ╕ чи доц╕льно ╖╖ було вносити до КПК? Адже Крим╕нально-процесуальний кодекс – це усталений закон, який визнача╓ ╓диний, загальний та ун╕ф╕кований порядок (процедуру) розсл╕дування крим╕нальних справ ╕ розгляду ╖х судом. Незалежно в╕д пол╕тичних под╕й у кра╖н╕ чи бажання окремих ос╕б, як╕ мають доступ до законотворчого процесу. ╤, чи не ╓ так╕ д╕╖, якщо не зловживанням, то нехтуванням правом?
Не риторичним також ╓ питання: чи гаранту╓ вказана норма дотримання закон╕в п╕д час виборчого процесу, чи буде вона сприяти чистот╕ самих вибор╕в, а головне – захисту прав укра╖нських виборц╕в? Беручи до уваги як Букву, так ╕ Дух цього Закону – в╕дпов╕дь негативна. А ось у майбутньому цей приклад для вибор╕в й ╕ншого р╕вня може стати заразним. В Укра╖н╕ на черз╕ вибори депутат╕в до Верховно╖ Ради АР Крим ╕ до обласних рад, а також вибори до орган╕в м╕сцевого самоврядування. Чи не забагнеться комусь ╕з наших тепер╕шн╕х пол╕тик╕в ╕ п╕д них прийняти под╕бну норму, перетворивши таким чином крим╕нально-процесуальний закон в “обслугу” виборчих процес╕в? Адже були спроби законодавчо надати недоторканност╕ депутатам ус╕х р╕вн╕в, до чого це призвело — загальнов╕домо. ╤ чи не про цей випадок хтось з мудрих сказав: “Закон наст╕льки хороший, наск╕льки хороший його законотворець”?
За роки незалежност╕, за оц╕нками фах╕вц╕в, в Укра╖н╕ краху зазнали: нац╕ональна ╕дея, в╕тчизняна економ╕ка, с╕льське господарство, зазнають – наука, осв╕та, медицина, культура, мораль. Законодавство – цеглина, що ╓ сполучною, цементуючою у п╕двалинах незалежност╕ держави. Пол╕тизац╕я в╕тчизняного законодавства може стати початком краху ╖╖ незалежност╕.

Роман Савонюк,
доцент, кандидат юридичних наук,
заслужений юрист АР Крим.
м. С╕мферополь.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #46 за 13.11.2009 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=8067

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков