"Кримська Свiтлиця" > #44 за 30.10.2009 > Тема ""Джерельце""
#44 за 30.10.2009
«МОВА — ВС╤М ЗНАННЯМ ОСНОВА»
УРОК-КОНЦЕРТ
На урок! Вас в╕та╓ мова — Вс╕м знанням основа. Вчити ╖╖ — справа праведно-свята. Тож за д╕ло, д╕ти - Мо╖ люб╕ кв╕ти. Хай дорога буде ваша золота! Вас також бажа╓ нин╕ прив╕тати Словникова, мовна гом╕нка с╕м’я, Щоб могли ви думати, читати ╕... сп╕вати — На урок вас радо запрошую я!
Акров╕рш Найкращ╕ ж дн╕ — це дн╕ у школ╕, У майбуття р╕шучий ╕ упертий крок Роботи буде там ╕ радост╕ довол╕. Куди прийшли ви? — На урок!
Мета уроку: закр╕пити ╕ поглибити знання учн╕в з мови, одержан╕ в 5-6-му класах з фонетики, орфограф╕╖ ╕ морфолог╕╖; розвивати пам’ять, лог╕чне мислення; удосконалювати навички виразного читання в╕рш╕в, вм╕ння вид╕ляти головне; виховувати любов до укра╖нсько╖ мови.
Обладнання: 1) книга К. Степчин «Добридень, д╕ти!»; 2) таблиця-ширма «Мова — вс╕м знанням основа»; 3) п╕сня «Здрастуй, школо!» (слова ╕ музика К. Степчин); 4) коломийки на шк╕льну тему (творч╕сть учн╕в).
Х╤Д УРОКУ
Учитель. — Запрошу╓мо вс╕х на урок-концерт, п╕дготовлений учнями 6-го класу. Тема нашого уроку: «Мова — вс╕м знанням основа».
(П╕сня «Здрастуй, школо». Хор)
Учитель. — З обр╕╓м далеким гомонять лелеки, Бабиного л╕та несучи нитки. Крилами гаптують, килими дарують, Бо уже йде ос╕нь в зелен╕ садки. В╕дпочивши л╕том, з рад╕сним прив╕том. Посп╕ша за парти брат╕я шк╕льна. В╕д ос╕нн╕х кв╕т╕в ╕ шк╕льних прив╕т╕в У просторих класах розцв╕ла весна. Високо над нами, там, п╕д небесами, У заморськ╕ дал╕ т╕ ключ╕ летять. Десь губили звуки ╕з п╕сень розлуки – В звуках тих в╕тання сл╕д вам в╕дшукать! Добрий день, вам вс╕м, шановн╕ д╕ти! Хай в╕н буде сповнений усм╕шок ╕ п╕сень. А вс╕ чемн╕ д╕ти мусять говорити Рад╕сно ╕ щиро — «Добрий день!». Сьогодн╕шн╕й урок — святковий. На честь цариц╕ Мови. Вона — основа знань ус╕х. Ти прочитай — ╕ в╕зьмеш ╖х. Ще й напиши, щоб пам’ятати, Перекажи, щоб краще знати, Щоб вс╕м про це розпов╕сти, — Отож без мови — неук ти! Ми в мов╕ вс╕ вивча╓мо частини. А це важливим ╓ для кожно╖ людини ╤ звуки, й речення - це справжн╓ мовне царство - Як «ф╕лолог╕я», «л╕нгв╕стика» прост╕ше? — Мовознавство! Що ж вс╕м до ╕стини так важко прямувати: Вона десь там, на дн╕ глибоко╖ криниц╕. Ми зачерпнемо! Допоможуть дна д╕стати Мовознавч╕ розд╕ли ╕ мовн╕ одиниц╕.
(Мелод╕я п╕сн╕ «Здрастуй, школо!»)
Учитель. — Для чисел — арифметика, Для мовлення — фонетика.
Учень 1. — Акров╕рш «Фонетика» Фактично все звучить, та нас ц╕кавлять звуки мови, Отож при╓днуйтесь до дружньо╖ розумно╖ розмови. Не вивчиш мови, як забудеш звук хоча б один. Ти пам’ятай науку цю сьогодн╕ ╕ завжди. Конкретно, «фон» — це звук. Наука ця яка? А ми вже зна╓мо, що це — ф.......!
Учень 2. — Звуки мови наче птахи навесн╕: Вс╕х сп╕вучих ми назвемо — голосн╕, А ╕ще глух╕ ╓ й рад╕сно дзв╕нк╕, ╥х ще можна розд╕лити на тверд╕ й м’як╕.
Учень 3. — Вивчимо ми для початку голосн╕, Щоб сп╕вати голосно веснян╕ п╕сн╕: [а] — завжди ч╕ткий, широкий, добрий звук; [о] — у слов╕ може зазнавати сотн╕ мук; [у] — здивований, у п╕сн╕ соковитий; [╕] — слабенький, н╕жно-сумовитий; [╓] — крикливий, наче горлопан; [и] — товстий, вельможний звукопан.
Учень 4. — Хочеш гарно говорити — Скоромовки треба вчити. Букву бачимо — чита╓мо слова; Звук почувши — вимовля╓мо: Це музика жива.
(Учн╕ по черз╕ читають скоромовки)
1. Букви «де» ╕ «же» здружить – Звуком [дж] все задрижить. 2. Джм╕ль над джемом все дзижчить. Над джерельцем джм╕ль мовчить. 3. Джек у джунглях заблукав — Дженджуристим дуже став. 4. Одягнувся в джинси джин, Закрутився в джаз╕ в╕н. 5. Джентльменом стане Джон — Вмить забуде св╕й жаргон. 6. При╖жджай в гост╕ до нас, Будеш пити джбаном квас. 7. «День-дзелень» — дзвенить дзв╕нок. Дзеленчить дзв╕н на урок. 8. ╫андзя в дзеркало глядить — ╫удзик н╕коли пришить. 9. Задзюрчав струмок у пол╕ - Кукурудзи знов довол╕. 10. — Що за шелест там в кущах? - Запищала буква «ща». 11. Любий друже, не пищи, Вимовляй ч╕тк╕ше [шч]. 12. На щавель п╕шли дощ╕ - Будуть кращими борщ╕. 13. Щиро щиглик щедрував, Д╕тям щастя побажав. 14. Щось щипа╓ щ╕чки, Щодня щемить личко. 15. Краще я ще раз прощу — Суму в серце не впущу.
(Мелод╕я п╕сн╕ «Здрастуй, школо!»)
Учитель. — А щоб грамотно писати, Орфограф╕ю сл╕д знати.
Учень 5. (Чита╓ акров╕рш) Орфограма — буква чи буквений знак. Грамот╕╓м бути — це не просто так, Адже треба сотн╕ правил знати, Фактом знань помилки вс╕ попереджати. ╤стину знайду я лиш тод╕ свою, Якщо буду знати о........ю.
Учень 6. (Чита╓ акров╕рш) Може кожен правила ц╕ знати, Якщо вм╕╓ м’як╕ звуки в слов╕ в╕дшукати, «Кит» ╕ «к╕т» — десь звук пом’якшено звучить Його знаючи, ви п╕сля «к» цей знак н╕коли не пиш╕ть. Зна╓ш м’як╕ звуки? Отже, ти в фонетиц╕ — мастак. Кожного стосу╓ться: лиш п╕сля них писати можна м’який знак. (С╕м учн╕в по черз╕ характеризують м’як╕ звуки.) [з] — ой, впадеш — високо ж бо не л╕зь; [с] — щось знайдеш — част╕ше лиш нагнись; [д] — як стомився, краще десь присядь; [т] — на пусте даремно сили ти не трать; [ц] — ╕ н╕ перед ким н╕де не падай ниць; [л] — нав╕ть сталь тод╕ не подола╓ твою м╕ць; [н] — знань тепер одержав ти ще б╕льше з легко╖ руки, бо д╕знався: в наш╕й мов лише с╕м звук╕в м’яких. Плюс ще [й], бо в╕н такий: ╤ дзв╕нкий завжди й м’який.
Учень 7. (Чита╓ акров╕рш) А в таких словах, як: «в’╓ться», «Пам’ять», «верф’ю», «п’ять» ╕ «б’╓ться», «Об’╖зний» — пиши значок — Серед букв немов гачок. Тож перед я, ю, ╖, ╓ (Р╕шення прийми сво╓) – Один звук — значка нема. Факт: хоч «свято», та дарма... ╤ з твердими в╕н вжива╓ться, ╤ «а.....ф» назива╓ться. (Мелод╕я п╕сн╕ «Здрастуй, школо!»)
Учитель. — Буду╓ться мова На основ╕ слова.
Учень 8. (Чита╓ акров╕рш) Можна вивчити усп╕шно звуки ╕ склади – Результати будуть добр╕ не завжди. Фактом ╓: морфеми треба знати, Енерг╕йно ╖х у слов╕ вид╕ляти. М╕ж вами я знайду, напевно, мастака? Кажи, м╕й друже: будова слова — це морфем╕ка.
Учень 9. Якщо зм╕нне слово — ти його зм╕ни ╤ зак╕нчення ум╕ло в╕д╕тни, А в основ╕ кор╕нь в╕дшукай. «Укра╖на», — значить, кор╕нь — «край». Преф╕кс — у, в╕н перед коренем сто╖ть. Ну, а суф╕кс — п╕сля кореня — велить: Добре роз╕братись: -н— чи -╕н-, Адже дуже необх╕дний в словотвор╕ в╕н.
Учень 6. ╤, до реч╕, в мене п╕сенька готова Про морфеми ╕ будову слова. Вам, мабуть, набридло вже читати? Я вам пропоную засп╕вати: Скатертю дор╕жка стелиться у пол╕, Там вагон блакитний котиться повол╕. Ми його ╕з вдячн╕стю згада╓мо Й про будову слова засп╕ва╓мо (П╕сня про будову слова. Хор) Я приходжу в школу, а не на футбол. Геть розваги! Я — уже школяр! Вид╕ляю кор╕нь: в╕н, звичайно, — «школ», А за ним ╕ суф╕кс, значить — «яр». Присп╕в: З кореня, з кореня Слово верх вироста Преф╕ксом, преф╕ксом Прикрива╓ться. Суф╕кс не боягуз – Заховавсь неспроста: Б╕ля зак╕нчення в╕н хова╓ться. Пришк╕льний майданчик нин╕ аж дзвенить, Д╕ти там л╕тають, як в╕три. А я хочу знати, чи знайдуть вони В слов╕ вс╕м в╕домий преф╕кс «при». Присп╕в: Все, що в школ╕, ма╓ для нас значення, Я — школяр, так хай вона живе! Хочу знати: де мо╓ зак╕нчення, Поки що, сказали, нульове.
Учитель. Морфолог╕я — частини мови; ╤менн╕ — найкращ╕ для розмови.
Учень 6. (Чита╓ акров╕рш) Морф — частинка не проста, а усеньке слово. Отже, вчити ц╕ слова ми будем науково: Лог╕ка нам допоможе, наукове бачення, Граматичне, ╕ лексичне, й синтаксичне значення. ╤з наукою ц╕╓ю подружуся м╕цно я. Ясно вже, що за наука? М........я!
Учень 7. (Чита╓ акров╕рш) ╤мена на св╕т╕ мають вс╕ навкруг, Незалежно, хто чи що це: друг або не друг. Ними в╕др╕зня╓мось, без ╕мен╕ ти — зник. Кажуть, що це слово назива╓ться ╕……к.
Учитель. «Жив в травиц╕ коник-стрибунець завзятий», - Так ми про ╕менник зараз будемо сп╕вати.
(П╕сня про ╕менник. Хор)
Знайомтесь: я — ╤менник. Знайомтесь: я — ╤менник. Пиш╕ть соб╕ в щоденник: Вас жде моя с╕м’я. Жив╕ й нежив╕, Земн╕ й неземн╕ В с╕м’╖ от╕й предмети, ╤ кожному предмету я Придумаю ╕м’я. На родич╕в багатий. На родич╕в багатий. Ви ╖х повинн╕ знати. Я маю три роди: В╕н — р╕д чолов╕чий, вона — р╕д ж╕ночий, Воно, значить — середн╕й: ╤ кожному предмету ти Р╕д його знайди. Я — житель граматичний. Я житель — граматичний, Та як математичний, Я зм╕нююсь в числ╕: Один предмет — я в однин╕, Багато — в множин╕ я. ╤ ще в мен╕ ховаються Резерви не мал╕. Я с╕м раз╕в м╕няюсь. Я с╕м раз╕в м╕няюсь, М╕няюсь ╕ не каюсь, Бо мови не було б. В╕дм╕нк╕в с╕м, Мов друз╕в с╕м, Я зм╕нюю, признаюсь, Завжди вкра╖нська мова Красива була щоб. Нехай тепер вс╕ знають. Нехай тепер вс╕ знають. Вс╕ знають ╕ вивчають, Я правду вам кажу, Що п╕дметом ╕ присудком, й додатком я буваю, Означенням, обставиною В реченн╕ служу. Такий ось я — ╤менник. Такий ось я — ╤менник, Пиш╕ть соб╕ в щоденник: Вас жде моя с╕м’я. Малий, дорослий ╕ старий, Ти мусиш пам’ятати: Без мене не звучатиме Н╕де тво╓ ╕м’я.
Учень 5. (Чита╓ акров╕рш) Прикмет, чи ознак, у предмет╕ багато. Конкретно, це кол╕р ╕ смак — треба знати. Мета ╖х: ч╕тким щоб в╕н був ╕ яскравим. Тож «чий?» ╕ «який?» — запитання поставим. Ним знехту╓ш — стане убогим ╕менник. Коли мову вчиш, вивчай добре п........к.
Учитель. Крих╕тка ╓нот про усм╕шку сп╕ва╓, А ми про прикметник для тих, хто не зна╓. (П╕сня про прикметник. Хор)
Учень 10. (Чита╓ акров╕рш) Чисел так багато ╓ у наш╕й мов╕. Л╕к аж до м╕льярда — дуже загадковий. ╤ в л╕чб╕ порядок мусимо ми знати, Враз все пол╕чити ╕ пров╕дм╕няти. Нин╕ математика в житт╕ важливий чинник. Краще ╖╖ знатимем, як вивчимо ч.......к.
Учитель. Щоб числ╕вник знати, треба рахувати ╕ цю п╕сню з нами засп╕вати.
(П╕сня про числ╕вник. Хор)
Дв╕ч╕ два — чотири, дв╕ч╕ два — чотири. Якщо не збагнув це, то пов╕риш. А щоб мову знати, треба рахувати ╤ цю п╕сню з нами засп╕вати. Присп╕в: Дв╕ч╕ два — чотири. Дв╕ч╕ два — чотири. Хоч сп╕вай, не сп╕вай. А числ╕вник знай. Дв╕ч╕ два — чотири. Дв╕ч╕ два — чотири. Мову знай, поважай, П╕сню цю сп╕вай. Бо якщо не зна╓ш, бо якщо не зна╓ш, Ск╕льки тоб╕ рок╕в не згада╓ш, Не скажеш н╕кому номер свого дому ╤ котра година хлопчику малому. Присп╕в: К╕льк╕сть ╕ порядок, к╕льк╕сть ╕ порядок, Запитай хоч кого — значення його. Запитання маю, вам в╕дпов╕даю: Значить «трет╕й» ╕ «три» - «Ск╕льки?» ╕ «котрий». Щоб числ╕вник знати, треба н╕ч не спати Рахувати, вмить пров╕дм╕няти: Як — один, як — сто, як — одинадцять - Для життя важлива й звична праця. Присп╕в: Рах╕вницю маю, все життя вважаю: Без числ╕вника так не прожить н╕як. З ким числ╕вник дружить, той в житт╕ не тужить: Без числ╕вника так не прожить н╕як.
Учень 4. (Чита╓ акров╕рш) За ╕м’ям давно сумую я сво╖м. Ймення ма╓ кожен у мовн╕й с╕м’╖. Мен╕ залиша╓ться в мов╕ вам служити. Н╕ на мить не зможете без мене ви прожити. Низько мен╕ кланя╓ться нав╕ть сам ╕менник. Кажу: «Зам╕сть ╕мен╕», — то, значить, я — з.....к.
Учитель. Жив-був на св╕т╕ Чебурашка, В╕н не комаха ╕ не пташка. Зв╕рятко лаг╕дне, вухате. Про нього вс╕ люблять сп╕вати, А в нас ця п╕сенька знаменна Без Чебурашки — про займенник. (П╕сня про займенник. Хор) Ми вс╕ частини мови Вгада╓мо без втоми, А надто т╕, що звуться принадно — ╕менн╕. Та т╕льки ╓ щаслива Частина особлива, Бо може стати зам╕сть ╕мен╕. Тепер я вже — Займенник, А от колись ╤менник, Числ╕вник чи Прикметник, Мабуть, був — не скажу. Предмет, ознаку, к╕льк╕сть Я не назву, бо вм╕л╕сть Вже втратив, та на них вам укажу. Займенники — чудов╕, Що звуться особов╕. ╤ лиш один — зворотний — В╕дкрив себе для вс╕х. Питальн╕ ╕ в╕дносн╕ Запрошують нас в гост╕, Щоби в╕днин╕ не плутали ╖х. Бувають заперечн╕ Умов╕ так доречн╕. Отож, ви до в╕дносних додайте преф╕кс н╕, — А як ви до в╕дносних Та й будь — додасте просто, Отож-бо, й вийдуть неозначен╕ Присв╕йн╕ скуп╕сть мають. «Мо╓» й «сво╓» ховають, А вказ╕вн╕ в╕дверто говорять «ц╕» чи «т╕». ╤ т╕льки означальн╕ - Займенники звичайн╕, ╤ кожен також зможе ╖х знайти. Отож, щоб наша мова Була-таки чудова, Яку так мр╕яв чути Великий наш поет. Ти мусиш, друже, знати: Займенники вивчати Нам, справд╕, треба — Оце й весь секрет.
Учитель. В╕дм╕нки ╕ в╕дм╕ни Не плутайте в╕днин╕.
Учень 1. Не знаючи спочинку, Вивчай, друже, в╕дм╕нки. Поставлю запитання — Ти ж: виконай завдання: В╕дм╕нки визнач вс╕, А в мов╕ ╖х аж с╕м. Дотепно ╖х назвали, Щоб ви запам’ятали.
(Учн╕ по черз╕ характеризують в╕дм╕н¬ки)
1. У називного все-все ╓: хто? що? 2. А родовий не ма╓: кого? чого? 3. Давальний т╕льки в╕дда╓: кому? чому? 4. Знах╕дний щось шука╓: кого? що? 5. Орудний забавля╓ться: ким? чим? 6. М╕сцевий скр╕зь хова╓ться: у кому? у чому? 7. А кличний зве до школи. 8. В╕н не мовчить н╕коли!
Учень 11. ╤менники по згод╕ У групи при нагод╕, Взяли — ╕ об’╓днали, Щоб ми в╕дм╕ни знали, Обдумавши як сл╕д Зак╕нчення ╕ р╕д. Тепер ╖х вс╕х — чотири, Й живуть вони у мир╕.
Учитель. У д╕╓слова д╕яти, трудитись, як до мети ╕ти, нам варто вчитись. Засп╕ваймо п╕сеньку про це, Зам╕нивши за сл╕вцем сл╕вце: «Раз — дощечка, два — дощечка» — П╕сенька готова: В╕д словечка до словечка - Все про д╕╓слово.
(П╕сня про д╕╓слово. Хор)
Познайомтесь, друз╕, це — д╕╓слово, д╕╓слово, д╕╓слово, Загадкове ╕ просте в мов╕ слово, в мов╕ слово, в мов╕ слово. Що робити — може нам воно порадити, Т╕льки мусиш час для цього пошукати ти. Як зак╕нчив справу вже — вид доконаний. Недоконаний у вс╕х часах захований. Д╕й завжди в житт╕! - так вчить д╕╓слово, д╕╓слово, д╕╓слово. Вчивсь, учусь ╕ вчитимусь мови знову, мови знову, мови знову. За особами зм╕ню я д╕╓словечко: Хай засв╕титься воно, мов ясне сонечко. Зазвучить — ╕ звуки рад╕сн╕ почу╓мо. Я, ми, ти, в╕н, вони — вс╕ працю╓мо. В час минулий хтось трудився нам на вт╕ху, нам на вт╕ху, нам на вт╕ху, Не сп╕ткало щоби нас нин╕ лихо, нин╕ лихо, нин╕ лихо. ╤ тому в тепер╕шн╕й час мову вчимо, Щоб в майбутньому безмов’я не скал╕чило, Щоб багатою ╕ чистою була вона ╤ думки св╕тила, наче з╕ронька ясна.
Учитель. — ╢ один ц╕кавий родич в Д╕╓слова. Зав╕тав ╕ в╕н до нас на корисну розмову. Дуже любить в╕н п╕сн╕ та ар╕╖ сп╕вати - В такий спос╕б хоче в╕н про себе нагадати.
Д╕╓прикметник — «Учать в школ╕» — вс╕ сп╕вають, - Щоб усе-все знати», - Так ми про д╕╓прикметник Будемо сп╕вати.
Учень у рол╕ Д╕╓прикметника викону╓ «П╕сню про д╕╓прикметник» на мелод╕ю в╕домо╖ рос╕йсько╖ дитячо╖ п╕сень¬ки з таким початком: «Буквы разные писать тонким перышком в тетрадь учат в школе...»
У прикметника ╓ брат. Ми поставимо ╖х в ряд: Тут — Прикметник, а ось тут — Д╕╓прикметник. ╤ ознак в них ц╕лий сад, Та м╕ж ними завжди лад: Зм╕ст ознак у них по-р╕зному конкретний. У Прикметника в саду Засв╕тився на виду Б╕лий, жовтий, пурпуровий кол╕р кв╕т╕в. Вс╕ доглянут╕ вони, В сонц╕ скупан╕ весни Й восени Д╕╓прикметником умит╕. А зум╕в в╕н це тому, Що пом╕г-бо брат йому Трет╕й, той, що зветься гарно — Д╕╓слово. Тож за д╕╓ю ознак Так багато просто так Дав тоб╕ Д╕╓прикметник, наша мово. ╤ активний в╕н тод╕, Коли сам ти у труд╕ Все читаючий та пишучий (це ж д╕ло!) А пасивний, якщо вже Тв╕р прочитаний (невже?) ╤ написаний бабус╕ лист ум╕ло. Щоб ми навчен╕ були, ╤ тому завжди змогли В╕дновити стерту пам’ять серця свого. Будь активно знаючий ╤ про все питаючий, Подружись з Д╕╓прикметником надовго.
Учитель. Г╕сть ╕ще один прийшов на наше свято, Запопадливий в робот╕ в╕н, завзятий. В╕дгадайте швидше, щоб не зник. Отже це... (Сл╕д у риму сказати «д╕╓присл╕вник») В╕н про себе зараз засп╕ва╓, Адже сам себе в╕н добре зна╓.
Д╕╓присл╕вник. Музиканти бременськ╕ про подорож сп╕вали - Про д╕╓присл╕вник вони ще не знали.
(Учень у рол╕ д╕╓присл╕вника викону╓ п╕сню)
╢ ц╕кава форма д╕╓слова Як дарунок мов╕, як обнова. Не прикметник це ╕ не числ╕вник, Не ╕менник, а д╕╓присл╕вник — Особливий друг д╕╓присл╕вник. Присп╕в: Ла-ла-ла-ла-ла-ла Що роблячи? — спитай ╤ враз в╕дпов╕дай. Не знаючи, вгадай. Суф╕кс — ючи — додай. А якщо суф╕кс — вши -, То буде «вивчивши». Гей-гей! Отож, в╕н ╓ д╕я додаткова, Не проста, але й не загадкова. Пише, роблячи помилки, Майя, Виправивши ╖х, ми засп╕ва╓м, П╕сеньку ми цю ╖й засп╕ва╓м. Присп╕в: А присл╕вник нащо тут, скаж╕те? А тому, що в╕н незм╕нний, д╕ти. Отже, точно так, як ╕ присл╕вник, Обставина ╓ д╕╓присл╕вник. Обставина ╓ д╕╓присл╕вник. Присп╕в: Д╕я основна — це д╕╓слово, А д╕╓присл╕вник додатково Д╕ю цю бажа╓ пояснити, ╤ для цього ╓ два мовних види, ╢ два мовних д╕╓сл╕вних види. Присп╕в: Ось така ця особлива форма, Щоб була гармон╕я ╕ норма Говорити правильно й писати, й д╕╓сл╕вн╕ форми краще знати (2 р.) - Присп╕в.
Учитель. Ви сп╕вали вм╕ло, рад╕сно — н╕вроку. П╕д╕б’╓мо, врешт╕, п╕дсумки уроку. ╤, зак╕нчуючи мовний, незвичайний наш концерт, Намалю╓мо п╕сенно-жарт╕вливий св╕й портрет. Вс╕ учасники отримають в╕дм╕нн╕╖ оц╕нки, Якщо засп╕вають зараз, на прощання, коломийки.
Учень 6. Коломийки ми сам╕ Вм╕╓мо складати, ╤ про себе зараз Будемо сп╕вати.
(Виконання коломийок. Хор)
1. Шестикласники весел╕ ╕ розумн╕ д╕ти, Вони все на св╕т╕ хочуть знати ╕ ум╕ти.
2. А, бува╓, надокучить л╕тери писати, Тод╕ дехто нав╕ть може з урок╕в т╕кати.
3. А щоб цього не траплялось, хочу п╕дказати: Таких учн╕в, як теляток, треба прив’язати.
1. А у наших коломийках вс╕ учн╕ хорош╕, Бо для них читання книжок мил╕ше, н╕ж грош╕.
2. А Тетянка Кононенко — розумна ╕ жвава, Пустотлива, см╕хотлива — на весь клас забава.
3. ╤ Мамбетова Ельзара — моторна д╕вчина, ╥й в навчанн╕ ╕ в робот╕ — море по кол╕на.
4. Добре в школ╕ вс╕м в╕домий Чистяков наш Саша, Бо коли нав╕ть говорить — тр╕щить школа наша.
5. У Наз╕ма дзв╕нкий голос ╕ тепла усм╕шка, Та чомусь в╕д нього часто ут╕ка╓ книжка.
6. ╤ Осман Меджитов часто вчитись об╕ця╓, Але лиш ╕з школи вийде — про це забува╓.
7. А Легенький Ваня знову вчителя не слуха. Мабуть, йому заважа╓ у пов╕тр╕ муха.
8. А Лол╕та на уроц╕ так пережива╓, Проте книжки вона дома чомусь не чита╓!
1. Анненкова Евел╕на — як р╕чечка тиха. Ой хто з нею подружиться — не знатиме лиха.
2. У Суюна знов усм╕шка аж до вух з’явилась, ╤ чому вона до нього ось так причепилась?
3. Наша Л╕ля на уроц╕ ус╕х вируча╓. Що написано у книз╕, вона точно зна╓.
4. ╤ Теона — енерг╕йне, км╕тливе д╕вчатко: Все клопочеться у книз╕, як мале курчатко.
5. Б╕лан Даша — д╕ловита ╕ всюди встига╓, Але ╕нколи уроки вивчить забува╓.
6. Полосьмак Даша знедавна вчить вкра╖нську мову, Вона каже: «Легше пасти в д╕дуся корову!».
7. Головач Юля — весела ╕ немало зна╓, Але все-таки шпаргалки вона полюб¬ля╓.
8. А Наталя на уроц╕ сидить, наче мишка. ╤ так само тихесенько лежить ╖╖ книжка.
9. Ось ╕ все, що ми хот╕ли про себе сказати, А тепер ми вас попросим зааплодувати!
Учитель. В╕д вересня до травня - Така шк╕льна пора. Зак╕нчиться навчання – Ви скажете: «Ура!» Десь ос╕нь за горами, Зима й соб╕ втекла. Весна с╕╓ кв╕тками, Земля вся розцв╕ла. Про веснян╕ простори, Про Крим — кв╕тучий край, Про степ, моря ╕ гори Сп╕вай, душа, сп╕вай!
(П╕сня «Цв╕те магнол╕я»)
Учитель. Ось ╕ все, а для домашнього завдання, Я скажу вам щиро на прощання: Цей урок потр╕бно пам’ятати ╤ част╕ше усм╕хатись ╕ сп╕вати.
П╕дготувала ╕ провела урок Катерина Олександр╕вна СТЕПЧИН, вчителька укра╖нсько╖ мови та л╕тератури Семисотсько╖ ЗОШ ╤ — ╤╤╤ ступен╕в Лен╕нського району АРК.
Олесь ЛУП╤Й Р╤ДНА МОВА
Укра╖нська мова, — Зна╓ ц╕лий св╕т, — Як трава шовкова, Мов калини цв╕т. Не соромся, доню, Нею говорить. В╕д Карпат до Дону Мова ця дзвенить. Не соромся, сину, Мовонька твоя, Як п╕д небом син╕м П╕сня солов’я. Укра╖нська мова - То великий дар. Мовою тво╓ю Створений «Кобзар».
Василь СИМОНЕНКО МОЯ МОВА
Все в тоб╕ з’╓дналось, злилося – Як ╕ пом╕ститися в одн╕й! – Шеп╕т зачарований колосся, Поклик ╕з катами на двоб╕й.
Ти да╓ш поету дуж╕ крила, Що п╕дносять правду в вишину, Вченому ти лаг╕дно в╕дкрила Мудрост╕ людсько╖ глибину.
╤ тоб╕ рости й не в’януть зроду, Кв╕тувать в поемах ╕ в╕ршах, Бо в тоб╕ — великого народу Н╕жна ╕ замр╕яна душа.
Сид╕р ВОРОБКЕВИЧ Р╤ДНА МОВА
Мово р╕дна, слово р╕дне, Хто вас забува╓, Той у грудях не серденько, Т╕льки кам╕нь ма╓. Як ту мову мож забути, Котрою учила Нас вс╕х ненька говорити, Ненька наша мила? Як ту мову мож забути? Та ж звуками тими Ми до Бога мольби слали Ще д╕тьми малими; У т╕й мов╕ ми сп╕вали: В н╕й казки казали. У т╕й мов╕ нам минувш╕сть Нашу в╕дкривали. Мово р╕дна, слово р╕дне, Хто ся вас стида╓, Хто горнеться до чужого, Того Бог кара╓. Сво╖ його цураються, В хату не пускають, А чуж╕╖, як заразу, Чуму, обминають.
Р╤ДНА МОВА
Р╕дна мова укра╖нська, Мов джерельце чиста. Ти чар╕вна, материнська, Сп╕вуча й барвиста. Як цю мову не любити? Як ╖╖ не знати? Вона вчить на св╕т╕ жити, Н╕би р╕дна мати. Мову треба поважати, Слухать ╖╖ серцем. Сл╕в нег╕дних не вживати – То чисте джерельце. В школ╕ ми ╖╖ вивча╓м Нашу мову р╕дну, ╤ вже добре ╖╖ зна╓м, Мову укра╖нську.
Мав╕ле НУСРЕТОВА, 9-й кл., член МАЛ╕Ж Сонячнодолинсько╖ ЗОШ АР Крим, учасник фестивалю «Рек╕тське суз╕р’я-2009».
Р╤ДНА МОВА ╤ ЗЕМЛЯ
Р╕дна мова укра╖нська, В мене в серц╕ ти з колиски. Ти в житт╕ допомага╓ш, Смуток та журбу зн╕ма╓ш. Мова ╕ земля ╓дин╕. Знають хлопц╕ та д╕вчата. Будьте в╕рн╕ Укра╖н╕, ╥╖ завжди захищайте. Ем╕нетотай КУРТАСАНОВА, 7-й кл., член МАЛ╕Ж Сонячнодолинсько╖ ЗОШ АР Крим, учасниця фестивалю «Рек╕тське суз╕р’я-2008».
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 30.10.2009 > Тема ""Джерельце""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=8009
|