Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2114)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 02.10.2009 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#40 за 02.10.2009
ШКОЛА ╤НКЛЮЗИВНА, БЛАГОРОДНА...

4 ЖОВТНЯ – ДЕНЬ ПРАЦ╤ВНИК╤В ОСВ╤ТИ
ВКЛОН╤МОСЯ ВЧИТЕЛЮ!

В Укра╖н╕ на сьогодн╕ ╓ всього дв╕ школи, на баз╕ яких впроваджу╓ться експериментальна програма ╕нклюзивно╖ осв╕ти (д╕ти з особливими потребами вчаться разом з╕ здоровими). Одна з них знаходиться у Львов╕, а ╕нша – в С╕мферопол╕. Напередодн╕ Дня вчителя ми посп╕лкувалися з директором Навчально-виховного комплексу «Школа-л╕цей № 3» ╕м. А. С. Макаренка Людмилою Вишняк та психологом ╤риною Анюх╕ною на достатньо нову тему для укра╖нського шк╕льництва – ╕нклюз╕я та осв╕тньо-виховний процес.
Починаючи з 2008 року, Канада, яка ╓ одним з л╕дер╕в у сфер╕ тако╖ осв╕ти, запропонувала Укра╖н╕ експериментальну програму, розраховану на п’ять рок╕в. За наказом м╕н╕стра осв╕ти ╕ науки Укра╖ни з╕ вс╕х шк╕л держави було обрано дв╕ – школа № 95 м. Львова та НВК «Школа-л╕цей № 3» ╕м. А. С. Макаренка, як╕ й стали сво╓р╕дними пол╕гонами для випробувань, у позитивному значенн╕ цих сл╕в.
За словами директора школи № 3 Л. М. Вишняк, к╕нцевим результатом цього експерименту повинно стати створення модел╕ ╕нклюзивного закладу осв╕ти – осв╕тнього закладу, в╕дкритого для вс╕х.
«Коли нам запропонували таку роботу, то ми не могли не погодитися, – згаду╓ пан╕ Людмила. – ╤дея тако╖ осв╕ти, насправд╕, визр╕вала в Укра╖н╕ досить давно. Тим паче, увесь св╕т уже б╕льше 30 рок╕в займа╓ться ╕нклюзивною осв╕тою.
Якщо згадати ╕стор╕ю, то у сусп╕льств╕ завжди були люди, у яких були особлив╕ осв╕тн╕ потреби: з вадами зору, слуху, опорно-рухово╖ системи тощо. Нав╕ть ген╕альн╕ люди мають особлив╕ потреби у галуз╕ осв╕ти. А д╕ти з неблагополучних чи неповних родин, д╕ти-б╕женц╕ – вони теж потребують ╕ндив╕дуального п╕дходу».
Св╕т пройшов достатньо тривалий та тернистий шлях, щоб сьогодн╕ сприймати людей з особливими потребами повноц╕нними членами сусп╕льства, як╕ мають право на щастя. ╤ в╕д ексклюз╕╖ (дистанц╕ювання у спец╕ал╕зованих закладах) св╕това сп╕льнота сьогодн╕ стала на позиц╕╖ ╕нклюз╕╖ (соц╕ал╕зац╕я), адже, на думку педагог╕в, навчати можна майже вс╕х.
За даними досл╕джень, на сьогодн╕ в╕д 12% до 17% член╕в нашого сусп╕льства мають особлив╕ осв╕тн╕ потреби. «Справа у т╕м, – пояснила нам Людмила Максим╕вна, – що якщо така дитина може ╕ хоче навчатися у школ╕ за м╕сцем проживання ╕ при цьому ╖╖ батьки не проти, то вона ма╓ право отримати весь пакет осв╕тн╕х послуг. Повинно бути включення дитини у нормальний осв╕тн╕й процес ╕ колектив.
На мою думку, використовуючи модель ╕нклюзивно╖ осв╕ти, ми також працю╓мо ╕ на перспективу. Ви ж пам’ята╓те приказку, що можна дати людин╕ рибку, а можна вудку ╕ навчити рибалити. Звичайно, можна ╕золювати в╕д сусп╕льства таких д╕тей – в ╕нтернати, спец╕альн╕ заклади, чи у домашн╕х умовах. У результат╕, це дуже дорого обходиться держав╕, але справа нав╕ть не в цьому, а в тому, що кожна дитина ма╓ право стати дорослою, ма╓ право бути щасливою, мати друз╕в ╕ родину, врешт╕-решт, мати роботу та повноц╕нно розвиватися ╕ реал╕зовувати св╕й творчий потенц╕ал, у тому числ╕, ╕ на користь сво╓╖ кра╖ни».
На питання, у чому ж саме поляга╓ суть ╕нклюзивно╖ осв╕ти, пан╕ Людмила в╕дпов╕ла: «Передус╕м ╕нклюзивний осв╕тн╕й заклад – це безбар’╓рний прост╕р. Тобто доступ до ус╕х прим╕щень, осв╕тн╕х матер╕ал╕в будь-яким людям з будь-якими потребами: на милицях, на ╕нвал╕дних в╕зках, з вадами слуху чи зору, проблемами з опорно-руховою системою тощо. Що стосу╓ться нашо╖ школи, то в першу чергу буд╕вля потребу╓ чимало арх╕тектурних зм╕н: розширення дверних проход╕в, пандуси, переобладнання каб╕нет╕в ╕ нав╕ть туалет╕в. ╤ йдеться не лише про учн╕в, а й про батьк╕в, адже серед них теж ╓ люди з особливими потребами.
Якщо говорити про д╕тей, як╕ навчаються у наш╕й школ╕, то на сьогодн╕шн╕й день у 68 класах ми ма╓мо 1970 учн╕в. Наша школа – одна з найб╕льших на п╕вдн╕ Укра╖ни ╕ в Криму.
З психологами школи ми провели досл╕дження ╕ виявили, що приблизно 53% наших вихованц╕в, на жаль, хвор╕. Под╕бну статистику ма╓мо не лише ми, а й ╕нш╕ навчальн╕ заклади, у яких цей показник може сягати нав╕ть 60% ╕ б╕льше.... Деяк╕ д╕ти мають в╕д 1 до 7 захворювань.
╤дея ╕нклюзивно╖ осв╕ти поляга╓ не у тому, що ми ста╓мо, наприклад, ф╕л╕алом спецшколи, а у тому, що дитина за м╕сцем свого проживання може отримати все, що ╖й необх╕дно – це по╓днання спец╕ально╖ осв╕ти з╕ звичайною, ╕ включення дитини у дитяче середовище. Однак, це зовс╕м не передбача╓ розформування спецшк╕л, бо великий в╕дсоток д╕тей все ж таки не може в╕дв╕дувати звичайн╕ школи.
Незважаючи на увесь позитив, який здатна принести модель ╕нклюзивно╖ осв╕ти нашому сусп╕льству, ╓ й низка проблем, як╕ постають перед нами: не вс╕ д╕ти проходять ╜рунтовн╕ медогляди, не вс╕ батьки готов╕ в╕двести свою дитину до психолога чи психотерапевта, боячись, що на ╖хн╕х д╕тей сусп╕льство нав╕сить ярлик «неповноц╕нний». Насл╕дками тако╖ батьк╕всько╖ позиц╕╖ ╓, наприклад, втрата д╕тьми ╕нтересу до навчання, зменшення р╕вня усп╕шност╕, агресивна чи неадекватна повед╕нка тощо. А вчителям доводиться з ус╕м цим працювати з дня у день. Батьки ╕нколи не усв╕домлюють, що вчасне звернення до фах╕вця може врятувати дитину. Оск╕льки б╕льш╕сть п╕знавальних процес╕в у людини форму╓ться до 12 рок╕в, ╕ якщо прореагувати на проблеми сьогодн╕, то можна уникнути негативних насл╕дк╕в завтра. Адже ╕нклюзивна школа – це школа, в як╕й, знаючи проблеми дитини, ╖й надають усю необх╕дну допомогу, не в╕дриваючи в╕д навчального процесу ╕ в╕д колективу. Це ╕ робота з психологом, спец╕альним обладнанням тощо.
Якщо дитина погано чу╓, то школа ма╓ придбати в╕дпов╕дний апарат п╕дсилення звуку, ╕ вчитель працю╓ з допомогою нього. Здоров╕ д╕ти теж, до реч╕, отримують користь, бо мають доступ до сучасного обладнання, по-перше, а по-друге, коли здоров╕ ╕ хвор╕ д╕ти працюють разом, то вчаться одне в одного терпимост╕, сп╕впереживанню, мужност╕, комун╕кативним навичкам, ╕де процес соц╕ал╕зац╕╖.
А ╓ д╕ти, наприклад, у яких слабо розвинут╕ мовн╕ навики, ╖м легше працювати з комп’ютером. У нас був випадок, коли дитина складала ╕спити за допомогою комп’ютера – набирала в╕дпов╕д╕ на питання. Що було б, якби таку дитину ╕золювали? – запиту╓ Людмила Максим╕вна ╕ сама ж в╕дпов╕да╓: – У кращому випадку вона б отримала м╕н╕мум знань ╕ не була готова до житт╓вих реал╕й. Звичайна школа – це школа, до яко╖ пристосову╓ться дитина, а ╕нклюзивна – пристосову╓ться до дитини.
В ╕нклюзивних закладах осв╕ти акцент робиться не на хвороб╕, а на тому, чого дитина здатна досягти, – поясню╓ пан╕ Людмила. – ╤нклюз╕я – визнання того, що вс╕ д╕ти можуть вчитися, це робота з ус╕ма д╕тьми, незалежно в╕д того, яко╖ вони раси чи стат╕, в╕роспов╕дання чи нац╕ональност╕. У нас в першому ╕нклюзивному клас╕ вчаться дво╓ д╕тей з ромських родин, як╕ покинули Молдав╕ю. Вони майже не знають мови. Хлопчик ╕ д╕вчинка у сво╖ 9 рок╕в жодного дня не вчилися у школ╕. Робота з ними – та сама ╕нклюз╕я: введення в мовне та культурне середовище.
╢ дуже багато момент╕в, як╕ пов’язан╕ з ╕нклюз╕╓ю ╕ стосуються здорових д╕тей. Взяти хоча б талановиту дитину. У не╖ теж ╓ сво╖ потреби, адже вона розвива╓ться у сво╓му ритм╕. Завдання педагог╕в – не б╕льше чи менше за вс╕х ╕нших навантажити таку дитину, а працювати з нею за ╕ндив╕дуальною програмою.
Разом з тим, за час експерименту ми ма╓мо зробити колосальну роботу. Все за п’ять рок╕в майже неможливо встигнути. Це лише початок...
До реч╕, мене, як фах╕вця, ц╕кавить питання державно╖ програми безперервного ланцюга ╕нклюзивно╖ осв╕ти – дитячий садок, школа, ВНЗ. На мою думку, чим ран╕ше д╕ти почнуть у колектив╕ ╕нклюзивну осв╕ту, тим легше ╖м буде дал╕.
На сьогодн╕ у наш╕й школ╕ 6 ╕нклюзивних клас╕в – 1, 2, 3, 4 ╕ два 6. До к╕нця експерименту ми плану╓мо довести цю цифру до 12, щоб на кожну паралель було по одному ╕нклюзивному класу.
В Укра╖н╕ такого досв╕ду практично нема╓. Нам запропонували – ╕ ми не в╕дмовилися. Я зрозум╕ла, що це справа сьогодн╕шнього дня ╕ майбутнього. Вона визр╕ла, ╕ важливо, що вона благородна!
Можна придумати будь-який експеримент, але цей викликаний життям та необх╕дн╕стю».
Психолог ╤рина Анюх╕на розпов╕ла нам, що коли вчител╕ пом╕чають, що у дитини ╓ певн╕ проблеми, то треба докласти максимум зусиль, щоб дитина пройшла медичний ╕ психолог╕чний огляд, щоб педагоги ╕ батьки зрозум╕ли, у чому ж т╕ проблеми ╕ виробили сп╕льну ╕ндив╕дуальну концепц╕ю роботи з дитиною.
«Коли поряд людина з особливими потребами, дуже непросто зовс╕м н╕як не реагувати на не╖, – зауважила ╤рина Антон╕вна. – Наприклад, два роки тому нашу школу зак╕нчив хлопчик з д╕агнозом ДЦП на ╕нвал╕дному в╕зку. Мама привозила його, а однокласники допомагали пересуватися по школ╕. В╕н зак╕нчив школу ╕з золотою медаллю, а зараз ╓ одним з найкращих студент╕в Тавр╕йського нац╕онального ун╕верситету.
Також нашу школу зак╕нчила абсолютно глуха дитина – читала по губах. Оглухла д╕вчинка у три роки п╕сля хвороби. Мама була категорично проти в╕ддавати свою дитину у спец╕ал╕зовану школу. Коли я ╖╖ запитала, як╕ причини такого р╕шення, то вона в╕дпов╕ла, що хвилю╓ться про те, в якому св╕т╕ доведеться жити ╖╖ доньц╕, якщо, не дай Боже, ╕з нею щось трапиться. Ви соб╕ не уявля╓те, як важко нам було в╕дстояти право ц╕╓╖ дитини вчитися у наш╕й звичайн╕й школ╕, але ми це зробили. Сьогодн╕ д╕вчинка – студентка ╕нституту в Ки╓в╕. А як би склалася ╖╖ доля, де б вона була зараз, якби на самому початку ми не наполягли на сво╓му? Тепер вона ма╓ шанс знайти ╕ реал╕зувати себе у житт╕.
Великим плюсом програми ╕нклюзивно╖ осв╕ти ╓ те, що за ╖╖ допомогою можна вир╕шити проблеми багатьох д╕тей. За рахунок того, що у класах п╕д час урок╕в, кр╕м вчителя-предметника, працю╓ ╕ педагог-пом╕чник – соц╕альний педагог чи психолог.
Також ми пост╕йно працю╓мо ╕з вчителями, батьками ╕ д╕тьми. Нам допомага╓ Всеукра╖нський фонд «Крок за кроком». Щоправда, на сьогодн╕ у держав╕ не вистача╓ законодавчо╖ бази, яка б регулювала роботу таких ╕нклюзивних клас╕в та шк╕л, не ма╓ можливост╕ п╕дготувати ус╕х вчител╕в-предметник╕в. Але ми працювали, працю╓мо ╕ будемо працювати!».
Багато чого плану╓ться зм╕нити ╕ зробити у НВК «Школа-л╕цей № 3» ╕м. А. С. Макаренка, але все це вимага╓ значних людських зусиль ╕ ф╕нансових витрат. Про це можна чимало говорити, але у ц╕й школ╕ звикли д╕яти!
Напередодн╕ Дня вчителя та й взагал╕ хочеться побажати творчо╖ наснаги ус╕м вчителям кра╖ни та всьому колективу школи загалом, ╕ викладачам ╕нклюзивних клас╕в зокрема, в особ╕ директора Людмили Вишняк та психолога ╤рини Анюх╕но╖, а ще реал╕зац╕╖ ус╕х ╖хн╕х задум╕в, п╕дтримки ╕ розум╕ючих усю глибину ╕нклюзивно╖ осв╕ти спонсор╕в! Здоров’я ╕ щастя вам, наш╕ вчител╕!
Катерина КРИВОРУЧЕНКО.
Фото О. НОСАНЕНКА.

ВЧИТЕЛ╤ ВАРТ╤ Б╤ЛЬШОГО!

З 1 с╕чня 2010 року зарплата для прац╕вник╕в укра╖нських загальноосв╕тн╕х навчальних заклад╕в буде зб╕льшена на 20%. Про це 1 жовтня заявила Прем’╓р-м╕н╕стр Юл╕я Тимошенко п╕д час зустр╕ч╕ з директорами загальноосв╕тн╕х шк╕л, переда╓ кореспондент УКР╤НФОРМу.
«Урядом було ухвалено р╕шення, що вже з 1 с╕чня 2010 року вс╕м прац╕вникам укра╖нських шк╕л – в╕д директора до вчителя – буде зб╕льшена зароб╕тна плата на 20%», – зазначила Прем’╓р-м╕н╕стр. За ╖╖ словами, проект Держбюджету передбача╓, що протягом 2010 року прац╕вникам шк╕л буде п╕двищена зароб╕тна плата на 12,1%. Загалом за 2010 р╕к прац╕вникам середньо╖ осв╕ти буде п╕двищено зароб╕тну плату на 32%, наголосила глава уряду.
Вона також зазначила, що уряд ма╓ нам╕р зб╕льшити ф╕нансову незалежн╕сть заклад╕в середньо╖ осв╕ти, передбачивши для кожно╖ укра╖нсько╖ школи запровадження спец╕ального розрахункового рахунку, на який переказуватимуть кошти в╕д благод╕йних внеск╕в. «Я дуже хот╕ла би, щоб ви стали ф╕нансово самост╕йними, щоб ми пройшли той шлях, коли школа буде мати нормальне право господарювати, щоб у школи був розрахунковий рахунок, щоб школа мала ваканс╕ю бухгалтера, який би м╕г ставити п╕дписи», – наголосила Прем’╓р-м╕н╕стр.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 02.10.2009 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7871

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков