"Кримська Свiтлиця" > #37 за 11.09.2009 > Тема ""Білі плями" історії"
#37 за 11.09.2009
«Б╤ДОННИЙ АРХ╤В» ╤ М╤НОМЕТ
Нещодавно галицьк╕ пошуковц╕ знайшли ун╕кальний арх╕в Укра╖нсько╖ Повстансько╖ Арм╕╖, запакований у два ╕ржав╕ б╕дони. Документи належать до 50–х рок╕в, коли УПА перебувала в сувор╕й консп╕рац╕╖, тому основний масив документ╕в передавала на Зах╕д або ховала «поглибше» у л╕с╕. Отже, б╕льш╕сть документ╕в ще чека╓ на сво╖х в╕дкривач╕в. Документи ж, захоплен╕ енкаведистами, одразу перекочовували до Москви. У в╕днайденому арх╕в╕ — документи, фотограф╕╖ та п╕дп╕льн╕ друкован╕ видання. На думку ╕сторик╕в, знайден╕ папери належали референтур╕ пропаганди останнього надрайонного проводу ОУН Золоч╕вщини, а зброя — одному з в╕дд╕л╕в УПА. Кр╕м цього, виявили й артефакти повстанського побуту: казанки, лопати ╕ нав╕ть цигарки. Сам╕ ж пошуки проводили Центр досл╕джень визвольного руху та Товариство пошуку жертв в╕йни «Пам’ять». Серед виявлених документ╕в – 26 повстанських фотограф╕й малого формату, а сам╕ матер╕али в╕днайденого арх╕ву становлять близько 500 аркуш╕в ╕з понад 70 р╕зних документ╕в. «Знайдено також невикористан╕ фотопл╕вки, датован╕ жовтнем 1952 року — це найп╕зн╕ш╕ з–пом╕ж знайдених матер╕ал╕в, — пояснив речник Центру досл╕джень визвольного руху Андр╕й Шевц╕в. — Наявн╕сть значних запас╕в ╕нших витратних матер╕ал╕в — паперу друкарського та письмового призначення — св╕дчить про п╕дготовку тогочасного надрайонного проводу ОУН Золоч╕вщини до тривало╖ подальшо╖ д╕яльност╕». Кр╕м «паперових» скарб╕в, пошуковц╕ у сховку знайшли 81-м╕л╕метровий м╕номет. Як пояснив директор ЦДВР Руслан Заб╕лий, ця знах╕дка ╓ п╕дтвердженням того, що повстанц╕, кр╕м суто стр╕лецько╖ збро╖, для широкомасштабних акц╕й використовували ╕ важку п╕хотну. Як кажуть досл╕дники, ун╕кальн╕сть знах╕дки поляга╓ в тому, що дос╕ вдавалось виявити лише фрагменти стр╕лецько╖ збро╖. «Хоча в УПА й було розвинуте д╕ловодство, ╖╖ п╕дп╕льн╕ арх╕ви вда╓ться в╕днайти дуже р╕дко, — каже Руслан Заб╕лий. — Це пов’язано, в першу чергу, ╕з тим, що повстанц╕ не завжди встигали сховати свою документац╕ю в╕д ворога. Т╕ арх╕ви, як╕ все ж були схован╕, в б╕льшост╕ випадк╕в неможливо знайти, адже людей, як╕ ╖х заховали, вже нема╓ серед живих. Коли ж на арх╕ви натрапля╓ хтось випадково, нер╕дко так╕ знах╕дки нелегально продають приватним колекц╕онерам, тод╕ вони залишаються недоступними для ╕сторик╕в. В╕днайдений арх╕в ╓ дуже ц╕нним, оск╕льки в╕н збер╕гся недоторканим та ц╕л╕сним комплексом ╕ ма╓ значення не лише ╕сторичне, а й музейне». Зокрема, витратн╕ матер╕али — пап╕р, чорнило та фотоматер╕али — проливають св╕тло на «внутр╕шню кухню» роботи пропагандист╕в збройного п╕дп╕лля 50–х рок╕в: у пер╕од, коли боротьба вже йшла на спад. Також багато ц╕кавого можна знайти у виявлених особистих записниках: ран╕ше нев╕дом╕ шифри та приватн╕ нотатки. Серед «б╕донних скарб╕в» нав╕ть список адрес радянських концентрац╕йних «трудових» табор╕в. Це св╕дчить про те, що партизани у 50–х роках п╕дтримували т╕сн╕ контакти з засланими до Сиб╕ру родичами та братами по збро╖. Фах╕вц╕ вивчають знайден╕ документи та ╕дентиф╕кують реч╕. П╕сля цього вони поповнять експозиц╕ю Мемор╕алу пам’ят╕ жертв окупац╕йних режим╕в «Тюрма на Лонського». («Укра╖на молода»).
Б╤ЛЯ ТЮРМИ «ЛОНСЬКОГО» Лист-звернення до митц╕в, живописц╕в, скульптор╕в
У Львов╕ мусить постати пам’ятник жертвам б╕льшовицько-енкаведистського терору. Стояти йому т╕льки б╕ля будинку по вул. Степана Бандери, 1 (колишня Миру) – тюрми «Лонського». Це жахлива тюрма. У н╕й загинули тисяч╕ людей. У 1940-1941 рр. там закатували мого батька ╕ брата. Через дек╕лька рок╕в п╕сля того жахливого 1941 року я сид╕ла у пивниц╕ ц╕╓╖ кат╕вн╕ ╕ бачила, що хоч ст╕ни були поб╕лен╕, але кров наших святих мученик╕в пробивалася через вапно. Там безл╕ч сл╕дчих камер пофарбован╕ майже на червоно. Тюрма – це д╕м смутку. Це груб╕, глух╕ мури, це в╕кна, забит╕ дошками, це сходи, стоптан╕ людським горем. Вс╕ ст╕ни ╕ п╕длоги насичен╕ кров’ю ╕ сл╕зьми. Там пану╓ особливий запах запечено╖ кров╕, зм╕шано╖ з потом, смородом параш╕ та парою лазн╕, а понад ус╕м – стог╕н катованих. На жаль, ще жоден композитор не передав того пекельного крику, що морозив ╕ шматував душу п╕д гурк╕т сатанинсько╖ машини, що хот╕ла заглушити цей стог╕н. Та сильн╕, потужн╕ акорди нашого болю, нав╕ть беззвучного, мають розбудити обдурений, обкрадений, замучений народ. Станьте коло муру, перехрест╕ться ╕ почуйте голоси мученик╕в – д╕д╕в, батьк╕в, брат╕в наших. Прокиньтеся! Живописц╕! Намалюйте картину... Скульптори, вил╕п╕ть барель╓ф, створ╕ть моза╖ку-картину: гора труп╕в, збоку – «тройка во╓нного тр╕бунала», при з╕рках ╕ орденах. Лиця ╖х сит╕, туп╕, вони пильно стережуть папери – «д╓ла». В╕дправлення на етап: група нещасних чолов╕к╕в, сл╕дч╕ з лицями Юди, з великими, сильними ручищами – ланцюгом обкручують арештант╕в: група молодих ж╕нок, попереду молоденьке, обстрижене д╕вчатко без руки, поруч ж╕нка з дитятком на руках – к╕лькам╕сячним хлопчиком у вишиван╕й сорочечц╕. Мати (це я) п╕дняла дитину вгору, щоб батько побачив сина. Батько – арештант, простягнув руки, мати хоче в╕д╕рватися в╕д колони, та собака з ф╕з╕оном╕╓ю «великого вождя» ╕ з з╕ркою на голов╕, прикладом автомата б’╓ ж╕нку по спин╕. Над головами мученик╕в НАД╤Я – образ Матер╕ Божо╖, ╕ ви чу╓те шеп╕т: «Мати Божа, змилосердься, подай силу витримати». Може, м╕й б╕ль зворушить ╕ дасть натхнення Майстрам на створення пам’ятника – символу болючо╖ пам’ят╕ нашого народу!
Анна ГОШКО-К╤Т, колишн╕й пол╕тв’язень. м. Ходор╕в Льв╕всько╖ област╕.
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 11.09.2009 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7763
|