Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 07.08.2009 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#32 за 07.08.2009
ДЖУФТ-КАЛЕ – ПОДВ╤ЙНА ФОРТЕЦЯ

В╤ДПОЧИВА╢МО З╤ «СВ╤ТЛИЦЕЮ»!

Зак╕нчивши знайомство з видатними ╕сторичними об’╓ктами колишньо╖ столиц╕ Кримського ханства, можна впродовж одного вих╕дного дня в╕дв╕дати «печерне м╕сто» Чуфут-Кале ╕ його околиц╕. З Бахчисарайських авто– або зал╕зничного вокзал╕в п╕шки (приблизно година) чи маршрутним транспортом (за к╕лька хвилин), треба д╕статись Салачика (околиця сучасного Старос╕лля) ╕ вже знайомою дорогою (╖╖ з давн╕х час╕в називають ат-йол – к╕нська дорога, оск╕льки нею колись пересувались т╕льки верхи), проминувши Успенський крипто-скит, д╕статись джерела, де балка Мар’ям-Дере розгалужу╓ться. Основна дорога, поступово перетворюючись на широку розлогу лощину, продовжу╓, п╕д╕ймаючись, йти дал╕ на сх╕д. Бокова балка Канли-Дере (Кривава ущелина), майже п╕д прямим кутом веде на п╕вдень до Тепе-Кермена, поступово в╕дхиляючись на сх╕д. Вже в╕д джерела л╕воруч на скелях видно крипти та кара╖мськ╕ храми-кенаси. Це ╕ ╓ залишки мальовничого «печерного м╕ста» – привиду Чуфут-Кале з та╓мничого Середньов╕ччя, яке разом з кара╖мським святилищем – ╤осафатовою долиною – являють собою ╕сторичну територ╕ю кримських кара╖м╕в. Стежинка звивистим серпантином, шоркаючи кам╕нцями на загинах, стр╕мко йде догори на зустр╕ч з минулим, наче у стереок╕но. Екскурсанти потрапляють до м╕ста через Кичик-капу – Малу (П╕вденну або та╓мну) браму. Та╓мну тому, що ╖╖ не видно до останн╕х крок╕в п╕дйому. А ще п╕д брамою можна оглянути рукотворний колодязь Т╕к-Кую (або Сокур-Кую – сл╕пий колодязь), який разом з величезним скарбом (2002 р.) в╕дкрили випадково ╕ зовс╕м недавно – у 1998 роц╕. Кам’ян╕ сходи колодязя величезною сп╕раллю д╕аметром 5-6 метр╕в ведуть на 45-метрову глибину, у товщу вапнякових пор╕д ╕ темряву в╕к╕в! А знизу ще йде 120-метрова водозб╕рна галерея. ╢ в╕д чого бути у захват╕! Зда╓ться, вся споруда ╕ дос╕ диха╓ працею тисяч людських рук. Це ск╕льки ж сил ╕ часу на все це використано. Як вважають досл╕дники, кара╖ми (самоназва – карай, зб╕рне – кара╖т), що здавна заселяли передг╕р’я, сформувались у Криму як етнос на конфес╕йн╕й основ╕, асим╕лювавши поступово найдавн╕ш╕ автохтонн╕ народи, а також, п╕зн╕ше, частину тюркських племен (гун╕в, хозар╕в, кипчак╕в-половц╕в). Вс╕ вони перейняли у кара╖т╕в, що оселилися у Тавриц╕, в╕ру в ╓диного всемогутнього Бога, Творця Св╕ту ╕ Управителя Його (тобто – ╤╓гову), викладену в перших п’яти книгах В╕тхого (Старого) Зав╕ту, або Тор╕ (П’ятикнижжя Мойсе╓ве), яких кара╖ти ╕ дос╕ суворо дотримуються як Найвищого Закону, ╕ не визнають Талмуд. Поступово на основ╕ конфес╕йно╖ сп╕льноти вс╕ посл╕довники Мойсея асим╕лювалися в один народ «читач╕в Тори», яких ми назива╓мо кара╖ми. По-давньо╓врейськи «кара» означа╓ «читати», «читання». Под╕бн╕ громади кара╖т╕в, як╕ суворо збер╕гали прадавн╕ традиц╕╖, ╕снували ще в античн╕ часи серед ╓вре╖в д╕аспори, яких ще в часи Ассир╕╖ та Вавилона переселили у В╕рмен╕ю. Саме з В╕рмен╕╖ кара╖ти, разом з в╕рменськими переселенцями ╕ во╖нами, як╕ бились у в╕йськах М╕тридата V╤ ╢впатора в Таврид╕, могли потрапити до Криму. А п╕сля завоювань М╕тридата ╕ Т╕грана Великого займались торг╕влею на берегах Чорного моря, вели торг╕влю з сарматами. П╕зн╕ше, в середин╕ I тисячол╕ття, назва «кара╖ти» поширилась на Близькому Сход╕ серед приб╕чник╕в ортодоксального рабина Амана (Анана) у VIII стол╕тт╕ нашо╖ ери. Щодо походження самоназви кримських кара╖м╕в ╓ припущення, що етнон╕м походить в╕д тюркського «кара», як частина багатьох тюркських етнон╕м╕в (карача╖вц╕, карахозари, ну ╕ як не згадати чорних клобук╕в (каракалпаки) ╕ чорноризц╕в). «Кара» в переклад╕ у р╕зних тюркських племен означа╓ «чорний», «п╕вн╕ч» та «простий народ».
Питання виникнення самого м╕ста ╕ фортец╕ ще й дос╕ в╕дкрите ╕ дискус╕йне. Досл╕дники вважають, що перш╕ оборонн╕ споруди попередника Чуфут-Кале, як╕ д╕йшли до наших час╕в, без сумн╕ву, належали в╕зант╕йськ╕й фортец╕, побудован╕й у VI ст. н. е., хоч ╕ ╖м могло передувати п╕зньоантичне поселення або укр╕плення, що видно з залишк╕в посуду, виявленого при розкопках.
Першокласну для свого часу фортецю, ймов╕рн╕ше за все, будували гото-алани, як╕ повернулися у Крим п╕сля розгрому Зах╕дно╖ Римсько╖ ╕мпер╕╖ ╕ створення у Зах╕дн╕й ╢вроп╕ так званих «варварських корол╕вств», для захисту Середньов╕чного Херсона (Херсонеса Тавр╕йського). Саме тод╕, п╕д час правл╕ння в╕зант╕йського ╕мператора Юстин╕ана ╤ (527-565), в п╕вденно-зах╕дному Криму утворювалась мережа з климат╕в ╕ фем – в╕йськових округ╕в, – та будувались «Довг╕ ст╕ни» – ланцюг фортець кл╕рус╕в на п╕дступах до загадково╖ кра╖ни Гот╕╖ та самого Херсонеса. За б╕льш розповсюдженою верс╕╓ю, вона спочатку називалася Фулли. П╕сля того, як в середин╕ VIII ст. тут з’явились греки-роме╖, ╕конопоклонники, б╕женц╕ з В╕зант╕╖ – ченц╕ ╕ миряни, чим надали неоч╕кувану п╕дтримку м╕сцевому християнському населенню, ╕мов╕рно саме тут був один з центр╕в антихозарського повстання п╕д проводом володаря Дороса Деметр╕о разом з ╓пископом ╤оанном Готським у 787 роц╕. Але повстання було придушене, одне селище вида╓ ╤оанна хозарам, як╕ утримують його в Фуллах, зв╕дк╕ля ╓пископ вт╕к в Амастриду. Фортеця була частково зруйнована ╕ там знаходилась хозарська залога.
За церковною легендою, приблизно 862 року Фулли в╕дв╕дали, повертаючись з Хозар╕╖, Костянтин-ф╕лософ, в чернецтв╕ Кирил, та його брат Мефод╕й – засновники слов’янсько╖ абетки (писемност╕). Тут Костянтин, пропов╕дуючи християнство м╕сцевим язичникам, зрубав священний дуб, якому т╕ поклонялись. Як запевняють досл╕дники, у X-XI ст. в╕дбулась реконструкц╕я фортец╕. Це були часи занепаду Хозар╕╖ та печен╕зько-половецько╖ навали на все П╕вн╕чне Причорномор’я. ╢ в╕домост╕, що м╕сцеве населення фортецю в той час називало Кирк-╢р (Кир-╤╓р) – «сорок укр╕плень». Ц╕кава в╕дом╕сть. На запрошення Данила Галицького частина кара╖м╕в у 1246 р. переселилась в Галичину для великого буд╕вництва, можливо фортець. ╤ не дивно, що у 1261 р. Кирк-╢р витримала генуезьку облогу. Наприк╕нц╕
XIII ст. територ╕я м╕ста складала 29 га. З них 9 було забудовано переважно двоповерховими будинками, а решту, на зах╕д в╕д м╕ста, так званий Бурунчак, використовували як пасовисько та городи. До реч╕, в часи Кримського ханства це пасовисько п╕д назвою «К╕╖клик» використовувалось для випасу ханських олен╕в ╕ за ними наглядав «╕м╕рюр». А у Х╤╤╤ ст., п╕д час напад╕в, там перебували мешканц╕ с╕льсько╖ округи. Розташоване на г╕рському плато, п╕днятому на 150 м, м╕сто з трьох бок╕в було захищено стр╕мкими скелями ╕ здавалось неприступним за потужними мурами. Але у 1299 роц╕ загони бея Яшлав (в╕н же Яшлавський) з орд Ногая п╕сля довготривало╖ облоги хитрощами захопили фортецю ╕ стали називати ╖╖ Кирк-Ор. Захисник╕в перебили, населення полонили. А земл╕ навколо з того часу стали належати роду Яшлав (Сулеш). За св╕дченнями арабського географа Абульфеде, який тут побував у 1321 р., «Кирк-Ор (Кер-Кер) знаходився в кра╖н╕ ас╕в (вони ж алани, ази, оси – предки осетин), а його назва по-турецьки означа╓ «сорок фортець». На гор╕ ╓ майдан, де мешканц╕ кра╖ни в хвилини небезпеки знаходять притулок». П╕зн╕ше, на меж╕ XIV-XV ст., ззовн╕ б╕ля м╕ського муру, поруч з брамою Орта-Капу поселили, а може, й виселили з м╕ста м╕сцевих кара╖м╕в. Вони в╕дбудували зруйноване ╕ побудували нове м╕сто. Для захисту сво╓╖ слободи кара╖ми, з дозволу татар, побудували ще один – Зовн╕шн╕й мур, ╕ Кирк-Ор знову став першокласною фортецею. Розм╕ри м╕ста зб╕льшились на 18 га ╕ скоро воно стало важливим торгово-рем╕сницьким центром П╕вденно-Зах╕дного Криму.
Стара частина м╕ста в╕д╕грала значну роль, ставши цитаделлю, де ховались кримськ╕ хани п╕д час вторгнення в╕йськ Золото╖ Орди в пер╕од боротьби за незалежн╕сть. У цей пер╕од, приблизно в середин╕ XV ст., м╕сто паралельно мало ще к╕лька назв: Топрак-Кала, Бутмай та Гевхер-Кермен («Коштовна фортеця або «Фортеця коштовностей»). П╕сля завершення буд╕вництва Бахчисарая (а в той час Кримське ханство вже стало васалом Туреччини) татарська знать поступово покинула це «орлине гн╕здо». У фортец╕ залишились т╕льки кара╖ти (кара╖ми), яким у нов╕й столиц╕ дозволялось т╕льки торгувати, а на н╕ч, в╕дпов╕дно до ханського наказу, ╖х примушували повертатись додому. Саме м╕сто стали називати Чуфут-Кале – «Юдейська фортеця». Але ╓ припущення, що воно мало трохи ╕ншу назву – Джуфт-Кале – «Подв╕йна фортеця», що також в╕дпов╕да╓ д╕йсност╕, оск╕льки вона тепер була розд╕лена старим (Середн╕м або Внутр╕шн╕м) муром навп╕л. У XV-XVII ст. у м╕ст╕ було понад 400 будинк╕в, в яких мешкало до 5000 людей. Татари, вважаючи п’ятикнижник╕в ╕ талмудист╕в однаково юдеями все ж в╕др╕зняли кара╖т╕в. ╥хня мова з давн╕х под╕бна до половецько╖, а з сучасних – до кримськотатарсько╖. Обидв╕ входять у кипчацьку групу тюркських мов. Та й одяг кара╖м╕в ╕ татар був майже однаковий. Верх╕вка кара╖тсько╖ громади нав╕ть користувалась певними п╕льгами ╕ була зв╕льнена в╕д ряду податк╕в. Ц╕каво, що п╕сля при╓днання Криму до Рос╕╖ цю пол╕тику продовжував уряд Катерини II. З них були знят╕ вс╕ попередн╕ обмеження. В╕дпов╕дно до указу в╕д 18.01. 1795 р. кара╖ми, на в╕дм╕ну в╕д талмудист╕в, зв╕льнялись в╕д подв╕йного податку ╕ отримали право придбати нерухом╕сть. Надал╕ ╖м дозволялось присвоювати оф╕церськ╕ чини ╕ звання, а також вони одержали право проживати на вс╕й територ╕╖ Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖, чим кара╖ми ╕ скористались. В╕ддаючи перевагу б╕льш комфортабельним умовам, вони поступово залишили «м╕сто на пов╕тряному остров╕» ╕ переселились у м╕ста ╕ селища спочатку п╕вострова – Бахчисарай, ╢впатор╕ю, С╕мферополь, Севастополь, а зв╕дти в ╕нш╕ м╕ста Новорос╕йського краю: Одесу, Херсон, Микола╖в ╕ нав╕ть у Харк╕в. ╤ все ж, за словами Павла Сумарокова, у 1799 р. в Дчуфут-Кале (ще одна назва «п╕днесеного до хмар» м╕ста) було 227 будинк╕в, побудованих в аз╕атському стил╕ з б╕лого неотесаного кам╕ння, критих черепицею, ╕ багато хто ма╓ по два житла». А в середин╕ XIX ст. вже було 300 будинк╕в та всього 1600 мешканц╕в. Але у 1846 р. почався масовий «╕сход» ╕ на кара╖мськ╕й скел╕ майже завмерло життя. На початок 60-х рок╕в тут залишалось всього 10 родин. ╢вген Марков, автор книги «Нариси Криму», у 1866 роц╕ застав тут лише к╕лька родин, як╕ охороняли ру╖ни. Можливо, це була прислуга останнього мешканця ╕ першого охоронця кара╖мсько╖ давнини, видатного археолога ╕ гебра╖ста Авраама Саму╖ловича Ф╕рковича (1786/1787 – 1874/1875).
Народився Ф╕ркович на Волин╕ (пам’ята╓те про Данила Галицького), у родин╕ небагатого землевласника ╕ м╕рошника, з 25 рок╕в навчався, а пот╕м працював мегамедом (викладачем) у кара╖мськ╕й школ╕ (медраш) Луцька. Вже дорослою людиною пере╖хав до Криму ╕ назавжди закохався у «пов╕тряне» м╕сто, як його у 1820 р. назвав ╤. М. Муравйов-Апостол. У 20-х роках Х╤Х ст. Ф╕ркович зд╕йсню╓ першу подорож у «Святу Землю», а пот╕м, за дорученням кара╖мського правл╕ння в ╢впатор╕╖, з 1830 р. знову багато подорожував кра╖нами Близького Сходу – Палестиною, Туреччиною, ╢гиптом – та по Кавказу, ╕ з╕брав ун╕кальну колекц╕ю – 15 тисяч давньо╓врейських рукопис╕в, частину яких у 1856 р. за 100 тисяч ср╕блом продав ╕мператорськ╕й Публ╕чн╕й б╕бл╕отец╕. Зараз весь фонд збер╕га╓ться у в╕дд╕л╕ рукопис╕в Санкт-Петербурзько╖ б╕бл╕отеки ╕м. М. ╢. Салтикова-Щедр╕на. Важлив╕сть з╕брання та його подальшого вивчення п╕двищилась в останн╕ роки п╕сля знах╕док перш за все Кумранських суво╖в на берез╕ Мертвого моря та ╕нших.
У часи Кримського ханства Чуфут-Кале зажив похмуро╖ слави. Тут утримували поважних в’язн╕в, вимагаючи за них викуп. У р╕зн╕ часи тут були представники багатьох кра╖н. 33 роки – з 1394 до 1427 – тут знаходився в полон╕ н╕мецький лицар з Мюнхена ╤оганн Шильтбергер, який у сво╖х записах пов╕домля╓, що м╕сто Кер-Кер (Кирк-╢р) заселено грецькими християнами. А наприк╕нц╕ XV ст. тут був ув’язнений литовський посланець Лез. На Чуфут-Кале утримували ╕ посланця ╤вана Грозного, його улюбленця Василя Грязного. У 1577 р. московський цар заплатив за визволення в’язня дв╕ тисяч╕ карбованц╕в. Найб╕льше видатних в’язн╕в Чуфут-Кале в╕домо з час╕в XVII ст. Десь тут почесним заручником був Тим╕ш Хмельницький. Сюди ж
потрапили п╕сля поразки
п╕д Жовтими водами (05.05.1648) та у Корсунськ╕й битв╕ (16.05.1648) як ясир татарськ╕ бранц╕: великий коронний гетьман Микола Потоцький, ╕ польний коронний гетьман Мартин Калиновський, а ще Шемберг, Сап╕га, Чарнецький, Синявський та близько ста значних польських шляхтич╕в. П╕сля нищ╕вно╖ поразки у Конотопськ╕й битв╕ (1659) на Чуфут-Кале опинилися московськ╕ во╓води, княз╕ Лев Ляпунов та Семен Львов, а також дво╓ Бутурл╕них ╕ ц╕лий ряд в╕домих московських во╓начальник╕в, як╕ тут оч╕кували викуп. А вже через р╕к на Чуфут-Кале опинився один з найжорсток╕ших московських во╓вод Василь (або Васька, як в╕н сам себе принизливо називав у лист╕ до царя Олекс╕я Михайловича) Шереметь╓в. Той самий, котрий майже три роки перед цим безжально плюндрував Укра╖ну. В╕н був розбитий 1660 року п╕д Чудновом колишн╕м гетьманом, во╓водою Ки╖вським ╤ваном Виговським. Двадцять один р╕к (1660-1681) перебував Шереметь╓в в ув’язненн╕. Катуз╕ по заслуз╕! ╤ т╕льки п╕сля укладення Бахчисарайського мирного договору (13.01.1681 р.) в╕н повернувся до Москов╕╖, де невдовз╕ помер. Подейкують, що його все-таки викупили. Наприк╕нц╕ XVII ст., з 1692 до 1695 рр., тут перебував у полон╕ присланий в╕д Петра ╤ у Крим для укладання чергового мирного договору Василь Айтемиров. Також три роки був ув’язнений на Чуфут-Кале ╕нший посланець Петра ╤ Андр╕й Ромодановський. Ось так ╕стор╕я Укра╖ни пов’язана з загадковим м╕стом на б╕лих скелях.
У наш час екскурсанти в Чуфут-Кале можуть побачити Пенджаре╕сар («мур з в╕кном») та «печерн╕» баст╕они б╕ля Мало╖ брами, кара╖мськ╕ храми-кенаси XIV ст., мавзолей (дюрбе) доньки хана Тохтамиша Джан╕ке-ханум (у сучасному вар╕ант╕ – Ненкеджан, або част╕ше, Ненекеджан-ханим) 1437 р., ру╖ни мусульмансько╖ мечет╕ час╕в хана Джан╕бека (1346 р.) на залишках християнського храму, дек╕лька облогових водозб╕рних колодяз╕в та залишки гончарних труб двох водогон╕в, знайдених у 1958 роц╕. Справляють враження потужн╕ мури: Внутр╕шн╕й з брамою Орта-Капу (Середня брама) та Зовн╕шн╕й з╕ Сх╕дною брамою Б╕юк-Капу (Велика брама), б╕ля яких можна побачити кам’яний р╕в та численн╕ штучн╕ печери-крипти господарчого призначення. Але найб╕льше враження справля╓ кам’яна кол╕я, часом п╕вметра завглибшки, на головн╕й колись вулиц╕ м╕ста, яка отримала назву «дорога тисячол╕ть». Це ск╕льки ж т╕льки кибиток пройшло тут майже за два тисячол╕ття? У «Новому м╕ст╕» привертають увагу середньов╕чне подв╕р’я Чал-Борю (Сивий Вовк), будинок Бейма та садиба Ф╕рковича.
Пройд╕ться дорогами тисячол╕ть м╕ста з п╕днебесся, доторкн╕ться долонею до б╕ло-кремового кам╕ння ╕ ви в╕дчу╓те подих давн╕х час╕в. К╕лька вулиць неодм╕нно приведуть вас до урвищ. Над долиною Ашлама-Дере неодм╕нно помилуйтесь кра╓видами Внутр╕шньо╖ та Головно╖ гряди Кримських г╕р, як╕ хвилями та наметами йдуть у блакитну далеч – на п╕вдень, сх╕д та п╕вн╕ч. Зв╕дс╕ля н╕ з чим не сплута╓ш силует Чатир-Дагу з двома вершинами Ангар-Бурун та Екл╕з╕-Бурун, та майже непом╕тн╕ на г╕рському хребт╕ п╕двищення найвищих вершин Кримських г╕р Роман-Кош (1545) та Кемаль-Егерек. Це треба бачити власними очима! ╤ д╕йсно, краще г╕р можуть бути т╕льки гори, на яких ще не бував! А якщо озирнутись ╕ подивитись на зах╕д з обриву Майрам-Дере, то у пром╕ннях веч╕рнього сонця, яке позолотою в╕дбива╓ться в╕д моря, на обр╕╖ можна побачити крапки корабл╕в.
Околиц╕ Чуфут-Кале та Майрам-Дере – це другий Вавилон, м╕сце стовпотвор╕ння народ╕в ╕ скупчення святилищ не т╕льки християн, а ще й посл╕довник╕в Мойсея та Магомета. Перш за все у розлогих верх╕в’ях балки Мар’ям-Дере знаходиться так звана ╤осафатова долина – усипальниця кара╖м╕в впродовж двох тисячол╕ть з двома цвинтарями, названа так по аналог╕╖ з долиною поховань поблизу ╢русалима. Кримськ╕ кара╖ми вважають Чуфут-Кале «шанованим другим п╕сля ╢русалима» ╕ поважають «свою» ╤осафатову долину як народну святиню. Кожен з них бажав бути похованим там, де лежать його предки. Але величезний некрополь, в якому майже сорок тисяч поховань, язик не поверта╓ться назвати «мертвим м╕стом». ╤ найдавн╕ш╕ надгробки у вигляд╕ вапнякових кам’яних призм з дворогими п╕двищеннями пооб╕ч, ╕ б╕льш п╕зн╕ продовгуват╕ мармуров╕ брили, щ╕льно вкрит╕ еп╕таф╕ями ╕ нав╕ть елег╕ями, що славлять благочестиве життя померлих ос╕б. Вони являють собою величезну еп╕граф╕чну ц╕нн╕сть ╕ утворюють сво╓р╕дний л╕топис кара╖мсько╖ громади м╕ста. Значна частина еп╕таф╕й з╕брана ╕ видана Ф╕рковичем ще за життя. При досл╕дженн╕ Ф╕ркович виявив найдавн╕шу еп╕таф╕ю, яка належить до шостого року в╕д Р╕здва Христового! Уявля╓те! А останн╕ поховання тут в╕дбувались ще наприк╕нц╕ Х╤Х ст. Тут ховали поважних кара╖м╕в, у тому числ╕ ╕ самого Авраама Саму╖ловича Ф╕рковича. Тод╕ ж, у 1878 та 1881 роках, тут дв╕ч╕ проводив розкопки ╕ досл╕дження професор Санкт-Петербурзького ун╕верситету Д. А. Хвольсон, ╕ також в╕дкрив досить давн╕ брили з еп╕таф╕ями III-V стол╕ть нашо╖ ери.
До ╤осафатово╖ долини можна д╕статись в╕д Сх╕дно╖ брами зовн╕шнього муру. У щ╕льних заростях чагарнику та шибляку ледь видно арку – вх╕д до некрополя, – ╕ неск╕нченну к╕льк╕сть надгробк╕в, покритих мохом, з арха╖чними написами у сполученн╕ з орнаментами ╕ прикрашених сх╕дними символами: смерт╕ (стил╕зований кипарис) та воскрес╕ння (розетка, стил╕зована троянда). Серед могил колись гай р╕с з╕ священними дубами (мабуть зам╕сть л╕ванських кедр╕в). Таких дуб╕в залишилось з десяток. Тим дубам поклонялись ╕ молились б╕ля них п╕д час посух. Ц╕ священн╕ дуби кара╖мам заборонялось рубати. Тому долина ма╓ одну – тюркську, власне кара╖мську – назву: Балта-Тиймез («Сокира не торкнеться»). Хай так ╕ буде! Поважа╓мо святин╕ народ╕в Криму.
Спустившись з ╤осафатово╖ долини балкою Мар’ям-Дере п╕д кронами дерев, наче у тунел╕, д╕ста╓мось мусульманського цвинтаря XIV-XV ст, розташованого на п╕вденному схил╕ навпроти Чуфут-Кале. Тут можна побачити ру╖ни Тек╕╓ (мусульманського монастиря) дерв╕ш╕в (бродячих мусульманських монах╕в). Залишки мур╕в та кам’ян╕ сходи приведуть до фонтана б╕ля гробниц╕ досить поважного ╕сламського есхаба («володаря», можливо людських душ) Гази-Мансура («Божественного» або «Святого» Мансура), яка була побудована за наказом Менгл╕-Герая ╤ (1466-1513) на м╕сц╕ загибел╕ шейха Мансура з Мед╕ни ╕ ще двох дерв╕ш╕в у 1434 роц╕ п╕д час битви за «Залюк» Гевхе-Кермен – (Чуфут-Кале).
Зак╕нчивши огляд пам’яток навколо Чуфут-Кале ╕ повернувшись до джерела, де, набравши холодно╖ води, можна продовжити шлях балкою Капли-Дере та Тепе-Кермен або Киз-Кермен в раз╕ багатоденно╖ подорож╕. А якщо це подорож вих╕дного дня, то сл╕д повернутись до Салачика, а зв╕дти – на вокзали Бахчисарая.
Завершуючи подорож, варто ще раз озирнутись на м╕сто, яке наче марить у п╕днебесс╕ ╕ надиха╓ на в╕рш╕ та легенди.
Вдихнувши наостанок запашного пов╕тря кв╕тучо╖ в ус╕ пори року благословенно╖ земл╕, поверта╓мось у сучасну цив╕л╕зац╕ю до буденних справ, щоб вже скоро знову вирушити назустр╕ч новим пригодам ╕ враженням! Зауваження мандр╕вникам: плануючи ознайомлення з ╕сторико-кра╓знавчими та природними об’╓ктами, зважайте, що ╖х в╕дв╕дини коштують 10-20 грн. з людини.
Мандруйте без перешкод! Хай щастить!

В╕ктор ТУРЧИН,
кра╓знавець.
м. Джанкой.

Ус╕ фотограф╕╖ цього св╕тличанського проекту ╓ авторськими, тому не забувайте надсилати зображення ╕ опис тих м╕сць – перлин Укра╖ни, в яких, на вашу думку, варто побувати, на адресу редакц╕╖, або ж на електронну адресу ks-photovidpochynok@ukr.net, обов’язково при цьому вказавши назву м╕сця, сво╓ ╕м’я та пр╕звище.
Ведуча рубрики Катерина КРИВОРУЧЕНКО.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 07.08.2009 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7620

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков