Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...


В ╤РПЕН╤ ПРЕЗЕНТОВАНО ВИСТАВКУ ХУДОЖНИКА ╤З ХАРКОВА
Його роботи знаходяться в приватних колекц╕ях ╕ музеях Укра╖ни, Н╕меччини, США…


ТЕОДУЛ-В╤ТРОДУВ
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 31.07.2009 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#31 за 31.07.2009
В╤ДКРИТТЯ БОЙК╤ВЩИНИ

Ц╕ мандри задумала, маючи на мет╕ побачити село Кульчиц╕, зв╕дки родом гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний. Але склалося так, що ширше ознайомилася з укра╖нським тереном – ╕сторичною Бойк╕вщиною.

КУЛЬЧИЦ╤
Д╕статися до Кульчиць – без проблем. ╤з вокзалу у Львов╕ — на маршрутку до Самбора. Там в╕дразу перес╕даю на ╕ншу — до Дрогобича. Кра╓види так╕ красив╕, що ╖хала б ╕ ╖хала. С╕м к╕лометр╕в од Самбора — ╕ вже Кульчиц╕. А до самого села в╕д траси — п╕шки. Аби в╕дчути нове м╕сце, треба пройти його ногами. Краса перехоплю╓ дух: пагорби з р╕знотрав’ям, л╕си вдалин╕, прост╕р ╕ воля, хоч сп╕вай.
Кульчиц╕ — ун╕кальне село: засноване осадниками, що походили з лицар╕в герба Драго-Сас╕в. Вони брали участь у хрестових походах, хоча це, як стверджують досл╕дники, слов’янський р╕д, який жив на територ╕╖, завойован╕й у Х ст. н╕мецько-саксонськими феодалами. П╕сля поход╕в Драго-Саси опинилися на землях угр╕в, а пот╕м прибули на службу до князя Данила та його сина Лева. Перша письмова згадка про Кульчиц╕ — у прив╕ле╖ Лева 1284 р. Р╕д цей нарахову╓ понад 1000 рок╕в, ╕ нащадки його мають пр╕звища Кульчицьк╕, Яворськ╕, Гординськ╕, Бачинськ╕ тощо: 144 г╕лки. Драго-Саси дос╕ гуртуються, досл╕джують свою ╕стор╕ю. За день до мо╖х в╕дв╕дин запис французькою мовою у книз╕ в╕дгук╕в кра╓знавчого музею с. Кульчиць залишив Алан Волчко-Кульчицький з╕ Швейцар╕╖. Так╕ гост╕ з╕ вс╕х куточк╕в св╕ту тут не переводяться. Може, колись у цьому сел╕ зведуть готель, де мешкатимуть представники древнього роду, що не загубили кор╕ння. Вважають вони себе укра╖нцями. А нам ус╕м – пишатися цим родом.
Ось на пагорб╕ височ╕╓ пам’ятник гетьману Сагайдачному. Ще в 1960 р. громада села клопоталася про спорудження монумента. Верховна Рада УРСР дала дозв╕л, та м╕сцев╕ партбонзи — прислан╕ “для порядку“ — зробили все, аби справу спустили на гальмах. 1989 р. удруге одержали дозв╕л на спорудження. Та лише 11 жовтня 1992 р. пам’ятник в╕дкрили. Поб╕ля нього — церква св. Флора ╕ Лавра: на тому м╕сц╕, де й була в часи Сагайдачного. Дв╕ липи об╕ч церкви, за переказами, посаджен╕ ним. У Ки╓в╕ вони вже давно в╕дцв╕ли, а тут ще стояв медовий дух.
Особлив╕сть цього розлогого села — воно дос╕ д╕литься на Кульчиц╕ Шляхетськ╕ та Кульчиц╕ Рустикальн╕ (тобто с╕льськ╕). Ж╕нка, з якою я розговорилася, так вимовила: “Роштикальн╕“. Збереглися ╕з бозна-яких час╕в ╕ назви кутк╕в (терен╕в): Корол╕вське, Кут, Ласки тощо. Зв╕дси родом Марко Жмайло-Кульчицький ╕ Павло Бут (Павлюк) — гетьмани запорозького козацтва. А також — Юр╕й-Франц Кульчицький, герой оборони В╕дня в╕д турк╕в 1683 р., який в╕дкрив першу в ╢вроп╕ кав’ярню. Вдячн╕ в╕денц╕ встановили йому пам’ятник, ╕менем назвали вулицю.
Щодо сучасност╕ — тут в╕таються “Слава ╤сусу“. Люди з╕ шляхетними обличчями, св╕дом╕ громадяни. А працювати н╕де. Раз на тиждень курсу╓ автобус м╕ж Кульчицями та... ╤тал╕╓ю: чи не п╕всела на зароб╕тках.

САМБ╤Р
Дуже прив╕тне м╕сто на Дн╕стр╕. Вперше згаду╓ться 1238 р. Самб╕р постав на м╕сц╕ поселення Погонич╕: сюди переселилися з м╕ста, знищеного татарами, яке нин╕ назива╓ться Старий Самб╕р. У центр╕ б╕льш-менш збережено ╕сторичну забудову: ратуша 1668 р., костьол 1530 р. — м╕сце заручин Марини Мн╕шек та Лжедмитр╕я ╤, церква Р╕здва Богородиц╕ з чудотворною ╕коною Самб╕рсько╖ Богоматер╕ та мощами св. Валентина (увага, закохан╕!), монастир Бриг╕док (ХV╤╤ст.), костьол Бернардин╕в (нин╕ органний зал). Словом, ╓ що подивитися. Тут народилися композитор ╕ диригент Микола Колесса, актор ╕ режисер Лесь Курбас, письменник Андр╕й Чайковський. Слава Богу, ╓ ентуз╕асти, що в╕дновили 1991 р. л╕кв╕дований у 1954 р. музей “Бойк╕вщина“. З 1927 р. засновники його ╤ван Филипчак, Володимири Коб╕льник та Гуркевич, Данило Стахура та ╕нш╕ за к╕лька рок╕в зум╕ли з╕брати до 30 тисяч експонат╕в, налагодили випуск “Л╕топису Бойк╕вщини“. А в╕дновлювати довелося з нуля — стараннями директорки Роксоляни Данчин та ╖╖ колег. Ан╕ польська, ан╕ н╕мецька влада не посм╕ли л╕кв╕дувати музей, як це зробила “народна“ влада. Нин╕ цей ун╕кальний ╕сторико-етнограф╕чний музей потребу╓ державно╖ п╕дтримки. В експедиц╕╖ з╕брано експонати, як╕ в╕дтворюють побут бойк╕в: дерев’яне начиння, пристосування для буд╕вництва, рибальства, суш╕ння гриб╕в, упряж — усе, що було необх╕дно для життя в конкретних умовах, як╕ так ╕ хочеться з огляду на день сьогодн╕шн╕й назвати еколог╕чно збалансованими.

ТУРКА
Дорога до Турки нагаду╓: це — Сх╕дн╕ Карпати, Турк╕вськ╕ Бескиди. Тут — своя краса.
Як тут часто бува╓, м╕сто чи село розташоване на к╕лькох р╕внях: Турка дол╕шня, Гор╕шня та Середня, прис╕лки. Та якби не зайшла до Народного музею “Бойк╕вщина“ — багато втратила б. Познайомилася з В╕рою Бончук, засновницею музею ╕ головою оргком╕тету конкурсу ╕м. Мирона Утриска. Вже в╕дбулося к╕лька таких конкурс╕в, що започаткований на ╤╤ Бойк╕вських фестинах 1997 р. Заохочуються вс╕, хто прагне досл╕джувати ╕стор╕ю Бойк╕вщини. ╤ на конкурс надсилають рукописи, книги, статт╕, що збагачують народний музей ╕ нашу сп╕льну пам’ять. Щороку визначаються переможц╕, та головне — це сп╕льн╕ зусилля ╕ бажання. Ще й в╕сник виходить — “З вершин ╕ низин“. Можна лиш уявити, ск╕льки безоплатно╖ роботи сто╖ть за ╕н╕ц╕ативою. А ще ж традиц╕йн╕ Бойк╕вськ╕ фестини, Св╕тов╕ конгреси бойк╕в, що в╕дбуваються на Турк╕вщин╕.
╤з цих кра╖в походить Стефан Яворський, видатний учений, ф╕лософ, церковний д╕яч, чию 350-ту р╕чницю в╕д дня народження в╕дзначили к╕лька рок╕в тому.
А я тут таки пригадую ╕нших видатних вих╕дц╕в ╕з Бойк╕вщини: Юр╕я Дрогобича, ректора ун╕верситету в Болонь╖, художника ╕ поета Святослава Гординського, малярку Олену Кульчицьку, нашого сучасника мецената Петра Яцика, зрештою, ╤вана Франка. До нього повернемося.
Бодай коротка дов╕дка про Бойк╕вщину та бойк╕в. Це етн╕чна група укра╖нц╕в-верховинц╕в, що ╕сторично заселяли Карпати. ╤сну╓ к╕лька верс╕й щодо походження. Бойки — н╕бито нащадки давнього слов’янського племен╕ б╕лих хорват╕в. Костянтин Багрянородний, в╕зант╕йський ╕мператор, ще у Х ст. згаду╓ м╕сце “Бойки“, що ╕сторично ╕ ╓ Бойк╕вщиною. Дехто пов’язував назву “бойки“ з кельтським плем’ям. Часто як самоназву бойки вживали слово верховинц╕. ╤сторично-етнограф╕чна Бойк╕вщина охоплю╓ г╕рськ╕ райони сучасних Льв╕всько╖ та ╤вано-Франк╕всько╖ областей м╕ж верх╕в’ям р╕чок Сяну та Л╕мниц╕ ╕ Закарпаття м╕ж р╕чками Ужем ╕ Торцем. Та ч╕тко окреслених меж Бойк╕вщина не ма╓. Бойк╕в в╕др╕зняла в╕д гуцул╕в, прим╕ром, гов╕рка, одяг, звича╖. ╤снував сво╓р╕дний тип бойк╕всько╖ хати ╕ трибанних дерев’яних церков. При╖дьте до Дрогобича: церква св. Юра ХVII ст. дасть повне уявлення. Чимало переказ╕в та легенд св╕дчать про участь вих╕дц╕в ╕з Бойк╕вщини у сп╕льноукра╖нських ╕сторичних процесах: пригадаймо хоч Сагайдачного ╕ тих, хто з ним обороняв Хотин чи ходив на Москву.
Через Бойк╕вщину проходив головний в╕йськовий ╕ торговий шлях ╕з Укра╖ни до Зах╕дно╖ ╢вропи. Ран╕ше бойки возили с╕ль на Галичину й Волинь. Пот╕м торгували овочами: доходили до Петербурга й французько╖ Рив’╓ри. Бойки були добрими п╕дпри╓мцями, ╕з кола яких вийшло чимало укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖. Бачимо, традиц╕╖ осв╕ченост╕ та ентуз╕азму оживають у наш╕ часи.

НАГУ╢ВИЧ╤
150-р╕ччя в╕д дня народження ╤вана Франка, що народився у с. Нагу╓вич╕ на Дрогобиччин╕, вже в╕дзначали. Та завжди актуально бувати у м╕сцях, зв╕дки походять ген╕╖. Отож, Нагу╓вич╕, село, яке в радянськ╕ часи переназвали буквально — ╤вана Франка. Нин╕ ╕сторичну назву повернули.
Добре, що п╕шки пройшла все село центральною вулицею — с╕м к╕лометр╕в — до музею. ╤накше не побачила б першого пам’ятника Франков╕, збережену пам’ятку з написом: “Сей крест поставили члени читалн╕ Просв╕ти в 1909“, яку врятувала в╕д режиму Анастас╕я Гвоздецька, про що св╕дчить ╕нший напис.
╤ ось на гор╕ — виразного арх╕тектурного силуету музей ╤вана Франка (1986 р.). Власне, це Державний ╕сторико-культурний запов╕дник “Нагу╓вич╕“ — з╕ “Стежкою поета“ та в╕дтвореною садибою батька, який був ковалем. Багато ц╕кавого дов╕далася про нього. В╕н був шанованою людиною, ктитором (спонсором) церкви св. Миколая, на жаль, знищено╖ пожежею в 1996 роц╕. Залишилася т╕льки заст╕бка ╕з ╢вангел╕я, яку Як╕в Франко подарував храмов╕. А ще викував був для церкви ключ╕ та в╕втар. В╕н разом ╕з громадою поставив хрест ╕з розп’яттям — на скасування панщини 1848 р. Його реставрували, й нин╕ в╕н б╕ля музею.
Ц╕кавими були мо╖ мандри. Добре, що вже б╕льше видань про те чи ╕нше м╕сто можна придбати. Вразили поляки: вони розробили, наприклад, м╕жнародний туристичний маршрут “Нафтовий шлях“, куди ув╕йшли в╕дпов╕дн╕ пам’ятки на територ╕╖ Польщ╕ та Укра╖ни. ╤ видрукували буклети й укра╖нською.
Побачила й почула так багато за два дн╕, що виклала тут чи не соту частину. Мо╓ в╕дкриття Бойк╕вщини триватиме.

Людмила ТАРАН.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 31.07.2009 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7583

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков