"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2009 > Тема "Резонанс"
#26 за 26.06.2009
Г╤РК╤ С╤ЛЬСЬК╤ ЯБЛУКА
Хочеться висловити м╕ркування з приводу проблем, порушених мо╖м вельмишановним колегою Василем Латанським в статт╕ «Хто по╖де в село?!» («КС», № 24, за 12.06.09 ц. р.). Б╕льше тридцяти рок╕в тому, ми, десять випускник╕в Кам’янець-Под╕льського пед╕нституту, були направлен╕ в Крим викладати укра╖нську мову ╕ л╕тературу. Залишилося й прижилося на п╕востров╕ близько половини. Якось через роки зустр╕вся з Миколою Мартинюком, ╕ в розмов╕ в╕н пригадав: «Так тод╕ захот╕лось ╖сти, що коли купив буханець хл╕ба, то довго вдихав його аромат». Як ╕ чому так сталось у мого товариша в перш╕ дн╕ прац╕ в одн╕й з╕ шк╕л Бахчисарайського району, вже не пригадую. Знаю т╕льки, що дуже виручав нас виноградник. Ще й ночувати не було де. Хоча у сел╕ були чималеньк╕ ╕ готель, ╕ ╖дальня, але для «сво╖х». Зрозум╕ло, що Микола через тиждень взяв в╕дкр╕плення й дотепер вчителю╓ ╕ пише гарн╕ в╕рш╕ та опов╕дання аж на Хмельниччин╕. А залишилися працювати за призначенням Антон╕на Дисик, Тамара Федорак, Людмила Тенецька, Любов Орел, Л╕д╕я Корсуняк, Мар╕я Синишина (допрацювалась до звання «Вчитель-методист», ма╓ значок «В╕дм╕нник осв╕ти Укра╖ни» та медаль ╕мен╕ А. С. Макаренка). Автор цих рядк╕в, при╖хавши у В╕л╕нську середню школу Бахчисарайського району, першу чверть жив у завуча Л╕д╕╖ Як╕вни ╤ваново╖. Ми залишились друзями з нею та ╖╖ с╕м’╓ю на все життя. Й т╕льки завдяки ╖й я протримався належн╕ три роки в цьому навчальному заклад╕. Запам’яталося ╕ ставлення досв╕дчених колег, як╕ «дов╕ряють» молодому спец╕ал╕сту ╕ завантажують його безоплатною працею. Ще й на курси п╕двищення квал╕ф╕кац╕╖ не проти в╕дправити (треба ж комусь ╖хати), бо в самих, зрозум╕ло, городи, с╕м’╖, ╕нш╕ справи. А щоб порадити, як жити-виживати, здогадуйся сам. Не один раз вечорами виручали «Кримська м╕неральна» й запашне в╕всяне печиво. Нетовариське ставлення до нового колеги виявила в╕дверто ╕ одразу ж вчителька ф╕зики, сказавши: «От рос╕йською мовою «классный» пишеться з двома «с», а тут при╖жджають ╕ вчать, що укра╖нською – одне. Рос╕йською пишемо «работа», а вони – «робота». Нав╕ть слово «бандер╕вець» злет╕ло з вуст секретаря школи, але, зрозум╕вши, що перегнула палицю, попросила вибачення. Щоб «молодому» життя не здавалось медом, на методоб’╓днанн╕ попросили провести в╕дкритий урок з мови. А пот╕м зам╕сть анал╕зу дозволили оц╕нити себе першим. «Мабуть, б╕льше тр╕йки я за такий урок не поставив би», – кажу сором’язливо. «Н╕, колего, ц╕лих два бали заробили ви сьогодн╕, – заперечу╓ мен╕ завуч-укра╖н╕ст. – Т╕льки не ображайтесь, – продовжу╓, – ще колись спасиб╕ скажете». Все ж таки не подякував. Хот╕лось ╕ с╕м’ю завести. Та куди запросити молоду дружину, що в тебе ╓? С╕льське начальство все об╕цяло п╕дшукати якусь хатину, кожен раз, зустр╕вшись ненароком, об╕цяло. Правда, хазяйц╕ Та╖с╕╖ ╤ван╕вн╕ Шестаков╕й, у яко╖ я жив, грош╕ с╕льрада сплачувала за квартиру, а зимою трохи вуг╕лля ╕ дров привозили. Здавалось би, так╕ ферми, поля так╕ безмежн╕, та щоб учителю якийсь к╕лограм м’яса чи яблук запропонувати за доступною ц╕ною – то нав╕ть не мр╕йте. Тож не раз доводилось, пров╕вши уроки в першу зм╕ну й узявши торбинку, обходити сади та виноградники в пошуках чогось ╖ст╕вного. Це п╕сля того, як батьки мо╖х учн╕в вже з╕брали ╕ червонобок╕, ╕ виноград. ╤нод╕ й помитись хот╕лося. А у господин╕ майже н╕яких умов для цього не було. Та й розташування к╕мнат не сприяло. Доводилось, коли дозволяла погода, ╕ти до р╕чки. А це ж треба йти через сад, а там такий над╕йний сторож (наче навмисне такого знайшли). З╕ словами не дуже панька╓ться, замахнутись може (бо яблука). А ними, опалими, земля встелена. Чому б не дозволити якесь там п╕д╕брати? «Голова не дозволя╓», – в╕дпов╕дав охоронець. А ск╕льки раз╕в разом з учнями черешн╕ збирали, кавуни, персики в машини завантажували! Та щоб хтось «здогадався» безкоштовно чи за грош╕ щось запропонувати – не на таких напали! Не були ми пом╕чен╕ й нашими безпосередн╕ми районними начальниками. Зав╕дувач, за╖хавши в школу, про щось сперечався з гарною нашою колежанкою, а зав╕дувачка, помилувавшись сво╖м в╕дображенням у дзеркал╕, йшла до каб╕нету директора на д╕лову розмову. Проте н╕як не забути нашу зав╕дувачку методоб’╓днання Тамару Васил╕вну ╢ф╕мову. Повсякчас усм╕хнена, добра, уважна, у вишиванц╕, зайде в каб╕нет, попросить дозволу побути на уроц╕, п╕дкаже, порадить, – ╕ дал╕ працювати хочеться. Нещодавно був я на курсах п╕двищення квал╕ф╕кац╕╖. Одноос╕бно чолов╕чу вчительську половину там презентував. Небагато нас ╕ у межах держави. Дружина автора цих сл╕в разом з дочкою висловились прямо: «Якщо не можеш утримувати с╕м’ю, то нав╕що було ╖╖ створювати?». ╤ вже майже десять рок╕в я живу-виживаю без мо╖х дорогих людей. Дружину прихистила ╤тал╕я, а дочка вже доросла. Був такий неповторний час, коли ╕ я рвався в р╕дн╕ м╕сця, до школи сво╓╖, де колись навчався, нове прим╕щення яко╖ ще й будувати доводилось. Зав╕дувач райвно просто медов╕ слова про перспективи говорив, але чомусь у призначений день на зустр╕ч не прийшов. ╤, виявля╓ться, що, де народився, там усе ж не пригодився. Але ж там мо╖ батьки, д╕д ╕з прад╕дом, земля споришева, яку обб╕гав малими босими ногами, село й люди незабутн╕! ╤нод╕ я думаю: якби ╕з двадцяткою, власноруч заробленою, я не по╖хав вступати на навчання до пед╕нституту, якби я, починаючи з четвертого класу, не вин╕с на сво╖х плечах к╕лька сотень в’язанок дров з л╕су, якби не заробляв на кан╕кулах на одяг, якби не особиста в╕дпов╕дальн╕сть за все, – я н╕коли б не витримав напруги учительсько╖ прац╕. А як би хот╕лось отого батьк╕всько-материнського ставлення м╕сцевих кер╕вник╕в, безпосереднього шк╕льного начальства до випускник╕в ВНЗ, до нашо╖ зм╕ни!
Василь ТОМЧУК. м. ╢впатор╕я.
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2009 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7433
|