"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2009 > Тема "З потоку життя"
#26 за 26.06.2009
ЛЬВ╤ВСЬК╤ НОТАТКИ З УКРА╥НСЬКО-ТУРЕЦЬКОГО СИМПОЗ╤УМУ
УКРА╥НА ╤ СВ╤Т
Наприк╕нц╕ травня в ╤вано-Франк╕вську в╕дбувся VII м╕жнародний симпоз╕ум: «Проблеми ╕нтеграц╕╖ науково-осв╕тнього, ╕нтелектуального потенц╕алу в державотворчому процес╕». Орган╕заторами були: М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки Укра╖ни, Прикарпатський нац╕ональний ун╕верситет ╕мен╕ Василя Стефаника, Терноп╕льський державний техн╕чний ун╕верситет ╕мен╕ ╤вана Пулюя, а також ╤вано-Франк╕вська обласна рада. Це з укра╖нського боку. З турецького – ╤нститут Фат╕га (Стамбул) та ф╕рма «Нов╕ технолог╕╖ в осв╕т╕» (Стамбул). Варто зазначити, що власкор «Кримсько╖ св╕тлиц╕» опинився серед учасник╕в симпоз╕уму саме завдяки потужному «св╕тличанському» лоб╕ серед зах╕дноукра╖нських науковц╕в. Може, я трохи й переб╕льшую щодо «потужност╕», але коли д╕знався, що серед головних учасник╕в будуть професори Т. ╤. Рибак з Тернополя та М. В. Римар з╕ Львова (як╕ одночасно ╓ ╕ нашими давн╕ми передплатниками) ╕ що вони вол╕ли б бачити «св╕тличанського» власкора у числ╕ запрошених, то був при╓мно здивований. ╤, звичайно ж, вир╕шив ╖хати, попри те, що в планах стояла по╖здка у Сосн╕вку ╕ Червоноград, адже ╕ там ╓ потужна «кримськосв╕тличанська» д╕аспора. Але там можна побувати й через тиждень, а ось укра╖нсько-турецьк╕ симпоз╕уми в╕дбуваються поки що нечасто. * * * Перед по╖здкою ще раз уважно перечитав статтю Тамари Соловей «Нац╕ональна ╕дея почина╓ться з осв╕ти» («КС» в╕д 15 травня 2009 р.). Саме в н╕й ╕ йдеться про ╕дею Тимоф╕я ╤вановича Рибака створити в╕дпов╕дну осв╕тянську програму з метою ╕нтеграц╕╖ кримчан в укра╖номовне сусп╕льство. ╤дея терноп╕льського професора дуже актуальна, адже Рос╕я вже давно «╕нтегру╓» кримську молодь у сво╖ осв╕тянськ╕ заклади, а там ╖х долучають саме до рос╕йсько╖ нац╕онально╖ ╕де╖, а не до укра╖нсько╖. ╥хав ╕ думав: ц╕каво, а чим же може бути корисною укра╖нсько-турецька сп╕впраця у галуз╕ осв╕ти, науки, культури? На фото: учасники укра╖нсько-турецького симпоз╕уму. Серед заявлених виступ╕в були дуже ц╕кав╕ теми. Привертав увагу доробок харк╕вських науковц╕в: Куц Ю. О. «Державотворч╕ процеси в Укра╖н╕ ╕ Туреччин╕: пор╕вняльний анал╕з». Крюков О. ╤. «Пол╕тичне л╕дерство в Укра╖н╕ та Туреччин╕: пор╕вняльний анал╕з». Водолажченко Д. С. «Рег╕онал╕зм у Туреччин╕ та Укра╖н╕». Герчан╕вська П. Е. «Глобал╕зац╕я: зм╕ст ╕ протир╕ччя». Не в╕дставали й кияни: П╕рен М. ╤. «Соц╕альн╕ проблеми в християнств╕ та ╕слам╕ як основа духовност╕ формування громадянського сусп╕льства». Бикова Т. В. «Проблеми мовно╖ ╕нтеграц╕╖ рос╕йськомовних громадян у кра╖нах Балт╕йського рег╕ону». ╤з задоволенням послухав би виступи ╕вано-франк╕вц╕в: Москалюк М. Ф. «Пор╕вняльний аспект парт╕йних систем Укра╖ни ╕ Туреччини». Глизнер В. В. «╤зма╖л-бей Мустафа-оглу Гаспринський в укра╖нськ╕й та кримськотатарськ╕й культурах». Комар В. Л. «Кримськотатарська ем╕грац╕я в пол╕тиц╕ Польщ╕ м╕жво╓нного пер╕оду». Проте, не сл╕д думати, що вс╕ виступи так чи ╕накше стосувалися Туреччини, Криму, ╕сламу… Вистачало ╕ суто укра╖нських: Комар В. Л. (╤вано-Франк╕вськ) «Форми ╕ методи соц╕ально-виховно╖ роботи з д╕тьми ╕ молоддю в Галичин╕ (1918 – 1939 рр.). Щигельська Г. О. (Терноп╕ль) «Роль громадських орган╕зац╕й укра╖нсько╖ д╕аспори в розвитку шк╕л укра╖нознавства у Велик╕й Британ╕╖». Стефанюк Г. В. (╤вано-Франк╕вськ) «Нац╕онально-патр╕отичне виховання укра╖нсько╖ молод╕ в пер╕од Друго╖ св╕тово╖ в╕йни». Римар М. В. (Льв╕в) «Нац╕онально-св╕дома ╕ патр╕отично налаштована студентська молодь як фундамент розбудови незалежно╖ держави». Римар Ю. М. (Льв╕в) «Незалежне тестування як фактор як╕сно╖ п╕дготовки майбутн╕х спец╕ал╕ст╕в». Рибак Т. ╤. (Терноп╕ль) «Осв╕та в сучасних умовах в╕дродження ╕ встановлення нац╕онально-демократичних засад Укра╖ни». * * * Звертаю увагу, що тро╓ останн╕х науковц╕в ╓ «св╕тличанами», що особливо при╓мно. До реч╕, д╕апазон виступ╕в наших побратим╕в був досить широким. Скаж╕мо, Микола Васильович Римар був готовий виступити ╕ з допов╕ддю: «Ф╕нансовий потенц╕ал п╕дтримки машинобудування в умовах кризи». Думаю, ця тема була б ц╕кавою ще для одного льв╕вського «св╕тличанина», генерального директора об’╓днання «ВЕЕМ-Металавтопром» Богдана Шевц╕ва. Проте, в╕н не знав про укра╖нсько-турецький симпоз╕ум, як ╕ не здогадувався, напевно, про ╕снування такого осв╕ченого ╕ по╕нформованого «св╕тличанина», який також живе ╕ працю╓ десь поряд, у Львов╕. Це вже моя, власкор╕вська, робота – спробувати ╖х звести, познайомити… Може, в╕д того Укра╖н╕ буде якась користь? До реч╕, якщо я вже зупинився на наших «св╕тличанських» реал╕ях, то зазначу, що про наше видання укра╖нськ╕ науковц╕ переважно знають. Чули, до реч╕, завдяки в╕тчизняним ЗМ╤, як╕ три-чотири роки тому багато писали про скрутне ф╕нансове становище найп╕вденн╕шо╖ газети. Тож ╕ тепер мене дехто питав: «Ну, як ви, трима╓теся? Висто╖те?». Отже, нема лиха без добра – хоч ╕ довелося пожити, туго затягнувши пояс, зате отримали широку рекламу. Коли п╕д час об╕дньо╖ перерви фотографував учасник╕в симпоз╕уму, то якось, ц╕лком випадково, зробив фото п’яти достойник╕в, як╕ або читали газету ран╕ше, або передплачують зараз, або ж вир╕шили це зробити найближчим часом. Скаж╕мо, киянин Володимир Б╕л╕нський, автор в╕домо╖ книги «Страна Моксель», сам мен╕ про це заявив. Хоч я, н╕би, не дуже й аг╕тував… Чотири роки передплачував «Кримську св╕тлицю» головний редактор ки╖всько╖ газети «Оптим╕ст» Юр╕й Мединський. Пот╕м, коли почалися ф╕нансов╕ негаразди, довелося економити на всьому, на чому можна… Але Юр╕й Максимович запевнив, що знову передплатить «Св╕тличку», бо вона того варта. Може, наше триденне сп╕лкування стало додатковим поштовхом? Ех, част╕ше б проводилися укра╖нсько-турецьк╕ симпоз╕уми… ╤ справа тут не т╕льки в популяризац╕╖ газети; просто ми недооц╕ню╓мо п╕вденний вектор сп╕вроб╕тництва, все дивимося на Зах╕д, але ж ╕ Туреччина це ц╕лий «материк»! Якби ви знали – ск╕льки там виру╓ ╕дей! А вони для нас ╓ не менш важливими, н╕ж нафта. Хто, як не «Кримська св╕тлиця», донесе ц╕ ╕де╖ до укра╖нського сусп╕льства? ╤нш╕ газети цього не зроблять – або ж не мають ╕нформац╕╖, або ж дивляться на процеси не через призму укра╖нських ╕нтерес╕в. * * * До реч╕, мушу трохи засмутити читач╕в: багато ╕з заявлених допов╕дей не було прочитано. Не при╖хало багато харк╕в’ян, та й ╕нш╕ делегац╕╖ були нечисленними. Це було пов’язано з тим, що зараз… пора ╕спит╕в. Вибираючи м╕ж бажаним ╕ обов’язковим, б╕льш╕сть науковц╕в вибирали останн╓. Тому я так ╕ не почув виступу кандидата ф╕лософських наук з Тернополя Олега Рудакевича. А тема у нього ц╕кава: «М╕фолог╕я в систем╕ нац╕онально╖ пол╕тично╖ культури». Однак, робота симпоз╕уму була побудована так, що його учасники мали можлив╕сть т╕сно сп╕лкуватися на перервах, м╕ж зас╕даннями секц╕й. Тому я зм╕г познайомитися з Мар╕╓ю ╤ван╕вною Рудакевич, його дружиною. Звернувся до не╖ з проханням над╕слати надрукований виступ Олега Михайловича, що вона й зробила через дек╕лька дн╕в. Тому можу дещо процитувати: «Етнопол╕тичн╕ м╕фи в╕д╕грають важливу роль у забезпеченн╕ нац╕онально╖ ╕дентичност╕. Вони задають членам нац╕╖ адекватний ╖хн╕й ментальност╕ характеролог╕чний образ сп╕льноти та освячують норми поваги та в╕дданост╕ сво╖м сп╕вв╕тчизникам ╕ держав╕». А ось ╕ короткий перел╕к м╕ф╕в: – м╕фи про ╕деальну державу (наприклад, про доц╕льн╕сть для кра╖ни т╕╓╖ чи ╕ншо╖ форми державного правл╕ння або форми державного устрою); – м╕фи про нац╕онального л╕дера, «мес╕ю», здатного очолити боротьбу за реал╕зац╕ю нац╕онально╖ ╕де╖ (наприклад, м╕ф про В. Ющенка як довгооч╕куваного, Богом посланого, патр╕отичного л╕дера); – м╕фи про розколот╕сть нац╕╖, про сутт╓в╕ в╕дм╕нност╕ ментальних рис населення р╕зних рег╕он╕в; – м╕фи про в╕ков╕чну неприязнь окремих народ╕в, чи навпаки – особлив╕, братн╕ стосунки м╕ж ними. Це нац╕ональн╕ пол╕тичн╕ м╕фи, вони можуть сп╕в╕снувати з ╕ншими видами м╕ф╕в, особливо з такими, як ╕сторичн╕, рел╕г╕йн╕ чи соц╕альн╕. Ми ще не забули м╕ф про «укра╖нський буржуазний нац╕онал╕зм», про меншоварт╕сть укра╖нсько╖ л╕тератури, а вже ╓ нов╕ м╕фи: про «утиски рос╕ян» ╕ про страшну загрозу «укра╖н╕зац╕╖»… Опозиц╕йн╕ пол╕ттехнологи поширюють ще й так╕ м╕фи: «В Укра╖н╕ нац╕ональна ╕дея не спрацювала», «Укра╖ну в ╢вроп╕ н╕хто не чека╓», «Укра╖нц╕ не демократичний, а анарх╕стський народ». Автор робить висновок: «Оск╕льки м╕ф акумулю╓ найб╕льш актуальн╕ для даного соц╕уму ц╕нност╕ та ╕деали, саме в╕н зада╓ прообраз майбутнього, за яке варто боротись». ╤ ще: «З точки зору пол╕тично╖ доц╕льност╕, сучасн╕й Укра╖н╕ потр╕бн╕ м╕фолог╕чн╕ концепти, як╕ б п╕дносили нац╕ональну г╕дн╕сть та горд╕сть громадян, спонукали ╖х до активно╖ житт╓во╖ позиц╕╖ та прояв╕в патр╕отизму. Руйнац╕я нац╕ональних м╕ф╕в в╕дбува╓ться з р╕зних причин ╕ р╕зними засобами: втрата м╕фолог╕чним концептом актуальност╕, поява нових сусп╕льних сил, як╕ формують власну ╕деолог╕ю, застосування пол╕ттехнолог╕й для дискредитац╕╖ м╕фу, впровадження у соц╕альну св╕дом╕сть м╕ф╕в, як╕ мають космопол╕тичну природу тощо. Щоб зруйнувати культурну популяц╕ю, не потр╕бно знищувати ╖╖ ф╕зично – достатньо зруйнувати ╖╖ м╕фи…». Пам’ятаючи, що симпоз╕ум все-таки укра╖нсько-турецький, я зосереджуся на тому, що ми почули в╕д турк╕в. Точн╕ше, представник в╕д Туреччини був лише один – ф╕лолог, викладач турецько╖ мови, Омер Екен. А перекладав його виступи укра╖нською кримськотатарський журнал╕ст Мустафа Аметов. Вразило те, що саме вони найб╕льше говорили про знання, осв╕ту, духовн╕сть, – причому говорили з оптим╕змом! А ось ми, укра╖нц╕, не змогли не зациклитися на тому, що розд╕ля╓ Укра╖ну – на мовн╕й проблем╕, на московському ╕ ки╖вському патр╕архатах, на фальсиф╕кац╕ях ╕стор╕╖, на корупц╕╖ у вищих ешелонах влади тощо. Безумовно, вс╕ ц╕ проблеми ╕снують, але ж йшлося про науково-осв╕тн╕й, ╕нтелектуальний потенц╕ал Укра╖ни, тому варто було б зосередитись на механ╕змах вир╕шення проблем. А ось турки зосереджуватися вм╕ють. У 1985 роц╕, коли у нас до влади прийшов М. С. Горбачов, вони зрозум╕ли, що загроза збройного протистояння м╕ж двома св╕товими системами зменшилася. Тому зразу вс╕ кошти кинули на осв╕ту, науку. Зарплату вчителям п╕дняли у 2-3 рази! Через 10-15 рок╕в це дало в╕дчутний результат. Тепер найкращ╕ турецьк╕ учн╕ можуть продовжувати навчання за кордоном. ╤ держава все оплачу╓. Але це ще не все. Великим надбанням Туреччини, турецького народу ╓ видатний ф╕лософ, мислитель Фетхуллах Гюлен. З╕знаюся чесно, до цього часу н╕чого не знав про нього. Тому дуже вдячний орган╕заторам симпоз╕уму за те, що допомогли в╕дкрити це ╕м’я. З ким можна пор╕вняти Гюлена? Може, з академ╕ком Сахаровим? З польським ╕нтелектуалом ╢жи Гедройцем? З ╤сма╖лом Гаспринським? Так, м╕ж ними ╓ багато сп╕льного. ╤ все ж, науковц╕ вважають ф╕гуру Гюлена масштабн╕шою. Його найчаст╕ше пор╕внюють з Ганд╕, Март╕ном Лютером К╕нгом. Рос╕йський академ╕к Рибаков висловився так: «Дуже важливо, що в наш час ╓ такий ╕нтелектуал, як Гюлен. Виступаючи проти насильства, в╕н бажа╓ духовного п╕днесення людства. ╤де╖ Гюлена могли б охопити весь св╕т…». П╕дтвердженням особливо╖ популярност╕ Фетхуллаха Гюлена ╓ результати опитування, проведен╕ англ╕йським часописом «Prospect» разом з американським виданням «Foreign Affairs». На питання: «Хто ╓ найвпливов╕шим ╕нтелектуалом у св╕т╕?» респонденти б╕льш╕стю голос╕в проголосували за цього в╕домого турецького мислителя. У нього вже м╕льйони посл╕довник╕в! Прикро, що в Укра╖н╕ про Гюлена не знають. У Рос╕╖ також. Але там хоч вида╓ться чудовий щоквартальник «Да». Вида╓ться рос╕йською ╕ турецькою мовами, тож ╕нтелектуали Рос╕╖, Татарстану, Башкортостану мають можлив╕сть ознайомитися з ╕деями Гюлена. Оц╕нили мислителя ╕ в Казахстан╕ – там про нього багато писали ЗМ╤. Звичайно ж, його ╕де╖ казахи взяли на озбро╓ння. Вс╕м в╕домо, що Президент Казахстану Нурсултан Назарба╓в ╓ ╕н╕ц╕атором багатьох м╕жнародних проект╕в, основною метою яких ╓ встановлення стаб╕льност╕ в Центральноаз╕атському рег╕он╕. Одним ╕з таких проект╕в, що мають загальнолюдське значення, ╓ з’╖зди л╕дер╕в св╕тових ╕ традиц╕йних рел╕г╕й, метою яких ╓ встановлення м╕жконфес╕йного д╕алогу ╕ злагоди у св╕т╕. Завдяки цьому м╕жнародному форуму сучасний Казахстан ста╓ центром (!) м╕жконфес╕йного д╕алогу. Звичайно, для Казахстану це важливо. П╕вн╕ч ц╕╓╖ республ╕ки заселена переважно рос╕янами ╕ укра╖нцями. В той же час, завдяки пол╕тиц╕ Назарба╓ва, до Казахстану вже переселилося п╕втора м╕льйона казах╕в! Буде злагода, то буде й забезпечено поступальний розвиток Казахстану. Ця держава ма╓ шанс стати пом╕тною св╕товою потугою. А хто б м╕г таке заявити ще 30 рок╕в тому? Тод╕ ╓вропейською потугою мала шанс стати Укра╖на. Але як же вона опустилася за останн╕ 18 рок╕в! Нам не вистачало свого укра╖нського Гюлена. Наш╕ пол╕тики виявилися п╕гмеями… Н╕ Гюлена, н╕ Нурсултана Назарба╓ва… Ки╖в якось спок╕йно сприйма╓ той факт, що укра╖нц╕ Криму дос╕ ╓ безправними. Що кримським татарам м╕сцев╕ шов╕н╕сти не дають дозволу побудувати Соборну мечеть. Що земл╕ П╕вденного Криму безбожно розкрадаються. А все чому? Тому що в сусп╕льств╕ нема╓ злагоди. А варто б нам прислухатися до сл╕в Фетхуллаха Гюлена: «Велич нац╕╖ значною м╕рою залежить в╕д сп╕льност╕ мети ╖╖ представник╕в. У сусп╕льств╕, де одне назива╓ться б╕лим, а ╕нше – чорним, завжди можна спостер╕гати кидання з одн╕╓╖ крайност╕ в ╕ншу, ╕ поки воно залиша╓ться таким розколотим, не може бути й мови про якийсь позитивний прогрес…». Х╕ба не про Укра╖ну сказано? Нам вчення Фетхуллаха Гюлена зараз потр╕бн╕ше, н╕ж газ ╕ нафта. Бо сировина використову╓ться, не гарантуючи прогресу. А ось якби в╕дбулася революц╕я у наших головах… * * * Люди, под╕бн╕ до Гюлена, мабуть, ╓ в кожному сусп╕льств╕. Я пригадую, як у 1988-1989 роках ки╖вський письменник Стан╕слав Тельнюк намагався створити громадську орган╕зац╕ю «Укра╖нц╕ на захист кримських татар». Якби це вдалося, х╕ба височ╕ла б тепер над кримчанами Катерина ╤╤? Х╕ба просилася б М╕лл╕ Ф╕рка «п╕д крило» до Рос╕╖? На жаль, письменник-гуман╕ст помер у серпн╕ 1990 року. Учн╕, однодумц╕ не змогли посл╕довно зд╕йснити задумане. Обмежилися нап╕взаходами. Отримали нап╕врезультат. А Фетхуллах Гюлен захопив сво╖ми ╕деями вже м╕льйони людей! На його думку, найдорожче в цьому складному св╕т╕ – це людина ╕ прожите нею життя. Щоб врятувати людство, потр╕бна ╓дн╕сть представник╕в р╕зних культур, ╕снування терпимост╕ м╕ж ними, пост╕йний д╕алог. «Спочатку вислухай свого опонента, а вже пот╕м себе» – ось позиц╕я Гюлена. А чи ╓ бодай натяк на такий д╕алог в Укра╖н╕? Принаймн╕, серед пол╕тик╕в його нема╓. * * * Майже кожен з допов╕дач╕в м╕г би навести приклад, коли брак д╕алогу псу╓ загальну всеукра╖нську картину. Не об╕йшов цього питання ╕ член Всеукра╖нського Об’╓днання ветеран╕в, кап╕тан ╤ рангу у в╕дставц╕ ╢вген Лупаков: – М╕сяць тому м╕н╕стр оборони п╕дписав директиву «Д-41», в як╕й перерахував низку громадських орган╕зац╕й, як╕ сприяють патр╕отичному вихованню наших в╕йськовослужбовц╕в. Серед перерахованих орган╕зац╕й ╓ ╕ орган╕зац╕я ветеран╕в, яку свого часу очолював Герасимов. Це антиукра╖нська, прокомун╕стична структура. Ми звертали увагу представник╕в М╕ноборони, як╕ готували цю директиву, що коли йдеться про патр╕отичне виховання, то п╕дключати до справи антиукра╖нську орган╕зац╕ю недоц╕льно. Але до наших сл╕в не прислухались, ця орган╕зац╕я у списку лишилася, а ось д╕йсно патр╕отичне, державницьке Об’╓днання ветеран╕в, яке очолю╓ академ╕к Юхновський, туди чомусь не ув╕йшло… * * * Не зовс╕м я розум╕ю позиц╕ю нашого нин╕шнього, начебто «помаранчевого», м╕н╕стра оборони. Але ж за ст╕льки рок╕в уже можна було утворити ╓дину ветеранську орган╕зац╕ю! Якщо ╕ це нереально, то невже державу збудувати легше? Тому я й кажу, що ╕де╖ Фетхуллаха Гюлена для нас ╓ значно важлив╕шими, н╕ж нафта ╕ газ. Нам ск╕льки багатств не дай – все розбазаримо… А ось коли станемо монол╕тн╕шими, тод╕ з’явиться шанс нагромаджувати, нарощувати, а не розтринькувати. * * * Розум╕ю, що це трохи неспод╕ваний поворот думки – пов’язувати воскрес╕ння Укра╖ни з ╕деями турецького мислителя. Ну, що ж… Тод╕ для об’╓ктивност╕ процитую слова грузинського професора, доктора ╕сторичних наук, Г╕ул╕ Аласан╕╖: «У р╕зних куточках св╕ту живуть р╕зн╕ д╕яч╕ науки, однак ми бачимо, що ╖хн╕ ╕де╖ нер╕дко сприймаються лише обмеженим колом людей. Але заклик великого д╕яча сучасност╕, про якого йдеться, почуто в усьому св╕т╕. У ф╕лософ╕╖ Гюлена нема╓ ознак догми, вона зм╕ню╓ться ╕ розвива╓ться в процес╕ його д╕яльност╕. Школи ╕ ун╕верситети, створен╕ його учнями, н╕коли не зачинять сво╖ двер╕, вони в╕дкрит╕ для всього сучасного св╕тового сп╕втовариства ╕ в╕дом╕ сво╓ю повагою до свободи думки. Там виховують покол╕ння в╕льних людей, як╕ вм╕ють думати, анал╕зувати, сприймати критику. Там прищеплюють любов до Батьк╕вщини…». До реч╕, Груз╕я – кра╖на, яка колись потерпала в╕д Османсько╖ ╕мпер╕╖ ще б╕льше, н╕ж Укра╖на, тепер широко в╕дкрила двер╕ для ╕дей Гюлена. Дума╓те, вони, ц╕ ╕де╖, не потраплять до Криму? Дума╓те, сепаратистська брат╕я в╕дгородиться в╕д них козачками, пам’ятниками Катерини ╤╤? Ненадовго ж вистачить цих духовних п╕гме╖в… А укра╖нцям сл╕д п╕дтримувати добро, а не зло. Тому ╕ в цьому питанн╕ треба якомога швидше визначатися. Якщо вже розбудовувати державу, то на гуман╕стичних принципах, а не на ╕мперських чи на злод╕йських. Тод╕, ╕ т╕льки тод╕, ми зможемо з повним правом цитувати Тарасов╕ рядки: ╤ на оновлен╕й земл╕ Врага не буде супостата… Для того, щоб це оновлення в╕дбулося ╕ щоб ми навчилися ╕ змогли жити без ворог╕в, нам доведеться максимально моб╕л╕зувати ╕нтелектуальний потенц╕ал нац╕╖, зокрема осв╕чену молодь.
Серг╕й ЛАЩЕНКО. ╤вано-Франк╕вськ – Льв╕в.
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2009 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7426
|