"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2009 > Тема "Душі криниця"
#26 за 26.06.2009
ФРАНК╤ВЦ╤ У СЕВАСТОПОЛ╤ – ЦЕ ВЖЕ ТРАДИЦ╤Я
У НАС В ГОСТЯХ
З 17 червня у Севастопол╕ на сцен╕ театру ╕м. А. Луначарського тривають гастрол╕ Нац╕онального академ╕чного драматичного театру ╕мен╕ ╤вана Франка. В╕зити славетного колективу до Севастополя, починаючи з 2000 року, стали вже традиц╕йними. Раз на два роки театр знайомить мешканц╕в та гостей м╕ста з прем’╓рами, ╕менами та новими роботами пров╕дних з╕рок театру. Репертуар – завжди яскравий, об’╓мний, з вистав найр╕зноман╕тн╕ших за жанрами та мистецькими уподобаннями. Для колективу, який живе насиченим творчим життям два роки, що минули – достатньо великий терм╕н. За цей час розширилась карта франк╕вц╕в: вони провели два усп╕шн╕ ви╖зди до США. У кв╕тн╕ 2008 року вистава «Наталка Полтавка» ╤. Котляревського мала честь в╕дкривати Укра╖нський д╕м у Нью-Джерс╕. В листопад╕ того ж року в╕дбувся показ вистави «Голодний гр╕х» В. Стефаника, яку театр присвятив св╕тл╕й пам’ят╕ жертв Голодомору. В липн╕ 2008 року вистава «Лев ╕ Левиця» ╤. Коваль брала участь у М╕жнародному фестивал╕ в польському м╕ст╕ Гданськ. Цьогор╕чн╕ гастрол╕ у Севастопол╕ розпочалися комед╕╓ю «Кайдашева с╕м’я» за пов╕стю класика нац╕онально╖ л╕тератури ╤. Нечуя-Левицького, створеною наприк╕нц╕ 2007 року режисером-постановником Петром ╤льченком. Вистава – неймов╕рно популярна, адже под╕╖, характери, ситуац╕╖, описан╕ ╤. Нечу╓м-Левицьким на приклад╕ с╕м’╖ Кайдаш╕в, близьк╕ ╕ зрозум╕л╕ кожному. Коли виростають д╕ти, виника╓ безл╕ч парадоксальних, а ╕нколи й ком╕чних ситуац╕й. Яскрав╕, соковит╕ характери творять пров╕дн╕ майстри франк╕всько╖ сцени: Володимир Коляда, Валер╕й Дудник, Ольга Кондратюк, Н╕на Г╕ляровська, З╕на╖да Цесаренко. Поруч з ними впевнено виступають молод╕, але вже знан╕: Олександр Форманчук, Анжел╕ка Савченко, Дмитро Чернов. ╤ в╕нча╓ цю всю родину – Кайдашиха у виконанн╕ неперевершено╖ майстрин╕ Натал╕╖ Сумсько╖. Як повернути гармон╕ю соб╕ ╕ св╕ту. Що ╓ справжн╓ життя, а, що – його ╕люз╕я? – головна думка вистави «Легенда про Фауста», яка вир╕шена в жанр╕ м╕стер╕╖. Режисер-постановник Андр╕й Приходько звернувся до твор╕в св╕тово╖ л╕тератури, що описують неймов╕рн╕, фантастичн╕ пригоди в╕домого чорнокнижника, вченого Фауста. У робот╕ використан╕ п’╓си н╕мецьких автор╕в XVII стол╕ття Й. Шп╕са, Гейсельбрехта та англ╕йського драматурга XVI ст. Кр╕стофера Марло. Вже сам жанр – м╕стер╕╖ провоку╓ на яскраве театральне р╕шення. Глядач╕ разом ╕з Фаустом крокують шляхом спокуси, в╕дчуваючи всю красу всесв╕ту. Вишукан╕сть, фе╓ричн╕сть та витончен╕сть акторського виконання – основн╕ ознаки цього д╕йства. У головних ролях найяскрав╕ш╕ особистост╕ сьогодення: Богдан Ступка, Богдан Бенюк, Остап Ступка, Володимир Н╕кола╓нко. Мюзикл «Ед╕т П╕аф», створений в╕домим поетом Юр╕╓м Рибчинським та композитором В╕ктор╕╓ю Васалат╕й, продовжу╓ ╕ розвива╓ традиц╕йний для театру напрямок музично╖ вистави. Сюжет розпов╕да╓ про малов╕дом╕ стор╕нки «народження» феномена видатно╖ французько╖ сп╕вачки Ед╕т П╕аф. Йдеться про ╖╖ батьк╕в, ╕стор╕ю перших виступ╕в та першого траг╕чного кохання. Режисер-постановник ╤гор Афанась╓в створив по-справжньому елегантне д╕йство шансону 20-х рок╕в. У головних ролях пров╕дн╕ актори: Олександр Задн╕провський, Людмила Смород╕на, Тетяна Олексенко, Ольга Кондратюк. У рол╕ Ед╕т П╕аф – дебютантка, композитор мюзиклу В╕ктор╕я Васалат╕й. Музика, хореограф╕я, вишукан╕сть та ун╕кальн╕сть – так можна визначити виставу режисера-постановника Олександра Б╕лозуба «Дв╕ кв╕тки кольору ╕ндиго». Це – г╕мн ж╕ноч╕й крас╕, ╖╖ душ╕, найвищому призначенню – творити прекрасне, в╕дкривати безмежний всесв╕т любов╕. В основ╕ вистави дол╕ двох ж╕нок, двох майстринь св╕тового р╕вня – укра╖нки Катерини Б╕локур ╕ мексиканки Фр╕ди Кало. У них багато сп╕льного: обидв╕ прийшли до малярства через б╕ль, страждання, самотн╕сть. У головних ролях: Лариса Руснак ╕ Олена Фесуненко. Вистава «Дв╕ кв╕тки кольору ╕ндиго» продовжу╓ одну з генеральних л╕н╕й репертуару театру: залучення широкого загалу до знайомства з видатними постатями св╕тово╖ культури. Траг╕фарс «Лев ╕ Левиця» американки укра╖нського походження ╤рини Коваль розпов╕да╓ ╕стор╕ю вза╓мин, ╕стор╕ю кохання-ненавист╕ класика рос╕йсько╖ л╕тератури Льва Толстого та його дружини Соф╕╖. В робот╕ над п’╓сою авторка використала щоденники Толстих, як╕ вони писали протягом 48 рок╕в подружнього життя. Режисер-постановник Стан╕слав Мойсе╓в створив надзвичайно естетський, метафоричний св╕т, в якому вирують пристраст╕, розбиваються мр╕╖, шален╕╓ всепоглинаюча сила любов╕, яка здатна ╕ творити, ╕ нищити. Блискучий, магнетично-захоплюючий дует з╕рок: Лев – Богдан Ступка, Левиця – Пол╕на Лазова. Нац╕ональний академ╕чний драматичний театр ╕мен╕ ╤вана Франка – Перша сцена Укра╖ни, був заснований у 1920 роц╕ видатним режисером, актором, театральним д╕ячем Гнатом Юрою. За майже дев’ять десятил╕ть в╕н по праву пос╕в одне з ч╕льних м╕сць в ╕стор╕╖ св╕тового театру. Видатн╕ майстри сцен╕чного мистецтва: режисери, сценографи, композитори, драматурги вважали за честь бути представленими на сцен╕, яка пам’ята╓: Амврос╕я Бучму, Натал╕ю Ужв╕й, Нонну Копержинську, Пол╕ну Нятко, Аркад╕я Гашинського, Мар’яна Крушельницького. Сьогодн╕ в репертуар╕ Нац╕онального театру ╕м. ╤. Франка, який з 2001 року очолю╓ неординарна творча особист╕сть, актор безмежного д╕апазону Богдан Ступка, лише на основн╕й сцен╕ – понад 30 вистав, як╕ представляють все розма╖ття жанр╕в ╕ стил╕в театрального мистецтва. На аф╕шах твори: ╤вана Франка ╕ Софокла, В╕льяма Шексп╕ра, Шолома Алейхема, Тараса Шевченка, Михайла Булгакова, Миколи Гоголя, Федора Досто╓вського, ╤вана Котляревського, Бернарда Шоу, Бертольта Брехта, ╤вана Карпенка-Карого, Бомарше. Художн╕й кер╕вник Богдан Ступка, прагнучи розширити художню пал╕тру, запрошу╓ на постановки режисер╕в з р╕зних театральних шк╕л, з д╕аметрально протилежними творчими методами. З театром сп╕впрацюють режисери Польщ╕, Рос╕╖, Груз╕╖, Канади, Литви. В╕с╕м рок╕в тому з ╕н╕ц╕ативи Богдана Ступки при театр╕ була створена експериментальна сцена Театр у Фой╓, яка не лише отримала популярн╕сть серед глядач╕в, але й стала сво╓р╕дною лаборатор╕╓ю найсм╕лив╕ших, неординарних, парадоксальних пошук╕в нових художн╕х засоб╕в, режисерських р╕шень, драматург╕чних в╕дкритт╕в. У репертуар╕ Театру у Фой╓ б╕льш н╕ж 10 назв: ╕нсцен╕зац╕я новели ╤. Франка “Увертюра до побачення”, першопрочитання в Укра╖н╕ п’╓си А. Стр╕нберга “Батько”, “Посаг кохання” Г. Маркеса, поема Дж. Байрона “Ка╖н”, яка практично не ма╓ сцен╕чно╖ ╕стор╕╖, “Зачарована Десна” О. Довженка, “Дредноути” ╢. Гришковця, “Сара Бернар – наперек╕р усьому” З. Хшановського, “Дв╕р Генр╕ха ╤╤╤” О. Дюма, «Вс╕ ми – киц╕ ╕ коти» М. Зал╕те, «Голодний гр╕х» за новелою В. Стефаника «Новина», «На пол╕ кров╕» Лес╕ Укра╖нки. Кожна з цих вистав – це окремий св╕т з лише йому притаманними законами, який явля╓ собою все багатство ╕ пол╕фон╕ю мистецтва театру. Нин╕шн╕й при╖зд до нашого м╕ста для франк╕вц╕в особливий, бо в╕дбува╓ться в╕н перед початком 90-го юв╕лейного театрального сезону, що розпочнеться у вересн╕. Для севастопольц╕в же кожен при╖зд славетного колективу – особливий. У театр╕ – повний аншлаг. Квитки розкуплен╕ задовго до показу вистав. Забут╕ мовн╕ бар’╓ри, всепоглинаюча сила мистецтва, зда╓ться, по╓днала всю пол╕тичну пал╕тру м╕ста. Пам’ята╓ться, к╕лька рок╕в тому на прес-конференц╕ях м╕сцев╕ журнал╕сти пропонували франк╕вцям перекладати вистави рос╕йською. Проте, режисер, художн╕й кер╕вник Севастопольського театру ╕мен╕ Луначарського Володимир Магар каже, що взагал╕ не пам’ята╓ мовних проблем з виставами франк╕вц╕в: “мистецтво – красномовне й зрозум╕ле в ус╕х куточках планети”. Попри такий усп╕х театрального колективу, франк╕вц╕ також в╕дчувають подих економ╕чно╖ кризи. “Ми не можемо зараз через брак кошт╕в сп╕впрацювати з режисерами ╕нших кра╖н, як це було у докризов╕ часи, – каже Богдан Ступка,– чека╓мо нового року, нового бюджету. К╕нематограф також пережива╓ важк╕ часи: “заморожено” 95% ф╕нансування. У мене – дв╕ душ╕ ╕ обидв╕ болять”, – каже Богдан Сильвестрович щодо сво╓╖ пристраст╕ до театру ╕ к╕но. В╕н пам’ята╓ в╕дв╕дини редакц╕╖ “Кримсько╖ св╕тлиц╕” й радить нам розростатися додатками й не лише ними. Ма╓мо стати “...як “Нью-Йорк Таймс...” попри кризу та вс╕ляк╕ там негаразди, бо робимо, на думку Б. Ступки, г╕дну справу – стверджу╓мо державн╕сть у Криму”. В╕д редакц╕╖ я побажала Богдану Сильвестровичу здоров’я, творчо╖ снаги та зд╕йснення вс╕х план╕в ╕ задум╕в.
Л╕д╕я Степко. м. Севастополь.
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2009 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7417
|