Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2119)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 19.06.2009 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#25 за 19.06.2009
╤СТОРИЧН╤ ЗАСАДИ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНО╥ СЛУЖБИ В УКРА╥Н╤

ОБЛИЧЧЯ ВЛАДИ
23 ЧЕРВНЯ – ДЕНЬ ДЕРЖАВНО╥ СЛУЖБИ

Зародження державно╖ служби можна спостер╕гати у найдавн╕ших державних утвореннях на територ╕╖ Укра╖ни. Протягом сво╓╖ ╕стор╕╖ укра╖нський народ створив к╕лька великих державних утворень, як╕ були визнан╕ у тогочасному св╕т╕. Це – середньов╕чна феодальна держава Ки╖вська Русь (IX-XII ст.), Галицько-Волинська держава (XII-XIV ст.), Укра╖нська козацька республ╕ка (середина XVII-XVIII ст.), Укра╖нська Народна Республ╕ка ╕ Укра╖нська Держава (1917-1920 рр.).
Ще за час╕в Ки╖всько╖ Рус╕ в╕дбулося формування службовц╕в, як╕ слугували держав╕, в особ╕ великого князя. Великий князь командував в╕йськом, керував законодавчою ╕ судовою владою, орган╕зовував м╕жнародн╕ вза╓мов╕дносини. Виконання цих повноважень забезпечували княж╕ урядовц╕ або тивуни, як╕ наглядали за княжим двором, його слугами та господарством. Вони також забезпечували здобуття кошт╕в для утримання родини князя, його двору, в╕йська, суд╕в. Одне з основних джерел права того часу – «Руська правда» князя Ярослава Мудрого – да╓ можлив╕сть зробити висновок, що службовц╕ князя мали достатньо високий соц╕альний статус ╕ були захищен╕ законом в╕д можливих зовн╕шн╕х вплив╕в (зокрема, за вбивство княжого тивуна встановлювався штраф удв╕ч╕ б╕льший, н╕ж за вбивство простого громадянина).
У пер╕од феодально╖ роздробленост╕ Рус╕ Галицько-Волинська держава повною м╕рою зберегла традиц╕╖ великодержавно╖ пол╕тики й життя княз╕всько-дружинного режиму, сусп╕льно-пол╕тичних форм ╕ культури, засновано╖ Ки╖вською державою. Князь уособлював законодавчу, виконавчу та судову владу. Маючи вищу виконавчу владу, князь доручав адм╕н╕стративн╕ справи сво╖м урядовцям, як╕ виконували певн╕ управл╕нськ╕ функц╕╖ княжо╖ влади.
У XIV стол╕тт╕ значна частина укра╖нських земель потрапила п╕д владу сус╕дн╕х могутн╕х держав. Б╕льш╕сть укра╖нських земель була захоплена Великим Княз╕вством Литовським. Одним ╕з основних пол╕тико-правових джерел державного управл╕ння того часу були Литовськ╕ статути (1529, 1566, 1588 рр.). Ц╕ статути зам╕нили звича╓ве право писаним, ур╕вняли шляхту в правах ╕ обмежили права селян, врегулювали майнов╕ в╕дносини, виходячи з економ╕чних умов того часу. Ц╕кавими ╓ положення третього Литовського статуту, в якому закладено одну з фундаментальних засад сучасно╖ державно╖ служби – ╖╖ несум╕сн╕сть з ╕ншою оплачуваною д╕яльн╕стю.
Особливе м╕сце в ╕стор╕╖ державотворення Укра╖ни належить Укра╖нськ╕й козацьк╕й республ╕ц╕. Укра╖нська козацька держава була першою демократичною республ╕кою тогочасного св╕ту. Хоча вона мала м╕л╕таристський характер з огляду на в╕йни (в як╕ ╖╖ пост╕йно втягували), в ╖╖ державному устро╖ по╓днувалися ╕ монарх╕чн╕, ╕ демократичн╕ елементи. Вона мала вс╕ характерн╕ ознаки держави: територ╕ю, ч╕ткий адм╕н╕стративно-полковий устр╕й, ╕нститут державно╖ влади, на чол╕ з гетьманом, який обирався на козацьк╕й рад╕; под╕л на судову та виконавчу владу; генеральну (козацьку) старшину; ф╕нансову систему, в╕йсько, м╕жнародне визнання. Виконавча влада на С╕ч╕ належала кошовому отаману, який зосереджував у сво╖х руках вищу адм╕н╕стративну, в╕йськову ╕ судову владу. Кошовий отаман був найголовн╕шим у склад╕ в╕йськово╖ старшини, яка вела документац╕ю, забезпечувала охорону кордон╕в, орган╕зац╕ю в╕йська, чинила суд, вела ф╕нансов╕ книги тощо. Вищою серед адм╕н╕стративних була посада в╕йськового (генерального) писаря, яку, за св╕дченнями ╕сторик╕в, можна пор╕вняти ╕з посадою генерального секретаря в зах╕дних урядах. Писар в╕дав ус╕ма писемними справами запорозького в╕йська, в╕в обл╕к ре╓стрових (прив╕лейованих) козак╕в, виступав посередником п╕д час угод м╕ж козаками та ╕ншими державами чи високопосадовцями.
Як видно з викладеного, а також спираючись на результати наукових досл╕джень з ╕стор╕╖ державно╖ служби, в╕тчизняна державна служба ма╓ глибоке кор╕ння ╕ в тому чи ╕ншому вигляд╕ ╕снувала впродовж усього розвитку державних утворень, як╕ мали м╕сце бути на територ╕╖ сучасно╖ Укра╖ни.
Однак, на думку науковц╕в ╕ досл╕дник╕в, як окремий ╕нститут держави державна служба в ╖╖ нин╕шньому розум╕нн╕ з’явилася у 1918 роц╕ – за час╕в Гетьманату Павла Скоропадського. Як ╕ сьогодн╕, ╖╖ характерними ознаками на той час були наявн╕сть урегульованого законодавством статусу державних службовц╕в з уповноваженнями цих посадових ос╕б на зд╕йснення функц╕й держави та отримання ними зароб╕тно╖ плати за рахунок державного бюджету. Гетьман Павло Скоропадський вважав одним ╕з головних сво╖х завдань створення профес╕йно╖ державно╖ служби ╕ зосереджував на цьому напрямку значн╕ зусилля.
Декларована Скоропадським ╕дея сильно╖ влади заради пол╕тичних ╕ соц╕альних реформ м╕стилась у затверджених ним 29 кв╕тня 1918 року Законах про тимчасовий державний устр╕й Укра╖ни.
За час╕в гетьманату важливим було питання орган╕зац╕╖ проходження державно╖ служби. Систематизац╕я та впорядкування ╕нституту державно╖ служби Укра╖ни в╕дбулися саме в цей пер╕од. Ус╕ державн╕ службовц╕ под╕лялися на класи за посадою й пенс╕йним забезпеченням. Нин╕шня традиц╕я складання присяги державних службовц╕в також ма╓ сво╓ ╕сторичне п╕д╜рунтя. Державн╕ службовц╕ того часу складали урочисту об╕тницю, яка була затверджена окремою постановою Ради м╕н╕стр╕в про урочисту об╕тницю урядовц╕в ╕ судд╕в та присягу в╕йськових на в╕рн╕сть Укра╖нськ╕й Держав╕ в╕д 30 травня 1918 року.
Сусп╕льно-пол╕тичн╕, правов╕ та економ╕чн╕ зм╕ни, як╕ в╕дбувалися на територ╕╖ Укра╖ни в радянський пер╕од розвитку, торкнулися р╕зних галузей сусп╕льного та державного життя. У пер╕од розвитку та становлення СРСР найважлив╕шим знаряддям буд╕вництва комун╕зму став радянський державний апарат. У процес╕ розвитку соц╕ал╕стичного сусп╕льства виникала все б╕льша к╕льк╕сть питань навколо побудови та удосконалення д╕яльност╕ державного апарату. Але регулювання державно-службових в╕дносин зд╕йснювалося в основному не на основ╕ норм законодавства, а в порядку, що визначався органами комун╕стично╖ парт╕╖ Радянського Союзу. Так, в програм╕ КПРС були визначен╕ напрямки д╕яльност╕ державних службовц╕в, ╖хн╕ права та обов’язки.
З часу проголошення незалежност╕ в 1991 роц╕ Укра╖на отримала у спадок ╕╓рарх╕чну структуру парт╕йно╖ номенклатури, головним завданням яко╖ було управл╕ння економ╕кою за допомогою розповсюдження р╕шень комун╕стично╖ парт╕╖ стосовно виробництва та розпод╕лу ресурс╕в у вс╕х галузях народногосподарського комплексу та забезпечення виконання цих р╕шень в╕дпов╕дно до оф╕ц╕йно╖ л╕н╕╖ парт╕╖. Саме за таких складних умов Укра╖на розпочала створення власно╖ системи державно╖ служби. Укра╖на стала першою з кра╖н колишнього Радянського Союзу, яка в 1993 роц╕ ухвалила закон про державну службу, яким було встановлено особливий правовий статус державних службовц╕в як ос╕б, уповноважених на виконання функц╕й держави. ╤ хоча закон був далеким в╕д досконалост╕, основне його значення проявилося в самому факт╕ ╕нституц╕онал╕зац╕╖ в Укра╖н╕ державно╖ служби, що, в свою чергу, ╓ важливим етапом укра╖нського державотворення. Проте, як на час проголошення незалежност╕ Укра╖ни, так ╕ сьогодн╕ залиша╓ться надто проблемним розд╕лення приватних ╕ публ╕чних ╕нтерес╕в, в╕дд╕лення влади в╕д б╕знесу, а пол╕тично╖ д╕яльност╕ в╕д державно╖ служби.
На даний час основним завданням для Укра╖ни ╓, спираючись на власний ╕сторичний досв╕д з урахуванням кращих ╓вропейських та св╕тових традиц╕й у галуз╕ державного управл╕ння, створення власно╖ модел╕ державно╖ служби, яка б, у першу чергу, повною м╕рою задовольняла потреби сусп╕льства щодо як╕сного надання державних послуг, ч╕тко виконувала державн╕ функц╕╖ та змогла забезпечити усп╕шний розвиток нашо╖ держави.
* * *
Шановн╕ колеги! Прийм╕ть тепл╕ та сердечн╕ в╕тання з профес╕йним святом – Днем державно╖ служби.
Бажаю Вам усп╕х╕в у труд╕ на благо подальшого зм╕цнення, розвитку та процв╕тання Укра╖ни. Щастя, м╕цного здоров’я, добробуту та миру Вам ╕ Вашим р╕дним!
З повагою — Володимир ╢рьом╕н,
в. о. начальника Управл╕ння державно╖ служби Головдержслужби Укра╖ни в АРК.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 19.06.2009 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7396

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков