"Кримська Свiтлиця" > #13 за 27.03.2009 > Тема "З потоку життя"
#13 за 27.03.2009
«УКРА╥НКА» ПЛЕКА╢ ТАЛАНТИ!
Вже не м╕сто ╕ ще не село – так говорять про м╕сце розташування с╕мферопольсько╖ школи № 37 (м╕крорайон «Укра╖нка»), де частенько вчител╕ працюють династ╕ями, а на шк╕льному в╕деоролику можна спостер╕гати д╕вчаток у б╕лих фартушках, що стали нин╕ сол╕дними педагогами. За фаховим покликанням - ╕сторик-кра╓знавець, а за складом характеру – романтик, ╖╖ директор Володимир ╢вгенович Поляков трепетно ставиться ╕ до ╕стор╕╖ школи, як╕й вже скоро 50 рок╕в, а сам в╕н на ц╕й посад╕ з 1994 року, ╕ до ╖╖ репутац╕╖, ╕ до навчально-виховного процесу в н╕й. А розпочав в╕н свою роботу з╕ створення тут особливого м╕крокл╕мату. Традиц╕йними стали конкурси «М╕с Укра╖нка» та «М╕стер лицар Укра╖нки», бали у дворянських з╕браннях, все, що п╕дносило дитину над буденн╕стю ╕ в╕двол╕кало ╖╖ в╕д небезпечних для себе й оточення розваг. Тож не завжди матер╕ально безпроблемна, принижена життям молодь почувалася у школ╕, мов у ╕ншому, вигаданому, нап╕вфантастичному св╕т╕, у всякому раз╕, коли готувалися до популярних шк╕льних свят. Вт╕м невгамовний директор винаходив все нов╕ форми, аби «школьные годы чудесные» д╕йсно стали для його вихованц╕в такими, як у ц╕й невмирущ╕й п╕сн╕, а ще ╕ п╕д╜рунтям для отримання в майбутньому престижно╖ профес╕╖ та квитком в усп╕шне життя. Задля пол╕пшення шк╕льно╖ матер╕ально╖ бази Володимир ╢вгенович створив благод╕йний фонд «╤нтелект-Крим». А коли японським посольством в Укра╖н╕ було оголошено умови отримання гранту, в╕н вир╕шив ризикнути, ╕ в результат╕ було виграно 419 тис. гривень на реконструкц╕ю навчального закладу. Дванадцятого березня школа вже отримала перший грошовий транш, ╕ негайно розпочалися ремонтн╕ роботи. Отже, японському послов╕, який прибуде у Крим днями, буде на що подивитися. Та на першому м╕сц╕ для шк╕льного кер╕вника перебувають все ж таки не умови, а зм╕ст навчання ╕ виховання. Саме ц╕й тем╕ було присвячено науково-практичну конференц╕ю «Гуман╕зац╕я осв╕тнього простору як умова розвитку особистост╕», до орган╕зац╕╖ яко╖ долучилися також Управл╕ння осв╕тою С╕мферопольсько╖ м╕ськради, ╤нститут обдаровано╖ дитини АПН Укра╖ни, Запор╕зький нац╕ональний ун╕верситет та Кримський ╕ндустр╕ально-педагог╕чний ун╕верситет. На конференц╕╖ було також презентовано С╕мферопольський центр гуманно╖ педагог╕ки, який ц╕лком законом╕рно створився на баз╕ школи № 37 ╕, зрозум╕ло ж, з ╕н╕ц╕ативи та п╕д кер╕вництвом ╖╖ директора. Про що саме йдеться, можна було здогадатися з напис╕в на шк╕льн╕й дошц╕, зокрема: «Дитина – дар Божий», що знаходило ╕нтерпретац╕ю: кожна дитина – обдарована. Виявилося – за новою осв╕тньою системою в Криму працю╓ 15 навчальних заклад╕в, а сама ця система м╕стить 8 технолог╕й, в кожн╕й з яких сотн╕ методик, тож осягнути ╕ п╕ддати ╖╖ ретельному анал╕зу н╕ на сем╕нар╕, н╕, тим б╕льше, в газетн╕й публ╕кац╕╖ просто нереально. Тому зосереджу увагу на окремих тезах ╕з виступ╕в учител╕в ц╕╓╖ школи та ╖╖ високошановних гостей: доцента кафедри психолог╕╖ Ун╕верситету менеджменту осв╕ти АПН Укра╖ни, зав╕дувача в╕дд╕лу ╤нституту обдаровано╖ дитини, кандидата психолог╕чних наук В. О. Киричука, головного редактора журнал╕в «Обдарована дитина» ╕ «Практична психолог╕я та соц╕альна робота» О. В. Губенка, кандидата ф╕лолог╕чних наук, доцента кафедри психолог╕╖ ЗНУ ╤. А. Свириденко, доцента кафедри психолог╕╖ К╤ПУ В. П. Каленсько╖ та багатьох ╕нших . Промовцями було простежено динам╕ку ╕сторичних п╕дход╕в до шк╕льно╖ осв╕ти, що колись передбачали ставлення до д╕тей з упов╕льненим розвитком як до «недолюдк╕в». Хворих д╕тей ╕зольовували в╕д сусп╕льства. Та в 1960-т╕ роки школа повернулася обличчям ╕ до тако╖ дитини. Сьогодн╕ д╕ти з послабленим розвитком можуть навчатися в тих самих класах, що ╕ решта, хоча зд╕йснюються спроби розпод╕ляти учн╕в на три групи за р╕внем ╖хн╕х зд╕бностей, але тут виника╓ проблема п╕дручник╕в, як╕ все одно зор╕╓нтован╕ на «середню» дитину. Тож ╕ виходить, що в школ╕ (або клас╕) 20% учн╕в працю╓ в адекватних умовах, ╕ншим - чи то заважко, чи то нец╕каво. Тому постало питання, аби створити так╕ умови, щоб кожна дитина змогла повноц╕нно розвиватися як особист╕сть. У той же час педагоги та психологи д╕йшли висновку, що вар╕анти прискореного навчання обдарованих д╕тей (за р╕к два класи) лише виснажують ╖х ф╕зично, у той час, як 12-р╕чн╕ студенти ВНЗ пот╕м губляться у загальн╕й мас╕, а подекуди ╕ сумл╕нно працюють на хрон╕чних дв╕╓чник╕в, що стають згодом усп╕шними п╕дпри╓мцями, так ╕ не засво╖вши таблиц╕ множення. На фото О. Носаненка: Валер╕я Лавренович ╕ Даша Ветеранова - не т╕льки чудов╕ акторки, але й члени шк╕льного наукового товариства, що й довели, виступивши пот╕м з допов╕дями. Досв╕д раннього розвитку д╕тей – це не запорука ╖хньо╖ кар’╓ри науковця. Швидше за все, вони стануть просто менеджерами, ремонтниками, а д╕вчата – домогосподарками. Допов╕дачами було визнано, що хорош╕ учн╕ здеб╕льшого не здатн╕ створювати нов╕ знання. В усякому раз╕ тут ╖хн╕ усп╕хи не в╕др╕зняються в╕д усп╕х╕в тих, хто в школ╕ «пас задн╕х». Тож знову-таки напрошу╓ться висновок – ус╕ д╕ти ╓ по-сво╓му обдарованими, т╕льки треба створити умови для розкриття ╖хн╕х талант╕в. А для цього потр╕бна певна майстерн╕сть. Зокрема, як зазначила у сво╖й допов╕д╕ «Деонтолог╕чн╕ аспекти педагог╕чного сп╕лкування» ╤. О. Свириденко, дитина, як ╕ кв╕тка, росте сама по соб╕, ╕ кв╕тку не треба тягнути за верх╕вку, щоб вона швидше виросла, – треба ╖╖ плекати, поливати. А у випадку з учнями просто сл╕д створювати належн╕ умови для ╖хнього розвитку, що неможливо без волод╕ння технолог╕╓ю гуман╕стичного виховання, не зор╕╓нтованого на досягнення всезагального запрограмованого ╕деалу, а спрямованого на розкриття внутр╕шнього потенц╕алу кожно╖ дитини. Треба дати дитин╕ внутр╕шню свободу, а не переробляти ╖╖ за сво╖м смаком, не забуваючи, що початково вона запрограмована на добро. Педагог╕чн╕ авторитаризм, насильство несум╕сн╕ з в╕льним розвитком особистост╕, особист╕сно зор╕╓нтованим вихованням. А тепер поверн╕мося на «п╕лотний майданчик», тобто до реал╕й с╕мферопольсько╖ 37-╖ школи, де запроваджуються ц╕ настанови у життя. Для в╕льного розвитку ╕ в╕льного вибору дитини тут, зокрема, створено наукове товариство, яке ╕ продемонструвало сво╖ здобутки разом з майстер-класами, що проводилися фах╕вцями з тем: «Активн╕ форми роботи з обдарованими д╕тьми», «Оптим╕зац╕я психолог╕чного статусу особистост╕», «Психосоматика дитини», «Рольов╕ ╕гри в осв╕тньому простор╕», «Принципи гуманно╖ педагог╕ки у практичн╕й д╕яльност╕ вчителя» та «Здолання бар’╓р╕в у вза╓мод╕╖: учитель – дитина – батьки». Особисто я мала задоволення ознайомитися з досл╕дницькими працями десятикласник╕в (укра╖нська мова навчання) ╕, зокрема, переконалася – п╕дготовка укра╖номовного вчителя-предметника – це не нап╕вфантастичне завдання – одна з д╕вчаток чудово впоралася, коментуючи сво╓ досл╕дження з х╕м╕╖ укра╖нською мовою. Добре показали себе ╕ юн╕ психологи, в першу чергу т╕, хто ор╕╓нтувався не на велику к╕льк╕сть профес╕йно╖ терм╕нолог╕╖, а будував досл╕дження на прагматичн╕й основ╕. Але прагматизм, який все м╕цн╕ше завойову╓ сво╖ позиц╕╖ в нашому житт╕, не завжди ╕ не в усьому приваблю╓. До такого висновку п╕дштовхувало досл╕дження школярки творчост╕ О. Гр╕на. Опитування показало, що д╕ти дедал╕ менше захоплюються романтичними творами. «Ми - люди р╕зних в╕кових категор╕й, стали старшими за св╕й реальний в╕к», – одне ╕з ц╕кавих спостережень д╕вчинки. Науковий кер╕вник ц╕╓╖ групи, практичний психолог, кандидат психолог╕чних наук Анжел╕ка Лучинк╕на, викладач 37-╖ школи, запевнила, що теми вибиралися д╕тьми ц╕лком самост╕йно, а формат досл╕дження – це вектор ╖хнього творчого злету. На сво╓му майстер-клас╕ кандидат ╕сторичних наук, директор школи Володимир Поляков ознайомив присутн╕х з╕ сво╓ю авторською притчею природоохоронного спрямування ╕ запросив до обговорення порушених там проблем. Те, що сам в╕н – творча людина, учасники конференц╕╖ напряму пов’язували з майбутн╕ми усп╕хами створеного у школ╕ Центру гуманно╖ педагог╕ки. Передумовами цього можна вважати зокрема ╕ долучення учн╕в до вивчення православ’я та ╕сламу, ╕ функц╕онування гуртк╕в малювання, акторсько╖ майстерност╕ – себто пропозиц╕ю якомога ширшо╖ пал╕три р╕зноман╕тних знань та навичок, що допоможуть дитин╕ знайти свою н╕шу у нашому непростому житт╕. Ось т╕льки як то воно буде п╕д червоними гр╕н╕вськими в╕трилами перетинати т╕ брудн╕ калюж╕, котр╕ стали нашою щоденною реальн╕стю? Залиша╓ться спод╕ватися, що все ж таки краще, н╕ж п╕д чорними, п╕ратськими. А до того ж нин╕шн╕м школярам належить бути не лише заручниками, але ╕ творцями свого майбуття. Тамара СОЛОВЕЙ.
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 27.03.2009 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7055
|